ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Välkomna till oss så tar vi ansvar tillsammans!

Ordförandeord. Kamrater, ni har förmodligen hört talas om problemen i Göteborgs hamn och att dessa också är huvudanledningen till att regeringen påbörjat en utredning av konflikträtten. En del av er såg kanske också Uppdrag Granskning som handlade om detta.

Det här har aldrig varit Transports konflikt och därför har vi också varit återhållsamma i debatten. Men. Nu räcker det!

Transport är ett demokratiskt förbund och vi tar ansvar för våra medlemmar, för branscherna de är verksamma i och för den svenska modellen. Det känner jag mig fullständigt trygg i.

Beklagligt

Självklart är det så att situationen på APM Terminals, en av fyra arbetsgivare i Göteborgs hamn, är väldigt beklaglig för alla parter som drabbats av den. Med det sagt är det dock viktigt att komma ihåg att det inte är Transports sak att lösa den, och inte heller regeringens.

Transport har i dag ungefär 55 procent av hamnmedlemmarna i Sverige. Förbundet har sedan det bildades, genom hårt fackligt arbete och nationella kollektivavtal för landets 55 hamnar, fått till stånd exempelvis stiftelsen Portside, som gör det möjligt at gå i pension från 63 års ålder, och yrkesutbildningen Hamn- och stuveriskolan. Lägg till detta, om man faktiskt ska se till vad hela LO-kollektivet åstadkommit tillsammans, tjänstepensionen.

Detta hade inte varit möjligt genom små lokala avtal.

Representativ demokrati

Transportarbetareförbundet verkar genom representativ demokrati. Det innebär att vi genom våra förtroendevalda förhandlar villkor och företräder våra medlemmar med deras bästa i fokus.

Det sistnämnda gör Hamnarbetarförbundet säkert också, men de har en annan ordning. De arbetar med direkt demokrati, det vill säga i deras fall att varje enskilt beslut ska förankras hos medlemmarna.

Det är inte fel, men det är ett annorlunda sätt att arbeta och det är en av huvudanledningarna till att vi inte ser att ett trepartsavtal är en framkomlig väg. Förhandlingssituationerna skulle helt enkelt bli komplicerade med väldigt många direkta viljor inblandade, och vi tror inte att det skulle gynna våra medlemmar.

Det har ingenting med vare sig maktkamp eller sandlåda att göra. Vi tror ärligt talat att det skulle vara omöjligt.

Stark arbetarröst

Dock är vi övertygade om att hamnarbetare behöver stå enade i ett förbund. Tillsammans är vi starka och genom LO får vi en stark arbetarröst nu när den behövs mer än på många, många år. Det behovet visar inte minst arbetsmarknadsminister Ylva Johanssons olyckliga utspel kring den svenska modellen. Vårt budskap till Hamnarbetarförbundet är därför, om de verkligen är intresserade av ett kollektivavtal med tillhörande fredsplikt:

Välkomna till oss så tar vi ansvar tillsammans!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Pär Nord:
    2 februari, 2018

    Ni närmar er

  2. Yngve Andersson:
    31 januari, 2018

    Det är den vägen till lösning att vara ett förbund för att så vis sätta större press på arbetsgivaren

Lästips:

Transportarbetarens logga

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Thomas Ohlsson och Mikael Fivelsdal från Transportklubben.

Här är vi i hamn

Stuveriarbetare. Flexibiliteten är hamnens styrka. Och det gäller även arbetet – ena veckan kranförare, nästa ombord på fartyg för att lossa. Eller kanske köra containertruck. En omväxling som gör att många väljer att stanna, och inte sällan har yrket gått i arv i generationer.

LO-borgen. Foto: Shutterstock

Las-förhandlingarna kraschade i natt

Arbetsrätt. Det blev inget avtal om ändringar i anställningsskyddet. Nattens förhandlingar mellan fack och arbetsgivare kraschade. Nu hotar regeringskris.

Ovissheten består

Ordförandeord. När jag skriver detta har regeringen precis lagt sin höstbudget. En budget som definitivt inte är som förr, på gott och ont. Den här budgeten är ett stort steg framåt jämfört med tidigare under mandatperioden, inte minst fördelningspolitiskt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Banta eller inte?

Hälsa. Sommaren har varit ljuvlig, lugn, fridfull och med mycket god mat – ja kanske lite för mycket. En viss extra rondör kunde spåras både på mig och på kollegorna vid jobbstarten. Kanske borde man göra något åt det?

Värstinglandet

Corona. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

Varför klarar Polen lika löner?

Ledare. I somras röstade EU igenom nya skärpta regler för internationella lastbilstransporter. Tanken är att skapa sundare konkurrens och bättre villkor för chaufförer, som många gånger tvingats leva månader i lastbilshytten.

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

Motståndet växer mot gig-jobben

Ledare. På olika håll i världen börjar stater reagera mot att Uber och andra så kallade gig-företag suddat ut gränserna mellan anställda och egenföretagare.

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Hejda Amazons framfart

Insändare. Transport och alla andra fackförbund måste hindra Amazon från att utöka sin etablering i Sverige.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.