”Varför är vi inte värda våra löner?”

”Hur har du kommit fram till att vi chaufförer inte är värda våra löner? Hur har du kommit fram till att de gamla och sjuka som är era kunder inte är värda den trygghet i att kompetenta chaufförer – med löner som de kan leva ett normalt liv på – tar hand om dem?”

De frågorna riktar en grupp färdtjänstförare i ett öppet brev till Lars Bull. Han är vd på Värmlandstrafik och ytterst ansvarig för upphandlingen av kommande års sjuk- och färdtjänstresor i Värmland län.

Tonen i brevet är mer sorgsen än ilsken – efter att chaufförerna och Transport i Värmland slagit larm om att den internationella trafikjätten Keolis ser ut att vilja sänka deras löner med mellan 3 000 och 7 000 kronor i månaden.

Keolis vann den senaste upphandlingen av serviceresorna och tar över den 1 juli i år.

Transportarbetaren rapporterade om upphandlingen, förarnas förvirring och Transports kritik i fredags (se länk intill).

Färdtjänstförarna inleder sitt brev med en önskan om att få veta hur Värmlandstrafiks vd Lars Bull ”kommer fram till värdet av en upphandling. Du har sagt att 80 miljoner är en för stor kostnad för färdtjänst- och sjukresor. Du har även sagt i intervjuer att du är väl värd dina 100 000 kronor i månadslön.”

På onsdag, denna vecka, har Keolis kallat intresserade chaufförer till ett informationsmöte på Hotell Fröding i Karlstad. Tidigare har Transports Värmlandsavdelning samlat förarna till ett par sammankomster efter att telefonerna gått varma med oroliga samtal om sänkta löner.

– Chaufförerna har ett trumfkort på hand, hävdar Transportarbetareförbundets lokalombudsman Örjan Jakobsson. Tackar alla nej till att jobba hos Keolis blir det kaos i trafiken och bolaget hotas av vite från upphandlaren Värmlandstrafik.

I fredags efterlyste bolagets vd, Lars Bull, konkreta bevis för att Keolis avser att bryta mot kollektivavtalet och dumpa förarnas löner. Det bemöter Örjan Jakobsson:

– Lars Bull och Värmlandstrafiks styrelse och är så välkomna hit till Transports lokaler i Karlstad, så ska vi göra en genomgång av taxiföraravtalet med dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Amazon Spanien

Nätgiganten tar sikte på Sverige

Lager/distribution. Världens största näthandel ser ut att etablera sig i Sverige. Amazon är känt för sin antifackliga hållning och förmåga att på kort tid dominera marknader.

Tidningsbuntar och lådor med post

Inga brev för småländska tidningsbud

Tidningsbud. I Småland slutar tidningsbuden att dela ut post på sina rundor. Hall Media avslutar samarbetet med Bring. Tidningsprenumeranterna klagade och brevleveranserna var inte särskilt lönsamma.

Sista tidningen

Tidningsbud. Valborgsmässoafton är sista arbetsdagen för tidningsbuden. Örnsköldsviks Allehanda ska i stället delas ut med post.

Fackligt uppsökeri gav respons i Jönköping

Facket. Fallgropar där barn ramlat ner. Strul med semestern. Och mängder av visstider på macken. Det är några av vittnesmålen som kommer fram när Johanna Lans och Thomas Karlsson sticker ut på uppsökeri i Jönköping.

Protester mot EU-förslag om körtider

Buss/åkeri. Busspassagerare runt om i landet möttes i dag av budskapet att förarnas arbetstidsregler är på väg att försämras. Tillsammans med transportfack i Europa protesterar Kommunal mot förslaget på ändrade kör- och vilotidsregler.

Så används din fackavgift

Så används din fackavgift

Facket. Löner och sociala avgifter är Transports största utgiftspost. Nästan halva din medlemsavgift går till personalen.

Man klämdes ihjäl av lastbil

Arbetsmiljö. En man klämdes i går mellan en lastbil och en lastbrygga, så illa att han senare dog. Han hade kommit med en leverans till Mineralgatan i Helsingborg.

Eneroth besöker Avestaåkeri – utlovar höjd bruttovikt

Elväg. Under torsdagen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth Ernst express, åkeriet som är med i försöket med elektrifierad landsväg utanför Sandviken. Eneroth tror på elväg som en framtidslösning. Han utlovade också höjd bruttovikt för treaxliga lastbilar. Från 26 till 28 ton.

Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

Marita Ulvskog

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

Transport förlorade komplicerad semestertvist i AD

Miljöarbete. Ragn-Sells hade inte gjort för stora löneavdrag när deras miljöarbetare hade semester, enligt en dom i Arbetsdomstolen. – Vi anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att man kan förlora pengar på när man har semester om man inte planerar rätt, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport.

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Färre avgasmoln – men fler orosmoln?

Miljöarbetare. En sopbil svänger runt på gatorna i Göteborg – helt ljudlöst. Enligt Volvo är det första gången en global lastbilstillverkare levererar ett helt eldrivet fordon. I dag visades den upp för medier och nyfikna göteborgare.

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.