Håkan Hellstrand, LO-ekonom
Close
Håkan Hellstrand är ny som LO-ekonom, men har sysslat med ekonomiska prognoser förr. Kommer närmast från Sveriges Kommuner och Landsting.
Close

Vad händer när vinden vänder?

10 frågor. Hjälp! Spöket Lågkonjunktur är på gång, du hör det från allt fler håll. Vi bad ekonomen Håkan Hellstrand, ny på LO, att reda ut vad som händer.

1. Vilka är de första tecknen på att lågkonjunkturen är på väg?

– Företagen drar ner på sin investeringstakt.

2. Vem eller vilka märker detta?

– Det kan vara Transports medlemmar, lastbilstransporterna minskar när företagen drar ner på sina investeringar. Då minskar också importen av varor och det märks i hamnarna.

3. Är det dags för lågkonjunktur nu?

– Nej, vi går inte in i den de närmaste två åren. Och det behöver inte alls bli lika dramatiskt som under finanskrisen 2008 när företag gjorde stora nerdragningar och många förlorade jobbet.

4. Hur påverkar den jobben över lag …

– Det blir ingen omedelbar nedgång i sysselsättningen. Men nu när vändningen är på gång blir det färre nya jobb. 2020 kanske sysselsättningen inte ökar alls längre. Arbetslösheten kan börja ticka uppåt. Det blir inte nödvändigtvis några uppsägningar, men svårare att komma in på arbetsmarknaden.

– Fast om det blir en kraftig lågkonjunktur kan företag slås ut. Då kan de som blir långtidsarbetslösa få svårt att komma igen när konjunkturen vänder uppåt.

5. … och i transportbranscher som åkeri, taxi och bensinmackar specifikt?

– En dämpning av de tunga transport­erna märks redan. När hushållen så småningom minskar sin efterfrågan går distributionen till butiker och hem till kunder också ner.

– Samtidigt gör de stora exportföretagen och andra bolag färre tjänsteresor under en lågkonjunktur, och då märks det troligen inom taxibranschen. Bensinbranschen har jag ingen specifik kunskap om.

6. Påverkas väktare och ordningsvakter?

– Min hypotes är att bevakning är en betydligt mindre konjunkturkänslig bransch. Där handlar det mer om utvecklingen i samhället ifall sysselsättningen kommer att öka eller minska.

Vad är det värsta som kan hända för en vanlig anställd arbetare?

– Naturligtvis blir det värst för dem som blir av med sina jobb. Annars märker den som redan är etablerad på arbetsmarknaden mest att reallönerna inte kommer att öka. Kanske till och med sjunka under en period.

8. Finns det risk för lönedumpning i branscher med arbetskraftsinvandring?

– Konkurrensen från utländsk arbetskraft har hållit tillbaka löneutvecklingen under högkonjunkturen, absolut i byggbranschen men antagligen också inom åkeri. Vad som händer i lågkonjunktur? Jag tror inte att konjunkturen spelar så stor roll, konkurrensen på arbetsmarknaden fortsätter. Vi får se vad som händer med Brexit, när Storbritannien kanske inte kommer att ta in arbetskraft från gamla Östeuropa.

9. Hur ska den tänka som äger sin bostad?

– Där handlar det mer om att räntorna förväntas gå upp än konjunktursvängningar. Men det är förstås bra att inte behöva sälja sin bostad i lågkonjunktur när efterfrågan har gått ner.

10. Till sist, varför blir det egentligen lågkonjunktur?

– Det mest grundläggande är att företagens investeringsvilja varierar över tid. När de gör stora vinster investerar de mycket, de producerar mycket, arbetslösheten är låg och folk har råd att handla. Men när företagen inte längre hittar objekt att satsa sina vinster i dämpas deras vilja att investera. Då blir det en nergång i produktion, efterfrågan och sysselsättning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport kör vidare i samordningen

Avtalsrörelsen. Transport blir kvar inom LO-samordningen. Ett extra förbundsråd tog i dag beslutet. Löneökning på 3 procent i ettåriga avtal är grundkrav att ta med till förhandlingarna nästa år.

