”Varför är vi inte värda våra löner?”

”Hur har du kommit fram till att vi chaufförer inte är värda våra löner? Hur har du kommit fram till att de gamla och sjuka som är era kunder inte är värda den trygghet i att kompetenta chaufförer – med löner som de kan leva ett normalt liv på – tar hand om dem?”

De frågorna riktar en grupp färdtjänstförare i ett öppet brev till Lars Bull. Han är vd på Värmlandstrafik och ytterst ansvarig för upphandlingen av kommande års sjuk- och färdtjänstresor i Värmland län.

Tonen i brevet är mer sorgsen än ilsken – efter att chaufförerna och Transport i Värmland slagit larm om att den internationella trafikjätten Keolis ser ut att vilja sänka deras löner med mellan 3 000 och 7 000 kronor i månaden.

Keolis vann den senaste upphandlingen av serviceresorna och tar över den 1 juli i år.

Transportarbetaren rapporterade om upphandlingen, förarnas förvirring och Transports kritik i fredags (se länk intill).

Färdtjänstförarna inleder sitt brev med en önskan om att få veta hur Värmlandstrafiks vd Lars Bull ”kommer fram till värdet av en upphandling. Du har sagt att 80 miljoner är en för stor kostnad för färdtjänst- och sjukresor. Du har även sagt i intervjuer att du är väl värd dina 100 000 kronor i månadslön.”

På onsdag, denna vecka, har Keolis kallat intresserade chaufförer till ett informationsmöte på Hotell Fröding i Karlstad. Tidigare har Transports Värmlandsavdelning samlat förarna till ett par sammankomster efter att telefonerna gått varma med oroliga samtal om sänkta löner.

– Chaufförerna har ett trumfkort på hand, hävdar Transportarbetareförbundets lokalombudsman Örjan Jakobsson. Tackar alla nej till att jobba hos Keolis blir det kaos i trafiken och bolaget hotas av vite från upphandlaren Värmlandstrafik.

I fredags efterlyste bolagets vd, Lars Bull, konkreta bevis för att Keolis avser att bryta mot kollektivavtalet och dumpa förarnas löner. Det bemöter Örjan Jakobsson:

– Lars Bull och Värmlandstrafiks styrelse och är så välkomna hit till Transports lokaler i Karlstad, så ska vi göra en genomgång av taxiföraravtalet med dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Åkeri körde olagligt – nu stäms speditören

Åkeri. Kan speditören krävas på dryga företagsböter när det anlitade utländska åkeriet kör olagligt i Sverige? Det ska Uppsala tingsrätt ta ställning till i ett högintressant mål som handlar om beställaransvar.

Fartyget Navi Star

Blockaden mot ryska fartyget upphävd

Hamn. Sjömännen ombord på ryska Navi Star har fått kollektivavtal. Transport upphäver sin sympatiblockad i eftermiddag. Det betyder att fartygets last av armeringsjärn kan börja lossas i Köpings hamn.

Ardalan Shekarabi träffar taxichaufförer i Västerås.

Minister med koll på villkoren

Samhällsresor. En heldag bland taxiförare och transportare. Så såg civilminister Ardalan Shekarabis onsdag ut. Temat var offentlig upphandling, av till exempel färdtjänst.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.