Världsfacklig front för klimat

Temperaturen på FN:s klimatmöte i Paris har höjts några grader i dag när ett första kompromissförslag till nytt globalt klimatavtal har landat på förhandlarnas bord. Men Transports utsända har redan åkt hem – nöjda med att världsfacket har skaffat sig en gemensam linje när det gäller att rädda klimatet.

– Jag har lärt mig en hel del som jag ska ta upp med förbundsledningen, säger Martin Viredius som var i Paris för Transports räkning.

Samtidigt som klimatexperter, toppförhandlare, ministrar och statschefer från hela världen är på FN-konferensen bubblar Paris av möten, seminarier, workshops och kulturarrangemang med koppling till klimatet. Lobbyister, företag och folkrörelser finns på plats, och världsfacket IFS (som på engelska förkortas ITUC) är en tung spelare i sammanhanget.

– Världsfackets möten resulterade i ett embryo till strategi och gemensam hållning, säger Martin Viredius. Och lika viktigt är statementet att klimathotet verkligen är en facklig angelägenhet.

Han berättar om världsfackets tre nivåer för det fortsatta fackliga klimatjobbet:

1. Det finns inga jobb på en död planet. Med denna grund slår organisationen fast att hoten mot klimatet är en viktig och nödvändig fråga för facket att engagera sig i.

2. Vägen är trygghet i förändring. På ett teoretiskt plan formulerar världsfacket, med Martin Viredius ord, att fossilberoende produktion ska ersättas på ett anständigt sätt som ger fortsatt schysta anställningar.

3. En miljon klimatsmarta jobb ska fram inom transportsektorn samt bygg- och energiområdena. Siffran gör målet konkret, men den ska modifieras för varje land. Miljonen gäller för Sydafrika som låg tidigt framme i denna kampanj. För Sverige betyder det, enligt Martin Viredius, att Transport, Seko och Byggnads måste samarbeta för att hitta framtidens klimatsmarta jobb. Och att siffran kanske kan hamna på 100 000 eller 200 000 klimatsmarta jobb.

Med det bagaget kunde han och Transports Ulf Jarnefjord, som var delegat för världsfacket, lämna Paris innan det hettade till på FN-konferensen. Under natten till i dag har det franska ordförandeskapet jobbat fram ett utkast till klimatavtal. Detta första kompromissförslag ska presenteras i eftermiddag, och därefter ska de olika länderna ge sina reaktioner.

– Den ambition som Sverige har är att resultatet ska bli ett ambitiöst och rättvist avtal som håller över tid, säger Åsa Romson till TT.

Den svenska miljöministern och hennes svenska delegation har fått en nyckelroll när det gäller att komma i land med diskussionerna om hur världen ska kunna hantera konsekvenserna av klimatförändringarna.

Ett övergripande mål för klimatavtalet är, sedan tidigare, att jordens uppvärmning inte för bli högre än två grader jämfört med före industrialismen. Delmål kan handla om att sätta gränser för koldioxidutsläppen i världen och de olika länderna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Än dröjer vägar för 74-tonsbilar

Skogen. Förberedelserna fortsätter för att släppa fram 74 ton tunga lastbilar på vägarna. I det första steget handlar det om kanske tio procent av vägnätet. Fortfarande i fem avgränsade områden.

Saknas: 3 450 lastbilsförare

Åkeri. Goda tider för den som kör lastbil. Besvärligt för åkerierna som inte hittar förare. En historiskt het arbetsmarknad för chaufförerna, enligt Tya.

Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi

Facklig rätt lyftes med FN:s rapportör

Internationellt. Fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter. Människor ska inte kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor. Med det budskapet träffade LO och Transport i dag FN:s särskilda rapportör för mänskliga rättigheter i Iran.

Avtalsrörelsen
Ett tidningsbud

Fortsatta förhandlingar för tidningsbuden

Tidningsbud. Överläggningarna om tidningsbudens löner tar fart igen. En förförhandling hölls i veckan och i slutet av augusti kallas hela förhandlingsdelegationen in för fortsättningen.

Grillkväll med femman

Samkväm. Regnet hotade men höll sig undan. Avdelning 5 Stockholm hade grillkväll som lockade medlemmar, unga och gamla.

Avtalsrörelsen

Taxiförhandlingar fortsätter i september

Taxi. Förhandlingarna om nya taxilöner tar ny fart i början av september. Transport jobbar för ett avtal med månadslön – åtminstone för dem som kör färdtjänst och sjukresor.

Alliansen vill lagstifta om lägre lön

Politik. Lägre lön för dem som jobbar – och ingen arbetsgivaravgift för arbetsgivaren. Alliansen presenterar sitt förslag om inträdesjobb i dag. Det innebär lagstiftning som öppnar löner lägre än kollektivavtalens.

Andreassons i personlig konkurs

Åkeri. Paret bakom Andreassons åkeri i Veddige har försatts i personlig konkurs. De får under hösten inte driva egna företag eller över huvud taget sitta i styrelsen i något företag. En konkursförvaltare tar över deras personliga ekonomi tills konkursen är avslutad.

Karl-Petter Thorwaldsson och Philip Botström

LO och SSU kräver satsning på välfärden

Politik. 70 miljarder till välfärden och högre skatter på kapital. LO går ihop med SSU och ställer krav på regeringen. Kravet på pengar till vård, skolor, omsorg och resten av välfärden ligger på en helt annan nivå än vad finansministern (S) tidigare har utlovat.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbar samlar till manifestation

Renhållning. På lördag håller Stockholms sopgubbar en manifestation på Medborgarplatsen. Då har det gått drygt en månad sedan den vilda strejken stoppade stora delar av sophämtningen i stan.

Två dömda för grov misshandel av väktare

Bevakning. En väktare i Eskilstuna misshandlades grovt av två gärningsmän i april. Den ena gärningsmannen fick ett och ett halvt års fängelse. Den andre ett år.

RSO kan få agera på fler ställen

Arbetsmiljö. Ökade befogenheter för regionala skyddsombud har regeringens utredare föreslagit. Om förslaget blir verklighet kommer ett RSO kunna besöka och agera även på arbetsplatser utan medlemmar. Flera myndigheter är för förändringen, men Svenskt Näringsliv vill slopa kopplingen med facket.

Flygande pizzor lär dröja

Drönare. Pizzabuden lär få behålla sina jobb inom överskådlig framtid. Trots nya regler för drönare tror inte riktigt Philip Eide, marknadschef på Onlinepizza, på leveranser från luften.

Jätteförlust för Foodora

Matbud. Foodora är ett av Sveriges största matbudsföretag. Verksamheten fortsätter växa men ekonomin usel. Bara i fjol backade företaget 32 miljoner kronor.

Göteborgs hamn

LAS-listan på APM klar

Hamn. Vilka personer som får gå på APM i Göteborgs hamn är nu färdig. Listan fick först göras om efter att Transports representanter upptäckt ett antal fel.