”Var uppmärksam på flyktingar under lastbilar”

Tull och polis rapporterar om flera fall där flyktingar hängt sig fast under lastbilar på färjorna mellan Helsingör och Helsingborg – för att ta sig in i landet. Vd Ulf Jönsson på Börje Jönssons åkeri i Helsingborg uppmanar sina chaufförer att vara extra uppmärksamma.

– Gå en vända runt och kontrollera ditt fordon på färjan innan du kör i land. Så säger vi till våra förare, förklarar vd Ulf Jönsson.

Han gör en kort paus i förhandlingarna med Transport om ett nytt utlandsavtal.

Ulf Jönsson har följt medias rapportering om att flera flyktingar försökt ta sig in i Sverige via färja och lastbil från Danmark. Enligt SVT greps flera människor på flykt i Helsingborg i början av april.

Det danska rederiet HH Ferries har också i ett brev bett sina fraktkunder vara vaksamma på att flyktingar kan använda deras lastbilar på ett livsfarligt sätt. Brevet skickades efter att den danska tullen stoppat flera flyktingar som tagit sin tillflykt under tunga fordon. Polisen larmades och hämtade männen.

Metoden är ny på färjorna, men desperata flyktingar har tidigare stoppats av polis, då de klamrat sig fast under lastbilar över Öresundsbron.

Upptäckterna har, enligt SVT, gjorts av en lastbilschaufför och några privatpersoner. Flyktingar upptäcktes även av tulltjänstemän och polis, när de sprang av en färja från bildäck.

– Det är bra att rederiet säger ifrån om det är ett problem. Det är nytt i våra trakter och ingen av våra chaufförer har rapporterat om någon incident, säger Ulf Jönsson.

Han berättar om en händelse för flera år sedan vid Engelska kanalen. Då signalerade en tysk chaufför till Börje Jönssons förare att något inte stämde.

– Det låg två personer på flykt i reservhjulet, som måste jagas bort. Vi kör ”Mästarnas mästare” och deras utrustning till teveprogrammet och det var vid ett sånt tillfälle. Men efter det har vi inte råkat ut för något liknande.

Tullen är orolig över den vanskliga flyktmetoden och Ulf Jönsson instämmer:

– Det är jättefarligt att hänga sig fast under en lastbil, ett stort säkerhetsproblem! Teoretiskt kan ju chauffören köra på i fyra och en halv timme innan han eller hon tar rast och flyktingen kan ta sig loss.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.