Trollhättan 2017 09 14 Sylts center En av två utbrända bilar efter upplopp på Sylte Brandman som släcker.
Close
En väktarbil sattes i brand och totalförstördes.
Close

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

– Men fortfarande gäller restriktioner, säger Transports regionala skyddsombud Anders Dristig.

Det var i torsdags kväll som oroligheterna blossade upp i Sylte. En väktare och en gruppledare från Securitas attackerades av ett ungdomsgäng. Under tumultet användes raketer och knallskott och ungdomarna kastade också gatstenar mot bevakningspersonalen.

Väktarna sökte skydd i gruppledarens bil. De tvingades ut. Bilen sattes därefter i brand och totalförstördes. En stor polisstyrka och räddningstjänst kallades till platsen och ungdomsgänget skingrades.

Enligt Anders Dristig skadades ingen av väktarna fysiskt. Den person som var först på platsen, och råkade mest illa ut, erbjöds krisstöd. Han tackade dock nej.

Dagen efter tumultet – fredagen den 15 september – la Transports huvudskyddsombud ett skyddsstopp för allt väktararbete i stadsdelen, som också innefattar Lextorp och Kronogården. Det innebar att personal från Securitas bara fick åka till området med poliseskort på kvällar och nätter mellan klockan 17 och 07.

Efter överläggningar med företaget hävdes stoppet. En rad restriktioner gäller nu för bevakningspersonalen:

  • Om väktare larmas till området mellan klockan 20.00 till 04.00 ska polis följa med, annars rycker bevakningspersonalen inte ut.
  • Vanlig rondering är okej, fast vid varje tillfälle ska det först göras en ”visuell riskbedömning”. Ser väktarna gäng eller tendenser till oroligheter ska gruppledare tillkallas. Denne ska i sin tur kontakta polisen.
  • Vid ”extrabeställningar” av bevakningsinsatser krävs alltid två väktare. Om orsaken till beställningen är uppblossade oroligheter ska Securitas tacka nej och hänvisa kunden till polisen.

Regionala skyddsombudet Anders Dristig är nöjd med restriktionerna:

– Securitas presenterade en bra lösning och därför hävde vi skyddsstoppet. Det är viktigt att bevakningspersonalen kan arbeta under trygga förhållanden. Sedan tidigare har vi en likvärdig överenskommelse med Nokas också.

Enligt Anders Dristig håller polismyndigheten möte under onsdagen, med anledning av den uppkomna situationen och de krav Securitas ställer på poliseskort.

Ronny Fredriksson är förhandlingschef och pressansvarig på Securitas. Han konstaterar att angreppen mot bevakningspersonalen ökat de senaste åren:

– Historiskt sett har vi varit ganska förskonade. Skrapmärken på väktarbilar är en sak, men att fordon sätts i brand är något annat. Tyvärr har vi fått en utveckling de senaste fem åren med stenkastning och attacker runt om i landet.

– Även parkeringsvakterna drabbas. Vi haft flera fall där Securitas varit med och stoppat arbetet. Helt klart är det ett bekymmer. Det måste göras bättre riskbedömningar, där man utgår mer från säkerheten för vår personal och mindre från kundens förväntningar.

Nu ställer Securitas krav på poliseskort i Sylte. Ronny Fredriksson säger:

– Det finns ofta en samsyn mellan oss och polisen. I exempelvis norra Storstockholm har vi haft situationer där polisen i princip avrått oss från att åka på inbrottslarm. Vi vet att det förekommit att larm medvetet utlösts för att trigga systemet och locka väktare till platsen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

sommarjobb

Det gäller på jobbet när värmeböljan väller in

Arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket väntar att trycket på värmejouren ökar i slutet av veckan. Någon exakt gräns för hur hög temperaturen får vara på arbetsplatsen finns inte. Men arbetsgivaren har ansvar för arbetsmiljön och för att utreda risker.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Transportarbetarens logga

EU-länderna missar målet om halverad trafikdödlighet

Trafiksäkerhet. Förra året dog över 25 000 trafikanter på EU:s vägar. Medlemsländerna kommer inte att klara det uppställda målet – att halvera dödligheten under perioden 2010 till 2020. Sämst i klassen är Sverige. Det enda EU-land där dödsolyckorna ökat.

Nytt avtal bäddar för mer jobb till hamnarbetarna

Hamn. Nästa vecka inleder Transport en kampanj i hamnarna. Målet är att mer av surrningsarbetet på fartygen ska utföras av stuveriarbetare, inte av sjömän. – Att jobbet tillhör hamnarbetarna förtydligades i ett internationellt avtal som skrevs förra året, säger Transports internationella chef, Peter Lövkvist.

Knivman stal tidningsbil och skadade polis

Tidningsbud. En knivbeväpnad man stal bilen från ett tidningsbud i Norrtälje natten till torsdagen. En polis skadades när biltjuven greps efter att ha kört ut på Väddö.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.