SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Det här handlar sopkonflikten om

Bakgrund. Varför är sopgubbarna i Stockholm så upprörda över en inventering av nycklar? Många har svårt att hänga med i turerna kring sopkonflikten i Stockholm. Här kommer en kort vägledning.

Miljöbolagen Reno Norden och Suez vann den senaste upphandlingen av sophämtning i Stockholm. De tar över från Liselotte Lööf den 1 oktober. Företaget överklagade upphandlingen, men förlorade och har nu sagt upp sina anställda.

Reno Norden vill i höst sänka renhållarnas löner med flera tusenlappar och samtidigt öka arbetsbördan, något som sopgubbarna motsätter sig. De vill behålla sitt nuvarande poänglönesystem med bättre ersättning och mer inflytande över arbetstiden.

Inför överlämnandet av entreprenaden har Stockholm vatten, som upphandlar hämtningen av hushållssopor, krävt att Reno Norden ska göra en inventering och märkning av alla nycklar – för ett digitalt nyckelregister.

Nyckelinventering

I måndags morse (3 juli) fick Renos sopgubbar, under protest, en inhyrd kontrollant med sig i sopbilen och påbörjade märkningen av nycklar. Men på tisdagsmorgonen rann bägaren över. Renhållarna gick till arbetsledningen och sa att de lägger ner arbetet tills kontrollanterna tas bort. Arbetsgivaren svarade med att samla in alla nycklar till sopbilar och trakter (områden).

Sopgubbarna bär tunga jätteknippor och har kunskapen om vart alla nycklar går i huvudet. Att lämna den ifrån sig till upphandlare och arbetsgivare innebär att de kan sägas upp och att miljöbolagen kan anlita miljöarbetare till lägre lön. Därför motsätter sig sopgubbarna inventeringen av nycklar.

Reno Norden och Liselotte Lööf sköter i dagsläget all hämtning av hushållssopor i Stockholm.

Transport stödjer inte strejken eftersom renhållarna är bundna av fredsplikt efter det senast tecknade kollektivavtalet, men deltar i överläggningarna med Reno Norden för att försöka lösa konflikten.

Reno Norden har begärt skadestånd av arbetarna, men säger nu att de får behålla sina jobb om de återgår i jobb.

Transportarbetaren kommer att rapportera vidare om sopkonflikten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kent Johnson:
    16 juli, 2017

    Hur kan arbetsgivaren ändra villkoren lön/arbetstid under gällande avtalstid utan facket är med på det?

  2. Johan Skaneby:
    15 juli, 2017

    Men?! Var är Transport här? Om en ny arbetsgivare tar över och förändrar villkoren så ska väl NI ta den förhandlingen i tid. Som det är nu har ni ju tydligen struntat i det. Vad ska man med ett fack till om ni inte finns där när ni behövs. Em stor jävla skärpning från Transports sida tycker jag.

  3. Peter Holmeberg:
    14 juli, 2017

    Läste artikeln & reagerade med att skriva detta mail till transport.fk@transport.se:

    Vad fan har det blivit av Transportarbetareförbundet?

    Det som brukar kallas "Vild Strejk" är:
    Strejk som företas under Sk. "Pågående Avtalsperiod" / alt. Strejk som "fackförbundet inte står bakom"

    När Reno Nordens vd Peter Ekholm uttrycker sig, Citat:

    " – Vi erbjöd dem att få behålla sin lön, men de jobbar idag 28-29 timmar i veckan, så då ville vi att de skulle gå upp till 34 timmar i veckan, säger Peter Ekholm" Slut Citat.

    Är inte det att försöka ändra i avtalet under pågående avtalsperiod?

    eller

    Citat Transpotarbetaren:

    "Men ni höjer samtidigt arbetstiden, det blir väl en prispress ändå?"

    – Nej så ser inte jag det. Det är en anpassning till verkligheten. Om man inte gör allt som man vill ha betalt för så måste vi ta ut den tiden någon annanstans, säger Peter Ekholm. Slut Citat

    Citat Transportarbetaren:
    - "Transport stödjer inte strejken eftersom renhållarna är bundna av fredsplikt efter det senast tecknade kollektivavtalet, men deltar i överläggningarna med Reno Norden för att försöka lösa konflikten."
    Slut Citat.

    Åter....

