”Var uppmärksam på flyktingar under lastbilar”

Tull och polis rapporterar om flera fall där flyktingar hängt sig fast under lastbilar på färjorna mellan Helsingör och Helsingborg – för att ta sig in i landet. Vd Ulf Jönsson på Börje Jönssons åkeri i Helsingborg uppmanar sina chaufförer att vara extra uppmärksamma.

– Gå en vända runt och kontrollera ditt fordon på färjan innan du kör i land. Så säger vi till våra förare, förklarar vd Ulf Jönsson.

Han gör en kort paus i förhandlingarna med Transport om ett nytt utlandsavtal.

Ulf Jönsson har följt medias rapportering om att flera flyktingar försökt ta sig in i Sverige via färja och lastbil från Danmark. Enligt SVT greps flera människor på flykt i Helsingborg i början av april.

Det danska rederiet HH Ferries har också i ett brev bett sina fraktkunder vara vaksamma på att flyktingar kan använda deras lastbilar på ett livsfarligt sätt. Brevet skickades efter att den danska tullen stoppat flera flyktingar som tagit sin tillflykt under tunga fordon. Polisen larmades och hämtade männen.

Metoden är ny på färjorna, men desperata flyktingar har tidigare stoppats av polis, då de klamrat sig fast under lastbilar över Öresundsbron.

Upptäckterna har, enligt SVT, gjorts av en lastbilschaufför och några privatpersoner. Flyktingar upptäcktes även av tulltjänstemän och polis, när de sprang av en färja från bildäck.

– Det är bra att rederiet säger ifrån om det är ett problem. Det är nytt i våra trakter och ingen av våra chaufförer har rapporterat om någon incident, säger Ulf Jönsson.

Han berättar om en händelse för flera år sedan vid Engelska kanalen. Då signalerade en tysk chaufför till Börje Jönssons förare att något inte stämde.

– Det låg två personer på flykt i reservhjulet, som måste jagas bort. Vi kör ”Mästarnas mästare” och deras utrustning till teveprogrammet och det var vid ett sånt tillfälle. Men efter det har vi inte råkat ut för något liknande.

Tullen är orolig över den vanskliga flyktmetoden och Ulf Jönsson instämmer:

– Det är jättefarligt att hänga sig fast under en lastbil, ett stort säkerhetsproblem! Teoretiskt kan ju chauffören köra på i fyra och en halv timme innan han eller hon tar rast och flyktingen kan ta sig loss.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Åkeri körde olagligt – nu stäms speditören

Åkeri. Kan speditören krävas på dryga företagsböter när det anlitade utländska åkeriet kör olagligt i Sverige? Det ska Uppsala tingsrätt ta ställning till i ett högintressant mål som handlar om beställaransvar.

Fartyget Navi Star

Blockaden mot ryska fartyget upphävd

Hamn. Sjömännen ombord på ryska Navi Star har fått kollektivavtal. Transport upphäver sin sympatiblockad i eftermiddag. Det betyder att fartygets last av armeringsjärn kan börja lossas i Köpings hamn.

Ardalan Shekarabi träffar taxichaufförer i Västerås.

Minister med koll på villkoren

Samhällsresor. En heldag bland taxiförare och transportare. Så såg civilminister Ardalan Shekarabis onsdag ut. Temat var offentlig upphandling, av till exempel färdtjänst.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.