Magnus Eriksson
Close
Magnus Eriksson pumpar ut spillolja som ska återvinnas. ”Vissa veckor är jag här flera gånger”, säger han.
Close

”Värsta stinkbomben är fettavskiljarna”

Arbetsplats: Slamsugningsbil Skitigt, stinkigt, slitigt och ibland med syra inblandat. Magnus Eriksson jobbar som slamsugare och trivs oerhört bra. – Det bästa med jobbet är friheten, man får sköta sig själv.

Det var vinter och 15 minusgrader. Magnus Eriksson hade gått ner i en oljecistern för att ta ut gammal spillolja.

– Där inne är det svart. Kolsvart.

Han kom ut och så small det bara till i ryggen. År av att slita med tunga slangar tog ut sin rätt i den bitande vinterkylan. Men vintern är över och när det här skrivs, i mitten av april, är han tillbaka på halvtid som slamsugare på Nora åkeri.

Slambilen rullar söderut från Nora förbi gärden som var frosttäckta tidigare samma morgon. Snart är centrala Örebro passerat och Magnus Eriksson framme på dagens första stopp. Ett företag som säljer jordbruksfordon ska bli av med spillolja.

Magnus Eriksson
På spolbilens sida hänger den syrafasta slangen. Den byts ut några gånger i månaden.

Magnus sträcker på sig för att få ner den syrafasta slangen som hänger på bilens högersida.

– Det gäller att ha koll på att de är hela och byta ut dem ofta. Är det ett litet hål kan det börja spruta.

– Vissa grejer vi pumpar ut är väldigt farliga. En gång började det spruta ut en lindrigare variant av syra. Det var hål i slangen och kom lite på armen. Jag hade jacka på mig och ställde mig i nödduschen. En starkare syra hade gått rakt igenom, men då har man så klart skyddskläder, och inte en vanlig jacka, på sig.

Magnus lyfter fjärrkontrollen och slår på sugen. Ett vakuum bildas i tanken och den trögflytande spilloljan börjar sin färd mot återvinning. När han senare på dagen får frågan om vilka ljud som är värst, är svaret självklart:

– Kompressorn. Dagen jag slutar blir det skönt att bli av med ljudet.

Nu anar han att oljetanken börjar bli tom. Han går fram till slangen och petar på den med foten.

– Snart kommer det att börja rycka om den. Då vet jag att det är tomt. Det gäller att vara beredd. Hinner man inte stänga av i tid kan man få sig en ordentlig smäll. Den här kan rycka sönder armar och axlar på en.

Magnus Eriksson
Hade någon lånat bilen dagen innan? När Magnus Eriksson skulle tömma tanken upptäckte han något förvånad att det låg en hel del sten där i.

Det bästa med jobbet:

– Transportledaren får in jobb, sen sätter han ut vilka jag ska göra. Det är ingen som bryr sig om vilken ordning jag gör dem. Det är en frihet, säger Magnus Eriksson.

Han rattar vant fram på gatorna. Behöver inte titta på gps:en. Gatorna sitter i ryggmärgen efter sammanlagt 16 år med buss och senare taxi med början under 1980-talet.

Resorna gick inte bara i Sverige. Bussarna körde han genom hela Europa. Då handlade det om att läsa kartor och memorera färdvägar. Men ibland blev det inte som planerat.

– Vi skulle över till Polen från Östtyskland. Vägen var avstängd så vi fick tips om en annan väg. Till slut såg vi gränsstationen. Det var bara ett gärde mellan mig och tullstationen som var på andra sidan. Men gärdet höll. Vi kom ut på en väg 50 meter före tullstation. Tullarna såg lite oroade ut. Det kostade mig fem kilo kaffe och två toarullar, på den tiden kunde man muta sig fram.

Under flera resor körde han ungdomsgrupper från kyrkan med hjälpsändningar till barnhem i Polen.

– Jag kommer aldrig att glömma glädjen som barnen visade för två apelsiner, det sved i hjärtat att se.

Magnus Eriksson
Just här har det kleggat ihop sig. Magnus Eriksson får springa mellan hålen och testa några olika varianter för att få stoppet i en infiltration att släppa

När han spolar ur tanken luktar det lite bränt från spilloljan. Det finns bara en vag aning om att den här tanken ibland fraktar annan skit.

– Brunnarna med avföring luktar bara lite precis där jag står, den värsta doften är några meter från mig. Där har det blandats med syre och luktar riktigt, riktigt illa.

Storkök, skolkök, restauranger. Det är där de finns. Värsta stinkbomberna: fettavskiljarna.

– Det är en doft som jag aldrig kommer vänja mig vid. Jag blir inte kväljd av det men det luktar förbannat illa. Pizzeriornas fettavskiljare luktar nog värst. När fettet har härsknat där, det är vedervärdigt.

Nu följer Magnus Eriksson faktiskt sin gps. Stadens nybyggda områden har han inte koll på. Här är husen stora och många har pool. Vi lämnar den allmänna vägen och kör in på en grusväg. Kunden vinkar in bilen. Det är lite tajt men det går att backa ner på gården.

