Karl-Petter Thorwaldsson
Close
LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, här på Transportkongressen förra året.
Close

Var fjärde LO-medlem röstade på SD

Politik. Signalen har gått fram. Den hälsningen skickar LO:s ordförande till de över 300 000 medlemmar som röstade på Sverigedemokraterna.

– Jag hoppas att ni tar en ny övergripande titt på vilket samhälle vi vill ha, säger Karl-Petter Thorwaldsson till SD-väljarna. Vi har slarvat med migrationspolitiken, den signalen har gått fram. Men vill ni ha en högerpolitik på köpet?

Siffrorna på hur stor andel av LO:s medlemmar som röstade på de olika parterna skiftar. En uppgift kom i tv under valkvällen, och i går presenterades reviderade siffror från SVT:s valundersökning.

Gårdagens rapport från den så kallade valun säger att Socialdemokraterna fick 41 procent av rösterna från de LO-anslutna. Sverigedemokraterna fick 24 procent. S är fortfarande störst bland arbetarna, men har tappat rejält. SD däremot har ökat sitt stöd inom LO-yrkena.

LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson litar inte riktigt på valun eller andra opinionsundersökningar. Men han har egna siffror, utifrån LO:s frågor till medlemmarna. De skiljer sig inte jättemycket från den reviderade valun:

– Vi utgår från det vi vet, säger han. Och då ligger S en bit över 40 procent och SD en bit över 20.

SVT:s valundersökning visar att Sverigedemokraterna är starka bland arbetslösa och allra starkast i gruppen som har sjuk- och aktivitetsersättning.

– Det är svårt att bryta de socioekonomiska mönstren, kommenterar Karl-Petter Thorwaldsson.

Hans recept inför kommande val, då han inte vill se fler SD-röster bland medlemmarna, bygger på självkritik:

– Vi måste vara närvarande i medlemmarnas vardag, på deras arbetsplatser även mellan valen. Vi ska vara på gymnasierna. De allra flesta har i dag redan ett jobb när de går ut skolan, både på yrkesprogrammen och de teoretiska.

Karl-Petter Thorwaldsson fortsätter:

– Sedan när de blir med i facket måste vi dejta dem. Åtminstone hälften av de runt 50 000 som går med i ett LO-förbund varje år behöver vi få med på en utbildning. Det handlar om att ge dem kunskap om vad facket står för värderingsmässigt. Att alla människor har lika värde.

Till sist: Hur tänker du kring regeringsbildandet?

– Önskedrömmen är att Stefan Löfven kan bilda en egen regering och göra upp med de rödgröna eller ett eller flera borgerliga partier i sakfrågorna. Men det troliga är att Moderaterna och Kristdemokraterna bildar regeringen med stöd av SD.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Micke Nyström:
    23 september, 2018

    Tyvärr så förstår nog inte alla som röstat på sd vad det innebär för alla som är sjukskrivna eller arbetslösa.
    Ingenting lär ju bli bättre med dom i makten.

  2. Örjan Torpe:
    15 september, 2018

    "alla människors lika värde". De socioekonomiska faktorerna avgör hur man röstar, så paradoxen är att de som känner att de inte har lika värde som andra människor röstar på SD. "Vi har misslyckats med integrationen". Vad är då integration, den frågan ställer man sig, att ha ett jobb? Många LO medlemmar som röstar på SD har ett jobb, har de då en större samhörighetskänsla med de som är sjuka och arbetslösa än övriga väljare? Är en SD röst således en solidaritetsröst för de svaga grupperna i samhället. Med den analys som Transport gör av SD väljare så kan det vara på detta sättet. Nästa steg är skydd av normer, kvinnor som bär tvångsplagg, inte får använda samma ingång i religiösa etc rum är inte de normer som vi har i Sverige. Det leder till en normkonflikt som är segregerande för samhället i stort Skapar det solidaritet?.

Lästips:

Demonstration i Bryssel 2019

Krokig stig till schysta villkor på vägarna

Åkeri. Politiker, lobbyister och en långsam europeisk union. Många hinder ska passeras innan EU fattar beslut om nya regler för Europas lastbilschaufförer. Men nu är de största hindren avklarade.

Deras beslut berör din vardag

Åkeri. Conny Hård på Här stannar Sverige sa en gång till mig att ”en snigel är snabb i Bryssel”. Han var uppgiven och förbannad efter att parlamentet beslutat att än en gång skicka tillbaka det så kallade mobilitetspaketet till transportutskottet. Han var desto gladare när man till slut kom till beslut.

Så här röstade EU-politikerna

Politik. Transportarbetaren har valt ut fyra områden där EU-politiken direkt eller indirekt påverkar transportarbetarna. Så här har de svenska politikerna röstat.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.