Mikael Gustafsson vid helikopter (tv) och porträttbild (th)
Close
Mikael Gustafsson ville upp för att få dyka ner. ”I USA följde jag stora torrsprickor, gick ner och flög i jättedalgångar. Landskapet var makalöst!”
Close
Månadens medlem

Varför inte helikopterpilot?

Drömjobbet. Uppsägningarna duggade tätt i Göteborgs hamn. Mikael Gustafsson klarade sig, men kände ändå att stämningen tog stryk, att det var dags för något nytt. Varför inte bli helikopterpilot?

Sagt och gjort. Hamnarbetaren Mikael Gustafsson lyfte luren och ringde Svensk pilotutbildning: Hur ska jag göra? Vad krävs? Han klarade första pilottestet och jublade. Men sedan fick Mikael, som gått industriprogrammets svetsarutbildning, börja nöta skolbänk.

Han läste in matte C, fysik A och engelska vid vuxengymnasiet på kvällstid. Plockade fram böckerna på alla raster och lediga stunder. Lät kollegornas gliringar studsa.

– Det gick faktiskt lite lättare än jag trott, blev lite mindre tv-tid bara. Jag pluggade när barnen lagt sig.

Så började själva helikopterutbildningen, praktisk och teoretisk, med den privata pilotlicensen som första mål. All litteratur var på engelska och Mikael plöjde allt från meteorologi till mekanik, navigation och aerodynamik, som talar om varför en helikopter flyger.

– Teorin var jättetuff, innan man kom in i den. Allt gick i ett väldans tempo med prov på prov på prov, först på skolan och sedan på Luftfartsverket. Man måste bli godkänd på en kurs innan man fick gå vidare till nästa.

Mikael tog sig igenom och äntligen fick han börja flyga själv. Ändå var han inte nöjd. Han siktade på att bli kommersiell helikopterpilot, så han läste vidare. Fast Mikael behövde fler flygtimmar med instruktör också, så familjen packade och for till USA. I sex veckor.

Där är flygtimmarna billigare och småflygplatserna fler.

– Barnen turades om att följa med mig i helikoptern. Vi åkte till alla möjliga ställen, landade, och köpte glass. Flög vi norrut var det bergigt, söderut var det slättlandskap.

Att få dyka ner och följa flodernas lopp var höjdpunkten.

– Vilket landskap, helt makalöst! Så underbara flygningar får jag nog aldrig uppleva igen.

Mikael Gustafsson satsade 700 000 kronor på att nå drömjobbet, men är kvar i hamnen, och trivs. Han har sökt, men inte fått napp som helikopterpilot och flyger nu mest släktingar och vänner, som vill fira ett eller annat.

– Utbildningen var värd varenda krona. Det var nog den roligaste tiden i mitt liv.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mikael Jändel

”Jag tror inte på överstatlighet”

Mot monarkin. Får vi presentera en äkta aktivist? Tidningsbudet Mikael Jändel delar ut flygblad på lokala marknader och stora torget i Borås. Han är för republik och mot EU.

Snabbkoll: Studier

Ta en tugga av kunskapens frukt

Snabbkoll. Vad har du rätt till som anställd? Vilken roll har facket på jobbet? Hur ska du egentligen tolka kollektivavtalet? Det finns många saker du kan få svar på genom att gå en kurs.

Jonas Hansson

Hjärterum för lastbilar

Modellbygge. I lastbilsförare Jonas Hanssons hus i Kilafors finns inte mycket stjärterum. – De jäkla lastbilarna är överallt. Ibland känns det lite mycket. Men det är roligt att hålla på, som avkoppling efter jobbet.

Hallå där!

Weine Wiqvist

… som är vd på Avfall Sverige. Organisationen har satt målet 25 procent mindre restavfall och matavfall år 2025.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Månadens medlem
Mikael Jändel

”Jag tror inte på överstatlighet”

Mot monarkin. Får vi presentera en äkta aktivist? Tidningsbudet Mikael Jändel delar ut flygblad på lokala marknader och stora torget i Borås. Han är för republik och mot EU.

Månadens klubb
Klubbstyrelsen på UPS Göteborg

Kulturkrock på UPS i Göteborg

UPS Göteborg. Här finns fackklubben som har rest sig igen – efter att ordföranden fick sparken. Styrelsen satsar på att bygga upp kunskap och engagemang hos medlemmarna.

Snabbkoll: Studier

Ta en tugga av kunskapens frukt

Snabbkoll. Vad har du rätt till som anställd? Vilken roll har facket på jobbet? Hur ska du egentligen tolka kollektivavtalet? Det finns många saker du kan få svar på genom att gå en kurs.

Demokrati

Våga ta snacket om demokratin!

Kultur. ”Det är i dag vi måste agera om vi vill ha en demokrati i morgon”. Förintelsens överlevare Hédi Frieds ord biter sig fast. Väktaren Niklas Strand tycker att vi ska våga ta snacket vid fikabordet. Vad kan du göra för att skydda demokratin?

Nawal El Saadawi

”Gud borde vara demokrat”

Kultur. Författaren Nawal El Saadawi har fängslats och tvingats i exil. På frågan om vad hon är rädd för är svaret: Ingenting. Inte ens för Gud? – Om Gud finns borde han vara nöjd med mig.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Håkan Hellstrand, LO-ekonom

Vad händer när vinden vänder?

10 frågor. Hjälp! Spöket Lågkonjunktur är på gång, du hör det från allt fler håll. Vi bad ekonomen Håkan Hellstrand, ny på LO, att reda ut vad som händer.

Hallå där!

Anna Ryding

… förbundskassören som ingick i Transports delegation på världskongressen i Singapore.

Hallå där!
Plogbil i snöväder

Anna Arvidsson

… på VTI, som leder ett projekt för effektivare halkbekämpning.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Månadens medlem
Jonas Hansson

Hjärterum för lastbilar

Modellbygge. I lastbilsförare Jonas Hanssons hus i Kilafors finns inte mycket stjärterum. – De jäkla lastbilarna är överallt. Ibland känns det lite mycket. Men det är roligt att hålla på, som avkoppling efter jobbet.