Insändare

Privatiserad arbetsförmedling ökar klyftorna!

Debatt. Höj rösten mot privatiseringen av arbetsförmedlingen, skriver Transports Mikael Ladman.

De flesta i fackföreningsrörelsen vet vilka problem vi haft med arbetsförmedlingen (AF). Handläggare på AF har haft som uppgift att pressa ut människor med funktionsnedsättningar på svensk arbetsmarknad utan att kontrollera om företagen man placeras på följer spelreglerna. De flesta är i dag anslutna till någon arbetsgivarorganisation. Detta är bra men personer som hamnar på företag som inte är det, och inte har hängavtal med något fackförbund, riskerar att hamna i fattigdom vid pension eller arbetsplatsolyckor. Eller än värre: när de fullgör sitt värv på svensk arbetsmarknad.

Centerpartiets förslag att nu privatisera jobbförmedlingen kommer troligtvis att innebära att företag som ger sig in i detta inte kommer att samråda med facket i samma omfattning som AF ändå gjort. De privata intressena går säkert före våra yttranden om att företagen man placerar på är schysta och följer reglerna på svensk arbetsmarknad.

Förändringen kommer även i en förlängning att innebära kostnader för kommunerna. Där det inte finns företag som åtar sig detta kommer kommunerna att få åta sig uppdraget. Inom fackföreningarna vet vi att de flesta kommuner inte har någon kvalitet på sin arbetsmarknadsverksamhet. Detta kommer att innebära att vi får ytterligare skillnader mellan storstad och landsbygd. Detta rimmar inte med vad vår statsminister har sagt om att minska klyftorna i Sverige.

Det är dags för facket att höja vår röst. Vi kan inte acceptera att klyftorna ökar beroende på var i landet vi bor!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bärgare Jonte Rothman

”Vi är skyldiga att göra ett försök att förhandla om las”

Las. LO:s beslut att börja förhandla med arbetsgivarna igen om anställningsskyddet var väntat, kommenterar Transports förbundsordförande Tommy Wreeth. Så han är ganska nöjd. Men fortfarande lika bekymrad över vad förhandlingarna kan mynna ut i.

Insänt-logga till webben

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Insänt-logga till webben

Orättvisor i coronans spår

Debatt. Som facklig företrädare, och högst involverad i att rädda så många jobb som möjligt, förundras man över att företag som har kollektivavtal tillåter att människor behandlas olika.

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Hur många hundra miljoner bjuder du på?

Ledare. Mil efter mil av asfalt. Mobilens gps-app mäter farten och ger lite underhållning längs den monotona E4:an. Då och då hamnar jag bakom lastbilar, svenska eller utländska. Många tycks ligga kring 87–88 kilometer i timmen. Det vill säga 10 procent över laglig hastighet.

Vi har några viktiga fajter att klara av

Ordförandeord. Det här året, 2020, har verkligen skakat om det mesta som vi känner som bekant. Och det har redan gett oss en ny verklighet full av utmaningar och möjligheter. Jag kan se att många därute hjälps åt och drar lasset åt samma håll. Det är något bra och fint som sker runt den gemensamma fienden corona.

Facklig samling – 10 fackliga organisationer

Vi vill stärka det brottsförebyggande arbetet

Debatt. Det brottsförebyggande arbetet måste stärkas genom en bred mobilisering från hela samhället. Nu inleder vi ett långsiktigt samarbete för att bromsa den negativa utvecklingen, med en kriminalitet som sjunker allt lägre ner i åldrarna. Vi påbörjar arbetet med facklig samling för att stärka det brottsförebyggande arbetet och samordna det tidiga stödet till barn och unga i riskzon.

Matappar, förklara er!

Insändare. Företag som Foodora och Uber Eats, det är dags att ni förklarar er. Vi vill kunna använda era tjänster med gott samvete. Men när ni vägrar teckna kollektivavtal för era arbetare är det svårt för oss att göra det.

Människors olika värde

Insändare. Jag har just sett vårdförbundets vice ordförande intervjuas i P4 Nyheter om polisanmälan avseende en sköterskas tragiska död i smittan.

Orättvisor i coronans spår

Debatt. Som facklig företrädare, och högst involverad i att rädda så många jobb som möjligt, förundras man över att företag som har kollektivavtal tillåter att människor behandlas olika.

Arbetsmiljö handlar om ditt liv

Debatt. Corona, ordet på allas läppar det senaste månaderna. Hur blir man smittad? Vad ska man ha för skyddsutrustning? Kan jag utföra det här arbetet? Hur ska jag göra om jag eller någon i min familj tillhör riskgrupperna?

Förbjud lönesänkare

Insändare. Det borde vara en lag på att all personal som arbetar med sophämning ska vara fastanställd vid varje upphandling. Företag som sänker arbetstagarnas löner borde bötfällas och förbjudas på marknaden.

Vi har tagit vår del av ansvaret

Ordförandeord. Vi fortsätter att arbeta oss igenom den största samhällskris vi sett i modern tid. Många av våra branscher drabbas hårt.

Vem betalar det höga priset?

Ledare. I nyhetssändning efter nyhetssändning får näringslivets företrädare lägga ut texten om hur coronakrisen slår mot privata företag. Och hur viktigt det är att staten går in med stödpengar. Enorma belopp som ska täcka allt från löner till hyror.

Smekmånaden i politiken är över

Insändare. Lika förundrade som över den totala enigheten i politiken när coronakrisen började är vi nu när det börjar göras politiska poäng. Det har gått drygt en månad och de politiska förslagen som kommer att få förödande konsekvenser i framtiden duggar tätt.

Tankar i virustid

Insändare. Tänk vad ett litet virus kan göra för samhället!