Världsfacklig front för klimat

Temperaturen på FN:s klimatmöte i Paris har höjts några grader i dag när ett första kompromissförslag till nytt globalt klimatavtal har landat på förhandlarnas bord. Men Transports utsända har redan åkt hem – nöjda med att världsfacket har skaffat sig en gemensam linje när det gäller att rädda klimatet.

– Jag har lärt mig en hel del som jag ska ta upp med förbundsledningen, säger Martin Viredius som var i Paris för Transports räkning.

Samtidigt som klimatexperter, toppförhandlare, ministrar och statschefer från hela världen är på FN-konferensen bubblar Paris av möten, seminarier, workshops och kulturarrangemang med koppling till klimatet. Lobbyister, företag och folkrörelser finns på plats, och världsfacket IFS (som på engelska förkortas ITUC) är en tung spelare i sammanhanget.

– Världsfackets möten resulterade i ett embryo till strategi och gemensam hållning, säger Martin Viredius. Och lika viktigt är statementet att klimathotet verkligen är en facklig angelägenhet.

Han berättar om världsfackets tre nivåer för det fortsatta fackliga klimatjobbet:

1. Det finns inga jobb på en död planet. Med denna grund slår organisationen fast att hoten mot klimatet är en viktig och nödvändig fråga för facket att engagera sig i.

2. Vägen är trygghet i förändring. På ett teoretiskt plan formulerar världsfacket, med Martin Viredius ord, att fossilberoende produktion ska ersättas på ett anständigt sätt som ger fortsatt schysta anställningar.

3. En miljon klimatsmarta jobb ska fram inom transportsektorn samt bygg- och energiområdena. Siffran gör målet konkret, men den ska modifieras för varje land. Miljonen gäller för Sydafrika som låg tidigt framme i denna kampanj. För Sverige betyder det, enligt Martin Viredius, att Transport, Seko och Byggnads måste samarbeta för att hitta framtidens klimatsmarta jobb. Och att siffran kanske kan hamna på 100 000 eller 200 000 klimatsmarta jobb.

Med det bagaget kunde han och Transports Ulf Jarnefjord, som var delegat för världsfacket, lämna Paris innan det hettade till på FN-konferensen. Under natten till i dag har det franska ordförandeskapet jobbat fram ett utkast till klimatavtal. Detta första kompromissförslag ska presenteras i eftermiddag, och därefter ska de olika länderna ge sina reaktioner.

– Den ambition som Sverige har är att resultatet ska bli ett ambitiöst och rättvist avtal som håller över tid, säger Åsa Romson till TT.

Den svenska miljöministern och hennes svenska delegation har fått en nyckelroll när det gäller att komma i land med diskussionerna om hur världen ska kunna hantera konsekvenserna av klimatförändringarna.

Ett övergripande mål för klimatavtalet är, sedan tidigare, att jordens uppvärmning inte för bli högre än två grader jämfört med före industrialismen. Delmål kan handla om att sätta gränser för koldioxidutsläppen i världen och de olika länderna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Arbetsgivare får större rehab-ansvar för sjuka

Sjukförsäkring. Arbetsgivarnas ansvar för att sjuka anställda får rehabilitering stärks den 1 juli. Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur personal, som varit sjukskriven i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen.

Reza Shahabi busschaufför från Iran

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Strejkrätten
Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Stridsåtgärder. Fack och arbetsgivare förekommer regeringen och föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Stridsåtgärder. Det handlar om paragrafen som styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

EU-utskott: Begränsa cabotage till 24 timmar och kräv mindre vila

UPPDATERAD. Lika lön ska gälla för förare som kör cabotagetransporter och det ska gå att skjuta på den långa vilan i upp till tre veckor. Det är några av de saker EU-parlamentets transportutskott tagit ställning till när tre olika förslagspaket röstades igenom i går kväll.

Transport lämnar få fall till Rättsskyddet

Sjukförsäkringen. Fackens juridiska byrå driver allt fler fall där Försäkringskassan dragit in sjukpenning för medlemmar. Men Transport går mot strömmen. Förra året anlitade förbundet LO-TCO Rättsskydd i sju ärenden, bara ett gällde sjukpenning.

Pia Palm, Ockelbo. Foto: Anders Eklind

Vilket jobb ska Pia kunna klara av?

Sjukförsäkringen. Ständig värk i händerna och andra delar av kroppen, grava sömnstörningar, alltid infektionskänslig, artros i båda knäna och höfterna och ångest. Men enligt förvaltningsrätten kan Pia Palm skaffa sig ett jobb.