Annons:
Annons:

Vad svarar du de arga medlemmarna?

Facket. Till den som ringer försöker han förklara varför kongressen i Singapore är viktig. Transports ordförande Tommy Wreeth har de senast dagarna fått en hel del att tänka på kring resor, semestrar och internationellt fackligt arbete.

Tommy Wreeth
Tommy Wreeth.

Medan medlemmar, förtroendevalda (och en del som inte är med i Transport) debatterar Singaporekongessen på förbundets Facebooksida ställer vi några av frågorna direkt till Tommy Wreeth. Den första handlar om resepolicyn som är under omarbetning sedan förra sommaren:

Om din linje får råda – kommer business class vara standard vid långa flygresor? Kommer det vara tillåtet?

– Först måste jag säga att det inte är min linje som ska råda, det här är frågor som förbundsstyrelsen ska bestämma. Men jag kan svara på hur jag själv tycker.

– Frågan är jättesvår. Jag tycker att business class inte ska vara standard, men ändå tillåtet när situationen kräver det. Till exempel om man ska flyga tio, tolv timmar och sedan börja arbeta direkt. Men om man reser några dagar i förväg finns det all anledning i världen att diskutera om business class ska vara tillåtet.

Om din linje får råda – blir det fler semestrar i anslutning till kongresser, konferenser eller andra tjänsteresor? 

– Jag vill resonera med styrelsen om det kanske inte ska vara tillåtet. Utifrån medlemmarnas reaktioner finns det all anledning att se över detta.

Tror du att Transport skulle behöva ett revisionsutskott som håller koll på policys och hur de tillämpas? Facket Seko har den modellen sedan några år.

– Vi har en yrkesrevisor och tre förtroendevalda revisorer. Men vi behöver uppenbarligen bli bättre och tydligare på att ha koll på vad som är rimligt och vad som är orimligt. Min ambition är att vi ska låta någon utanför förbundet ta fram en åtgärdsplan.

Vad svarar du själv den medlem som efter 30 år överväger att lämna Transport på grund av uppgifterna om business class, semesterresorna och hotellvalet?

– Jag vill säga att det är oerhört tråkigt. Jag vill säga att kongressen är viktig och att vi behövde vara på den. Men att vi nu måste lyssna på de medlemmarna som tycker att vi har använt förbundets pengar på fel sett, och detta oavsett om vi har följt de regler som gäller.

Vad svarar du den förtroendevalda som inte vet hur han eller hon ska argumentera för medlemmarna att de borde stanna kvar i Transport?

– På sätt och vis samma sak som till den enskilda medlemmen. Jag har under helgen haft personlig kontakt med en del av alla de förtroendevalda som jag lärt känna under mina 32 år som medlem och 22 år i förbundets tjänst … och jag har försökt förklara så utförligt jag kan vad en internationell transportkongress gör, hur det går till där och varför vi har varit där. Jag har uppmanat dem att läsa mer på förbundets hemsida och i Transportarbetaren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Högerextrema krafter vädrar morgonluft

Ordförandeord. Knappt har vi hunnit lämna ett val med stökigt efterspel bakom oss, förrän det är dags för ett nytt. Den 26 maj är det val till Europaparlamentet.

Transportarbetarens logga

Nytt jobb för nio av tio uppsagda

Arbetsmarknad. Nio av tio uppsagda transportarbetare skaffar sig ny sysselsättning med stöd från Trygghetsfonden TSL. Efter ett år har de nytt jobb, startat eget eller börjat på en längre utbildning.

Transportare i första majtåg

Firar du första maj med Transport?

Arbetarnas helgdag. Den första maj demonstreras och firas det runt om i världen sedan år 1886. Här kan du hitta Transports talare 2019.

Transports stiftelse belönar arbete för Östersjöns miljö

Havsmiljö. Östersjöakuten ger i år pris till Kjell Larsson, professor i sjöfartsvetenskap. Han får det för forskning om Östersjöns ekosystem och sjöfartens miljöeffekter. – Han är en fantastisk kombination av forskare och bra pedagog, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

”Gå en facklig kurs!”

Studier. Malmbilsföraren Helena Kuhumen var förr teaterledare. Nu är hon en av åtta nya studieorganisatörer som sammanstrålar på Transports förbundskontor. Deras mission? Att sprida kunskap.

Föraren styrde av vägen med skenande lastbil

Åkeri. En skenande lastbil har fått stor uppmärksamhet i medierna. Det var vid lunchtid på måndagen som bromsarna slutade fungera på Scanian som var på väg norrut på E 20. Föraren lyckades heller inte få ur 6:ans växel, trots telefonsupport från Scania.

SAS blir utan strejkstöd

Flyg. Svenskt Näringsliv kommer inte att betala ut konfliktersättning till SAS, efter den veckolånga pilotstrejken. Konflikten beräknas ha kostat flygbolaget 60-80 miljoner kronor per dag. Pengar som SAS nu får ta ur egen ficka.

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.