Jonas Lagemyr, skyddsombud på Logents kombiterminal i Hallsberg.
Close
Jonas Lagemyr, skyddsombud på Logents kombiterminal i Hallsberg, välkomnar granskningen av bemanningsbranschen.
Close

Välkommen granskning av bemanningsföretag

Tidspress. Högre krav på inhyrda. Oro för att inte få stanna på uppdraget. Både bemanningsanställda och facket har förklaringar till att branschen är olycksdrabbad. – Jättebra att Arbetsmiljöverket ska göra en drive, säger Jonas Lagemyr, anställd på ett bemanningsföretag, men med fast placering på Hallsbergsterminalen.

I går berättade Transportarbetaren att Arbetsmiljöverket ska hårdgranska arbetsmiljön i bemanningsbranschen under hösten. 100 uthyrarföretag och 300 kundföretag, som hyr in personal, ska inspekteras.

Bakgrunden är att arbetsolyckor är betydligt vanligare bland bemanningsanställda än i övriga arbetslivet. Samtidigt växer branschen stadigt.

Insatsen får i dag beröm både från fackligt håll och från arbetsgivarnas organisation.

Jonas Lagemyr, som är skyddsombud, hamnade som fast anställd och fast placerad i bemanningsbranschen när terminalen i Hallsberg såldes till uthyrningsföretaget Logent. Han fortsatte med samma jobb men bytte arbetsgivare.

– Det är jättejobbigt att vara skyddsombud, säger han. Cheferna här på terminalen informerar inte mig om tillbud och förändringar. Jag tror att det handlar om okunskap.

Hans huvudförklaring till att arbetsolyckorna är fler i bemanningsbranschen än på resten av arbetsmarknaden är osäkerheten. På Hallsbergsterminalen, där gods flyttas mellan tåg och lastbilar, är de 27 fast anställda och mellan fem och tio inhyrda.

– Den som är inhyrd kanske jobbar några månader eller ett år på ett företag, men vet ändå inte om han får vara kvar, säger han.

En förklaring som Andreas Kindesjö, ombudsman på Transport i sydöstra Sverige, håller med om:

– Det kan handla om att de som vill stanna på ett jobb försöker vara smidiga och kanske struntar i säkerhetsföreskrifterna, säger han. Det finns också företag som ställer högre krav på inhyrda än den övriga personalen. Och samtidigt är tidspressen ofta hård när ett företag tar in bemanningsanställda.

Ann-Kari Edenius, alldeles ny som förbundsdirektör hos arbetsgivarna i Almega bemanningsföretagen, tycker att arbetsmiljön för uthyrda borde vara minst lika bra som för andra anställda. Detta eftersom både bemanningsföretaget och kundföretaget har ansvar.

– Men om det ändå finns brister kan jag inte annat än välkomna myndighetens granskning, säger hon. Vi håller själva på att dra i gång ett samarbete med facken kring arbetsmiljö.

Transports Andreas Kindesjö konstaterar att det är svårt för facket att organisera i bemanningsbranschen. Att många anställda/uthyrda är rädda för att ha åsikter.

– Bra att Arbetsmiljöverket ska granska företagen, tycker han. Det kan få effekt, särskilt om inspektionerna görs utan förvarning.

Men på den punkten gör Arbetsmiljöverkets Heli Aarnipuro honom besviken.

– Vi har möjligheter att göra oanmälda inspektioner, säger hon. Vi får fundera på den saken framöver, men den här höstens satsning kommer företagen att få besked om i förväg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.