SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Det här handlar sopkonflikten om

Bakgrund. Varför är sopgubbarna i Stockholm så upprörda över en inventering av nycklar? Många har svårt att hänga med i turerna kring sopkonflikten i Stockholm. Här kommer en kort vägledning.

Miljöbolagen Reno Norden och Suez vann den senaste upphandlingen av sophämtning i Stockholm. De tar över från Liselotte Lööf den 1 oktober. Företaget överklagade upphandlingen, men förlorade och har nu sagt upp sina anställda.

Reno Norden vill i höst sänka renhållarnas löner med flera tusenlappar och samtidigt öka arbetsbördan, något som sopgubbarna motsätter sig. De vill behålla sitt nuvarande poänglönesystem med bättre ersättning och mer inflytande över arbetstiden.

Inför överlämnandet av entreprenaden har Stockholm vatten, som upphandlar hämtningen av hushållssopor, krävt att Reno Norden ska göra en inventering och märkning av alla nycklar – för ett digitalt nyckelregister.

Nyckelinventering

I måndags morse (3 juli) fick Renos sopgubbar, under protest, en inhyrd kontrollant med sig i sopbilen och påbörjade märkningen av nycklar. Men på tisdagsmorgonen rann bägaren över. Renhållarna gick till arbetsledningen och sa att de lägger ner arbetet tills kontrollanterna tas bort. Arbetsgivaren svarade med att samla in alla nycklar till sopbilar och trakter (områden).

Sopgubbarna bär tunga jätteknippor och har kunskapen om vart alla nycklar går i huvudet. Att lämna den ifrån sig till upphandlare och arbetsgivare innebär att de kan sägas upp och att miljöbolagen kan anlita miljöarbetare till lägre lön. Därför motsätter sig sopgubbarna inventeringen av nycklar.

Reno Norden och Liselotte Lööf sköter i dagsläget all hämtning av hushållssopor i Stockholm.

Transport stödjer inte strejken eftersom renhållarna är bundna av fredsplikt efter det senast tecknade kollektivavtalet, men deltar i överläggningarna med Reno Norden för att försöka lösa konflikten.

Reno Norden har begärt skadestånd av arbetarna, men säger nu att de får behålla sina jobb om de återgår i jobb.

Transportarbetaren kommer att rapportera vidare om sopkonflikten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kent Johnson:
    16 juli, 2017

    Hur kan arbetsgivaren ändra villkoren lön/arbetstid under gällande avtalstid utan facket är med på det?

  2. Johan Skaneby:
    15 juli, 2017

    Men?! Var är Transport här? Om en ny arbetsgivare tar över och förändrar villkoren så ska väl NI ta den förhandlingen i tid. Som det är nu har ni ju tydligen struntat i det. Vad ska man med ett fack till om ni inte finns där när ni behövs. Em stor jävla skärpning från Transports sida tycker jag.

  3. Peter Holmeberg:
    14 juli, 2017

    Läste artikeln & reagerade med att skriva detta mail till transport.fk@transport.se:

    Vad fan har det blivit av Transportarbetareförbundet?

    Det som brukar kallas "Vild Strejk" är:
    Strejk som företas under Sk. "Pågående Avtalsperiod" / alt. Strejk som "fackförbundet inte står bakom"

    När Reno Nordens vd Peter Ekholm uttrycker sig, Citat:

    " – Vi erbjöd dem att få behålla sin lön, men de jobbar idag 28-29 timmar i veckan, så då ville vi att de skulle gå upp till 34 timmar i veckan, säger Peter Ekholm" Slut Citat.

    Är inte det att försöka ändra i avtalet under pågående avtalsperiod?

    eller

    Citat Transpotarbetaren:

    "Men ni höjer samtidigt arbetstiden, det blir väl en prispress ändå?"

    – Nej så ser inte jag det. Det är en anpassning till verkligheten. Om man inte gör allt som man vill ha betalt för så måste vi ta ut den tiden någon annanstans, säger Peter Ekholm. Slut Citat

    Citat Transportarbetaren:
    - "Transport stödjer inte strejken eftersom renhållarna är bundna av fredsplikt efter det senast tecknade kollektivavtalet, men deltar i överläggningarna med Reno Norden för att försöka lösa konflikten."
    Slut Citat.

    Åter....

    Fackföreningarna håller på att gräva sin egen grav om ni inte blir bättre på att företräda era medlemmar för det är ju faktiskt det som ni är!! Företrädare som skall föra medlemmarnas talan!!

    Det är fegt att ens kalla detta att företräda några medlemmar som helst!
    Arbetsgivaren har ju naturligvis inte något djävla Veto (att påskina att detta skulle vara en Vild Strejk) & Transportarbetareförbundet med automatik anpassar sig efter såna uttalanden & liksom med automatik inrättar sig i ledet "med mössan hand".

    Undrar om ni verkligen är så ryggradslösa? I så fall skulle jag (om jag vore i era skor) avgå med omedelbar verkan med motivet att jag inte har tillräckligt kompetens att företräda medlemmarna på det vis som medlemmarna rätt att kräva.

    För att tala om LO-Kollektivet i allmänhet så får man ju kalla kårar när man ser reportage som det från Uppdrag Granskning t.ex, hur det fungerar inom Byggnads-kollektivet & Byggprojektet "Mall of Scandinavia" & byggnads branschen är ju på inga sätt unikt möjligtvis i sin omfattning. Undermineringen av kollektivavtalen är massiv när man tillåter denna utvecklings fortgående.

    Till Sist

    Känner mig väldigt bekymrad när jag ser denna utveckling bara fortgå allt snabbare.

    Vart skall det sluta egentligen?
    Hur skall vi agera för att bryta denna negativa utveckling som numera absolut inte kan kallas för trend ?

