SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Det här handlar sopkonflikten om

Bakgrund. Varför är sopgubbarna i Stockholm så upprörda över en inventering av nycklar? Många har svårt att hänga med i turerna kring sopkonflikten i Stockholm. Här kommer en kort vägledning.

Miljöbolagen Reno Norden och Suez vann den senaste upphandlingen av sophämtning i Stockholm. De tar över från Liselotte Lööf den 1 oktober. Företaget överklagade upphandlingen, men förlorade och har nu sagt upp sina anställda.

Reno Norden vill i höst sänka renhållarnas löner med flera tusenlappar och samtidigt öka arbetsbördan, något som sopgubbarna motsätter sig. De vill behålla sitt nuvarande poänglönesystem med bättre ersättning och mer inflytande över arbetstiden.

Inför överlämnandet av entreprenaden har Stockholm vatten, som upphandlar hämtningen av hushållssopor, krävt att Reno Norden ska göra en inventering och märkning av alla nycklar – för ett digitalt nyckelregister.

Nyckelinventering

I måndags morse (3 juli) fick Renos sopgubbar, under protest, en inhyrd kontrollant med sig i sopbilen och påbörjade märkningen av nycklar. Men på tisdagsmorgonen rann bägaren över. Renhållarna gick till arbetsledningen och sa att de lägger ner arbetet tills kontrollanterna tas bort. Arbetsgivaren svarade med att samla in alla nycklar till sopbilar och trakter (områden).

Sopgubbarna bär tunga jätteknippor och har kunskapen om vart alla nycklar går i huvudet. Att lämna den ifrån sig till upphandlare och arbetsgivare innebär att de kan sägas upp och att miljöbolagen kan anlita miljöarbetare till lägre lön. Därför motsätter sig sopgubbarna inventeringen av nycklar.

Reno Norden och Liselotte Lööf sköter i dagsläget all hämtning av hushållssopor i Stockholm.

Transport stödjer inte strejken eftersom renhållarna är bundna av fredsplikt efter det senast tecknade kollektivavtalet, men deltar i överläggningarna med Reno Norden för att försöka lösa konflikten.

Reno Norden har begärt skadestånd av arbetarna, men säger nu att de får behålla sina jobb om de återgår i jobb.

Transportarbetaren kommer att rapportera vidare om sopkonflikten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kent Johnson:
    16 juli, 2017

    Hur kan arbetsgivaren ändra villkoren lön/arbetstid under gällande avtalstid utan facket är med på det?

  2. Johan Skaneby:
    15 juli, 2017

    Men?! Var är Transport här? Om en ny arbetsgivare tar över och förändrar villkoren så ska väl NI ta den förhandlingen i tid. Som det är nu har ni ju tydligen struntat i det. Vad ska man med ett fack till om ni inte finns där när ni behövs. Em stor jävla skärpning från Transports sida tycker jag.

  3. Peter Holmeberg:
    14 juli, 2017

    Läste artikeln & reagerade med att skriva detta mail till transport.fk@transport.se:

    Vad fan har det blivit av Transportarbetareförbundet?

    Det som brukar kallas "Vild Strejk" är:
    Strejk som företas under Sk. "Pågående Avtalsperiod" / alt. Strejk som "fackförbundet inte står bakom"

    När Reno Nordens vd Peter Ekholm uttrycker sig, Citat:

    " – Vi erbjöd dem att få behålla sin lön, men de jobbar idag 28-29 timmar i veckan, så då ville vi att de skulle gå upp till 34 timmar i veckan, säger Peter Ekholm" Slut Citat.

    Är inte det att försöka ändra i avtalet under pågående avtalsperiod?

    eller

    Citat Transpotarbetaren:

    "Men ni höjer samtidigt arbetstiden, det blir väl en prispress ändå?"

    – Nej så ser inte jag det. Det är en anpassning till verkligheten. Om man inte gör allt som man vill ha betalt för så måste vi ta ut den tiden någon annanstans, säger Peter Ekholm. Slut Citat

    Citat Transportarbetaren:
    - "Transport stödjer inte strejken eftersom renhållarna är bundna av fredsplikt efter det senast tecknade kollektivavtalet, men deltar i överläggningarna med Reno Norden för att försöka lösa konflikten."
    Slut Citat.

    Åter....

    Fackföreningarna håller på att gräva sin egen grav om ni inte blir bättre på att företräda era medlemmar för det är ju faktiskt det som ni är!! Företrädare som skall föra medlemmarnas talan!!

