Illustration av promenad, Gustaf Öhrnell.

Varje steg räknas

Alla vet att vi mår bättre om vi rör oss lite mer och äter aningen sundare. Men varför är det så svårt? Vi sökte upp experterna som kan motivera oss. Vi träffade dem som själva hittat vägen.

Hur mycket rör du dig på jobbet? Vi utrustade tolv transportare med varsin stegmätare för att få koll på läget. Vi pratade också med en expert som tror att mycket stillasittande i arbetet kommer att vara förbjudet om tio år.

Minst 10 000 steg per dag är en vanlig rekommendation för att vi ska bli pigga och glada, hålla vikten och minska risken för en rad elaka sjukdomar. Det motsvarar i runda slängar sju kilometer, beroende på hur långa steg vi tar. I vår studie, där vi försåg tolv personer inom olika transportyrken med varsin stegmätare, visade det sig att förutsättningarna att röra på sig i arbetet ser väldigt olika ut.

Studien är förstås helt ovetenskaplig men ger ändå en fingervisning om hur många eller få steg man kan hinna med under ett arbetspass, beroende på vad man jobbar med. Färdtjänstplaneraren fick till exempel ihop sammanlagt 5 000 steg på en hel arbetsvecka medan terminalarbetaren traskade hem 82 000 steg.

Men även den som är mer eller mindre fjättrad vid stolen eller bakom disken kan med små medel röra sig mer – och ändå sköta sitt jobb. Enligt Örjan Ekblom, docent på Gymnastik- och idrottshögskolan, räcker det förmodligen att vi ställer oss upp ungefär en gång i halvtimmen och går omkring i ett par tre minuter för att rejält minska hälsoriskerna med stillasittandet. Han håller också på att ta fram ett träningsprogram som även den mest inbitne skrivbordsnissen ska kunna klara av.

– Man reser sig upp och ner 20 gånger från stolen utan att nudda den med rumpan, gör 20 tåhävningar och 20 höga knäuppdrag. Man kör i sekundtakt och gör om det tre gånger. Det tar tre minuter, säger han.

Men hur ska den som sitter fast bakom en ratt kunna ta dessa pauser?

– Ja, vi har inte riktigt förstått hur man ska kunna göra det i en lastbil, säger Örjan Ekblom. Distributionsförare är ju i viss utsträckning ute och springer en del så där är kanske risken begränsad och man kan tänka sig att det ser ganska bra ut. Men lastbilschaufförerna kan ju inte börja röra på sig utan att det blir trafikfarligt.

Örjan Ekblom tror att det om tio år kommer vara otillåtet för arbetsgivare att tvinga folk att sitta still fem timmar i sträck. Riskerna med det är ungefär lika stora som att röka regelbundet, säger han. Men för att ett förbud mot stillasittande även ska gå att tillämpa på till exempel lastbilschaufförer kommer det att krävas stora omorganiseringar. Och det blir dyrt, säger Örjan Ekblom. Ett sätt kan till exempel vara att förlänga körtiderna så att chaufförerna hinner stanna och pausa med jämna mellanrum.

Men för att det ska bli okej att folk börjar traska runt allt som oftast, eller göra höga knäuppdrag mitt under styrelsemöten, måste också de sociala normerna ändras.

– Om en taxichaufför stannar i dag, stänger av taxametern och går omkring i en minut så skulle nog många kunder tycka att det var märkligt, säger Örjan Ekblom. Men det finns definitivt inget konstigt med det.

Arbetsgivaren har ett stort ansvar för de anställdas hälsa. Många betalar gymkort åt personalen eller erbjuder träning på betald arbetstid. Eller både och. Men Örjan Ekblom berättar att det finns undersökningar som visar att det är få som utnyttjar dessa möjligheter. Dessutom, en träningstimme eller två i veckan räcker inte för att motverka de negativa effekterna av mycket stillasittande. Kroppen behöver röra på sig så ofta som var 20:e eller var 30:e minut, säger han.

