Debatt

Vår förbannade skyldighet

Biltvätt
Close
Det finns många fall där biltvättar utnyttjar papperslösa.
Close
Facket & framtiden

Debatt. Fackföreningsrörelsen i Sverige har tagit ställning för att ta kamp för de papperslösa. Därför startades i september 2008 Fackligt center för papperslösa. Centret ska vara en motor bland förbunden mot att människor utnyttjas på svenska arbetsplatser.

Vårt avstamp är att svenska kollektivavtal ska gälla alla som arbetar i Sverige – oavsett om det handlar om svensk eller utlandsfödd, kvinna eller man, ung eller gammal, med eller utan papper. Kampen handlar om att förhindra och motverka lönedumpning och att människor utnyttjas på svenska arbetsplatser.

I Sverige beräknas antalet papperslösa till allt från 25 000 till 75 000. Inom EU är den siffran 3,4 miljoner.

Det är människor som har flytt från krig, flytt från politisk, religiöst eller sexuellt förtryck eller från fattigdom och svält.

De flyr med risk för eget och sina näras liv, och de har alla samma mål. Ett liv i trygghet och framtidstro. De papperslösa lever ofta under helt omänskliga förhållanden. För sin försörjning tvingas de ta arbeten hos skrupelfria arbetsgivare och privatpersoner. De utnyttjas och tjänar småsummor i lön på sitt hårda arbete, en lön som de ofta luras på. De lever under miserabla förhållanden och under ständig skräck att bli utvisade. De papperslösa tvingas för sin överlevnads skull gå med på fullständigt horribla löner, arbetsvillkor och bostadsförhållanden.

Det stora och avgörande problemet är de profithungriga och för att inte säga kriminella arbetsgivare som dumpar löner och arbetsvillkor. De utnyttjar papperslösas utsatta situation för egen vinnings skull och låter dem arbeta under urusla förhållan­den till låga löner som ofta inte ens betalas ut. Dessa arbets­givare ska fram i ljuset, få sitt straff, betala ­kollektivavtalsenliga löner och skadestånd både till den papperslösa och fackförbunden.

Det får därför aldrig vara så att vi som fackliga organisationer skuldbelägger dem som utnyttjas, det är alltid de som utnyttjar som ska straffas.

Det är vår förbannade skyldighet att alltid ta kampen för att svenska kollektivavtal ska gälla alla som arbetar i Sverige. Att sitta med armarna i kors och inte agera är förödande. Att inte ta kampen för detta är att medverka till att människor utnyttjas och exploateras, och att vi får en ­delad arbetsmarknad. Där en del verkar under schysta villkor och del där löner och andra villkor ligger långt under vad vi har förhandlat fram i våra kollektiv­avtal. Resultatet blir att avtalsbundna företag ska konkurrera med företag som har som affärsidé att lura både människor och samhälle. En situation som resulterar i en osund konkurrenssituation och en urholkning av kollektivavtalen. En situation som vi alla är förlorare i.

Fackligt arbete handlar om att solidaritet är så mycket mer än en läpprörelse – och att gå från ord till handling och att faktiskt visa vad praktiskt solidaritetsarbete är. Det handlar människors lika värde och lika rätt. Det handlar om att alltid ta kampen för allas rätt till ett värdigt liv.

Den fackliga kampen får aldrig bli ett projekt eller kampanj.

Den kampen måste vi föra varje dag, varje timme och varje minut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Världens uslaste Europaväg

Vägar. I slutet av artonhundratalet byggdes en elektrisk järnväg från Stockholm till Djursholm. Den var så dålig att den kallades ”Världens uslaste järnväg”. Dagens motsvarighet i landsvägstrafiken är E4:ans 2+1-väg utanför Ljungby.

En brytningstid

Minnen. Åttiotalet – en speciell tid. Både så lik och så olik våran i dag. Industrin var stark i Sverige och det var inte Göteborg utan Stockholm som var Sveriges största industristad.

Shit news

Politik. Valet är över – men ändå inte. Partierna har ännu inte positionerat sig. Men politik sägs ju vara det möjligas konst …

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Vilda västern-kultur i färdtjänsten

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

Kuslig likhet mellan morden

Ledare. Mordet på saudiern Jamal Khashoggi bär kusliga likheter med dådet ombord på Peter Madsens ubåt

Sista striden för HF

Analys. Just nu har Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), konferens i Göteborg. Det kan mycket väl bli startskottet till nya fackliga stridsåtgärder. Transportarbetaren var med på ett fackligt medlemsmöte där djupa sprickor kom i dagen. I fokus står en arbetsgivare som häller bensin på en pyrande brasa.

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Djungelns lag på Amazon

Ordförandeord. Det fackliga arbetet, för mig, är något som pågår här och nu i vardagen för våra medlemmar. Men det är också att blicka framåt och förstå vad vi står inför på en allt mer global arbetsmarknad. Detta för att vara bättre rustade för förändring. Vi kan inte vara bakåtsträvare, men vi måste slå vakt om våra villkor.

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.