    Det är fegt att ens kalla detta att företräda några medlemmar som helst!
    Arbetsgivaren har ju naturligvis inte något djävla Veto (att påskina att detta skulle vara en Vild Strejk) & Transportarbetareförbundet med automatik anpassar sig efter såna uttalanden & liksom med automatik inrättar sig i ledet "med mössan hand".

    Undrar om ni verkligen är så ryggradslösa? I så fall skulle jag (om jag vore i era skor) avgå med omedelbar verkan med motivet att jag inte har tillräckligt kompetens att företräda medlemmarna på det vis som medlemmarna rätt att kräva.

    För att tala om LO-Kollektivet i allmänhet så får man ju kalla kårar när man ser reportage som det från Uppdrag Granskning t.ex, hur det fungerar inom Byggnads-kollektivet & Byggprojektet "Mall of Scandinavia" & byggnads branschen är ju på inga sätt unikt möjligtvis i sin omfattning. Undermineringen av kollektivavtalen är massiv när man tillåter denna utvecklings fortgående.

    Till Sist

    Känner mig väldigt bekymrad när jag ser denna utveckling bara fortgå allt snabbare.

    Vart skall det sluta egentligen?
    Hur skall vi agera för att bryta denna negativa utveckling som numera absolut inte kan kallas för trend ?

    Jag har ett 1 förslag: Börja försöka vara fackliga företrädare! Det räcker precis så lång som behövs! Om fackliga företrädare bara försöker vara just det... Företrädare... Och till sist.. Göra just det...

    FÖRETRÄD MEDLEMMARNA!!!

    Vh Peter Holmeberg

    Tidigare medlem i olika fackföreningar, Idag (det som tidigare kallades för Förtidspensionär) uppbärare av Sjukersättning

  4. gudmundur g jonsson:
    10 juli, 2017

    Måste vi gå från medlemskap i E U till kunna ta hand om våra arbetare på värdigt sett?

  5. Tanja Sadelheim:
    8 juli, 2017

    Heja sopgubbarna, avskaffa den här upphandlings galenskapen som busschafförer och tåg trafik utsätts för. Återförstatliga allt, så mycket skatte pengar som slösas bort i dom här upphandlingarna. Och digitaliseringen gynnar inte oss på golvet. HÅLL HÅRT I KNIPPAN

  6. Sven-Åke:
    7 juli, 2017

    Ska inte informationsavdelningen göra nån poddjävel om strejken. Nä, nä, nä, nä det passar inte det fina herrskapet när arbetarna tar strid på riktigt.Men sitta och böla med fina inavlade politiker. Då är det fart på dom.

  7. Anton:
    7 juli, 2017

    Inventeringen av nycklar för att kunna gå över till ett digitalt system är ju en oundviklig utveckling.
    Dock låter det som att detta i samband med part om ändringar i lön att det har skett på ett osmidigt sätt.

    för att inte prata om att helt plötsligt så ska det stramas åt kring arbetet. Även en anställning är ett handels avtal. Den ena sidan erbjuder pengar, den andra Tid. Nu helt plötsligt vill den ena sidan ge mindre pengar i utbytte av mer tid. Vad erbjuder dom i utbytte??

    I det korta man ser så är det ett klart kommunikations sammanbrott. Reno Norden har själva satt sig i denna röra genom att helt enkelt inte kunna utföra grundläggande kommunikation. Vilket har lett till den onödiga eskalation man nu ser.

Lästips:

Sopgubbestrejken juli 2017

Sopgubbarna som tog fajten

Miljöarbetare. Stockholms stolta sopgubbar stred hårt, vad gör de nu? Och hur gick det för den polske lastbilsföraren Bogdan? Blev han blåst – igen? Läs, du som grunnat …

Vamsi Savaram och Håkan Norborg

Tiden – ett av de stora problemen

Tidningsbudssektionen. På tidningsbudens fackexpedition i Stockholm hittar vi fackrepresentanterna som helst vill införa stämpelklocka i branschen.

Miljöpolitik på glid i Stockholm

Ledare. Kortsiktighet är det nya ledordet i Stockholms trafik- och energipolitik. I förarsätet sitter miljöpartisten och trafikborgarrådet Daniel Helldén.

Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

Löneskillnaden krymper mellan män och kvinnor

Löner. Löneskillnaden minskar mellan män och kvinnor. Trenden med krympande gap har pågått de senaste elva åren. Men fortfarande finns en oförklarad skillnad på 4,4 procent.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.