    Fackföreningarna håller på att gräva sin egen grav om ni inte blir bättre på att företräda era medlemmar för det är ju faktiskt det som ni är!! Företrädare som skall föra medlemmarnas talan!!

    Det är fegt att ens kalla detta att företräda några medlemmar som helst!
    Arbetsgivaren har ju naturligvis inte något djävla Veto (att påskina att detta skulle vara en Vild Strejk) & Transportarbetareförbundet med automatik anpassar sig efter såna uttalanden & liksom med automatik inrättar sig i ledet "med mössan hand".

    Undrar om ni verkligen är så ryggradslösa? I så fall skulle jag (om jag vore i era skor) avgå med omedelbar verkan med motivet att jag inte har tillräckligt kompetens att företräda medlemmarna på det vis som medlemmarna rätt att kräva.

    För att tala om LO-Kollektivet i allmänhet så får man ju kalla kårar när man ser reportage som det från Uppdrag Granskning t.ex, hur det fungerar inom Byggnads-kollektivet & Byggprojektet "Mall of Scandinavia" & byggnads branschen är ju på inga sätt unikt möjligtvis i sin omfattning. Undermineringen av kollektivavtalen är massiv när man tillåter denna utvecklings fortgående.

    Till Sist

    Känner mig väldigt bekymrad när jag ser denna utveckling bara fortgå allt snabbare.

    Vart skall det sluta egentligen?
    Hur skall vi agera för att bryta denna negativa utveckling som numera absolut inte kan kallas för trend ?

    Jag har ett 1 förslag: Börja försöka vara fackliga företrädare! Det räcker precis så lång som behövs! Om fackliga företrädare bara försöker vara just det... Företrädare... Och till sist.. Göra just det...

    FÖRETRÄD MEDLEMMARNA!!!

    Vh Peter Holmeberg

    Tidigare medlem i olika fackföreningar, Idag (det som tidigare kallades för Förtidspensionär) uppbärare av Sjukersättning

  4. gudmundur g jonsson:
    10 juli, 2017

    Måste vi gå från medlemskap i E U till kunna ta hand om våra arbetare på värdigt sett?

  5. Tanja Sadelheim:
    8 juli, 2017

    Heja sopgubbarna, avskaffa den här upphandlings galenskapen som busschafförer och tåg trafik utsätts för. Återförstatliga allt, så mycket skatte pengar som slösas bort i dom här upphandlingarna. Och digitaliseringen gynnar inte oss på golvet. HÅLL HÅRT I KNIPPAN

  6. Sven-Åke:
    7 juli, 2017

    Ska inte informationsavdelningen göra nån poddjävel om strejken. Nä, nä, nä, nä det passar inte det fina herrskapet när arbetarna tar strid på riktigt.Men sitta och böla med fina inavlade politiker. Då är det fart på dom.

  7. Anton:
    7 juli, 2017

    Inventeringen av nycklar för att kunna gå över till ett digitalt system är ju en oundviklig utveckling.
    Dock låter det som att detta i samband med part om ändringar i lön att det har skett på ett osmidigt sätt.

    för att inte prata om att helt plötsligt så ska det stramas åt kring arbetet. Även en anställning är ett handels avtal. Den ena sidan erbjuder pengar, den andra Tid. Nu helt plötsligt vill den ena sidan ge mindre pengar i utbytte av mer tid. Vad erbjuder dom i utbytte??

    I det korta man ser så är det ett klart kommunikations sammanbrott. Reno Norden har själva satt sig i denna röra genom att helt enkelt inte kunna utföra grundläggande kommunikation. Vilket har lett till den onödiga eskalation man nu ser.

Lästips:

Klubbstyrelsen på NSR: Jann Thomasen, ordförande, Dennis Samuelsson, försäkringsinformatör, och Stefan Beardsall, skyddsombud. På bilden saknas Joel Hallkvist, sekreterare och mesta medlemsrekryteraren, samt Toiwo Henriksson, vice ordförande och huvudskyddsombud.

”Vi jobbar mycket med samverkan”

NSR-klubben Helsingborg. Ett mål är att alla i styrelsen ska få skyddsombudsutbildning. Sopgubbsklubben på NSR tror på kunskap och aktivitet. Och på att suga upp medlemmarnas åsikter, till exempel när förbundsledningen åker på dyra flygbiljetter till en kongress i Singapore.

