Vad svarar du de arga medlemmarna?

Facket. Till den som ringer försöker han förklara varför kongressen i Singapore är viktig. Transports ordförande Tommy Wreeth har de senast dagarna fått en hel del att tänka på kring resor, semestrar och internationellt fackligt arbete.

Tommy Wreeth
Tommy Wreeth.

Medan medlemmar, förtroendevalda (och en del som inte är med i Transport) debatterar Singaporekongessen på förbundets Facebooksida ställer vi några av frågorna direkt till Tommy Wreeth. Den första handlar om resepolicyn som är under omarbetning sedan förra sommaren:

Om din linje får råda – kommer business class vara standard vid långa flygresor? Kommer det vara tillåtet?

– Först måste jag säga att det inte är min linje som ska råda, det här är frågor som förbundsstyrelsen ska bestämma. Men jag kan svara på hur jag själv tycker.

– Frågan är jättesvår. Jag tycker att business class inte ska vara standard, men ändå tillåtet när situationen kräver det. Till exempel om man ska flyga tio, tolv timmar och sedan börja arbeta direkt. Men om man reser några dagar i förväg finns det all anledning i världen att diskutera om business class ska vara tillåtet.

Om din linje får råda – blir det fler semestrar i anslutning till kongresser, konferenser eller andra tjänsteresor? 

– Jag vill resonera med styrelsen om det kanske inte ska vara tillåtet. Utifrån medlemmarnas reaktioner finns det all anledning att se över detta.

Tror du att Transport skulle behöva ett revisionsutskott som håller koll på policys och hur de tillämpas? Facket Seko har den modellen sedan några år.

– Vi har en yrkesrevisor och tre förtroendevalda revisorer. Men vi behöver uppenbarligen bli bättre och tydligare på att ha koll på vad som är rimligt och vad som är orimligt. Min ambition är att vi ska låta någon utanför förbundet ta fram en åtgärdsplan.

Vad svarar du själv den medlem som efter 30 år överväger att lämna Transport på grund av uppgifterna om business class, semesterresorna och hotellvalet?

– Jag vill säga att det är oerhört tråkigt. Jag vill säga att kongressen är viktig och att vi behövde vara på den. Men att vi nu måste lyssna på de medlemmarna som tycker att vi har använt förbundets pengar på fel sett, och detta oavsett om vi har följt de regler som gäller.

Vad svarar du den förtroendevalda som inte vet hur han eller hon ska argumentera för medlemmarna att de borde stanna kvar i Transport?

– På sätt och vis samma sak som till den enskilda medlemmen. Jag har under helgen haft personlig kontakt med en del av alla de förtroendevalda som jag lärt känna under mina 32 år som medlem och 22 år i förbundets tjänst … och jag har försökt förklara så utförligt jag kan vad en internationell transportkongress gör, hur det går till där och varför vi har varit där. Jag har uppmanat dem att läsa mer på förbundets hemsida och i Transportarbetaren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Illustration avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

Tommy Wreeth

Följ oss i Almedalen

Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?

Nytt avtal bäddar för mer jobb till hamnarbetarna

Hamn. Nästa vecka inleder Transport en kampanj i hamnarna. Målet är att mer av surrningsarbetet på fartygen ska utföras av stuveriarbetare, inte av sjömän. – Att jobbet tillhör hamnarbetarna förtydligades i ett internationellt avtal som skrevs förra året, säger Transports internationella chef, Peter Lövkvist.

Knivman stal tidningsbil och skadade polis

Tidningsbud. En knivbeväpnad man stal bilen från ett tidningsbud i Norrtälje natten till torsdagen. En polis skadades när biltjuven greps efter att ha kört ut på Väddö.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.