ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Välkomna till oss så tar vi ansvar tillsammans!

Ordförandeord. Kamrater, ni har förmodligen hört talas om problemen i Göteborgs hamn och att dessa också är huvudanledningen till att regeringen påbörjat en utredning av konflikträtten. En del av er såg kanske också Uppdrag Granskning som handlade om detta.

Det här har aldrig varit Transports konflikt och därför har vi också varit återhållsamma i debatten. Men. Nu räcker det!

Transport är ett demokratiskt förbund och vi tar ansvar för våra medlemmar, för branscherna de är verksamma i och för den svenska modellen. Det känner jag mig fullständigt trygg i.

Beklagligt

Självklart är det så att situationen på APM Terminals, en av fyra arbetsgivare i Göteborgs hamn, är väldigt beklaglig för alla parter som drabbats av den. Med det sagt är det dock viktigt att komma ihåg att det inte är Transports sak att lösa den, och inte heller regeringens.

Transport har i dag ungefär 55 procent av hamnmedlemmarna i Sverige. Förbundet har sedan det bildades, genom hårt fackligt arbete och nationella kollektivavtal för landets 55 hamnar, fått till stånd exempelvis stiftelsen Portside, som gör det möjligt at gå i pension från 63 års ålder, och yrkesutbildningen Hamn- och stuveriskolan. Lägg till detta, om man faktiskt ska se till vad hela LO-kollektivet åstadkommit tillsammans, tjänstepensionen.

Detta hade inte varit möjligt genom små lokala avtal.

Representativ demokrati

Transportarbetareförbundet verkar genom representativ demokrati. Det innebär att vi genom våra förtroendevalda förhandlar villkor och företräder våra medlemmar med deras bästa i fokus.

Det sistnämnda gör Hamnarbetarförbundet säkert också, men de har en annan ordning. De arbetar med direkt demokrati, det vill säga i deras fall att varje enskilt beslut ska förankras hos medlemmarna.

Det är inte fel, men det är ett annorlunda sätt att arbeta och det är en av huvudanledningarna till att vi inte ser att ett trepartsavtal är en framkomlig väg. Förhandlingssituationerna skulle helt enkelt bli komplicerade med väldigt många direkta viljor inblandade, och vi tror inte att det skulle gynna våra medlemmar.

Det har ingenting med vare sig maktkamp eller sandlåda att göra. Vi tror ärligt talat att det skulle vara omöjligt.

Stark arbetarröst

Dock är vi övertygade om att hamnarbetare behöver stå enade i ett förbund. Tillsammans är vi starka och genom LO får vi en stark arbetarröst nu när den behövs mer än på många, många år. Det behovet visar inte minst arbetsmarknadsminister Ylva Johanssons olyckliga utspel kring den svenska modellen. Vårt budskap till Hamnarbetarförbundet är därför, om de verkligen är intresserade av ett kollektivavtal med tillhörande fredsplikt:

Välkomna till oss så tar vi ansvar tillsammans!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Pär Nord:
    2 februari, 2018

    Ni närmar er

  2. Yngve Andersson:
    31 januari, 2018

    Det är den vägen till lösning att vara ett förbund för att så vis sätta större press på arbetsgivaren

Lästips:

Tommy Wreeth

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

Det är allvar nu, mina vänner

Ordförandeord. Den 9 september är det val och det valet handlar om vilken typ av samhälle vi vill ha framöver. På riktigt. Aldrig har det varit så tydligt att valet står mellan trygghet för människor och ett samhälle med mer tillfälliga anställningar och lägre löner; ett samhälle där var och en får klara sig själv i allt större utsträckning.

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Almedalen 2018. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Fortkörning bara en del av problemet i taxi

Debatt. I tidningen Transportarbetaren den 4 september 2018 kan man läsa att "Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi". Vidare läser man att Folksam gjort hastighetsmätningar som visar att 73 procent av taxiförarna kör för fort. Näst sämst är renhållningsbranschen, med 71 procent. Bäst klarar sig bussförarna.

Överväger att lämna

Insändare. Jag är en 70-årig medlem, jobbar 60 procent och tänker så göra fem år till, om kroppen hänger med. På årsmötet fick jag diplom för 50-årigt medlemskap i Transport!

Det är allvar nu, mina vänner

Ordförandeord. Den 9 september är det val och det valet handlar om vilken typ av samhälle vi vill ha framöver. På riktigt. Aldrig har det varit så tydligt att valet står mellan trygghet för människor och ett samhälle med mer tillfälliga anställningar och lägre löner; ett samhälle där var och en får klara sig själv i allt större utsträckning.

Las, en avgörande fråga för mig i valet

Ledare. Det finns politiska frågor som är så viktiga att de ensamma skulle kunna avgöra var jag lägger min röst. En sådan är lagen om anställningsskydd (las).

Hur kan (S) lyfta frågan om strejkrätt i valtider?

Insändare. Vädjan till Socialdemokratiska arbetarpartiets arbetsutskott. Med stigande oro ser vi hur Socialdemokratiska arbetarepartiet förlorar i opinionsundersökningar och i sympati hos LO-folket.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

På den tiden det regnade om somrarna

Krönika. Människor är egon och kanske är jag ett av de största. Vi är oss själva närmast och samarbetar bara om vi är absolut säkra på att vinna på det. Kanske är det ändå dags att lyfta blicken och tänka ett varv till (eller första varvet). Att klimatet förändras så att isbjörnar dör bryr vi oss såklart inte om. Få har ändå varit i närheten av dem och de som verkligen varit det har blivit uppätna.

Och så sorgen

Krönika. Förr var jag ofta ledsen. Jag kunde känna en melankoli komma smygande för att så småningom slå rot i själen. Det var inte någon direkt obehaglig känsla, bara en lång eller kort period av att mest vara för sig själv. Som i en slags långsam berg- och dalbana.

Moderata kommunister

Krönika. Alla kanske inte känner till det, men det finns faktiskt moderata kommunister. En bekant meddelade på nätet att han, som kommunist, tänker rösta på Moderaterna. Han hade tappat förtroendet för riksdagspartierna och röstar bara för en fråga: nej till höghastighetstågen.

Rädda svensk åkerinäring!

Ordförandeord. Svensk åkerinäring blöder, och dess chaufförer lider. Branschen är hårt drabbad av den osunda konkurrensen och den olagliga utländska inrikestrafiken som vi dagligen ser på vägarna.

Tillbaka till fackets rötter

Ledare. I juli är det precis 110 år sedan tre ungsocialister sprängde fartyget Amalthea i Malmö hamn. Båten användes som förläggning för engelska strejkbrytare som kallats in för att utföra arbete som de ordinarie hamnarbetarna lagt ner.

Gör a-kassan tillgänglig för fler

Debatt. Gör a-kassan tillgänglig för fler så skapar vi en värdigare situation för både anställda och anställningslösa.

Värna om kollektivavtalet

Insändare. Det är dags att kämpa för tryggare anställningar inom transportbranschen.

Även svenskar är utsatta för lönedumpning

Insändare. Jag ser i senaste tidningen att ni skriver om lönedumpning bland öststatare med mera. Det är inte bara där det lönedumpas, utan även svenskar är utsatta för detta.

Det är hög tid att stoppa taxifusket

Ordförandeord. Vi har tagit oss in i en fantastisk försommar och jag ser bilder på hur avdelningarna är ute och träffar medlemmar och blivande medlemmar över en kopp kaffe på eftermiddagen, eller över en grillad korv under arbetspasset mitt i natten. Vi pratar om sådant som är viktigt för att få både jobb och privatliv att fungera och vara tryggt.