Vad ska komma efter välfärdsstaten?

Krönika. Vad krävs för att Socialdemokraterna på kort och medellång sikt ska kunna få 30 procenten av väljarstödet – som är första anhalten inför valet 2018? Låt mig delge er några tankar som kanske kan ge svar på den frågan.

För det första måste det till ett mer proaktivt ledarskap som vågar ta
”konstruktiva” strider i centrala frågor. Det bästa exemplet på detta torde vara Ardalan Shekarabis beslutsamhet att införa krav på kollektivavtal vid offentlig upphandling. Mer av den varan, tack.

Dessutom anser jag att sossarna måste ta på sig den samhällskritiska rollen och kraften i samhället genom att ständigt och systematiskt granska och analysera samhällsutvecklingen, och peka på de brister och orättvisor som de facto finns. Sedan formulera en reformagenda med ledning av dessa.

Samtidigt måste man ha modet att ompröva en tidigare politik som numera inte är lika effektiv. Exempelvis lägga om den ekonomiska politiken, särskilt finanspolitiken, i mer expansiv riktning med tyngdpunkt på investeringar i infrastruktur. Självklart kan dessa lånefinansieras, speciellt i dag med en obefintlig ränta.

Det är nödvändigt att tänka framåt och försöka se vad som sker bortom horisonten. Vad ska komma efter välfärdsstaten och arbetslivets tidigare reformer?

Det blir alltmer tydligt att arbetarrörelsen behöver ett antal visioner för framtiden. Många människor frågar sig vad det är för samhälle som dagens moderna socialdemokrati strävar efter:

Är det en förstärkning och förvaltning av välfärdsstaten med betydande reformer i arbetslivet? Eller kanske en aktualisering av makt- och inflytandefrågorna?

Detta kan låta sig göras genom att börja driva frågan om ekonomisk demokrati med hjälp av andra verktyg än att överföra ägandet. Denna fråga borde vara mer aktuell än på länge med tanke på effekterna av den finansdrivna, kortsiktiga och mer eller mindre anonyma kapitalismen.

Det räcker med att se vad hänt med Findus i Bjuv för att inse att vi inte kan acceptera ett institutionellt globalt ägande som blir alltmer anonymt och kortsiktigt. Med facit i hand kan man se att det bland annat är våra egna pensionsfonder som ingår i den osynliga internationella kapitalismen. Exemplet Findus kan eventuellt innebära att sossarna inser att något måste göras på detta område.

Kanske är ändå det viktigaste för Socialdemokraterna att återigen stärka partiet och dess organisation – och göra det till den folkrörelse som det var en gång i tiden. Samtidigt är det viktigt för oss i facket att åter bygga upp en arbetsplatsorganisation som kan fungera som ett forum för politiska diskussioner på arbetsplatserna.

Det är med sådana diskussioner som LO-medlemmarna och sossarna kan vara en pådrivande och konstruktiv kraft för utvecklingen av partiets politik, framför allt i regeringsställning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sofie Rehnström

Sofie Rehnström

… LO-jurist som skrivit ett kritiskt svar till ett lagförslag om företagshemligheter.

Knutna nävar

Därför är det viktigt med fackligt-politiskt engagemang

Debatt. Politik. Så tråkigt! Så enformigt – och inte förstår man vad de pratar om. Almedalen och politikerveckan, supervalåret, valfläsk och fagra löften om förbättringar. Vem ska man lyssna på och vem ska man tro på? För det vet ju alla att politiker bara ljuger och lovar guld och gröna skogar, så varför bry sig? Vem orkar?

Partiledardebatt i riksdagen.

Riksdagslistan måste avspegla vår samverkan

Debatt. Nästa år har vi val till kommun, landsting/region och riksdag. För LO är det en självklarhet att engagera sig i valrörelsen för att få genomslag för de krav som gynnar Sveriges löntagare. Det gör vi genom att kämpa för en socialdemokratisk valseger, då Socialdemokraterna är det parti vi samverkar med.

