”Var uppmärksam på flyktingar under lastbilar”

Tull och polis rapporterar om flera fall där flyktingar hängt sig fast under lastbilar på färjorna mellan Helsingör och Helsingborg – för att ta sig in i landet. Vd Ulf Jönsson på Börje Jönssons åkeri i Helsingborg uppmanar sina chaufförer att vara extra uppmärksamma.

– Gå en vända runt och kontrollera ditt fordon på färjan innan du kör i land. Så säger vi till våra förare, förklarar vd Ulf Jönsson.

Han gör en kort paus i förhandlingarna med Transport om ett nytt utlandsavtal.

Ulf Jönsson har följt medias rapportering om att flera flyktingar försökt ta sig in i Sverige via färja och lastbil från Danmark. Enligt SVT greps flera människor på flykt i Helsingborg i början av april.

Det danska rederiet HH Ferries har också i ett brev bett sina fraktkunder vara vaksamma på att flyktingar kan använda deras lastbilar på ett livsfarligt sätt. Brevet skickades efter att den danska tullen stoppat flera flyktingar som tagit sin tillflykt under tunga fordon. Polisen larmades och hämtade männen.

Metoden är ny på färjorna, men desperata flyktingar har tidigare stoppats av polis, då de klamrat sig fast under lastbilar över Öresundsbron.

Upptäckterna har, enligt SVT, gjorts av en lastbilschaufför och några privatpersoner. Flyktingar upptäcktes även av tulltjänstemän och polis, när de sprang av en färja från bildäck.

– Det är bra att rederiet säger ifrån om det är ett problem. Det är nytt i våra trakter och ingen av våra chaufförer har rapporterat om någon incident, säger Ulf Jönsson.

Han berättar om en händelse för flera år sedan vid Engelska kanalen. Då signalerade en tysk chaufför till Börje Jönssons förare att något inte stämde.

– Det låg två personer på flykt i reservhjulet, som måste jagas bort. Vi kör ”Mästarnas mästare” och deras utrustning till teveprogrammet och det var vid ett sånt tillfälle. Men efter det har vi inte råkat ut för något liknande.

Tullen är orolig över den vanskliga flyktmetoden och Ulf Jönsson instämmer:

– Det är jättefarligt att hänga sig fast under en lastbil, ett stort säkerhetsproblem! Teoretiskt kan ju chauffören köra på i fyra och en halv timme innan han eller hon tar rast och flyktingen kan ta sig loss.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.