Våldet måste stoppas

Insändare. Vi behöver stoppa våldet på tåg, bussar och yrkesförare.

De senaste veckornas rubriker visar en förfärande utveckling för landets anställda inom kollektivtrafiken. I Göteborg knivskars en bussförare i ansiktet och i Uppsala har fem bussförare misshandlats den senaste tiden. Inom den spårbundna trafiken vittnar de ombordanställda om misshandel, spottloskor och hot – till och med uttalade mordhot.

Enligt en medlemsundersökning för ombordpersonal genomförd av Seko uppgav häften att de dagligen eller varje vecka utsätts för sexuella trakasserier ombord på tåg. Var femte anställd uppgav att det förekommer våld dagligen eller varje vecka. I Region Skåne har man blivit tvingade att bemanna tågen med väktare. Det har gått så långt att biljettvisering har upphört på utsatta turer och linjer.

Personal väljer att lämna sitt yrke i rädsla för att bli ännu ett offer i den våldspiral vi ser för anställda i vår kollektivtrafik. Situationen är allvarlig och kommer i förlängningen resultera i svårigheter att rekrytera människor till dessa viktiga yrken. Vem vill jobba där hot och misshandel är en del av vardagen?

Uteblivna åtgärder är att kapitulera inför en brottslig verksamhet och skickar helt fel signaler till de kriminella som begår brotten. Det innebär samtidigt att laglydiga resenärer finansierar biljettpriserna för de kriminella när hotfulla kriminella åker gratis.

Personal inom kollektivtrafiken är ingalunda ensamma om den här situationen, även förare av godstransporter upplever samma sak. Närmare hälften av yrkesförarna har någon gång utsatts för brott. Hela 70 procent av yrkesförarna känner en oro för att stanna på en rastplats. Att så många inom dessa yrkesgrupper upplever hot och våld i sin yrkesutövning är skrämmande och visar tydligt att regeringen tappat kontrollen över kriminaliteten som breder ut sig i samhället.

Vanliga hederliga medborgare ska kunna gå till sitt arbete utan att känna en gnagande oro över att utsättas för brott. De är helt enkelt en fråga om att vårt gemensamma samhälle ska kunna skydda sina medborgare. Kriminella skall möta tydliga och kännbara konsekvenser från samhället när de begår brott, för oss Sverigedemokrater är detta en självklarhet.

Sverigedemokraterna har i motioner till riksdagen lagt förslag om utökad kontrollverksamhet på landets vägar och förstärkningar till polisen. Vi föreslår även satsningar på övriga rättsväsendet och betydande straffskärpningar. Det är dags att samhället tar tag i kriminaliteten på alla nivåer och utdelar kännbara straff till de som attackerar personal inom kollektivtrafiken eller åkeriverksamheten.

Yrkesförare och personal inom kollektivtrafiken utför samhällsviktiga arbetsuppgifter och de ska rimligtvis också känna att samhället skyddar dem mot brott.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Tidningsbud rånat – facket drar i nödbromsen

Hot och våld. Ett tidningsbud omringades och rånades på sin bil under en utdelningsrunda vid Tjärna Ängar i Borlänge. Under fredagen har Transport sett över vilka medlemmar som jobbar i området och sett till att ett flertal företag ändrar sina rutiner.

Transportarbetarens logga

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Transportarbetarens logga

Handels stängde av SD:are – fick rätt i dom

Facket. Sverigedemokraternas politik går emot fackförbundets stadgar. Handels gjorde rätt som stängde av en aktiv sverigedemokrat från uppdraget som klubbordförande, slås fast i en dom.

Ovissheten består

Ordförandeord. När jag skriver detta har regeringen precis lagt sin höstbudget. En budget som definitivt inte är som förr, på gott och ont. Den här budgeten är ett stort steg framåt jämfört med tidigare under mandatperioden, inte minst fördelningspolitiskt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Banta eller inte?

Hälsa. Sommaren har varit ljuvlig, lugn, fridfull och med mycket god mat – ja kanske lite för mycket. En viss extra rondör kunde spåras både på mig och på kollegorna vid jobbstarten. Kanske borde man göra något åt det?

Värstinglandet

Corona. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

Varför klarar Polen lika löner?

Ledare. I somras röstade EU igenom nya skärpta regler för internationella lastbilstransporter. Tanken är att skapa sundare konkurrens och bättre villkor för chaufförer, som många gånger tvingats leva månader i lastbilshytten.

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

Motståndet växer mot gig-jobben

Ledare. På olika håll i världen börjar stater reagera mot att Uber och andra så kallade gig-företag suddat ut gränserna mellan anställda och egenföretagare.

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Hejda Amazons framfart

Insändare. Transport och alla andra fackförbund måste hindra Amazon från att utöka sin etablering i Sverige.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.