    Jag har ett 1 förslag: Börja försöka vara fackliga företrädare! Det räcker precis så lång som behövs! Om fackliga företrädare bara försöker vara just det... Företrädare... Och till sist.. Göra just det...

    FÖRETRÄD MEDLEMMARNA!!!

    Vh Peter Holmeberg

    Tidigare medlem i olika fackföreningar, Idag (det som tidigare kallades för Förtidspensionär) uppbärare av Sjukersättning

  4. gudmundur g jonsson:
    10 juli, 2017

    Måste vi gå från medlemskap i E U till kunna ta hand om våra arbetare på värdigt sett?

  5. Tanja Sadelheim:
    8 juli, 2017

    Heja sopgubbarna, avskaffa den här upphandlings galenskapen som busschafförer och tåg trafik utsätts för. Återförstatliga allt, så mycket skatte pengar som slösas bort i dom här upphandlingarna. Och digitaliseringen gynnar inte oss på golvet. HÅLL HÅRT I KNIPPAN

  6. Sven-Åke:
    7 juli, 2017

    Ska inte informationsavdelningen göra nån poddjävel om strejken. Nä, nä, nä, nä det passar inte det fina herrskapet när arbetarna tar strid på riktigt.Men sitta och böla med fina inavlade politiker. Då är det fart på dom.

  7. Anton:
    7 juli, 2017

    Inventeringen av nycklar för att kunna gå över till ett digitalt system är ju en oundviklig utveckling.
    Dock låter det som att detta i samband med part om ändringar i lön att det har skett på ett osmidigt sätt.

    för att inte prata om att helt plötsligt så ska det stramas åt kring arbetet. Även en anställning är ett handels avtal. Den ena sidan erbjuder pengar, den andra Tid. Nu helt plötsligt vill den ena sidan ge mindre pengar i utbytte av mer tid. Vad erbjuder dom i utbytte??

    I det korta man ser så är det ett klart kommunikations sammanbrott. Reno Norden har själva satt sig i denna röra genom att helt enkelt inte kunna utföra grundläggande kommunikation. Vilket har lett till den onödiga eskalation man nu ser.

Lästips:

Illustration avtalsrörelsen miljöarbetare

Fokus på arbetsmiljön

Miljöarbetare. Otrygga jobb med upphandlad sophämtning. Tuff arbetsmiljö i en tung bransch. Men i årets avtalsrörelse (som skjuts upp till hösten, på grund av coronaviruset) har mullret från Stockholms sopgubbar tystnat.

Tonny Falk

Sophämtare lever i ständig otrygghet

Miljöarbetare. Tonny Falk väntar på lastkajen. Han tar emot farligt avfall, och han har en rak hälsning till Transports avtalsförhandlare: – Jobba hårt för oss här ute!

Transportarbetarens logga

Renhållningschef tar timeout efter kritik

Miljöarbetare. Hot, anklagelser och erbjudande om löneförhöjning mot tystnad. Sophämtarna i Karlskoga upplevde att deras arbetsmiljö drogs ner i smutsen av nya chefen – tidigare anställd hos Transport. Nu måste han ta paus som arbetsledare.

Corona
Express lastbil på väg

Fortsatt undantag från kör- och vilotidsregler

Åkeri. Tillåten körtid per dag blir 11 timmar när Transportstyrelsen förlänger sitt undantag från kör- och viloreglerna till den sista maj. Beslutet innebär en anpassning till EU-kommissionens riktlinjer för yrkesförarna under corona-pandemin.

corona

Transport förlänger fler avtal – och går mot LO om korttidsjobben

Facket. Transport har förlängt flera av kollektivavtalen som egentligen skulle ha löpt under våren. Den här gången berörs anställda i hamnarna, på mackar och bilvårdsanläggningar. För dem fortsätter de nuvarande avtalen att gälla till den 30 november. Beslutet togs under onsdagen, efter förhandlingar med arbetsgivarna.

corona
Tommy Wreeth

Besviken Transportbas: ”Vi är dåliga på att hålla ihop i LO”

Facket. – I åratal har välfärden slimmats och slimmats. Corona-krisen blottlägger baksidan av råkapitalismen. Letar man ljusglimtar är det förstås att Transport växer. Vi har fått chansen att skapa en större facklig medvetenhet i samhället, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Arbetsmiljö
Johnny Lans i sin truck.

”Jobbet har blivit mer stressigt”

Terminal. Varje dag inträffar minst tre truckolyckor. Som truckförare tillhör Johnny Lans en av de mest olycksdrabbade yrkesgrupperna.

Gustaf Järsberg

Kraftig ökning av truckolyckor

Terminal. De senaste åren har olyckorna med truckar inblandade ökat kraftigt. För lite utbildning och dålig regelefterlevnad är förklaringar, enligt Transports arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Corona

Snabbprocess ska garantera skyddsutrustning

Färdtjänst. Särskilt viktiga yrkesgrupper ska få tillgång till skyddsutrustning snabbare. Från och med i dag ska Arbetsmiljöverket kunna genomföra snabba kvalitetskontroller utan att behöva vänta in CE-märkning.

corona

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

LO:s kongress genomförs – fast i två etapper

LO. På grund av pandemin kommer LO att genomföra den planerade kongressen i två etapper. Den 15 juni hålls en digital första omgång. Ombuden väljer då en ny ledning. Inskickade motioner kommer att behandlats när kongressen samlas på nytt våren 2021. LO föreslår också att förbunden får en ny chans att skicka in motioner.

Corona

Speditörer stoppar leveranser till ståljätten

Åkeri. Flera åkerier nekar att köra gods till Outokumpu i Avesta där förarna påtvingas en hälsokontroll av kunden. Transport anser att det saknas lagstöd för det och kräver att testerna stoppas omedelbart.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.