Skyddsvakt på Arlanda.
Close
Arkivbild, tagen i ett annat sammanhang. Avtalsförhandlingarna har börjar för väktare och ordningsvakter.
Close
Avtal 2020

Väktare och ordningsvakter kliver in i avtalsmatchen

Bevakning. Avtalsförhandlingarna är i gång för anställda i bevakningsbranschen. Retroaktiv betalning är ett starkt krav från många medlemmar. – Det är fullt förståeligt. Men med den normering som nu gäller i LO satsar vi hellre på en lösning som ger mer pengar i plånboken, totalt sett, säger Tommy Wreeth, ordförande och förhandlingschef i Transport.

På onsdagen träffade Transport motparten Almega för en första förhandlingsomgång för landets väktare, ordningsvakter och andra grupper i bevakningsbranschen.

Precis som på andra avtalsområdet har förbundet att förhålla sig till det ”märke” som industrin, och senare LO-styrelsen, la fast. Det är normerande för alla LO-förbund som ställde upp på den så kallade samordningen. Transport var ett av dem.

Märket innebär att det nu finns ett löneutrymme på totalt 5,4 procent över 29 månader. Industrin valde en lösning där lönerna räknas upp i två omgångar:

  • den 1 november höjdes lönerna med 3 procent.
  • och den 1 april 2022 höjs de med ytterligare 2,4 procent.

Fackförbunden kan också säga ja till en välkommen förbättring av avtalspensionen, som LO förhandlat fram. I praktiken är det en sänkning av åldern då arbetsgivarna börjar betala in premierna till pensionen. Åldern sänks stegvis från 25 till 22 år.

Arbetsgivarna kräver numera att kostnaden för varje förbättring av arbetsvillkoren ska räknas av från märket. Alltså från de 5,4 procenten.

Avräkningen för avtalspensionen ska dessutom vara olika för LO:s alla yrkesgrupper. Den blir högre i branscher med många unga. Och lägre där medelåldern är högre.

För Transports chaufförer, terminalare och miljöarbetare kommer den förbättrade pensionen att kosta ungefär 0,3 procent av löneutrymmet på 5,4 procent.

I bevakningsbranschen är medelåldern lägre. Här beräknas avräkningen bli lite större, runt 0,5 procent.

Märket, och arbetsgivarnas extrema sammanhållning när det handlar om att hålla tillbaka löneökningar på arbetsmarknaden, är allt mer omdebatterat. Men det har åtminstone fördelen att det redan nu går att förutse rätt väl vad LO-medlemmarna kommer att få i lönelyft.

För väktare och ordningsvakter handlar det om totalt 4,9 procents höjning (när pensionen är betald) på snittlönen. Den anges i dag till 27 452 kronor för bevakningsbranschen som helhet. Resultatet blir en lönehöjning på knappt 1 350 kronor under hela avtalsperioden.

Efter mycket diskussion fick industrifacken också igenom en låglönesatsning. Den berör alla som tjänar under 26 100 kronor i månaden och ger dem ett fast, högre kronpåslag – i stället för procent.

I bevakningsbranschen är det bara nyanställda och de som under en period jobbar på grundlön, som ligger under brytpunkten på 26 100 kronor.

Andra LO-förbund – med större andel lågavlönade – har stött på patrull i sina avtalsförhandlingar när de försökt driva igenom låglönesatsningen. Arbetsgivarna har hävdat att den ska rymmas inom löneramen 5,4 procent.

Industrin och LO anser att den ska vara utöver ramen.

Handels och Hotell och Restaurangfacket varslade om konflikt och vann en delseger. Det mesta av låglönesatsningen kommer att ligga utöver märket. Men omkring 10 procent av den får de båda facken betala själva. Genom så kallad avräkning.

I Transports förhandlingsdelegation för bevakning är det flera ombud som lyfter frågan om retroaktiv betalning för de senaste sju månaderna. Frågan är het ute på arbetsplatserna.

Tommy Wreeth säger:

– Det handlar snarare om kompensation än retroaktiv betalning. När pandemin slog till i våras gick vi ju med på att förlänga avtalet som löpte ut. Men oavsett vilket; får vi igenom retroaktiv betalning blir det som att pinka i brallorna. Varmt en kort stund, och kallt sedan.

Transportbasens resonemang bygger på märket och den starka återhållande effekt det fått på lönerna. Skulle Transport eller något annat förbund få igenom kravet på retroaktivitet, kommer arbetsgivarna omedelbart kräva att beloppet ska räknas av från de ursprungliga 5,4 procenten.

Wreeth gör ett snabbt räkneexempel. Låt säga att väktarna begär en kompensation, ett engångsbelopp, på 3 600 kronor.

– Då kommer arbetsgivarna kontra med att lönehöjningen ska reduceras med minst 100 kronor i månaden. Vilket är bäst? 3 600 kronor i en engångssumma till jul? Eller 100 kronor mer i månaden resten av yrkeslivet? För mig är det ett enkelt val, jag tar lönehöjningen på 100 kronor!

Under hösten nåddes Transport av nyheten att den globala speditören DHL betalat ut en bonus på 300 euro (drygt 3 000 kronor) till alla anställda, i alla länder. Som uppskattning för arbetsinsatserna under corona-krisen.

Tommy Wreeth anser att bevakningsföretag och andra bolag som klarat sig lindrigt undan pandemin borde följa DHL:s exempel:

– Vi borde egentligen inte behöva kräva kompensation för de sju månader då företagen slapp betala lönehöjningar. Finns det någon heder borde företagen betala ut den ersättningen till de anställda ändå. Skulle något bolag ta det initiativet kommer Transport inte att protestera, det lovar jag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. M:
    19 november, 2020

    Ni borde behålla 25 års gränsen för pensionen men öka premien inbetalningen istället med 0.5%. vi äldre än 25 år får inget för det. låt alla få högre pension istället vid 25år och arbetslivet ut..

