Mikael Gustafsson vid helikopter (tv) och porträttbild (th)
Close
Mikael Gustafsson ville upp för att få dyka ner. ”I USA följde jag stora torrsprickor, gick ner och flög i jättedalgångar. Landskapet var makalöst!”
Close
Månadens medlem

Varför inte helikopterpilot?

Drömjobbet. Uppsägningarna duggade tätt i Göteborgs hamn. Mikael Gustafsson klarade sig, men kände ändå att stämningen tog stryk, att det var dags för något nytt. Varför inte bli helikopterpilot?

Sagt och gjort. Hamnarbetaren Mikael Gustafsson lyfte luren och ringde Svensk pilotutbildning: Hur ska jag göra? Vad krävs? Han klarade första pilottestet och jublade. Men sedan fick Mikael, som gått industriprogrammets svetsarutbildning, börja nöta skolbänk.

Han läste in matte C, fysik A och engelska vid vuxengymnasiet på kvällstid. Plockade fram böckerna på alla raster och lediga stunder. Lät kollegornas gliringar studsa.

– Det gick faktiskt lite lättare än jag trott, blev lite mindre tv-tid bara. Jag pluggade när barnen lagt sig.

Så började själva helikopterutbildningen, praktisk och teoretisk, med den privata pilotlicensen som första mål. All litteratur var på engelska och Mikael plöjde allt från meteorologi till mekanik, navigation och aerodynamik, som talar om varför en helikopter flyger.

– Teorin var jättetuff, innan man kom in i den. Allt gick i ett väldans tempo med prov på prov på prov, först på skolan och sedan på Luftfartsverket. Man måste bli godkänd på en kurs innan man fick gå vidare till nästa.

Mikael tog sig igenom och äntligen fick han börja flyga själv. Ändå var han inte nöjd. Han siktade på att bli kommersiell helikopterpilot, så han läste vidare. Fast Mikael behövde fler flygtimmar med instruktör också, så familjen packade och for till USA. I sex veckor.

Där är flygtimmarna billigare och småflygplatserna fler.

– Barnen turades om att följa med mig i helikoptern. Vi åkte till alla möjliga ställen, landade, och köpte glass. Flög vi norrut var det bergigt, söderut var det slättlandskap.

Att få dyka ner och följa flodernas lopp var höjdpunkten.

– Vilket landskap, helt makalöst! Så underbara flygningar får jag nog aldrig uppleva igen.

Mikael Gustafsson satsade 700 000 kronor på att nå drömjobbet, men är kvar i hamnen, och trivs. Han har sökt, men inte fått napp som helikopterpilot och flyger nu mest släktingar och vänner, som vill fira ett eller annat.

– Utbildningen var värd varenda krona. Det var nog den roligaste tiden i mitt liv.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Personal kommer att behövas trots digitalisering

Debatt. Automatisering är inte lösningen på transportnäringens kompetensbrist. Därför efterlyser vi höga politiska ambitioner och fler utbildningsplatser. Annars hotas hela näringslivet.

Linda Walltin Gavell med sina två schäfrar.

”Mäktig känsla att släppa lös 40 kilo hund i full fart”

Schäferfrälst. Näe, inte vill man möta Crut eller Faxa utan matte. Men Linda Walltin Gavell lovar att de bara biter när de blir tillsagda. Sporten går ut på att hon alltid kan kontrollera krafterna hos sina hundar. – Det är en mäktig känsla att släppa lös 40 kilo hund i full fart, i fullt angrepp.

Göteborgs bussklubb

”Vi lyssnar ute på fältet”

Göteborgs bussklubb. En lätt sorg svävar över fackklubben på Göteborgs Buss. Mäster-medlemsrekryteraren Abbas har gått i pension och dragit till Spanien. Men klubben kan räkna in en rad framgångar, en ny styrelse är på plats och tar nya tag.

Hallå där!
David Petersson

David Petersson

... ung flygtekniker från Rockneby i Småland, på väg till yrkes-VM i Ryssland.

Hallå där!

Ulf Jarnefjord

… som i vintras slutade på Transport efter cirka 20 år som regionalt skyddsombud och dessutom pådrivare när det gäller klimatpolitik.

Avtalsrörelsen
Illustration avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

Har ”märket” spelat ut sin roll?

Löner. I mer 20 år har industrin dikterat lönerna för hela arbetsmarknaden. Det har lett till beskedliga löneökningar för arbetarna. Ofta lägre än det tillgängliga löneutrymmet, anser bedömare. Det är pengar som i stället hamnat i tjänstemännens fickor.

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Anders Norberg

”Industriavtalet är själva motorn i Sverige”

Förhandlaren. De omdebatterade turordningsreglerna är inget större problem i åkeribranschen. Det finns andra saker som Anders Norberg hellre vill ändra på. Fast det får andra göra. Efter 34 år som toppförhandlare i arbetsgivarlägret går han i pension.

Hans Envall

Ta hand om dina leder!

Hälsa. Hans Envall bet ihop och jobbade på trots att smärtorna i höften och nedåt förvärrades. Men vid 63 tog det stopp. Då kunde han inte längre fortsätta som lastbilschaufför. I dag är artrosen så svår att han knappt kan gå. Än mindre komma upp på sin vespa.

Kultur
Illustration till dikten Petrodollaz av Kristoffer Cras

Petrodollaz

Dikt. Författaren Kristoffer Cras skrev den här texten om ett minne från när han jobbade på lager.

Transportarbetaren granskar
Cirkeldiagram räddade pengar

Miljonerna ni nästan missade

Försäkringspengar. Få vill tänka på att försäkringarna behövs. Och många vet inte sin rätt när något händer. Utan LO:s uppsökande arbete hade nästan en miljard kronor frusit inne förra året – en tiondel av ersättningen från avtalsförsäkringarna som totalt betalades ut 2018.

Toril Lines

”Försäkringar var det sista jag tänkte på”

Försäkringspengar. En slump gjorde att Toril Lines fick den ersättning hon hade rätt till. Som sjukskriven råkade hon möta en gammal arbetskamrat, Transports försäkringsinformatör Olivera Pobra. Det ledde till att Toril både fick ut från sjukförsäkring och ett större engångsbelopp.

Kultur
Gruppbild

”Vi män ska tåla mer”

Nya mansrollen. Vem är du i omklädningsrummet och vem bland kvinnor? När väcks beskyddarinstinkten? Gillar du att kramas? Vi samlade en grupp transportmän – och en tidigare man på väg att bli kvinna – för att diskutera manlighet.

Månadens medlem
Linda Walltin Gavell med sina två schäfrar.

”Mäktig känsla att släppa lös 40 kilo hund i full fart”

Schäferfrälst. Näe, inte vill man möta Crut eller Faxa utan matte. Men Linda Walltin Gavell lovar att de bara biter när de blir tillsagda. Sporten går ut på att hon alltid kan kontrollera krafterna hos sina hundar. – Det är en mäktig känsla att släppa lös 40 kilo hund i full fart, i fullt angrepp.