”Var uppmärksam på flyktingar under lastbilar”

Tull och polis rapporterar om flera fall där flyktingar hängt sig fast under lastbilar på färjorna mellan Helsingör och Helsingborg – för att ta sig in i landet. Vd Ulf Jönsson på Börje Jönssons åkeri i Helsingborg uppmanar sina chaufförer att vara extra uppmärksamma.

– Gå en vända runt och kontrollera ditt fordon på färjan innan du kör i land. Så säger vi till våra förare, förklarar vd Ulf Jönsson.

Han gör en kort paus i förhandlingarna med Transport om ett nytt utlandsavtal.

Ulf Jönsson har följt medias rapportering om att flera flyktingar försökt ta sig in i Sverige via färja och lastbil från Danmark. Enligt SVT greps flera människor på flykt i Helsingborg i början av april.

Det danska rederiet HH Ferries har också i ett brev bett sina fraktkunder vara vaksamma på att flyktingar kan använda deras lastbilar på ett livsfarligt sätt. Brevet skickades efter att den danska tullen stoppat flera flyktingar som tagit sin tillflykt under tunga fordon. Polisen larmades och hämtade männen.

Metoden är ny på färjorna, men desperata flyktingar har tidigare stoppats av polis, då de klamrat sig fast under lastbilar över Öresundsbron.

Upptäckterna har, enligt SVT, gjorts av en lastbilschaufför och några privatpersoner. Flyktingar upptäcktes även av tulltjänstemän och polis, när de sprang av en färja från bildäck.

– Det är bra att rederiet säger ifrån om det är ett problem. Det är nytt i våra trakter och ingen av våra chaufförer har rapporterat om någon incident, säger Ulf Jönsson.

Han berättar om en händelse för flera år sedan vid Engelska kanalen. Då signalerade en tysk chaufför till Börje Jönssons förare att något inte stämde.

– Det låg två personer på flykt i reservhjulet, som måste jagas bort. Vi kör ”Mästarnas mästare” och deras utrustning till teveprogrammet och det var vid ett sånt tillfälle. Men efter det har vi inte råkat ut för något liknande.

Tullen är orolig över den vanskliga flyktmetoden och Ulf Jönsson instämmer:

– Det är jättefarligt att hänga sig fast under en lastbil, ett stort säkerhetsproblem! Teoretiskt kan ju chauffören köra på i fyra och en halv timme innan han eller hon tar rast och flyktingen kan ta sig loss.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?