Annons:
Annons:
ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Välkomna till oss så tar vi ansvar tillsammans!

Ordförandeord. Kamrater, ni har förmodligen hört talas om problemen i Göteborgs hamn och att dessa också är huvudanledningen till att regeringen påbörjat en utredning av konflikträtten. En del av er såg kanske också Uppdrag Granskning som handlade om detta.

Det här har aldrig varit Transports konflikt och därför har vi också varit återhållsamma i debatten. Men. Nu räcker det!

Transport är ett demokratiskt förbund och vi tar ansvar för våra medlemmar, för branscherna de är verksamma i och för den svenska modellen. Det känner jag mig fullständigt trygg i.

Beklagligt

Självklart är det så att situationen på APM Terminals, en av fyra arbetsgivare i Göteborgs hamn, är väldigt beklaglig för alla parter som drabbats av den. Med det sagt är det dock viktigt att komma ihåg att det inte är Transports sak att lösa den, och inte heller regeringens.

Transport har i dag ungefär 55 procent av hamnmedlemmarna i Sverige. Förbundet har sedan det bildades, genom hårt fackligt arbete och nationella kollektivavtal för landets 55 hamnar, fått till stånd exempelvis stiftelsen Portside, som gör det möjligt at gå i pension från 63 års ålder, och yrkesutbildningen Hamn- och stuveriskolan. Lägg till detta, om man faktiskt ska se till vad hela LO-kollektivet åstadkommit tillsammans, tjänstepensionen.

Detta hade inte varit möjligt genom små lokala avtal.

Representativ demokrati

Transportarbetareförbundet verkar genom representativ demokrati. Det innebär att vi genom våra förtroendevalda förhandlar villkor och företräder våra medlemmar med deras bästa i fokus.

Det sistnämnda gör Hamnarbetarförbundet säkert också, men de har en annan ordning. De arbetar med direkt demokrati, det vill säga i deras fall att varje enskilt beslut ska förankras hos medlemmarna.

Det är inte fel, men det är ett annorlunda sätt att arbeta och det är en av huvudanledningarna till att vi inte ser att ett trepartsavtal är en framkomlig väg. Förhandlingssituationerna skulle helt enkelt bli komplicerade med väldigt många direkta viljor inblandade, och vi tror inte att det skulle gynna våra medlemmar.

Det har ingenting med vare sig maktkamp eller sandlåda att göra. Vi tror ärligt talat att det skulle vara omöjligt.

Stark arbetarröst

Dock är vi övertygade om att hamnarbetare behöver stå enade i ett förbund. Tillsammans är vi starka och genom LO får vi en stark arbetarröst nu när den behövs mer än på många, många år. Det behovet visar inte minst arbetsmarknadsminister Ylva Johanssons olyckliga utspel kring den svenska modellen. Vårt budskap till Hamnarbetarförbundet är därför, om de verkligen är intresserade av ett kollektivavtal med tillhörande fredsplikt:

Välkomna till oss så tar vi ansvar tillsammans!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Pär Nord:
    2 februari, 2018

    Ni närmar er

  2. Yngve Andersson:
    31 januari, 2018

    Det är den vägen till lösning att vara ett förbund för att så vis sätta större press på arbetsgivaren

Lästips:

Facket tog kampen när robotarna hotade jobben

Nederländerna. När Rotterdam hamn automatiserades för några år sedan hotades hamnarbetarna av uppsägningar. Nu reser deras fackliga ledare Niek Stam runt i världen och berättar hur man kan rädda jobben när robotar och andra automatiska system införs.

Högerextrema krafter vädrar morgonluft

Ordförandeord. Knappt har vi hunnit lämna ett val med stökigt efterspel bakom oss, förrän det är dags för ett nytt. Den 26 maj är det val till Europaparlamentet.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Många problem återstår efter hamnkonflikten

Analys. Hamnkonflikten är avblåst och för första gången finns två centrala kollektivavtal för landets stuveriarbetare. Avtalen är visserligen exakt likalydande, men dubbleringen kommer ändå att få konsekvenser i hamnarna.

Inför EU-valet
6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i Europeiska transportarbetarefederationens demonstration för schysta villkor i Bryssel?

Debatt / Inför EU-valet
EU-demonstration Bryssel

Löneklyftan i EU måste bort

Frank Moreels, Belgien: EU är ett enormt landområde med öppna gränser och fri handel. Löftet till oss var att friheten skulle skapa välstånd åt alla, och leda till ökad jämlikhet mellan ländernas medborgare. I politikens värld kallas det för konvergens, men den har ännu inte nått arbetarna i EU:s nya medlemsländer.

Lastbilshytt

Låt oss tända gnistan igen

Peep Peterson, Estland: Min far var internationell chaufför och vi levde på östra sidan av järnridån. Jag minns hans berättelser om långa resor till olika östeuropeiska länder på 1970- och 1980-talet.

Högerextrema krafter vädrar morgonluft

Ordförandeord. Knappt har vi hunnit lämna ett val med stökigt efterspel bakom oss, förrän det är dags för ett nytt. Den 26 maj är det val till Europaparlamentet.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Hur ska det gå?

Avtalsrörelsen. Årets lilla löneförhöjning har kommit och snart drar nästa års avtalsrörelse i gång. Efter vad man kan läsa blir det ett normalt avtal inom transportbranschen. Ett som följer industrins så kallade märke. Alltså drygt två procents lönelyft. I vart fall arbetsgivarna verkar nöjda. Men hur kan de vara det?

Politik är det obegripligas konst

Politik. Vad är det som händer? Den socialdemokratiska regeringen för en delvis ultrakonservativ politik med genomförande av marknadshyror och förändringar i anställningsskyddet. Något som inte ens Moderaterna vågade föreslå.

Påkörningen

Påkörd. Jag borde egentligen inte skriva om det här för ingenting hände ju. Eller nästan inget, där jag låg mörbultad men i stort sett oskadd på lastbilsparkeringen i Sillekrog.

Temperaturen gör det lätt att bli pessimist

Ledare. Larmrapporterna om jordens uppvärmning kommer allt tätare. Det har blivit svårare att blunda. Visst, det finns skeptiker eller rena förnekare som pratar om klimathysteri. En av dem lyckades bli president i ett av de länder som släpper ut mest klimatgaser.

Granska företagen!

Insändare. Granska alla företag som inte erbjuder sina anställda friskvårdsbidrag eller semesterersättning och som lönedumpar.

Se till att arbetsgivaren anmäler arbetsolyckor

Insändare. Jag var med om en arbetsplatsolycka i november 2016 och är långtidssjukskriven på grund av den. Min arbetsgivare gjorde ingen anmälan till Arbetsmiljöverket och det ställer till stora problem.

Klimatet – en facklig fråga

Debatt. Vägen mot framtidens gröna jobb och hållbara ekonomi måste ha fokus på mänskliga rättigheter. Det gäller också inom det internationella biståndet.

Nu laddar vi för avtalsrörelsen

Ordförandeord. Avtalsrörelse 2020. Smaka på de orden! Det är dags att börja förberedelsen inför att förhandla fram nya avtal för våra medlemmar, något som är grunden i allt vi gör. Det, och sedan att se till att avtalen efterlevs och att ta striden för våra medlemmar när de inte gör det.