Illustration av promenad, Gustaf Öhrnell.

Varje steg räknas

Alla vet att vi mår bättre om vi rör oss lite mer och äter aningen sundare. Men varför är det så svårt? Vi sökte upp experterna som kan motivera oss. Vi träffade dem som själva hittat vägen.

Hur mycket rör du dig på jobbet? Vi utrustade tolv transportare med varsin stegmätare för att få koll på läget. Vi pratade också med en expert som tror att mycket stillasittande i arbetet kommer att vara förbjudet om tio år.

Minst 10 000 steg per dag är en vanlig rekommendation för att vi ska bli pigga och glada, hålla vikten och minska risken för en rad elaka sjukdomar. Det motsvarar i runda slängar sju kilometer, beroende på hur långa steg vi tar. I vår studie, där vi försåg tolv personer inom olika transportyrken med varsin stegmätare, visade det sig att förutsättningarna att röra på sig i arbetet ser väldigt olika ut.

Studien är förstås helt ovetenskaplig men ger ändå en fingervisning om hur många eller få steg man kan hinna med under ett arbetspass, beroende på vad man jobbar med. Färdtjänstplaneraren fick till exempel ihop sammanlagt 5 000 steg på en hel arbetsvecka medan terminalarbetaren traskade hem 82 000 steg.

Men även den som är mer eller mindre fjättrad vid stolen eller bakom disken kan med små medel röra sig mer – och ändå sköta sitt jobb. Enligt Örjan Ekblom, docent på Gymnastik- och idrottshögskolan, räcker det förmodligen att vi ställer oss upp ungefär en gång i halvtimmen och går omkring i ett par tre minuter för att rejält minska hälsoriskerna med stillasittandet. Han håller också på att ta fram ett träningsprogram som även den mest inbitne skrivbordsnissen ska kunna klara av.

– Man reser sig upp och ner 20 gånger från stolen utan att nudda den med rumpan, gör 20 tåhävningar och 20 höga knäuppdrag. Man kör i sekundtakt och gör om det tre gånger. Det tar tre minuter, säger han.

Men hur ska den som sitter fast bakom en ratt kunna ta dessa pauser?

– Ja, vi har inte riktigt förstått hur man ska kunna göra det i en lastbil, säger Örjan Ekblom. Distributionsförare är ju i viss utsträckning ute och springer en del så där är kanske risken begränsad och man kan tänka sig att det ser ganska bra ut. Men lastbilschaufförerna kan ju inte börja röra på sig utan att det blir trafikfarligt.

Örjan Ekblom tror att det om tio år kommer vara otillåtet för arbetsgivare att tvinga folk att sitta still fem timmar i sträck. Riskerna med det är ungefär lika stora som att röka regelbundet, säger han. Men för att ett förbud mot stillasittande även ska gå att tillämpa på till exempel lastbilschaufförer kommer det att krävas stora omorganiseringar. Och det blir dyrt, säger Örjan Ekblom. Ett sätt kan till exempel vara att förlänga körtiderna så att chaufförerna hinner stanna och pausa med jämna mellanrum.

Men för att det ska bli okej att folk börjar traska runt allt som oftast, eller göra höga knäuppdrag mitt under styrelsemöten, måste också de sociala normerna ändras.

– Om en taxichaufför stannar i dag, stänger av taxametern och går omkring i en minut så skulle nog många kunder tycka att det var märkligt, säger Örjan Ekblom. Men det finns definitivt inget konstigt med det.

Arbetsgivaren har ett stort ansvar för de anställdas hälsa. Många betalar gymkort åt personalen eller erbjuder träning på betald arbetstid. Eller både och. Men Örjan Ekblom berättar att det finns undersökningar som visar att det är få som utnyttjar dessa möjligheter. Dessutom, en träningstimme eller två i veckan räcker inte för att motverka de negativa effekterna av mycket stillasittande. Kroppen behöver röra på sig så ofta som var 20:e eller var 30:e minut, säger han.

– Det som är viktigt är regelbundenheten. Det vore kanske bättre att fördela friskvårdstimmarnas 120 minuter på 40 stycken treminuterspauser under veckan. Att dela ut ett gymkort, och hoppas att det går bra, är inte något aktivt hälsoarbetare för en arbetsgivare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fortsatt stopp för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Skyddsombudet gjorde rätt som stoppade Cubsecs ordningsvakter på Rymdtorget i Göteborg. Arbetsmiljöverket ställer en rad krav på företaget för att det ska få skicka dit sina anställda igen.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Väktare och ordningsvakter har lämnat Rymdtorget

Bevakning. Varken väktare eller ordningsvakter jobbar på Rymdtorget i Göteborg. Transport har lagt skyddsstopp för ordningsvakterna sedan polisen hoppat av de gemensamma patrulleringarna. I morgon väntas Arbetsmiljöverket avgöra om stoppet ska gälla eller om ordningsvakterna måste börja sin bevakning igen.

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Avtal 2017

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Poliskontroll av lastbil

Polisen kollar lastbilar extra noga

Åkeri. Polis i hela landet kollar tung trafik denna vecka. Det handlar om kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt. Utländska lastbilar granskas extra noga för att avslöja om de körs olagligt i Sverige.

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.

Väktare förbjuds jobba på torg i Göteborg

Bevakning. Fyra ordningsvakter och två poliser – annars går de bevakningsanställda inte in på Rymdtorget i Göteborg. Väktarna på Nokas får över huvud taget inte vara där, efter ett beslut hos Arbetsmiljöverket. Bakgrunden är en grov misshandel av en ordningsvakt.

Taxi-vd dömd till fängelse

Färdtjänst. Taxiföretagaren Sultan Salimovic har förbjudits att driva företag de närmaste tre åren. Han döms samtidigt till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott, vårdslös skatteuppgift och för att han försvårat Skatteverkets kontroller.