Jonas Lagemyr, skyddsombud på Logents kombiterminal i Hallsberg.
Close
Jonas Lagemyr, skyddsombud på Logents kombiterminal i Hallsberg, välkomnar granskningen av bemanningsbranschen.
Close

Välkommen granskning av bemanningsföretag

Tidspress. Högre krav på inhyrda. Oro för att inte få stanna på uppdraget. Både bemanningsanställda och facket har förklaringar till att branschen är olycksdrabbad. – Jättebra att Arbetsmiljöverket ska göra en drive, säger Jonas Lagemyr, anställd på ett bemanningsföretag, men med fast placering på Hallsbergsterminalen.

I går berättade Transportarbetaren att Arbetsmiljöverket ska hårdgranska arbetsmiljön i bemanningsbranschen under hösten. 100 uthyrarföretag och 300 kundföretag, som hyr in personal, ska inspekteras.

Bakgrunden är att arbetsolyckor är betydligt vanligare bland bemanningsanställda än i övriga arbetslivet. Samtidigt växer branschen stadigt.

Insatsen får i dag beröm både från fackligt håll och från arbetsgivarnas organisation.

Jonas Lagemyr, som är skyddsombud, hamnade som fast anställd och fast placerad i bemanningsbranschen när terminalen i Hallsberg såldes till uthyrningsföretaget Logent. Han fortsatte med samma jobb men bytte arbetsgivare.

– Det är jättejobbigt att vara skyddsombud, säger han. Cheferna här på terminalen informerar inte mig om tillbud och förändringar. Jag tror att det handlar om okunskap.

Hans huvudförklaring till att arbetsolyckorna är fler i bemanningsbranschen än på resten av arbetsmarknaden är osäkerheten. På Hallsbergsterminalen, där gods flyttas mellan tåg och lastbilar, är de 27 fast anställda och mellan fem och tio inhyrda.

– Den som är inhyrd kanske jobbar några månader eller ett år på ett företag, men vet ändå inte om han får vara kvar, säger han.

En förklaring som Andreas Kindesjö, ombudsman på Transport i sydöstra Sverige, håller med om:

– Det kan handla om att de som vill stanna på ett jobb försöker vara smidiga och kanske struntar i säkerhetsföreskrifterna, säger han. Det finns också företag som ställer högre krav på inhyrda än den övriga personalen. Och samtidigt är tidspressen ofta hård när ett företag tar in bemanningsanställda.

Ann-Kari Edenius, alldeles ny som förbundsdirektör hos arbetsgivarna i Almega bemanningsföretagen, tycker att arbetsmiljön för uthyrda borde vara minst lika bra som för andra anställda. Detta eftersom både bemanningsföretaget och kundföretaget har ansvar.

– Men om det ändå finns brister kan jag inte annat än välkomna myndighetens granskning, säger hon. Vi håller själva på att dra i gång ett samarbete med facken kring arbetsmiljö.

Transports Andreas Kindesjö konstaterar att det är svårt för facket att organisera i bemanningsbranschen. Att många anställda/uthyrda är rädda för att ha åsikter.

– Bra att Arbetsmiljöverket ska granska företagen, tycker han. Det kan få effekt, särskilt om inspektionerna görs utan förvarning.

Men på den punkten gör Arbetsmiljöverkets Heli Aarnipuro honom besviken.

– Vi har möjligheter att göra oanmälda inspektioner, säger hon. Vi får fundera på den saken framöver, men den här höstens satsning kommer företagen att få besked om i förväg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.