Insändare

Privatiserad arbetsförmedling ökar klyftorna!

Debatt. Höj rösten mot privatiseringen av arbetsförmedlingen, skriver Transports Mikael Ladman.

De flesta i fackföreningsrörelsen vet vilka problem vi haft med arbetsförmedlingen (AF). Handläggare på AF har haft som uppgift att pressa ut människor med funktionsnedsättningar på svensk arbetsmarknad utan att kontrollera om företagen man placeras på följer spelreglerna. De flesta är i dag anslutna till någon arbetsgivarorganisation. Detta är bra men personer som hamnar på företag som inte är det, och inte har hängavtal med något fackförbund, riskerar att hamna i fattigdom vid pension eller arbetsplatsolyckor. Eller än värre: när de fullgör sitt värv på svensk arbetsmarknad.

Centerpartiets förslag att nu privatisera jobbförmedlingen kommer troligtvis att innebära att företag som ger sig in i detta inte kommer att samråda med facket i samma omfattning som AF ändå gjort. De privata intressena går säkert före våra yttranden om att företagen man placerar på är schysta och följer reglerna på svensk arbetsmarknad.

Förändringen kommer även i en förlängning att innebära kostnader för kommunerna. Där det inte finns företag som åtar sig detta kommer kommunerna att få åta sig uppdraget. Inom fackföreningarna vet vi att de flesta kommuner inte har någon kvalitet på sin arbetsmarknadsverksamhet. Detta kommer att innebära att vi får ytterligare skillnader mellan storstad och landsbygd. Detta rimmar inte med vad vår statsminister har sagt om att minska klyftorna i Sverige.

Det är dags för facket att höja vår röst. Vi kan inte acceptera att klyftorna ökar beroende på var i landet vi bor!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Insänt-logga till webben

Politikerna och egot

Insändare. Ansvarstagandet från svenska politiker i riksdagen är obefintligt!

Insänt-logga till webben

Vindarna vänder i svensk politik

Insändare. När Alliansen styrde landet infördes jobbskatteavdraget, den 1 januari 2007 kom det första. Det skulle leda till att fler jobbade mer lönsamt sades det. Men vad det har gjort är ett rejält stort håll i statsfinanserna.

Transportarbetarens logga

Förslag om rimligare bedömningar av ersättning till sjuka

Sjukförsäkring. Mindre tryck på sjukskrivna att lämna sina jobb för att söka andra. Och bättre möjligheter till rehabilitering. Det är några av inslagen i utredningen om förändringar av sjukförsäkringen som lades fram i dag.

Politikerna och egot

Insändare. Ansvarstagandet från svenska politiker i riksdagen är obefintligt!

Vindarna vänder i svensk politik

Insändare. När Alliansen styrde landet infördes jobbskatteavdraget, den 1 januari 2007 kom det första. Det skulle leda till att fler jobbade mer lönsamt sades det. Men vad det har gjort är ett rejält stort håll i statsfinanserna.

Våldet måste stoppas

Insändare. Vi behöver stoppa våldet på tåg, bussar och yrkesförare.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Sveriges sämsta åkeri?

Arbetsliv. Det går upp och det går ner i åkeribranschen. Saker som var stora för några år sedan såsom ägarbyten, konkurser eller folk som snodde åt sig körningar, kan vara små eller glömda i dag.

Den hårda vägen

Lastbilstillverkare. Kampen har förts i många år och böljat fram och tillbaka. Arbetsgivare mot arbetsgivare, arbetare mot arbetare. Men hittills utan segrare. När den ene fått in ett hårt slag kommer den andre snart med ett som är än värre. Vad kampen handlar om? Naturligtvis om striden mellan lastbilstillverkarna Scania och Volvo.

Kejsaren ÄR naken

Politik. Jag vet inte vad priset är för att vara som den lille pojken när han säger ”Men han har ju inget på sig!”, när kejsaren i HC Andersens saga står där naken inför folket. Men jag tar ändå risken och säger det: skrota januariavtalet Stefan Löfven!

Avtalsrörelsen har kommit i gång!

Ordförandeord. 2020 blir ett enormt spännande år. Jag känner både ödmjukhet inför den uppgift vi som förbund och jag som förbundsordförande står inför. Men också jävlar anamma inför det vi vet att arbetsgivarna arbetar för att förändra.

Ställ fram sopkärlen!

Insändare. Sophämtarna ska inte behöva skada sig, skriver Truckworker.

Dags för facken att organisera cykelbuden

Debatt. Där ligger man på soffan en söndag och känner sig trött efter gårdagens hålligång. En pizza, eller kanske en hamburgare, skulle sitta bra.

Transport tar steg i rätt riktning

Insändare. Vi i Transportarbetareförbundet är medvetna om de orättvisa lönerna inom sjuk- och färdtjänstresor, skriver Transports ombudsman Mats Andersson i ett svar på en insändare från en missnöjd färdtjänstchaufför.