Håkan Hellstrand, LO-ekonom
Close
Håkan Hellstrand är ny som LO-ekonom, men har sysslat med ekonomiska prognoser förr. Kommer närmast från Sveriges Kommuner och Landsting.
Close

Vad händer när vinden vänder?

10 frågor. Hjälp! Spöket Lågkonjunktur är på gång, du hör det från allt fler håll. Vi bad ekonomen Håkan Hellstrand, ny på LO, att reda ut vad som händer.

1. Vilka är de första tecknen på att lågkonjunkturen är på väg?

– Företagen drar ner på sin investeringstakt.

2. Vem eller vilka märker detta?

– Det kan vara Transports medlemmar, lastbilstransporterna minskar när företagen drar ner på sina investeringar. Då minskar också importen av varor och det märks i hamnarna.

3. Är det dags för lågkonjunktur nu?

– Nej, vi går inte in i den de närmaste två åren. Och det behöver inte alls bli lika dramatiskt som under finanskrisen 2008 när företag gjorde stora nerdragningar och många förlorade jobbet.

4. Hur påverkar den jobben över lag …

– Det blir ingen omedelbar nedgång i sysselsättningen. Men nu när vändningen är på gång blir det färre nya jobb. 2020 kanske sysselsättningen inte ökar alls längre. Arbetslösheten kan börja ticka uppåt. Det blir inte nödvändigtvis några uppsägningar, men svårare att komma in på arbetsmarknaden.

– Fast om det blir en kraftig lågkonjunktur kan företag slås ut. Då kan de som blir långtidsarbetslösa få svårt att komma igen när konjunkturen vänder uppåt.

5. … och i transportbranscher som åkeri, taxi och bensinmackar specifikt?

– En dämpning av de tunga transport­erna märks redan. När hushållen så småningom minskar sin efterfrågan går distributionen till butiker och hem till kunder också ner.

– Samtidigt gör de stora exportföretagen och andra bolag färre tjänsteresor under en lågkonjunktur, och då märks det troligen inom taxibranschen. Bensinbranschen har jag ingen specifik kunskap om.

6. Påverkas väktare och ordningsvakter?

– Min hypotes är att bevakning är en betydligt mindre konjunkturkänslig bransch. Där handlar det mer om utvecklingen i samhället ifall sysselsättningen kommer att öka eller minska.

Vad är det värsta som kan hända för en vanlig anställd arbetare?

– Naturligtvis blir det värst för dem som blir av med sina jobb. Annars märker den som redan är etablerad på arbetsmarknaden mest att reallönerna inte kommer att öka. Kanske till och med sjunka under en period.

8. Finns det risk för lönedumpning i branscher med arbetskraftsinvandring?

– Konkurrensen från utländsk arbetskraft har hållit tillbaka löneutvecklingen under högkonjunkturen, absolut i byggbranschen men antagligen också inom åkeri. Vad som händer i lågkonjunktur? Jag tror inte att konjunkturen spelar så stor roll, konkurrensen på arbetsmarknaden fortsätter. Vi får se vad som händer med Brexit, när Storbritannien kanske inte kommer att ta in arbetskraft från gamla Östeuropa.

9. Hur ska den tänka som äger sin bostad?

– Där handlar det mer om att räntorna förväntas gå upp än konjunktursvängningar. Men det är förstås bra att inte behöva sälja sin bostad i lågkonjunktur när efterfrågan har gått ner.

10. Till sist, varför blir det egentligen lågkonjunktur?

– Det mest grundläggande är att företagens investeringsvilja varierar över tid. När de gör stora vinster investerar de mycket, de producerar mycket, arbetslösheten är låg och folk har råd att handla. Men när företagen inte längre hittar objekt att satsa sina vinster i dämpas deras vilja att investera. Då blir det en nergång i produktion, efterfrågan och sysselsättning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ola Pettersson, chefsekonom på LO

”Det är bra med små löneskillnader”

9 frågor. Fantastiskt kul och mitt i det bästa av kollektiv – efter åtta år som chefsekonom på LO är det fortfarande drömjobbet för Ola Pettersson.

