Jonas Lagemyr, skyddsombud på Logents kombiterminal i Hallsberg.
Close
Jonas Lagemyr, skyddsombud på Logents kombiterminal i Hallsberg, välkomnar granskningen av bemanningsbranschen.
Close

Välkommen granskning av bemanningsföretag

Tidspress. Högre krav på inhyrda. Oro för att inte få stanna på uppdraget. Både bemanningsanställda och facket har förklaringar till att branschen är olycksdrabbad. – Jättebra att Arbetsmiljöverket ska göra en drive, säger Jonas Lagemyr, anställd på ett bemanningsföretag, men med fast placering på Hallsbergsterminalen.

I går berättade Transportarbetaren att Arbetsmiljöverket ska hårdgranska arbetsmiljön i bemanningsbranschen under hösten. 100 uthyrarföretag och 300 kundföretag, som hyr in personal, ska inspekteras.

Bakgrunden är att arbetsolyckor är betydligt vanligare bland bemanningsanställda än i övriga arbetslivet. Samtidigt växer branschen stadigt.

Insatsen får i dag beröm både från fackligt håll och från arbetsgivarnas organisation.

Jonas Lagemyr, som är skyddsombud, hamnade som fast anställd och fast placerad i bemanningsbranschen när terminalen i Hallsberg såldes till uthyrningsföretaget Logent. Han fortsatte med samma jobb men bytte arbetsgivare.

– Det är jättejobbigt att vara skyddsombud, säger han. Cheferna här på terminalen informerar inte mig om tillbud och förändringar. Jag tror att det handlar om okunskap.

Hans huvudförklaring till att arbetsolyckorna är fler i bemanningsbranschen än på resten av arbetsmarknaden är osäkerheten. På Hallsbergsterminalen, där gods flyttas mellan tåg och lastbilar, är de 27 fast anställda och mellan fem och tio inhyrda.

– Den som är inhyrd kanske jobbar några månader eller ett år på ett företag, men vet ändå inte om han får vara kvar, säger han.

En förklaring som Andreas Kindesjö, ombudsman på Transport i sydöstra Sverige, håller med om:

– Det kan handla om att de som vill stanna på ett jobb försöker vara smidiga och kanske struntar i säkerhetsföreskrifterna, säger han. Det finns också företag som ställer högre krav på inhyrda än den övriga personalen. Och samtidigt är tidspressen ofta hård när ett företag tar in bemanningsanställda.

Ann-Kari Edenius, alldeles ny som förbundsdirektör hos arbetsgivarna i Almega bemanningsföretagen, tycker att arbetsmiljön för uthyrda borde vara minst lika bra som för andra anställda. Detta eftersom både bemanningsföretaget och kundföretaget har ansvar.

– Men om det ändå finns brister kan jag inte annat än välkomna myndighetens granskning, säger hon. Vi håller själva på att dra i gång ett samarbete med facken kring arbetsmiljö.

Transports Andreas Kindesjö konstaterar att det är svårt för facket att organisera i bemanningsbranschen. Att många anställda/uthyrda är rädda för att ha åsikter.

– Bra att Arbetsmiljöverket ska granska företagen, tycker han. Det kan få effekt, särskilt om inspektionerna görs utan förvarning.

Men på den punkten gör Arbetsmiljöverkets Heli Aarnipuro honom besviken.

– Vi har möjligheter att göra oanmälda inspektioner, säger hon. Vi får fundera på den saken framöver, men den här höstens satsning kommer företagen att få besked om i förväg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.