Close
Torkel Holst, med slangen, jobbar på Leksands kommun som fritidschef. Men han är också markägare. Han har avbrutit semestern för att hjälpa till att släcka en stor brand mellan Leksand och Dala-Järna.
Close

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Extremväder. Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Röken ligger som ett dis i dalsänkorna. En frän lukt sticker i halsen. Tre män med sotiga kläder och ansikten går med tunga steg nerför det 500 meter höga Jerkersbodsberget, som ligger i oländig terräng mitt mellan Leksand och Dala-Järna.

De nickar, jag nickar tillbaka och vet ännu inte att de är tre vitryssar som jobbat hela natten med brandsläckningen. Som frivilliga.

Jag följer slangen uppför, uppför, uppför och svettas i den 28-gradiga värmen. Omkring två kilometer slang är utrullad från skogsvägen till brandplatsen. Sju timmar tog det att nå fram till brandhärden, får jag senare veta.

Högst upp på kullen förvandlats den täta skogen. Det är surrealistiskt. En kolsvart stinkande värld. Avbrunna träd reser sig ur det som en gång var mossa och blåbärsris. Värmen från marken känns genom gympaskorna. Det pyr här och var. Små rökslingor som avslöjar att glöden finns kvar i rotsystemen.

– Bara det inte börjar blåsa. Då kommer branden garanterat att blossa upp igen, säger Torkel Holst.

Till vardags är han fritidschef i Leksands kommun. Nu har han avbrutit semestern för att göra debut som brandman. Fast det går inte som han vill. Trycket i slangen försvinner undan för undan och den räcker heller inte fram till de ställen han behöver vattenbegjuta.

En man från räddningstjänsten kommer fram. Han förklarar att branden gått djupt ner i den snustorra marken.

– Jag gissar att vi måste bevaka platsen i uppåt 14 dagar, säger han och ser frågande ut när jag undrar om han sett till några väktare.

Nere på skogsvägen ökar aktiviteten. Räddningstjänstens tankbil för sällskap av en spolbil från åkeriet Hedemora Miljö, som kör för Maserfrakt. Föraren, Kjell Arvidsson, har precis kommit med tolv kubikmeter vatten.

Nu ska spolbilen trycka upp det till fritidschefen och hans kommunala kompisar på den avbrända kullen.

Fast det blir problem. Slangen spricker, vattnet sprutar och Transportarbetarens kamera får en rejäl dusch. Kjell Arvidsson skär av slangen och fixar en nya klämma.

En stund senare är han nere på landsvägen, vid en liten skogstjärn där räddningstjänsten hämtat vatten ända sedan i lördags då branden bröt ut.

Kjell får igång det mobila pumpaggregat som står nerbackat vid tjärnens mörka vattenspegel.

– Jag har precis kommit tillbaka från semestern. Det här var ett annorlunda uppdrag. Normalt tömmer jag brunnar och sådant, säger han.

Väktarna då?

Transportarbetaren lyckas aldrig få klarhet i vilket bolag som eventuellt får ta sig an Jerkersbodberget. Ett samtal till Securitas ger vid handen att det i vart fall inte är det företaget.

Joachim Källsholm, vd för Securitas Sverige, säger:

– Vi har ganska många branduppdrag. Både skogsbränder och byggnader som eldhärjats och spärrats av, av polisen. Just nu har vi personal i Sveg som bevakar en fabriksanläggning i närheten av en brand där. På rak arm vet jag inte om vi finns på fler ställen just nu.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Kraftig ökning av ingripanden från ordningsvakter

Bevakning. Väktare och ordningsvakter rapporterade in närmare 2,9 miljoner insatser under 2019. Det är en ökning med 14 procent jämfört med året innan. – Det är en oerhört stor mängd och visar att bevakningsanställda är ett viktigt komplement till polisen, säger Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen.

Transportarbetarens logga

Sjukhus byter vaktbolag

Bevakning. Vaktbolaget Avarn uppfyller inte kraven. Efter att en väktare blev knivskuren utanför Norrtälje sjukhus säger kommunens vårdbolag upp avtalet med Avarn. Och tecknar nytt avtal med Securitas.

Timmerstockar och infälld bild av Sundsvalls tidning.

Från timmer till pappersåtervinning

Transportare. Ditt arbete är mer sammanlänkat med andras än vad du kanske tror. Häng med och träffa transportare från ax till limpa längs tidningens logistikkedja i Sundsvall.

Avtal 2020

Transport inleder avtalsrörelsen – först ut är hamnarbetarna

Hamn. I morgon, onsdag, inleder Transport förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för hamnarbetarna. Under tisdagen samlades den fackliga förhandlingsdelegationen för att gå igenom kraven som parterna tidigare utväxlat.

Inga alkobommar i Trelleborgs hamn

Hamn/Åkeri. Alkobommar var inte den bästa idén i Trelleborgs hamn. Hamnen, polisen och Transportstyrelsen har enats om att fler vanliga nykterhetskontroller i stället ska användas för att stoppa påverkade på vägarna.

Kraftig ökning av ingripanden från ordningsvakter

Bevakning. Väktare och ordningsvakter rapporterade in närmare 2,9 miljoner insatser under 2019. Det är en ökning med 14 procent jämfört med året innan. – Det är en oerhört stor mängd och visar att bevakningsanställda är ett viktigt komplement till polisen, säger Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.