Vad ska komma efter välfärdsstaten?

Krönika. Vad krävs för att Socialdemokraterna på kort och medellång sikt ska kunna få 30 procenten av väljarstödet – som är första anhalten inför valet 2018? Låt mig delge er några tankar som kanske kan ge svar på den frågan.

För det första måste det till ett mer proaktivt ledarskap som vågar ta
”konstruktiva” strider i centrala frågor. Det bästa exemplet på detta torde vara Ardalan Shekarabis beslutsamhet att införa krav på kollektivavtal vid offentlig upphandling. Mer av den varan, tack.

Dessutom anser jag att sossarna måste ta på sig den samhällskritiska rollen och kraften i samhället genom att ständigt och systematiskt granska och analysera samhällsutvecklingen, och peka på de brister och orättvisor som de facto finns. Sedan formulera en reformagenda med ledning av dessa.

Samtidigt måste man ha modet att ompröva en tidigare politik som numera inte är lika effektiv. Exempelvis lägga om den ekonomiska politiken, särskilt finanspolitiken, i mer expansiv riktning med tyngdpunkt på investeringar i infrastruktur. Självklart kan dessa lånefinansieras, speciellt i dag med en obefintlig ränta.

Det är nödvändigt att tänka framåt och försöka se vad som sker bortom horisonten. Vad ska komma efter välfärdsstaten och arbetslivets tidigare reformer?

Det blir alltmer tydligt att arbetarrörelsen behöver ett antal visioner för framtiden. Många människor frågar sig vad det är för samhälle som dagens moderna socialdemokrati strävar efter:

Är det en förstärkning och förvaltning av välfärdsstaten med betydande reformer i arbetslivet? Eller kanske en aktualisering av makt- och inflytandefrågorna?

Detta kan låta sig göras genom att börja driva frågan om ekonomisk demokrati med hjälp av andra verktyg än att överföra ägandet. Denna fråga borde vara mer aktuell än på länge med tanke på effekterna av den finansdrivna, kortsiktiga och mer eller mindre anonyma kapitalismen.

Det räcker med att se vad hänt med Findus i Bjuv för att inse att vi inte kan acceptera ett institutionellt globalt ägande som blir alltmer anonymt och kortsiktigt. Med facit i hand kan man se att det bland annat är våra egna pensionsfonder som ingår i den osynliga internationella kapitalismen. Exemplet Findus kan eventuellt innebära att sossarna inser att något måste göras på detta område.

Kanske är ändå det viktigaste för Socialdemokraterna att återigen stärka partiet och dess organisation – och göra det till den folkrörelse som det var en gång i tiden. Samtidigt är det viktigt för oss i facket att åter bygga upp en arbetsplatsorganisation som kan fungera som ett forum för politiska diskussioner på arbetsplatserna.

Det är med sådana diskussioner som LO-medlemmarna och sossarna kan vara en pådrivande och konstruktiv kraft för utvecklingen av partiets politik, framför allt i regeringsställning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nya ministern utlovar snabba åtgärder

Politik. När Anna Johansson fick lämna posten som infrastrukturminister klev Tomas Eneroth (S) fram. Den gamla industriarbetaren från Småland har nu ansvaret för att se till att hela Transportsverige rullar.

LO och SSU kräver satsning på välfärden

Politik. 70 miljarder till välfärden och högre skatter på kapital. LO går ihop med SSU och ställer krav på regeringen. Kravet på pengar till vård, skolor, omsorg och resten av välfärden ligger på en helt annan nivå än vad finansministern (S) tidigare har utlovat.

Metallare från Småland tar över transportfrågorna

Politik. Som en direkt följd av de grava fel som begåtts på Transportstyrelsen avgår två ministrar som båda arbetat med frågor som rör Transports medlemmar. Anna Johansson var infrastrukturminister, hon ersätts av Tomas Eneroth. Som civilminister ansvarade Anders Ygeman för polisen, men också för regelverket som rör väktare och ordningsvakter. Ygemans uppgifter tas över av justitieminister Morgan Johansson.

En säker väg till jobb

Debatt. Den 9 september varje år är det yrkesförarens dag. Det vill vi fira genom att lyfta fram det tredje vanligaste yrket för män i Sverige: lastbilschauffören. Trots att yrket är populärt så är det stor brist på förare i transportnäringen. Nu måste politiken ta detta på allvar.

En sopig sommar

Davids krönika. Vad har strulet inom Transportstyrelsen, sopstrejken i Stockholm och hamnkonflikten i Göteborg gemensamt? Vad är det som förenar dessa olika former av kaos i ett enda ord? Outsourcing!

Tufft för många

Ordförandeord. Ofta förknippar vi sommaren med en lugnare tid på året som i bästa fall kan användas till vila, ledighet och återhämtning. Sommaren 2017 blev med facit i hand det motsatta för många.

Förtal av en hel yrkesgrupp

Ledare. Efter sommarens stora sopkonflikt i Stockholm är läget mycket spänt mellan parterna. I ett pressmeddelande går Reno Norden till generalangrepp mot både sopgubbarna och Transport.

Reno Norden till hårt angrepp mot Stockholms Sopgubbar

Debatt. Reno Norden har under sommarens sopkonflikt i Stockholm vägrat att svara på frågor från Transportarbetaren och andra medier. Den 22 augusti publicerade företaget detta pressmeddelande på sin hemsida.

Sopgubbarnas sista strid

Ledare. Sommaren blev inte som tänkt. Det ska vara nyhetstorka i juli. Lugn och ro. Inte sopkrig och regeringskris. Inte häcken full för en ensam redaktör på en i övrigt öde redaktion.

Kul-tur på hjul

Davids krönika. Ett par saker är Transport särskilt känt för bland allmänheten: kampen mot lönedumpning och vägkrogsbiblioteken med ljudböcker. De som gjort chaufförer till den kanske mest belästa yrkesgruppen i Sverige.

Alla transportare behövs i framtiden

Ordförandeord. Kongressen i Örebro är avslutad. Vårt förbund har stakat ut inriktningen för framtiden genom en lång rad beslut inom olika områden.

Är inte äldre värda samma försäkringsskydd?

Insändare. Jag har varit på kongress … många frågor avhandlades och många beslut togs! Avtalsförsäkringar behandlades i ett antal motioner. Många olika infallsvinklar och olika yrkanden, jag lyssnade på argument och höll med om mycket som sades. Dock är det en sak jag inte förstår.

Olycklig polarisering

Ledare. Onsdag eftermiddag. Kongressen har precis lagt fast att Transport ska vara ett kampförbund.

TRANSPORTS FRAMTID

Därför vill vi ha Tommy Wreeth som ordförande

Debatt. Eftersom det är på kongressen nedanstående frågor egentligen hör hemma hade vi inte tänkt ta till orda, men likt biskop Brask ser vi oss nu nödsakade att ta bladet från munnen.

TRANSPORTS FRAMTID

Förbundets framtid sedd från Göteborg

Debatt. Avdelning 3:s kongressombud är glada över beskedet att Markus Pettersson kandiderar till att bli Transports näste förbundsordförande. Efter diskussion ställer sig hela vår delegation bakom Markus kandidatur.