Transportarbetarens logga

Konkurserna ökar bland transportföretag

Ekonomi. Konkurserna ökar och snabbast går det i transportbranscherna. Larmet kommer från två olika kreditupplysningsföretag.

Transportarbetarens logga

Dålig ekonomi vanligt bland äldre kvinnor

Ekonomi. Omkring 570 000 personer i Sverige har så låga inkomster att de inte klarar att betala alla räkningar för hyra, barnomsorg, hemförsäkring och annat som anses nödvändigt i ett välfärdssamhälle. Kartläggningen, som är gjord av SCB, visar att äldre kvinnor och utrikes födda barn är särskilt utsatta ekonomiskt.

Bror Hellman

Ankist och samlarnörd

Kultur-mötet. Nej, inte anarkist. Väktaren Bror Hellman är ankist.

Månadens klubb
Arlandaklubben

”En stark klubb kan påverka”

Transportklubb 1 Arlanda. Jourhavande medmänniska och kurator. I flygplatskontrollanternas stora klubb på Arlanda går mycket av jobbet ut på att röra sig ute bland kollegorna, prata och fråga vad de behöver.

Månadens medlem
Lars Erik Nilsson

”Dags för facket att visa klorna”

Kampvillig. Transport, ja hela fackföreningsrörelsen, är en tiger som blivit snällare med åren. Tamare, anser väktaren Lars Erik Nilsson. Han räknar till 31 år i förbundet. Och längtar efter mer klor.

Ola Pettersson, chefsekonom på LO

”Det är bra med små löneskillnader”

9 frågor. Fantastiskt kul och mitt i det bästa av kollektiv – efter åtta år som chefsekonom på LO är det fortfarande drömjobbet för Ola Pettersson.

Hallå där!

Ann-Sofie Hermansson

... tidigare S-topp som söker nytt jobb som lastbilschaufför.

Mimmi Roslin

Hon kämpar för att ta hem mästar-titeln

Chaufförer. Mimmi Roslin från Nils Holgerssongymnasiet vann en av kvaltävlingarna i Yrkes-SM för unga lastbilschaufförer. Sammanlagt kommer åtta eller tio förare att tävla om SM-titeln i april nästa år.

Hallå där!

Agnieszka Osorio

… lokalt skyddsombud och miljöarbetare på Ragn-Sells. Grattis på skyddsombudens dag!

Månadens klubb
Blivande ledamot Kim Bäckman, ordförande och sekreterare Fredrik Nilsson Hjert och ledamot Patrick Klingström.

Klubben gör omstart i nya lokaler

GDL i Karlstad. Äntligen går flytten från GDL Transports slitna, urvuxna lokaler i Karlstad. Transportklubben samlar sig och startar om – i den splitternya terminalen i Bråtebäckens industriområde.

Månadens medlem
Lars Pirfält på en epa-traktor från 1931, byggd på en Ford AA.

Med passion för gamla fordon

Samlaren. Varför? En självklar undran när lastbilschauffören Lars Pirfält mumlande räknar igenom hur många gamla fordon han egentligen har. Frågan dyker upp redan vid de 14 traktorerna.

Hallå där!
Lise Donovan, jurist på TCO

Lise Donovan

… jurist på TCO som var med och förhandlande fram ILO-konventionen om våld och sexuella trakasserier i arbetslivet, som antogs i somras.

Kristin Jesnes

Gig-jobb så in i Norden

10 frågor. Gig-ekonomi är bara ett modernt ord för korta påhugg. Det nya är att arbetstagaren får dem via sin mobil. Forskaren Kristin Jesnes blev intresserad av fenomenet när tidningar påstod att alla skulle arbeta på detta sätt i framtiden.

Hallå där!

David Ericsson

… lastbilschaufför och författare, som i helgen prisades på Bokmässan.

Månadens klubb
Cleanpipe-klubben i Göeborg

”Stämningen är mycket bättre nu”

Cleanpipe i Göteborg. Har han verkligen hål i huvudet? Ordförande Keddy Blidberg på Cleanpipes Transportklubb? Tillsammans med kollegorna har han i alla fall jobbat hårt och förbättrat både arbetsmiljö, jour och komp.