– Det som är viktigt är regelbundenheten. Det vore kanske bättre att fördela friskvårdstimmarnas 120 minuter på 40 stycken treminuterspauser under veckan. Att dela ut ett gymkort, och hoppas att det går bra, är inte något aktivt hälsoarbetare för en arbetsgivare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Än dröjer vägar för 74-tonsbilar

Skogen. Förberedelserna fortsätter för att släppa fram 74 ton tunga lastbilar på vägarna. I det första steget handlar det om kanske tio procent av vägnätet. Fortfarande i fem avgränsade områden.

Saknas: 3 450 lastbilsförare

Åkeri. Goda tider för den som kör lastbil. Besvärligt för åkerierna som inte hittar förare. En historiskt het arbetsmarknad för chaufförerna, enligt Tya.

Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi

Facklig rätt lyftes med FN:s rapportör

Internationellt. Fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter. Människor ska inte kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor. Med det budskapet träffade LO och Transport i dag FN:s särskilda rapportör för mänskliga rättigheter i Iran.

Avtalsrörelsen
Ett tidningsbud

Fortsatta förhandlingar för tidningsbuden

Tidningsbud. Överläggningarna om tidningsbudens löner tar fart igen. En förförhandling hölls i veckan och i slutet av augusti kallas hela förhandlingsdelegationen in för fortsättningen.

Grillkväll med femman

Samkväm. Regnet hotade men höll sig undan. Avdelning 5 Stockholm hade grillkväll som lockade medlemmar, unga och gamla.

Avtalsrörelsen

Taxiförhandlingar fortsätter i september

Taxi. Förhandlingarna om nya taxilöner tar ny fart i början av september. Transport jobbar för ett avtal med månadslön – åtminstone för dem som kör färdtjänst och sjukresor.

Alliansen vill lagstifta om lägre lön

Politik. Lägre lön för dem som jobbar – och ingen arbetsgivaravgift för arbetsgivaren. Alliansen presenterar sitt förslag om inträdesjobb i dag. Det innebär lagstiftning som öppnar löner lägre än kollektivavtalens.

Andreassons i personlig konkurs

Åkeri. Paret bakom Andreassons åkeri i Veddige har försatts i personlig konkurs. De får under hösten inte driva egna företag eller över huvud taget sitta i styrelsen i något företag. En konkursförvaltare tar över deras personliga ekonomi tills konkursen är avslutad.

Karl-Petter Thorwaldsson och Philip Botström

LO och SSU kräver satsning på välfärden

Politik. 70 miljarder till välfärden och högre skatter på kapital. LO går ihop med SSU och ställer krav på regeringen. Kravet på pengar till vård, skolor, omsorg och resten av välfärden ligger på en helt annan nivå än vad finansministern (S) tidigare har utlovat.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbar samlar till manifestation

Renhållning. På lördag håller Stockholms sopgubbar en manifestation på Medborgarplatsen. Då har det gått drygt en månad sedan den vilda strejken stoppade stora delar av sophämtningen i stan.

Två dömda för grov misshandel av väktare

Bevakning. En väktare i Eskilstuna misshandlades grovt av två gärningsmän i april. Den ena gärningsmannen fick ett och ett halvt års fängelse. Den andre ett år.

RSO kan få agera på fler ställen

Arbetsmiljö. Ökade befogenheter för regionala skyddsombud har regeringens utredare föreslagit. Om förslaget blir verklighet kommer ett RSO kunna besöka och agera även på arbetsplatser utan medlemmar. Flera myndigheter är för förändringen, men Svenskt Näringsliv vill slopa kopplingen med facket.

Flygande pizzor lär dröja

Drönare. Pizzabuden lär få behålla sina jobb inom överskådlig framtid. Trots nya regler för drönare tror inte riktigt Philip Eide, marknadschef på Onlinepizza, på leveranser från luften.

Jätteförlust för Foodora

Matbud. Foodora är ett av Sveriges största matbudsföretag. Verksamheten fortsätter växa men ekonomin usel. Bara i fjol backade företaget 32 miljoner kronor.

Göteborgs hamn

LAS-listan på APM klar

Hamn. Vilka personer som får gå på APM i Göteborgs hamn är nu färdig. Listan fick först göras om efter att Transports representanter upptäckt ett antal fel.