Trollhättan 2017 09 14 Sylts center En av två utbrända bilar efter upplopp på Sylte Brandman som släcker.
Close
En väktarbil sattes i brand och totalförstördes.
Close

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

– Men fortfarande gäller restriktioner, säger Transports regionala skyddsombud Anders Dristig.

Det var i torsdags kväll som oroligheterna blossade upp i Sylte. En väktare och en gruppledare från Securitas attackerades av ett ungdomsgäng. Under tumultet användes raketer och knallskott och ungdomarna kastade också gatstenar mot bevakningspersonalen.

Väktarna sökte skydd i gruppledarens bil. De tvingades ut. Bilen sattes därefter i brand och totalförstördes. En stor polisstyrka och räddningstjänst kallades till platsen och ungdomsgänget skingrades.

Enligt Anders Dristig skadades ingen av väktarna fysiskt. Den person som var först på platsen, och råkade mest illa ut, erbjöds krisstöd. Han tackade dock nej.

Dagen efter tumultet – fredagen den 15 september – la Transports huvudskyddsombud ett skyddsstopp för allt väktararbete i stadsdelen, som också innefattar Lextorp och Kronogården. Det innebar att personal från Securitas bara fick åka till området med poliseskort på kvällar och nätter mellan klockan 17 och 07.

Efter överläggningar med företaget hävdes stoppet. En rad restriktioner gäller nu för bevakningspersonalen:

  • Om väktare larmas till området mellan klockan 20.00 till 04.00 ska polis följa med, annars rycker bevakningspersonalen inte ut.
  • Vanlig rondering är okej, fast vid varje tillfälle ska det först göras en ”visuell riskbedömning”. Ser väktarna gäng eller tendenser till oroligheter ska gruppledare tillkallas. Denne ska i sin tur kontakta polisen.
  • Vid ”extrabeställningar” av bevakningsinsatser krävs alltid två väktare. Om orsaken till beställningen är uppblossade oroligheter ska Securitas tacka nej och hänvisa kunden till polisen.

Regionala skyddsombudet Anders Dristig är nöjd med restriktionerna:

– Securitas presenterade en bra lösning och därför hävde vi skyddsstoppet. Det är viktigt att bevakningspersonalen kan arbeta under trygga förhållanden. Sedan tidigare har vi en likvärdig överenskommelse med Nokas också.

Enligt Anders Dristig håller polismyndigheten möte under onsdagen, med anledning av den uppkomna situationen och de krav Securitas ställer på poliseskort.

Ronny Fredriksson är förhandlingschef och pressansvarig på Securitas. Han konstaterar att angreppen mot bevakningspersonalen ökat de senaste åren:

– Historiskt sett har vi varit ganska förskonade. Skrapmärken på väktarbilar är en sak, men att fordon sätts i brand är något annat. Tyvärr har vi fått en utveckling de senaste fem åren med stenkastning och attacker runt om i landet.

– Även parkeringsvakterna drabbas. Vi haft flera fall där Securitas varit med och stoppat arbetet. Helt klart är det ett bekymmer. Det måste göras bättre riskbedömningar, där man utgår mer från säkerheten för vår personal och mindre från kundens förväntningar.

Nu ställer Securitas krav på poliseskort i Sylte. Ronny Fredriksson säger:

– Det finns ofta en samsyn mellan oss och polisen. I exempelvis norra Storstockholm har vi haft situationer där polisen i princip avrått oss från att åka på inbrottslarm. Vi vet att det förekommit att larm medvetet utlösts för att trigga systemet och locka väktare till platsen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Transportarbetarens logga

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Leif Andersson

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.