Close
Inrikesminister Mikael Damberg och Säkerhetsföretagens branschchef, Li Jansson, delar bord.
Close
Almedalen

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Även på onsdagens arrangemang hade ordningsvakten Oscar Diaz Sanchez en nyckelroll. Han beskrev på nytt det komplicerade uppdrag som vakterna ofta har.

Han lyfte särskilt ansvarsfrågan. Vem är ansvarig för arbetsmiljö och säkerhet? Är det polisen som beordrar ordningsvakten att utföra vissa uppgifter? Eller arbetsgivaren – bevakningsföretaget?

– Det är oklart. Och det känns olustigt, sa Oscar Diaz Sanchez som också konstaterade att efterfrågan på ordningsvakter ”växer för varje dag”.

Överst på hans önskelista till makthavarna står en utredning som rätar ut frågetecknen. Inrikesminister Mikael Damberg höll med:

– Utredningen är på gång och den är efterfrågad. Man kan fråga sig varför den inte tillsatts tidigare, och jag har inget bra svar. Fast hela frågan är komplicerad. Det som behöver utredas är både ordningsvakternas roll och befogenheter.

– Att använda ordningsvakter på ett smart sätt är en viktig del i arbetet med att skapa trygghet i affärscentra och på andra ställen.

Damberg fick frågan om det inte vore idé att föregå utredningen och redan innan besluta om förlängd utbildning för blivande ordningsvakter. I dag krävs det bara 80 timmar i skolbänken.

– Jag förstår tankegången, svarade Damberg. Men det är viktigt att få med även den frågan i utredningsarbetet. Samtidigt anser jag att arbetsgivarna redan nu måste säkerställa att ordningsvakter har den utbildning som krävs för att lösa en viss uppgift.

På scenen fanns också branschföreträdare och två kommunpolitiker från Stockholm – Karin Wanngård, oppositionsråd (S), och Erik Slottner, med titeln trygghetsborgarråd (M).

Slottner sa:

– Vi ger redan nu våra ordningsvakter tre veckors extra utbildning, för att minimera risken att de överträder sina befogenheter. Staden har som mål att anställa 100 egna ordningsvakter innan året är slut.

– I dagsläget har vi kommit upp i 65. Vi ställer höga krav på lämplighet och det är inte helt lätt att hitta rätt personer.

Karin Wanngård är också positiv till satsningen på fler ordningsvakter som sätts in i så kallade paragraf 3-områden:

– Först vill jag säga att vi har väldigt många duktiga ordningsvakter i Sverige. Det kom fram inte minst vid dådet på Drottninggatan. Vi behöver fler ordningsvakter i Stockholm.

Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen, påpekade att dagens regler är dysfunktionella. De hindrar kommunerna från att använda ordningsvakter på ett optimalt sätt i exempelvis utsatta bostadsområden.

Erik Slottner (M) höll med och uppgav att det finns brister i arbetsmiljön för ordningsvakterna:

– Vi har redan haft skjutningar där ordningsvakter funnits på platsen. Vi vill gärna ha ett paragraf 3-förordnande för Tensta, Rinkeby och Husby. Men vi måste också fråga oss om det verkligen är lämpligt att verka som ordningsvakt där, eller om det är en uppgift för polisen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Transportarbetarens logga

Formalitet avgjorde nej till ordningsvakter

Bevakning. Det blir inga kommunala ordningsvakter på vissa platser i Göteborg, Staffanstorp och Mariestad. Kammarrätten går på polisens linje om att neka ansökan.

Transportarbetarens logga

Kraftig ökning av ingripanden från ordningsvakter

Bevakning. Väktare och ordningsvakter rapporterade in närmare 2,9 miljoner insatser under 2019. Det är en ökning med 14 procent jämfört med året innan. – Det är en oerhört stor mängd och visar att bevakningsanställda är ett viktigt komplement till polisen, säger Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen.

Cykelväg hindrar 74-tonsbilar

Åkeri. Runt tolv procent av de statliga vägarna tillåter numera tyngre lastbilar. Bra, tycker lastbilschauffören Petra Åhlén och hennes chef. Ända till hon förstorade upp kartan och såg att en liten snutt av E18 hindrar hennes rutt med 74-tonsbilen. Orsak: en cykelbana.

Förbunden får mer insyn i las-förhandlingar

Arbetsrätt. Förhandlingarna om anställningsskyddet är anledningen till att LO håller extra möte på fredag. De förbund som varit kritiska till fackets hållning gentemot arbetsgivarna ser ut att få igenom sina synpunkter om en öppnare process.

Corona

Oro över YKB-kurs i coronatid

Åkeri. – Vi är redan så utsatta för corona. Varför ska vi tvingas ihop på YKB-kurser och öka risken? Förläng dispensen för fortbildning ytterligare ett halvår! Uppmaningen kommer från en orolig lastbilschaufför. Får han något gehör hos ansvariga?

Inspektion på kombiterminal där arbetare dog

Terminal. En terminalarbetare hamnade under ett godståg och omkom på Sundsvalls kombiterminal. I dag har Arbetsmiljöverkets inspektörer besökt platsen för olyckan som inträffade i förra veckan.

Fusk med YKB utreds av polisen

Chaufförer. Betala 9 000 kronor – och få ditt yrkeskompetensbevis. Den affärsidén sprack när Transportstyrelsen granskade en trafikskola i Boden – och avslöjade systematiskt fusk med YKB-kurser.

YKB-kravet gäller igen

Chaufförer. Kravet på yrkeskompetensbevis för chaufförer gäller under hösten igen. Undantaget tar slut den sista augusti – eftersom utbildarna räknar med att kunna hålla coronasäkra kurser.

Amazon.com

Amazon på väg till Sverige

Lager/Distrubution. E-handelsjätten Amazon har "påbörjat" lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. En lansering som svenska fack har oroat sig för i åratal.

ILO-konvention utreds

Arbetsmiljö. Regeringen låter en särskild utredare titta på om Sverige kan skriva under FN-organet ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Bilvraken som lockar storpublik

Bilskrot. På Kyrkö mosse utanför Ryd står långt över 100 bilvrak som långsamt bryts ner av väder och vind. De blev kvar och glömdes bort när skrothandlare Åke Danielsson la ner verksamheten på 1970-talet.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.