SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Det här handlar sopkonflikten om

Bakgrund. Varför är sopgubbarna i Stockholm så upprörda över en inventering av nycklar? Många har svårt att hänga med i turerna kring sopkonflikten i Stockholm. Här kommer en kort vägledning.

Miljöbolagen Reno Norden och Suez vann den senaste upphandlingen av sophämtning i Stockholm. De tar över från Liselotte Lööf den 1 oktober. Företaget överklagade upphandlingen, men förlorade och har nu sagt upp sina anställda.

Reno Norden vill i höst sänka renhållarnas löner med flera tusenlappar och samtidigt öka arbetsbördan, något som sopgubbarna motsätter sig. De vill behålla sitt nuvarande poänglönesystem med bättre ersättning och mer inflytande över arbetstiden.

Inför överlämnandet av entreprenaden har Stockholm vatten, som upphandlar hämtningen av hushållssopor, krävt att Reno Norden ska göra en inventering och märkning av alla nycklar – för ett digitalt nyckelregister.

Nyckelinventering

I måndags morse (3 juli) fick Renos sopgubbar, under protest, en inhyrd kontrollant med sig i sopbilen och påbörjade märkningen av nycklar. Men på tisdagsmorgonen rann bägaren över. Renhållarna gick till arbetsledningen och sa att de lägger ner arbetet tills kontrollanterna tas bort. Arbetsgivaren svarade med att samla in alla nycklar till sopbilar och trakter (områden).

Sopgubbarna bär tunga jätteknippor och har kunskapen om vart alla nycklar går i huvudet. Att lämna den ifrån sig till upphandlare och arbetsgivare innebär att de kan sägas upp och att miljöbolagen kan anlita miljöarbetare till lägre lön. Därför motsätter sig sopgubbarna inventeringen av nycklar.

Reno Norden och Liselotte Lööf sköter i dagsläget all hämtning av hushållssopor i Stockholm.

Transport stödjer inte strejken eftersom renhållarna är bundna av fredsplikt efter det senast tecknade kollektivavtalet, men deltar i överläggningarna med Reno Norden för att försöka lösa konflikten.

Reno Norden har begärt skadestånd av arbetarna, men säger nu att de får behålla sina jobb om de återgår i jobb.

Transportarbetaren kommer att rapportera vidare om sopkonflikten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kent Johnson:
    16 juli, 2017

    Hur kan arbetsgivaren ändra villkoren lön/arbetstid under gällande avtalstid utan facket är med på det?

  2. Johan Skaneby:
    15 juli, 2017

    Men?! Var är Transport här? Om en ny arbetsgivare tar över och förändrar villkoren så ska väl NI ta den förhandlingen i tid. Som det är nu har ni ju tydligen struntat i det. Vad ska man med ett fack till om ni inte finns där när ni behövs. Em stor jävla skärpning från Transports sida tycker jag.

  3. Peter Holmeberg:
    14 juli, 2017

    Läste artikeln & reagerade med att skriva detta mail till transport.fk@transport.se:

    Vad fan har det blivit av Transportarbetareförbundet?

    Det som brukar kallas "Vild Strejk" är:
    Strejk som företas under Sk. "Pågående Avtalsperiod" / alt. Strejk som "fackförbundet inte står bakom"

    När Reno Nordens vd Peter Ekholm uttrycker sig, Citat:

    " – Vi erbjöd dem att få behålla sin lön, men de jobbar idag 28-29 timmar i veckan, så då ville vi att de skulle gå upp till 34 timmar i veckan, säger Peter Ekholm" Slut Citat.

    Är inte det att försöka ändra i avtalet under pågående avtalsperiod?

    eller

    Citat Transpotarbetaren:

    "Men ni höjer samtidigt arbetstiden, det blir väl en prispress ändå?"

    – Nej så ser inte jag det. Det är en anpassning till verkligheten. Om man inte gör allt som man vill ha betalt för så måste vi ta ut den tiden någon annanstans, säger Peter Ekholm. Slut Citat

    Citat Transportarbetaren:
    - "Transport stödjer inte strejken eftersom renhållarna är bundna av fredsplikt efter det senast tecknade kollektivavtalet, men deltar i överläggningarna med Reno Norden för att försöka lösa konflikten."
    Slut Citat.

    Åter....

    Fackföreningarna håller på att gräva sin egen grav om ni inte blir bättre på att företräda era medlemmar för det är ju faktiskt det som ni är!! Företrädare som skall föra medlemmarnas talan!!

