Jonas Lagemyr, skyddsombud på Logents kombiterminal i Hallsberg.
Close
Jonas Lagemyr, skyddsombud på Logents kombiterminal i Hallsberg, välkomnar granskningen av bemanningsbranschen.
Close

Välkommen granskning av bemanningsföretag

Tidspress. Högre krav på inhyrda. Oro för att inte få stanna på uppdraget. Både bemanningsanställda och facket har förklaringar till att branschen är olycksdrabbad. – Jättebra att Arbetsmiljöverket ska göra en drive, säger Jonas Lagemyr, anställd på ett bemanningsföretag, men med fast placering på Hallsbergsterminalen.

I går berättade Transportarbetaren att Arbetsmiljöverket ska hårdgranska arbetsmiljön i bemanningsbranschen under hösten. 100 uthyrarföretag och 300 kundföretag, som hyr in personal, ska inspekteras.

Bakgrunden är att arbetsolyckor är betydligt vanligare bland bemanningsanställda än i övriga arbetslivet. Samtidigt växer branschen stadigt.

Insatsen får i dag beröm både från fackligt håll och från arbetsgivarnas organisation.

Jonas Lagemyr, som är skyddsombud, hamnade som fast anställd och fast placerad i bemanningsbranschen när terminalen i Hallsberg såldes till uthyrningsföretaget Logent. Han fortsatte med samma jobb men bytte arbetsgivare.

– Det är jättejobbigt att vara skyddsombud, säger han. Cheferna här på terminalen informerar inte mig om tillbud och förändringar. Jag tror att det handlar om okunskap.

Hans huvudförklaring till att arbetsolyckorna är fler i bemanningsbranschen än på resten av arbetsmarknaden är osäkerheten. På Hallsbergsterminalen, där gods flyttas mellan tåg och lastbilar, är de 27 fast anställda och mellan fem och tio inhyrda.

– Den som är inhyrd kanske jobbar några månader eller ett år på ett företag, men vet ändå inte om han får vara kvar, säger han.

En förklaring som Andreas Kindesjö, ombudsman på Transport i sydöstra Sverige, håller med om:

– Det kan handla om att de som vill stanna på ett jobb försöker vara smidiga och kanske struntar i säkerhetsföreskrifterna, säger han. Det finns också företag som ställer högre krav på inhyrda än den övriga personalen. Och samtidigt är tidspressen ofta hård när ett företag tar in bemanningsanställda.

Ann-Kari Edenius, alldeles ny som förbundsdirektör hos arbetsgivarna i Almega bemanningsföretagen, tycker att arbetsmiljön för uthyrda borde vara minst lika bra som för andra anställda. Detta eftersom både bemanningsföretaget och kundföretaget har ansvar.

– Men om det ändå finns brister kan jag inte annat än välkomna myndighetens granskning, säger hon. Vi håller själva på att dra i gång ett samarbete med facken kring arbetsmiljö.

Transports Andreas Kindesjö konstaterar att det är svårt för facket att organisera i bemanningsbranschen. Att många anställda/uthyrda är rädda för att ha åsikter.

– Bra att Arbetsmiljöverket ska granska företagen, tycker han. Det kan få effekt, särskilt om inspektionerna görs utan förvarning.

Men på den punkten gör Arbetsmiljöverkets Heli Aarnipuro honom besviken.

– Vi har möjligheter att göra oanmälda inspektioner, säger hon. Vi får fundera på den saken framöver, men den här höstens satsning kommer företagen att få besked om i förväg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fula knep när budföretag tvistar om matutkörning

Matbud. Företaget T Group logistics kör ut tusentals matportioner varje vecka för Hungrig.se. Nu har företaget hamnat i blåsväder genom att skicka ett avtal som liknar utpressning till en underentreprenör i Umeå. Avtalet är illa skrivet, med en logga stulen från en känd dansk advokatfirma.

Kronofogden beslagtar taxibolags bilar

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har tidigare blivit av med skolskjutsuppdrag på grund av en hotande konkurs. I dag på morgonen började Kronofogden beslagta företagets leasade bilar.

Hamnarbetarförbundet presskonferens

Hamnstrejken kan bli olaglig

Hamn. Hamnarbetarförbundet varslar om punktstrejker i nio hamnar och blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning i ytterligare tre. Stridsåtgärderna startar den 23 januari. Mycket talar för att en konflikt med denna grund blir förbjuden den 1 januari nästa år.

Protester utanför EU-parlamentet.

Oklart läge för vägpaketet i EU

EU. Stämningen var hetsig både i EU-parlamentet och utanför i morse. Transportutskottet debatterade och röstade om det stora vägpaketet. Förhoppningar om EU-krav på schystare villkor grusades delvis. Men sista ordet är inte sagt än.

Lastbilstrailrar på tåg stoppas

Tåg. All trafik med lastbilstrailrar lastade på järnvägsvagn stoppas i Danmark efter olyckan som tog åtta liv. Ett fel på låsningsmekanismen som ska hålla fast lastbilssläpet på tåget har avslöjats.

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Färdtjänstföretag lurar förare på lön

Taxi. Taxiraketen i Falkenberg blev stor vinnare när Hallandstrafiken upphandlade färdtjänst. Men många förare blev blåsta på lön och vid årsskiftet införde bolaget procentlön, rakt ackord, trots att upphandlaren kräver månadslön. Transport förhandlade nyligen fram ett kännbart skadestånd.

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

Rekordmånga trafikanter anmälde viltolycka

Trafiksäkerhet. 2018 blev ett rekordår för viltolyckor. Polisen fick in totalt 63 641 anmälningar från trafikanter som kört på djur. Rådjur dominerar stort, med närmare 47 000 anmälningar. På andra plats kommer vildsvin, med drygt 6 900 påkörningar.

Vincent Verheyen spelade in en film.

Filmen där Vincent rasar mot lönen från SDR

Reklamutdelare. 40 spänn i timmen för att släpa runt på reklam i ett vinterkallt Västervik. Vincent Verheyen blev chockad när han såg sin lön – sedan spelade han in en film.

Dödsolyckor i jobbet ökade 2018

Arbetsmiljö. Under 2018 dog 48 arbetstagare i olyckor på jobbet. Sju av dem var lastbilschaufförer. En jobbade som lastbilsmekaniker. Ytterligare fyra personer klämdes till döds i arbete vid lastbilar eller med lastbilsgods.

Ännu en chaufför omkom på jobbet

Åkeri. Det nya året var bara 15 timmar gammalt när en lastbilschaufför dog i en arbetsplatsolycka. Mannen, som var i 55-årsåldern, omkom när han skulle lasta bilen med en truck på ICA:s stora lager i Helsingborg.

Konkursbesked väntar för skånskt taxibolag

Taxi. Ringduve taxi i Skåne har begärts i konkurs. Malmö stad har därför hävt avtalet i förtid och lägger över skolskjutsarna på Taxi Kurir. 270 elever i särskolan får nya chaufförer när terminen startar.