Ola Pettersson, chefsekonom på LO

”Det är bra med små löneskillnader”

9 frågor. Fantastiskt kul och mitt i det bästa av kollektiv – efter åtta år som chefsekonom på LO är det fortfarande drömjobbet för Ola Pettersson.

Transportarbetarens logga

Konkurserna ökar bland transportföretag

Ekonomi. Konkurserna ökar och snabbast går det i transportbranscherna. Larmet kommer från två olika kreditupplysningsföretag.

Månadens medlem
Håkan Jansson

”Skogen gör mig lugn”

Scoutledare. Håkan Jansson trivs bäst i skogen. Bortom mobiler, datorer och krav slappnar han av. Laddar upp. Laddar om. – Det finns inget bättre än att sova ute, höra fåglarna, vinden, regnet, säger han.

Månadens klubb
Postnord TPL Månadens klubb

”Vi har visat att vi står starka”

Postnord TPL Jönköping. Det finns skäl att vara avundsjuk på den aktiva fackklubben vid Postnord TPL:s jättelager i Jönköping. Men de anställda har haft ett tufft år med ny arbetsgivare och nytt datorsystem. Oro, ilska, tårar.

Nermin Pudic

”Jag slutar aldrig tro på människor”

Mötet. Jalla, jalla! Nermin Pudic har styrkan hos den som verkligen tror på det han gör. Och språket för att förklara rättigheter för en bulgarisk lastbilschaufför.

Kultur
Lina Angrell och Robin Russberg

Bästisarna som började podda

Poddradio. En sömnlös natt föddes idén. Drygt ett år efter första avsnittet rattar tusentals in på Lastbilspodden varje vecka. Över en fika möter bästisarna Lina och Robin olika personer för att prata lastbilar och livet på vägarna.

Hallå där!
Sandra Petersson

Sandra Petersson

…transportlärare, som just utsetts till Årets yrkeslärare.

Månadens klubb
Henrik Rynning (på väg in i styrelsen), Kenneth Evaldsson och Mikael Arnewing. De båda sistnämnda jobbar jour och har beredskap. ”Det är lite spretigt och svårt att hålla ihop allting när alla jobbar skift, om varandra. Men vårt fjärde medlemsmöte är på gång”, säger Mikael Arnewing.

”Vi behövde en egen Transportklubb”

Stockholms frihamn. Tidigare var de medlemmar i varsitt förbund. Men nu jobbar bröderna Mikael Arnewing och Kenneth Evaldsson tillsammans i Stockholms Frihamns Transportklubb. Där Hamnarbetarförbundet förr var största facket.

Månadens medlem
Remzi ”Remi” Halimi

”Nu ska jag leva min dröm”

Konstnärssjäl. När klasskompisarna stojade på utflykterna satt Remzi Halimi på en sten och målade träd. Besjälade, tyckte han. Vid årsskiftet trappar han ner chaufförsjobbet för att äntligen leva sin dröm – måla, teckna och spela.

Hallå där!

Lena Kallenberg

… som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2020 för sitt författarskap, vars många verk utgår från ett konsekvent klassperspektiv.

Hallå där!

Malin Persson

... tidigare vd för Volvo Technology och ny ordförande på Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI).

Bror Hellman

Ankist och samlarnörd

Kultur-mötet. Nej, inte anarkist. Väktaren Bror Hellman är ankist.

Månadens klubb
Arlandaklubben

”En stark klubb kan påverka”

Transportklubb 1 Arlanda. Jourhavande medmänniska och kurator. I flygplatskontrollanternas stora klubb på Arlanda går mycket av jobbet ut på att röra sig ute bland kollegorna, prata och fråga vad de behöver.

Månadens medlem
Lars Erik Nilsson

”Dags för facket att visa klorna”

Kampvillig. Transport, ja hela fackföreningsrörelsen, är en tiger som blivit snällare med åren. Tamare, anser väktaren Lars Erik Nilsson. Han räknar till 31 år i förbundet. Och längtar efter mer klor.

Ola Pettersson, chefsekonom på LO

”Det är bra med små löneskillnader”

9 frågor. Fantastiskt kul och mitt i det bästa av kollektiv – efter åtta år som chefsekonom på LO är det fortfarande drömjobbet för Ola Pettersson.