Santiago är en av alla anställda inom bevakning som var först på plats och hjälpte till efter det misstänkta terrorattentatet i Stockholm.

Vakter först på plats vid Åhléns

Ger stöd. En okänd man skyndar fram och ger värdetransportören Santiago Cueva en stor kram, utanför Åhléns. Santiago är en av alla anställda inom bevakning som var först på plats och hjälpte till efter det misstänkta terrorattentatet i Stockholm.

– Visst var det du som spärrade av Drottninggatan med din bil, undrar mannen retoriskt och håller om Santiago Cueva. Jag känner igen dig, tillägger han när Santiago nickar och ger honom en kram tillbaka.

Santiago är blek och har sin hund i band. Han varit med i både tidningar och tv under helgen.
Det är måndag eftermiddag, några timmar efter den tysta minut som samlade mängder av stockholmare, besökare och media-team utanför Åhléns. Santiago Cueva har väntat med att återvända till Drottninggatan tillsammans med sin familj, men i dag åkte han dit, för att se olycksplatsen och lägga en blomma för att hedra dem som skadades och miste livet.

I fredags eftermiddag körde Santiago Cueva, från företaget Nokas, värdebil utmed Drottninggatan. Han betade av en värdeleverans i taget från butikerna när han på avstånd fick se lastbilen komma körande på gågatan. I riktning mot honom.

– Den körde i väldig fart tog, med sig bänkar, stolpar, blomkrukor…. Jag trodde lastbilen skulle fortsätta så jag ställde min bil i vägen, för att spärra gatan.

Santiago Cueva visar platsen, utanför leksaksaffären, nära Kulturhuset och trapporna ner till Sergels torg, ”Plattan”.

I höjd med Mäster Samuelsgatan, som korsar Drottningatan utanför Åhléns, uppfattade han det som att lastbilen förlorade styrförmågan. Bilen gjorde ett ”konstigt hopp”, fortfarande i hög fart, och svängde in i Åhlénshusets ena entré, vilket visats på otaliga bilder.

Hoppet tror Santiago Cueva berodde på ojämnt underlag.

– Alltihop gick jättefort! Man hinner inte tänka så mycket, men jag visste att jag ville hjälpa till, så då klev jag ur värdebilen och sprang fram till lastbilen för att hjälpa skadade.

Santiago konstaterade att de redan hade hjälp av sjuksköterskor, läkare och människor på gatan. En mängd ordningsvakter, väktare, parkeringsvakter och butikskontrollanter skyndade till olycksplatsen.

– Vi var där först, innan polis och ambulanser kom, och insåg att vi måste hjälpas åt för att få människor att lämna olycksområdet. Speciellt eftersom lastbilen började brinna.

– Det var lite strul i början, men efter en stund förstod människor allvaret i situationen. När man har uniform brukar ju folk lyssna lite mer.

Santiago Cueva stannade kvar till klockan sex på kvällen och hjälpte polisen att utrymma en rad butiker i city.

– Vi var ganska många ordningsvakter och väktare i tjänst. Några var lediga, men visade sina legitimationer, och hoppade sedan in och hjälpte till.

Bevakningspersonalen jobbade ”ganska automatiskt” innan polisen hann fram, beskriver Santiago.

– Många av oss har varit med länge och vet vad som ska göras, säger han.

Santiago hann aldrig känna efter om han var rädd.

– Adrenalinet tar över, man tänker bara på att man vill hjälpa till. Det var så tragiskt alltihop. Först i efterhand tänkte jag på vad som hade kunnat hända om lastbilen hade exploderat.

Santiago Cueva gick på ledighet efter sitt långa fredagspass. Han vet inte riktigt när han ska återgå till sin vanliga tjänst. Men han berömmer sin arbetsledning.

– Företaget ställde upp på en gång och hjälper mig på bästa sätt Jag har fått professionell hjälp och kan få mer om jag behöver, utan att säga till.

Santiago har två små barn och berättar hur skönt det var att komma hem, på fredagskvällen.

– Eftersom vi var först på plats fick vi se det mesta… Just där, i city, finns det jättemycket bevakningspersonal dygnet runt. Men jag tycker att medierna glömt bort oss. Vi har inte fått så mycket uppmärksamhet för vårt arbete.

Santiago Cueva ser allvarlig ut. In i den värsta folksamlingen vill han inte gå. Men han har åkt in till stan med sin familj för att bearbeta det som hände.

– Det blir ju en sorts bearbetning för min fru och mina barn också. Min yngsta förstår inte så mycket, men min dotter känner sig stolt över mig, säger han.

Drottninggatan myllrar av folk, med och utan rosor och blombuketter. Flera polisbilar dignar av blommor. Betongsuggorna formade till lejon utefter gågatan är också höljda med blommor och utmed Drottninggatan fyller människor gathörn efter gathörn med blomster, hälsningar på post-it-lappar och minnesord på uppspikade träskivor. Där lastbilen, som dödade fyra personer och skadade ännu fler, körde in i Åhléns-varuhusets entré.

Många påsklediga barn lägger ner blommor tillsammans med föräldrar och anförvanter. Noterar flaggor från olika länder, nallar, röda hjärtan och ljus.

En man pekar på några sönderkörda skyltar på hög lastbilshöjd och en bänk vittnar om lastbilens framfart. Men någon rädsla märks inte av, mer trängsel och vardag. En sorts beslutsamhet att inte ändra livsstil.

Fast då och då stryker någon, som lagt ner blommor, undan sina tårar. Stannar en stund och går vidare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Rånade värdeväktaren satt bunden nästan två timmar

Bevakning. Värdetransportören som rånades i Ystad i början av januari satt bunden i närmare en timme och 45 minuter innan han hittades av en väktare som skickats ut på ett inbrottslarm. – Det är mycket som tycks ha gått snett här, säger Bert Johansson och Anders Palmqvist, regionala skyddsombud på Transports Malmöavdelning.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Domstol säger nej till förbud mot ensamarbete

Värdetransporter. Transport vill förbjuda ensamarbete för värdetransportörer som jobbar med uttagsautomater. Rätten har gått på Arbetsmiljöverkets linje att säger nej till kravet i två olika ärenden.

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano.

Italiensk strejk för Amazon-chaufförer

Chaufförer. Två dagars strejk med demonstrationer och nästan total uppslutning. Det lyckades de italienska facken ordna för budbilschafförerna som arbetar för Amazon i Milano. De kräver mer personal, mindre stress och att företaget följer gällande avtal.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.

Sirke Karlsson, Sigrid Wahlin och Emma Brodin.

Nytt nätverk öppnar för självförsvar

Facket. Transportyrkena domineras av män. Facket domineras av män. Ett litet gäng kvinnor i Örebro har fått nog – och startar ett kvinnligt nätverk.