Eric Shabaj och Dennis Blomqvist, Bzzt AB (podtaxi). Stockholm.

Snabbväxande fackklubb för podtaxins pionjärer

Taxi. De är små, tysta och ser ut som ufo:n. Det handlar om en ny typ av miljövänliga taxifordon. Och om ett företag som kontaktade facket för att försöka göra rätt från början.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Missnöjet pyr bland färdtjänstförarna

Färdtjänst. Är det sant att färdtjänstförare i Stockholm medvetet ”gömmer sig” för väntande resenärer för att komma undan dåligt betalda körningar? ”Det förekommer”, säger en chaufför på Sverigetaxi. ”Nej, det går inte. Växeln ser oss hela tiden på gps:en”, säger en kollega.

Hamnarbetarförbundet presskonferens

Hamnstrejken kan bli olaglig

Hamn. Hamnarbetarförbundet varslar om punktstrejker i nio hamnar och blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning i ytterligare tre. Stridsåtgärderna startar den 23 januari. Mycket talar för att en konflikt med denna grund blir förbjuden den 1 januari nästa år.

Protester utanför EU-parlamentet.

Oklart läge för vägpaketet i EU

EU. Stämningen var hetsig både i EU-parlamentet och utanför i morse. Transportutskottet debatterade och röstade om det stora vägpaketet. Förhoppningar om EU-krav på schystare villkor grusades delvis. Men sista ordet är inte sagt än.

Lastbilstrailrar på tåg stoppas

Tåg. All trafik med lastbilstrailrar lastade på järnvägsvagn stoppas i Danmark efter olyckan som tog åtta liv. Ett fel på låsningsmekanismen som ska hålla fast lastbilssläpet på tåget har avslöjats.

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Färdtjänstföretag lurar förare på lön

Taxi. Taxiraketen i Falkenberg blev stor vinnare när Hallandstrafiken upphandlade färdtjänst. Men många förare blev blåsta på lön och vid årsskiftet införde bolaget procentlön, rakt ackord, trots att upphandlaren kräver månadslön. Transport förhandlade nyligen fram ett kännbart skadestånd.

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

Rekordmånga trafikanter anmälde viltolycka

Trafiksäkerhet. 2018 blev ett rekordår för viltolyckor. Polisen fick in totalt 63 641 anmälningar från trafikanter som kört på djur. Rådjur dominerar stort, med närmare 47 000 anmälningar. På andra plats kommer vildsvin, med drygt 6 900 påkörningar.

Vincent Verheyen spelade in en film.

Filmen där Vincent rasar mot lönen från SDR

Reklamutdelare. 40 spänn i timmen för att släpa runt på reklam i ett vinterkallt Västervik. Vincent Verheyen blev chockad när han såg sin lön – sedan spelade han in en film.

Dödsolyckor i jobbet ökade 2018

Arbetsmiljö. Under 2018 dog 48 arbetstagare i olyckor på jobbet. Sju av dem var lastbilschaufförer. En jobbade som lastbilsmekaniker. Ytterligare fyra personer klämdes till döds i arbete vid lastbilar eller med lastbilsgods.

Ännu en chaufför omkom på jobbet

Åkeri. Det nya året var bara 15 timmar gammalt när en lastbilschaufför dog i en arbetsplatsolycka. Mannen, som var i 55-årsåldern, omkom när han skulle lasta bilen med en truck på ICA:s stora lager i Helsingborg.

Konkursbesked väntar för skånskt taxibolag

Taxi. Ringduve taxi i Skåne har begärts i konkurs. Malmö stad har därför hävt avtalet i förtid och lägger över skolskjutsarna på Taxi Kurir. 270 elever i särskolan får nya chaufförer när terminen startar.

Psykpatient i bilen när taxiföraren kraschade

Färdtjänst. Många färdtjänstförare har kört kunder som varit våldsamma eller hotfulla. I början av 2018 dog en stökig psykpatient och en samåkande äldre kvinna när taxichauffören tappade kontrollen över bilen och kraschade in i ett träd. Föraren misstänktes först för vållande till annans död, men friades.

Hamnarbetarförbundet blir utan eget avtal

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, och Sveriges Hamnar har avbrutit förhandlingarna om ett separat kollektivavtal. Förbundet har varit avtalslöst sedan det bildades 1972.