– De privata jobben är oftast roligast. Kunderna har problem när man kommer och är tacksamma när man har löst dem.

Magnus Eriksson
Ett specialmunstycke för spolslangen. Hålens vinkel gör att munstycket roterar och kan gräva sig fram där en vanlig spolslang inte räcker till.

Magnus Eriksson drar slang från rulle och släpar med det ett 50-tal meter till en trekammaranläggning som behöver spolas ren. Han släpper ner slangen, vinklar huvudet åt önskat håll och trycker i gång spolningen med fjärrkontrollen. Längst fram på slangen sitter ett munstycke som sprutar lite vatten framåt, men det mesta skjuts tillbaka för att den ska kunna pressa sig genom en okänd blandning vätskor och materia som kleggat ihop sig. Han försöker komma till ett speciellt luftningshål, men kommer först inte fram till hålet han siktar på. Till slut kommer han på att lösningen är ett roterande munstycke. Han har bra koll på hur det ser ut under marken.

Trött på buss och senare taxi valde Magnus Eriksson att bli grävmaskinist som egenföretagare.

Han trivdes i jobbet och det gick ganska bra. Sedan:

– Jag gjorde helt enkelt tre kompletta miljöanläggningar hos kunder som inte ville betala för sig, samma månad. Så jag fick en smäll på 400 000 som jag inte hade råd att betala. Så det var bara att kasta in handsken och gå i konkurs. Jag har betalat av det där under många år. Men nu börjar det bli klart.

– Samma dag som jag la ner firman blev jag erbjuden jobb som slambilsförare på min nuvarande arbetsplats. Så på ett sätt kan man säga att cirkeln är sluten. Förr grävde jag ner brunnarna, nu tömmer jag dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Special: Arbetskläder
Arbetskläder, klippdockor

Vem betalar dina kläder?

Ingen rättvisa. Det finns företag som struntar i avtalen. Och det finns arbetsgivare som är generösa när det gäller personalens kläder och skor. För att hitta två goda exempel åkte vi till Luleå.

Ordningsvaktskläder på skyltdockor.

Stora skillnader i Transports avtal

Avtalsfråga. Kläder och/eller skor nämns i de flesta av Transports kollektivavtal. Här kommer kortkorta utdrag ur avtalen.

Ulf Karlander och Betsy

Securitas skor sin personal

Bevakning. Skor till anställda som går på hårda cementgolv, stumma asfaltsytor och isiga trottoarer? Självklart tycker ett av de stora företagen i bevakningsbranschen.

Göran Everdahl

Lite mer lagom, tack!

Kultur. Inte för lite. Aldrig för mycket. Radiospanaren Göran Everdahl har skrivit en hel bok i ämnet och tycker det är dags att uppvärdera vårt svenskaste svenska. – Vi lever i en tid när det behövs lite mer lagom, säger han.

Färdtjänst
Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Missnöjet pyr bland färdtjänstförarna

Förare. Är det sant att färdtjänstförare i Stockholm medvetet ”gömmer sig” för väntande resenärer för att komma undan dåligt betalda körningar? ”Det förekommer”, säger en chaufför på Sverigetaxi. ”Nej, det går inte. Växeln ser oss hela tiden på gps:en”, säger en kollega.

Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

”Ska man klara sig måste man fuska, muta och trixa”

Åkare. – Vi är pressade från alla håll. Av förarna. Facket. Beställningscentralen. Färdtjänsten. Det känns som om politikerna glömt taxibranschen. Fler och fler åkare pratar om konkurs som enda utväg.

Granskning
Utanför Din Transportpartner Nordens verkstad i Göteborgs hamn.

Osäkra villkor för arbetskraften från andra världsdelar

Arbetskraftsinvandring. På ett år har Transport fått över 1 000 ansökningar från företag som vill ta in arbetskraft från länder utanför EU. Vi har granskat 500 av dem. Tre av tio migranter kommer till företag utan kollektivavtal. Vanligaste jobbet är tidningsbud.

Martin Jonsson, ombudsman i Transports Halmstadsavdelning, letar efter Hagman Transport, ett bolag som vill anställa åtta filippinska lastbilschaufförer. Facket vill att bolaget tecknar kollektivavtal.

På spaning efter förare från Filippinerna

Arbetskraftsinvandring. Martin Jonsson, ombudsman i Transports Halmstads-avdelning, letar efter Hagman Transport, ett bolag som vill anställa åtta filippinska lastbilschaufförer. Facket vill att bolaget tecknar kollektivavtal.

Månadens klubb
Klubbstyrelsen på UPS Göteborg

Kulturkrock på UPS i Göteborg

UPS Göteborg. Här finns fackklubben som har rest sig igen – efter att ordföranden fick sparken. Styrelsen satsar på att bygga upp kunskap och engagemang hos medlemmarna.

Snabbkoll: Studier

Ta en tugga av kunskapens frukt

Snabbkoll. Vad har du rätt till som anställd? Vilken roll har facket på jobbet? Hur ska du egentligen tolka kollektivavtalet? Det finns många saker du kan få svar på genom att gå en kurs.