Vad svarar du de arga medlemmarna?

Facket. Till den som ringer försöker han förklara varför kongressen i Singapore är viktig. Transports ordförande Tommy Wreeth har de senast dagarna fått en hel del att tänka på kring resor, semestrar och internationellt fackligt arbete.

Tommy Wreeth
Tommy Wreeth.

Medan medlemmar, förtroendevalda (och en del som inte är med i Transport) debatterar Singaporekongessen på förbundets Facebooksida ställer vi några av frågorna direkt till Tommy Wreeth. Den första handlar om resepolicyn som är under omarbetning sedan förra sommaren:

Om din linje får råda – kommer business class vara standard vid långa flygresor? Kommer det vara tillåtet?

– Först måste jag säga att det inte är min linje som ska råda, det här är frågor som förbundsstyrelsen ska bestämma. Men jag kan svara på hur jag själv tycker.

– Frågan är jättesvår. Jag tycker att business class inte ska vara standard, men ändå tillåtet när situationen kräver det. Till exempel om man ska flyga tio, tolv timmar och sedan börja arbeta direkt. Men om man reser några dagar i förväg finns det all anledning i världen att diskutera om business class ska vara tillåtet.

Om din linje får råda – blir det fler semestrar i anslutning till kongresser, konferenser eller andra tjänsteresor? 

– Jag vill resonera med styrelsen om det kanske inte ska vara tillåtet. Utifrån medlemmarnas reaktioner finns det all anledning att se över detta.

Tror du att Transport skulle behöva ett revisionsutskott som håller koll på policys och hur de tillämpas? Facket Seko har den modellen sedan några år.

– Vi har en yrkesrevisor och tre förtroendevalda revisorer. Men vi behöver uppenbarligen bli bättre och tydligare på att ha koll på vad som är rimligt och vad som är orimligt. Min ambition är att vi ska låta någon utanför förbundet ta fram en åtgärdsplan.

Vad svarar du själv den medlem som efter 30 år överväger att lämna Transport på grund av uppgifterna om business class, semesterresorna och hotellvalet?

– Jag vill säga att det är oerhört tråkigt. Jag vill säga att kongressen är viktig och att vi behövde vara på den. Men att vi nu måste lyssna på de medlemmarna som tycker att vi har använt förbundets pengar på fel sett, och detta oavsett om vi har följt de regler som gäller.

Vad svarar du den förtroendevalda som inte vet hur han eller hon ska argumentera för medlemmarna att de borde stanna kvar i Transport?

– På sätt och vis samma sak som till den enskilda medlemmen. Jag har under helgen haft personlig kontakt med en del av alla de förtroendevalda som jag lärt känna under mina 32 år som medlem och 22 år i förbundets tjänst … och jag har försökt förklara så utförligt jag kan vad en internationell transportkongress gör, hur det går till där och varför vi har varit där. Jag har uppmanat dem att läsa mer på förbundets hemsida och i Transportarbetaren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johnny Grönberg

Vart är arbetarrörelsen på väg?

Debatt. Arbetarrörelsens två grenar, den fackliga och politiska, har problem med att få människor engagerade. Utan engagemang stannar rörelsen upp och dör så småningom.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Perspektiv på hamnkonflikten

Perspektiv. Om tolv timmar kan konflikten bryta ut i hamnarna. Det är en komplicerad strid som väcker starka känslor, skriver Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist.

Transports fackklubb i Halmstads hamn

”I den här konflikten är alla förlorare”

Transportklubben i Halmstads hamn. Precis utanför fönstret pågår lastningen av en båt. Om 14 timmar går Hamnarbetarförbundet (HF) ut i strejk. Det är en konflikt som också påverkar de 15 medlemmarna i Transports fackklubb i Halmstads hamn.

Taxitelefonister blir av med jobbet

Taxi. Taxitelefonisterna sägs upp när Norrtälje taxi köps av rikstäckande Sverigetaxi. Sedan årsskiftet har taxiväxeln i Norrtälje hållit stängt under vardagsnätterna. I sommar tas alla beställningar över av Sverigetaxis telefonister – eller görs via en app.

Wilfred Mandla

”Bidra med vad du kan till cyklonens offer”

Världen. Wilfred Mandla, koordinator för Transports fackliga projekt i Malawi, vädjar till fackets medlemmar om hjälp efter cyklonen Idais dödliga framfart. – Bidra med vad du har. Allt behövs, människor har ingenting.

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.