Världsfacklig front för klimat

Temperaturen på FN:s klimatmöte i Paris har höjts några grader i dag när ett första kompromissförslag till nytt globalt klimatavtal har landat på förhandlarnas bord. Men Transports utsända har redan åkt hem – nöjda med att världsfacket har skaffat sig en gemensam linje när det gäller att rädda klimatet.

– Jag har lärt mig en hel del som jag ska ta upp med förbundsledningen, säger Martin Viredius som var i Paris för Transports räkning.

Samtidigt som klimatexperter, toppförhandlare, ministrar och statschefer från hela världen är på FN-konferensen bubblar Paris av möten, seminarier, workshops och kulturarrangemang med koppling till klimatet. Lobbyister, företag och folkrörelser finns på plats, och världsfacket IFS (som på engelska förkortas ITUC) är en tung spelare i sammanhanget.

– Världsfackets möten resulterade i ett embryo till strategi och gemensam hållning, säger Martin Viredius. Och lika viktigt är statementet att klimathotet verkligen är en facklig angelägenhet.

Han berättar om världsfackets tre nivåer för det fortsatta fackliga klimatjobbet:

1. Det finns inga jobb på en död planet. Med denna grund slår organisationen fast att hoten mot klimatet är en viktig och nödvändig fråga för facket att engagera sig i.

2. Vägen är trygghet i förändring. På ett teoretiskt plan formulerar världsfacket, med Martin Viredius ord, att fossilberoende produktion ska ersättas på ett anständigt sätt som ger fortsatt schysta anställningar.

3. En miljon klimatsmarta jobb ska fram inom transportsektorn samt bygg- och energiområdena. Siffran gör målet konkret, men den ska modifieras för varje land. Miljonen gäller för Sydafrika som låg tidigt framme i denna kampanj. För Sverige betyder det, enligt Martin Viredius, att Transport, Seko och Byggnads måste samarbeta för att hitta framtidens klimatsmarta jobb. Och att siffran kanske kan hamna på 100 000 eller 200 000 klimatsmarta jobb.

Med det bagaget kunde han och Transports Ulf Jarnefjord, som var delegat för världsfacket, lämna Paris innan det hettade till på FN-konferensen. Under natten till i dag har det franska ordförandeskapet jobbat fram ett utkast till klimatavtal. Detta första kompromissförslag ska presenteras i eftermiddag, och därefter ska de olika länderna ge sina reaktioner.

– Den ambition som Sverige har är att resultatet ska bli ett ambitiöst och rättvist avtal som håller över tid, säger Åsa Romson till TT.

Den svenska miljöministern och hennes svenska delegation har fått en nyckelroll när det gäller att komma i land med diskussionerna om hur världen ska kunna hantera konsekvenserna av klimatförändringarna.

Ett övergripande mål för klimatavtalet är, sedan tidigare, att jordens uppvärmning inte för bli högre än två grader jämfört med före industrialismen. Delmål kan handla om att sätta gränser för koldioxidutsläppen i världen och de olika länderna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Hamnkonflikten lockade storpublik i Göteborg

Hamn. Fyra timmar av föredrag och akademisk debatt, men ändå syntes inget ljusning i den allt mer infekterade hamnkonflikten i Göteborg. – Det är svårlöst. Om Transport och LO skulle backa och öppna för flera avtal på samma arbetsplats, när skulle vi i så fall dra gränsen? sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.