    Det är fegt att ens kalla detta att företräda några medlemmar som helst!
    Arbetsgivaren har ju naturligvis inte något djävla Veto (att påskina att detta skulle vara en Vild Strejk) & Transportarbetareförbundet med automatik anpassar sig efter såna uttalanden & liksom med automatik inrättar sig i ledet "med mössan hand".

    Undrar om ni verkligen är så ryggradslösa? I så fall skulle jag (om jag vore i era skor) avgå med omedelbar verkan med motivet att jag inte har tillräckligt kompetens att företräda medlemmarna på det vis som medlemmarna rätt att kräva.

    För att tala om LO-Kollektivet i allmänhet så får man ju kalla kårar när man ser reportage som det från Uppdrag Granskning t.ex, hur det fungerar inom Byggnads-kollektivet & Byggprojektet "Mall of Scandinavia" & byggnads branschen är ju på inga sätt unikt möjligtvis i sin omfattning. Undermineringen av kollektivavtalen är massiv när man tillåter denna utvecklings fortgående.

    Till Sist

    Känner mig väldigt bekymrad när jag ser denna utveckling bara fortgå allt snabbare.

    Vart skall det sluta egentligen?
    Hur skall vi agera för att bryta denna negativa utveckling som numera absolut inte kan kallas för trend ?

    Jag har ett 1 förslag: Börja försöka vara fackliga företrädare! Det räcker precis så lång som behövs! Om fackliga företrädare bara försöker vara just det... Företrädare... Och till sist.. Göra just det...

    FÖRETRÄD MEDLEMMARNA!!!

    Vh Peter Holmeberg

    Tidigare medlem i olika fackföreningar, Idag (det som tidigare kallades för Förtidspensionär) uppbärare av Sjukersättning

  4. gudmundur g jonsson:
    10 juli, 2017

    Måste vi gå från medlemskap i E U till kunna ta hand om våra arbetare på värdigt sett?

  5. Tanja Sadelheim:
    8 juli, 2017

    Heja sopgubbarna, avskaffa den här upphandlings galenskapen som busschafförer och tåg trafik utsätts för. Återförstatliga allt, så mycket skatte pengar som slösas bort i dom här upphandlingarna. Och digitaliseringen gynnar inte oss på golvet. HÅLL HÅRT I KNIPPAN

  6. Sven-Åke:
    7 juli, 2017

    Ska inte informationsavdelningen göra nån poddjävel om strejken. Nä, nä, nä, nä det passar inte det fina herrskapet när arbetarna tar strid på riktigt.Men sitta och böla med fina inavlade politiker. Då är det fart på dom.

  7. Anton:
    7 juli, 2017

    Inventeringen av nycklar för att kunna gå över till ett digitalt system är ju en oundviklig utveckling.
    Dock låter det som att detta i samband med part om ändringar i lön att det har skett på ett osmidigt sätt.

    för att inte prata om att helt plötsligt så ska det stramas åt kring arbetet. Även en anställning är ett handels avtal. Den ena sidan erbjuder pengar, den andra Tid. Nu helt plötsligt vill den ena sidan ge mindre pengar i utbytte av mer tid. Vad erbjuder dom i utbytte??

    I det korta man ser så är det ett klart kommunikations sammanbrott. Reno Norden har själva satt sig i denna röra genom att helt enkelt inte kunna utföra grundläggande kommunikation. Vilket har lett till den onödiga eskalation man nu ser.

Lästips:

Brisket & Friends i Dieseldalen, Stockholm.

Här ”utbildas” gästerna i barbecue på Texasvis

Grillkrogen. En trendig rök- och grillkrog mitt i lastbilskvarteren? Många var skeptiska. Men det visade sig att inte bara hipsters från Södermalm gillar oxbringa som är rökt i 16 timmar.

Mathias

En natt i tunnelbanan

Arbetsplats: Tunnelbanan. Mathias har blivit tv-kändis. I sju säsonger har Kanal 5 följt ordningsvakter i tunnelbanan. När serien sänds möter de mycket större förståelse för sitt ibland våldsamma jobb.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Pierre ska testa nytt sopsystem

Miljöarbetare. 250 villaägare i Helsingborg blir först att testa sophämtning bara när det behövs. Smartare soptunnor och sopgubbar som är beredda att ändra rutten efter kundernas önskemål krävs för försöket.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).