Vänsterledaren skriver på för en sundare transportbransch

Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt skriver under fackets namninsamling för schysta villkor på Europas vägar. Det skedde i Jönköping där han också fick en genomgång av Transports åkeriprojekt, Ordning & Reda. – Åkeribranschen används tyvärr som en murbräcka för att bryta sönder den svenska modellen, sa Sjöstedt.

I dag på eftermiddagen besökte Jonas Sjöstedt Transports Jönköpingsavdelning. Han kom för att lyssna till erfarenheterna som ombudsmännen Tommy Jonsson och Göran Nilsson hunnit samla på sig i projektet som ska fokusera på de grava problemen i åkerinäringen.

Och det var en mörk bild som återgavs.

– Tillståndet i branschen är mycket värre än vi trodde. Ändå har jag jobbat med det här i tio år, sa Tommy Jonsson.

Ombudsmännen radade upp fakta kring svenska åkerier och speditörer som satt i system att pressa priserna genom att använda sig av lågbetalda utländska förare. Chaufförerna är ibland anställda direkt i åkeriet eller i utländska dotterbolag. Eller avlönas som egenföretagare.

– De största bovarna är speditörerna, påpekade Tommy Jonsson. Vi har träffat desperata åkare som öppet deklarerar att det är omöjligt att driva verksamheten med svenska kollektivavtalslöner.

– Vi försöker samarbeta med myndigheterna och tipsar dem hela tiden om oegentligheter. Från Transportstyrelsen får vi dessvärre ingen återkoppling alls.

Vad förväntar ni er av regeringen undrade Jonas Sjöstedt, och svaret kom blixtsnabbt:

– Noll! sa Tommy Jonsson och Göran Nilsson med en mun.

Såväl Jonas Sjöstedt som ombudsmännen Jonsson och Nilsson anförde att tiopunktsprogrammet som socialdemokraterna i valrörelsen utlovade för åkeribranschen var bra. Men nu händer det för lite, var den samlade uppfattningen.

– Regeringen förslag är otillräckliga. Risken är stor för en svekdebatt. Det som behövs nu är ett stort åtgärdspaket för åkerinäringen. Från Transports sida måste ni sätta press på regeringen, vi gör det från vänsterkanten, sa Jonas Sjöstedt.

Vid sittande bord lovade han sedan att personligen skriva ihop en fråga i riksdagen, en så kallad interpellation, riktad till infrastrukturminister Anna Johansson.

Transports ordförande Lars Lindgren har tidigare gått ut med att läget är så kritiskt i åkeribranschen att det kan bli nödvändigt att införa så kallad allmängiltigförklaring av kollektivavtal. Det innebär att fackens avtal upphöjs till lag.

Hur ser vänsterpartiet på det?

– Vi har inte tagit ställning än, svarade Jonas Sjöstedt. Transports utspel ser jag som ett rop på hjälp. Vi vill inte undergräva LO roll och ansvar.

Jonas Sjöstedt stödjer transportfackets nystartade namninsamling där målet är att få ihop en miljon röster. Så många krävs för att via ett ”medborgarinitiativ” tvinga EU-kommissionen att ta upp en fråga till behandling. Målet är enkelt uttryckt att säkerställa rättvis konkurrens och likabehandling av arbetstagarna i transportbranschen.

Tidigare i dag, onsdag, presenterade s-politikern Marie Granlund förslag till nya spelregler för utstationerad arbetskraft. Hon är ordförande i den parlamentariska utstationeringskommitté som utgör ännu en akt i det fackliga drama som utlöstes vid ett skolbygge i Vaxholm för tio år sedan.

Hur Jonas Sjöstedt på förslaget?

– Det är ett steg i riktning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).