Orättvist att lägga över ansvaret på arbetarna

Ordförandeord. Det är sista ”ordföranden har ordet” för året och vi har en händelserik höst bakom oss. Vi har åstadkommit mycket tillsammans och jag är enormt stolt över det här förbundet och våra medlemmar. Det märks att vi är ett kampförbund!

David Ericssons senaste krönikor

Metoo i retur

Krönika. För oss som varit med ett tag är inte Metoo-upproret någon nyhet. Den stora kvinnokampen startade i slutet av sextiotalet och var som starkast på sjuttiotalet då varje del av samhället deltog.

David Ericsson

Hur svårt kan det va?

Krönika. När jag började min chaufförsbana – för ett bra tag sen – körde jag en lastbil med tipp och kran som hette Volvo Raske. Så rask var den dock inte med sina knappt hundra hästkrafter. Styrservot satt i armmusklerna.

Landsvägens Nobelpris

Krönika. Vägen till Klockrike och Kärlek i Europa är boktitlar som är så vackra att bara de gör att man vill läsa böckerna. Den första är av Harry Martinsson, en gång nobelpristagare, och handlar om luffaren Bolle och hans liv efter vägarna vid förrförra sekelskiftet.

Lösa förbindelser

Krönika. Trots att jag är bemanningsanställd trivs jag rätt bra med mitt jobb. Visserligen kan den arbetsgivare jag varit inlejd hos i närmare sex år ge mig sparken på dagen. Men bemanningsjobbet är lite spännande, lite gambling – man vet aldrig var man hamnar.

Det som aldrig kom fram i AD

Ledare. I december stod närmare 50 sopgubbar inför skranket i Arbetsdomstolen. De krävs på ett rekordstort skadestånd, 5 000 kronor per person, efter sommarens uppmärksammade konflikt.

”Lägg den fackliga splittringen bakom er”

Debatt. Den 10 december öppnar världens största automatiserade hamnanläggning, Yangshangs djuphavshamn i Shanghai. Förarlösa kranar och automatiska godsflöden innebär inte att personalbehovet blir noll.

Nu räcker det!

Debatt. Tvister mellan kvinnliga kollegor ska lösas med oljebrottning, manliga kollegor diskuterar storleken på sina kvinnliga kollegors bröst, fulla manliga kollegor tar sina kvinnliga kollegor på brösten, skämt om att slå sin partner och att kvinnor hör hemma under frukostbordet där de ska suga av mannen.

Det här är inte bara kvinnornas strid

Ordförandeord. Inom facket är det nästan tjänstefel att säga att man är nöjd med ett avtal. Men när det gäller det taxiavtal vi nu har skrivit under är jag faktiskt både stolt och nöjd.

Många män har en resa att göra

Ledare. #Metoo-uppropet har skakat om Sverige och det är nog få som är oberörda av alla vittnesmål. Jag gissar att många män rannsakar sig själva i det tysta. Vad har jag gjort som gått över gränsen?

Debatt – facket och politiken
Knutna nävar

Därför är det viktigt med fackligt-politiskt engagemang

Val 2018. ”Transports uppdrag är att värna om allas lika värde, i samhället, på arbetsplatsen, och i alla lägen försvara de rättigheter vi i dag har i arbetslivet.” Med det argumentet låter sig Robert Savela nomineras till riksdagsledamot för Socialdemokraterna i Norrbotten.

Partiledardebatt i riksdagen.

Riksdagslistan måste avspegla vår samverkan

Val 2018. … men inte en enda facklig kandidat finns med på S-förslaget till riksdagslista från Norrbotten. LO-distriktet manar till förändring: Allt annat är otänkbart för ett arbetarparti.

Oanständigheten breder ut sig

Ordförandeord. Plattformsekonomi, eller gig-ekonomi som det också kallas, är något som växer lavinartat i Sverige och för oss inom transportsektorn sker detta med all icke önskvärd tydlighet.