Mikael Gustafsson vid helikopter (tv) och porträttbild (th)
Close
Mikael Gustafsson ville upp för att få dyka ner. ”I USA följde jag stora torrsprickor, gick ner och flög i jättedalgångar. Landskapet var makalöst!”
Close
Månadens medlem

Varför inte helikopterpilot?

Drömjobbet. Uppsägningarna duggade tätt i Göteborgs hamn. Mikael Gustafsson klarade sig, men kände ändå att stämningen tog stryk, att det var dags för något nytt. Varför inte bli helikopterpilot?

Sagt och gjort. Hamnarbetaren Mikael Gustafsson lyfte luren och ringde Svensk pilotutbildning: Hur ska jag göra? Vad krävs? Han klarade första pilottestet och jublade. Men sedan fick Mikael, som gått industriprogrammets svetsarutbildning, börja nöta skolbänk.

Han läste in matte C, fysik A och engelska vid vuxengymnasiet på kvällstid. Plockade fram böckerna på alla raster och lediga stunder. Lät kollegornas gliringar studsa.

– Det gick faktiskt lite lättare än jag trott, blev lite mindre tv-tid bara. Jag pluggade när barnen lagt sig.

Så började själva helikopterutbildningen, praktisk och teoretisk, med den privata pilotlicensen som första mål. All litteratur var på engelska och Mikael plöjde allt från meteorologi till mekanik, navigation och aerodynamik, som talar om varför en helikopter flyger.

– Teorin var jättetuff, innan man kom in i den. Allt gick i ett väldans tempo med prov på prov på prov, först på skolan och sedan på Luftfartsverket. Man måste bli godkänd på en kurs innan man fick gå vidare till nästa.

Mikael tog sig igenom och äntligen fick han börja flyga själv. Ändå var han inte nöjd. Han siktade på att bli kommersiell helikopterpilot, så han läste vidare. Fast Mikael behövde fler flygtimmar med instruktör också, så familjen packade och for till USA. I sex veckor.

Där är flygtimmarna billigare och småflygplatserna fler.

– Barnen turades om att följa med mig i helikoptern. Vi åkte till alla möjliga ställen, landade, och köpte glass. Flög vi norrut var det bergigt, söderut var det slättlandskap.

Att få dyka ner och följa flodernas lopp var höjdpunkten.

– Vilket landskap, helt makalöst! Så underbara flygningar får jag nog aldrig uppleva igen.

Mikael Gustafsson satsade 700 000 kronor på att nå drömjobbet, men är kvar i hamnen, och trivs. Han har sökt, men inte fått napp som helikopterpilot och flyger nu mest släktingar och vänner, som vill fira ett eller annat.

– Utbildningen var värd varenda krona. Det var nog den roligaste tiden i mitt liv.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Daniel Odlander och tygälgen Hälge, tågluffare

”Köp en biljett och åk!”

Tågluffare. Nu är det jobbet som gäller. Daniel Odlander ska köra lastbil hela sommaren. Sedan väntar nästa tågluff i Europa – tillsammans med resekompisen Hälge.

Transportarbetarens logga

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Åsa Karlström, "Betongbruden"

”Jag är lite betongnörd”

Entusiast. Hon skriver om det. Fotar det. Arbetar i det. Kör det, jobb som fritid. – Betong är mitt liv, säger bloggaren och ”betongbruden” Åsa Karlström.

Hallå där!
Mairbek Vagabov

Mairbek Vagabov

… som tar studenten från transportprogrammet i Nybro och får stipendium från Transport.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Så gick det sen
Sopgubbestrejken juli 2017

Sopgubbarna som tog fajten

Miljöarbetare. Stockholms stolta sopgubbar stred hårt, vad gör de nu? Och hur gick det för den polske lastbilsföraren Bogdan? Blev han blåst – igen? Läs, du som grunnat …

Kultur
Jonas Darnell, serietecknare

Herman Hedning härjar vidare

Serier. Än är inte sista Herman Hedning-rutan ritad för Jonas Darnell. Nystartade Evil Ink Förlag AB fick en riktig kickstart och den matglade grottmannen återuppstod i tidningsform i början av april.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Transportarbetaren granskar
Movare i Göteborg

Stora prisskillnader för en och samma flytt

Flyttupphandling. Drygt 234 000 för en kontorsflytt. Eller knappt 48 000 kronor. Försvarsmakten valde det billigaste. Bakom det låga priset finns en flyttkoncern som skapat stora rubriker genom åren.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

Månadens medlem
Daniel Odlander och tygälgen Hälge, tågluffare

”Köp en biljett och åk!”

Tågluffare. Nu är det jobbet som gäller. Daniel Odlander ska köra lastbil hela sommaren. Sedan väntar nästa tågluff i Europa – tillsammans med resekompisen Hälge.

Månadens sektion
Vamsi Savaram och Håkan Norborg

Tiden – ett av de stora problemen

Tidningsbudssektionen. På tidningsbudens fackexpedition i Stockholm hittar vi fackrepresentanterna som helst vill införa stämpelklocka i branschen.

Hallå där!
Marlene Svensson

Marlene Svensson

… miljö- och avfallspedagog, som guidar elever på sortergårdssafarin som blivit en succé i Jönköping.

Kyrkan och facket viktiga för Hope

Mötet. På Entebbes flygplats ett par mil från Ugandas huvudstad Kampala står en flygtaxichaufför och håller upp en skylt med våra namn. Hon presenterar sig som Hope.

Idrottsplatsen i Häverödal, söder om Hallstavik. Här har åkeriet Ma.ax uppställningsplats och inkvartering för fem timmerbilsförare från Lettland och Slovakien.

På spaning i skogsland

Timmertransporter. På den smala kustvägen genom Norduppland har lastbilstrafiken ökat dramatiskt. Många av bilarna kommer från Baltikum och fraktar papper eller stormfälld skog. Fem av östförarna bor i en sunkig barack på idrottsplatsen i Häverödal.