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nytt avtal i hamn för stuveriarbetarna

Hamn. Landets omkring 3 000 stuveriarbetare är på väg att få ett nytt avtal. Efter bitvis hårda förhandlingar är Transport och Sveriges Hamnar överens om en uppgörelse som ger sammanlagt 1605 kronor i lönehöjning på 29 månader.

Transportarbetarens logga

Nytt löneavtal för anställda på Samhall

Samhall. De anställa på Samhall har fått ett nytt avtal, som följer märket. Lönehöjningar sker i tre steg och ger totalt 1 418 kronor på 34 månader. Transport har ett hundratal medlemmar som berörs. Främst på lager och terminaler.

”Med ett fackförbund blir hamnarbetarna starkare!”

Hamn. – Domen från Arbetsdomstolen visar tydligt vilket begränsat inflytande Hamnarbetarförbundet har över löner och andra anställningsvillkor. Det bästa deras medlemmar kan göra efter bakslaget är att gå med i Transport. Ett enat kollektiv blir starkare!

Avtal 2020
Göteborgs hamn

Nytt avtal i hamn för stuveriarbetarna

Hamn. Landets omkring 3 000 stuveriarbetare är på väg att få ett nytt avtal. Efter bitvis hårda förhandlingar är Transport och Sveriges Hamnar överens om en uppgörelse som ger sammanlagt 1605 kronor i lönehöjning på 29 månader.

Rekordmånga paket på macken

Bensinstation. Pandemi och explosionsartad utveckling för e-handeln. Allt fler klickar hem klappar och hämtar hos ombud. Hos OKQ8 i Kolsva började högarna växa redan i mitten av november.

Avtal 2020
Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

”Amazon en motsats till vad Sverige står för”

Amazon. Under årets största shoppingdag träffades fem fackförbund digitalt. För att berätta om sina strategier mot Amazon. Det multinationella bolaget har etablerat sig på allvar i Sverige under sensommaren och hösten.

Avtal 2020

Nytt löneavtal för anställda på Samhall

Samhall. De anställa på Samhall har fått ett nytt avtal, som följer märket. Lönehöjningar sker i tre steg och ger totalt 1 418 kronor på 34 månader. Transport har ett hundratal medlemmar som berörs. Främst på lager och terminaler.

Avtal 2020
Freddy Welle

Avtal klart för åkerichaufförer och terminalarbetare

(Uppdaterad) Åkeri. Avtalet är klart för Transports största yrkesgrupp, åkerichaufförer och terminalarbetare. Uppgörelsen är på 29 månader och ger totalt 5,4 procent i lönelyft. Minus en mindre avräkning för en rejäl förbättring av avtalspensionen.

Bild från Uppdrag gransknings program om Göteborgs hamn

”Med ett fackförbund blir hamnarbetarna starkare!”

Hamn. – Domen från Arbetsdomstolen visar tydligt vilket begränsat inflytande Hamnarbetarförbundet har över löner och andra anställningsvillkor. Det bästa deras medlemmar kan göra efter bakslaget är att gå med i Transport. Ett enat kollektiv blir starkare!

Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.

Hamnarbetarförbundet förlorade viktig principfråga i AD

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet får inte rätt att teckna lokala uppgörelser om scheman eller andra anställningsvillkor, enligt en dom i Arbetsdomstolen. Däremot har arbetsgivaren APM Terminals brutit mot medbestämmandelagen och hindrat ett huvudskyddsombud.

Avtal 2020
Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

Ett steg närmare nytt avtal för hamnarbetarna

Hamn. En lönehöjning på drygt 1 630 kronor, förbättrad avtalspension och ett 29 månader långt avtal där sista året kan sägas upp. Så långt är Transport och Sveriges Hamnar i princip överens i de pågående stuveriförhandlingarna.

Avtal 2020

Stuveriförhandlingarna återupptas på tisdagen

Hamn. Förhandlingarna om ett nytt stuveriavtal är pausade till tisdagen. – Under måndagen mötte vi arbetsgivarna ett par timmar och vi har inte hunnit mycket längre än att dra upp riktlinjerna för de fortsatta förhandlingarna, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Avtal 2020
Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn

Avtalsförhandlingar i gång för landets 3 000 hamnarbetare

Hamn. Tryggare anställningar och en garanti för att automatiserade arbetsuppgifter, som krankörning från kontoret, ska utföras av hamnarbetare. Det är krav som Transport har med sig när stuveriförhandlingarna startade på måndagen.

Domstol avgör lön för reklamutdelare

Lön. Reklamutdelarna måste sortera 3 200 bilagor i timmen för att anses prestera normalt. Det bestämde arbetsgivaren utan att fråga facket. Ett par medlemmar reagerade och nu ska frågan upp i Arbetsdomstolen.

Avtal 2020

Bevakningsbranschen får vänta på nytt löneavtal

Bevakning. Efter två dagars förhandlingar om nytt avtal för bevakningsbranschen har parterna skiljts åt. – En uppgörelse är inte nära. Men vi är åtminstone på väg mot en samsyn kring hur löneökningarna ska läggas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman i Transport.

Corona

Sveriges Åkeriföretag ställer in sina YKB-kurser

Åkeri. Chaufförernas yrkeskompetensbevis (YKB) hänger i luften. I väntan på besked från EU:s politiker om eventuell dispens från kraven på fortbildning ställer Sveriges åkeriföretag nu in alla sina YKB-kurser fram till julafton.