”Varför är vi inte värda våra löner?”

”Hur har du kommit fram till att vi chaufförer inte är värda våra löner? Hur har du kommit fram till att de gamla och sjuka som är era kunder inte är värda den trygghet i att kompetenta chaufförer – med löner som de kan leva ett normalt liv på – tar hand om dem?”

De frågorna riktar en grupp färdtjänstförare i ett öppet brev till Lars Bull. Han är vd på Värmlandstrafik och ytterst ansvarig för upphandlingen av kommande års sjuk- och färdtjänstresor i Värmland län.

Tonen i brevet är mer sorgsen än ilsken – efter att chaufförerna och Transport i Värmland slagit larm om att den internationella trafikjätten Keolis ser ut att vilja sänka deras löner med mellan 3 000 och 7 000 kronor i månaden.

Keolis vann den senaste upphandlingen av serviceresorna och tar över den 1 juli i år.

Transportarbetaren rapporterade om upphandlingen, förarnas förvirring och Transports kritik i fredags (se länk intill).

Färdtjänstförarna inleder sitt brev med en önskan om att få veta hur Värmlandstrafiks vd Lars Bull ”kommer fram till värdet av en upphandling. Du har sagt att 80 miljoner är en för stor kostnad för färdtjänst- och sjukresor. Du har även sagt i intervjuer att du är väl värd dina 100 000 kronor i månadslön.”

På onsdag, denna vecka, har Keolis kallat intresserade chaufförer till ett informationsmöte på Hotell Fröding i Karlstad. Tidigare har Transports Värmlandsavdelning samlat förarna till ett par sammankomster efter att telefonerna gått varma med oroliga samtal om sänkta löner.

– Chaufförerna har ett trumfkort på hand, hävdar Transportarbetareförbundets lokalombudsman Örjan Jakobsson. Tackar alla nej till att jobba hos Keolis blir det kaos i trafiken och bolaget hotas av vite från upphandlaren Värmlandstrafik.

I fredags efterlyste bolagets vd, Lars Bull, konkreta bevis för att Keolis avser att bryta mot kollektivavtalet och dumpa förarnas löner. Det bemöter Örjan Jakobsson:

– Lars Bull och Värmlandstrafiks styrelse och är så välkomna hit till Transports lokaler i Karlstad, så ska vi göra en genomgång av taxiföraravtalet med dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.