Annons:
Håkan Hellstrand, LO-ekonom
Close
Håkan Hellstrand är ny som LO-ekonom, men har sysslat med ekonomiska prognoser förr. Kommer närmast från Sveriges Kommuner och Landsting.
Close

Vad händer när vinden vänder?

10 frågor. Hjälp! Spöket Lågkonjunktur är på gång, du hör det från allt fler håll. Vi bad ekonomen Håkan Hellstrand, ny på LO, att reda ut vad som händer.

1. Vilka är de första tecknen på att lågkonjunkturen är på väg?

– Företagen drar ner på sin investeringstakt.

2. Vem eller vilka märker detta?

– Det kan vara Transports medlemmar, lastbilstransporterna minskar när företagen drar ner på sina investeringar. Då minskar också importen av varor och det märks i hamnarna.

3. Är det dags för lågkonjunktur nu?

– Nej, vi går inte in i den de närmaste två åren. Och det behöver inte alls bli lika dramatiskt som under finanskrisen 2008 när företag gjorde stora nerdragningar och många förlorade jobbet.

4. Hur påverkar den jobben över lag …

– Det blir ingen omedelbar nedgång i sysselsättningen. Men nu när vändningen är på gång blir det färre nya jobb. 2020 kanske sysselsättningen inte ökar alls längre. Arbetslösheten kan börja ticka uppåt. Det blir inte nödvändigtvis några uppsägningar, men svårare att komma in på arbetsmarknaden.

– Fast om det blir en kraftig lågkonjunktur kan företag slås ut. Då kan de som blir långtidsarbetslösa få svårt att komma igen när konjunkturen vänder uppåt.

5. … och i transportbranscher som åkeri, taxi och bensinmackar specifikt?

– En dämpning av de tunga transport­erna märks redan. När hushållen så småningom minskar sin efterfrågan går distributionen till butiker och hem till kunder också ner.

– Samtidigt gör de stora exportföretagen och andra bolag färre tjänsteresor under en lågkonjunktur, och då märks det troligen inom taxibranschen. Bensinbranschen har jag ingen specifik kunskap om.

6. Påverkas väktare och ordningsvakter?

– Min hypotes är att bevakning är en betydligt mindre konjunkturkänslig bransch. Där handlar det mer om utvecklingen i samhället ifall sysselsättningen kommer att öka eller minska.

Vad är det värsta som kan hända för en vanlig anställd arbetare?

– Naturligtvis blir det värst för dem som blir av med sina jobb. Annars märker den som redan är etablerad på arbetsmarknaden mest att reallönerna inte kommer att öka. Kanske till och med sjunka under en period.

8. Finns det risk för lönedumpning i branscher med arbetskraftsinvandring?

– Konkurrensen från utländsk arbetskraft har hållit tillbaka löneutvecklingen under högkonjunkturen, absolut i byggbranschen men antagligen också inom åkeri. Vad som händer i lågkonjunktur? Jag tror inte att konjunkturen spelar så stor roll, konkurrensen på arbetsmarknaden fortsätter. Vi får se vad som händer med Brexit, när Storbritannien kanske inte kommer att ta in arbetskraft från gamla Östeuropa.

9. Hur ska den tänka som äger sin bostad?

– Där handlar det mer om att räntorna förväntas gå upp än konjunktursvängningar. Men det är förstås bra att inte behöva sälja sin bostad i lågkonjunktur när efterfrågan har gått ner.

10. Till sist, varför blir det egentligen lågkonjunktur?

– Det mest grundläggande är att företagens investeringsvilja varierar över tid. När de gör stora vinster investerar de mycket, de producerar mycket, arbetslösheten är låg och folk har råd att handla. Men när företagen inte längre hittar objekt att satsa sina vinster i dämpas deras vilja att investera. Då blir det en nergång i produktion, efterfrågan och sysselsättning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Konkurserna ökar bland transportföretag

Ekonomi. Konkurserna ökar och snabbast går det i transportbranscherna. Larmet kommer från två olika kreditupplysningsföretag.

Transportarbetarens logga

Dålig ekonomi vanligt bland äldre kvinnor

Ekonomi. Omkring 570 000 personer i Sverige har så låga inkomster att de inte klarar att betala alla räkningar för hyra, barnomsorg, hemförsäkring och annat som anses nödvändigt i ett välfärdssamhälle. Kartläggningen, som är gjord av SCB, visar att äldre kvinnor och utrikes födda barn är särskilt utsatta ekonomiskt.

Fler rabatter till transportmedlemmar

Ekonomi. Åtminstone ett beslut under ekonomiavsnittet kan spela roll för en transportares ekonomi. Förbundet ska ansluta sig till LO:s mervärdeskort som ger rabatter och förmåner.

Månadens klubb
Cleanpipe-klubben i Göeborg

”Stämningen är mycket bättre nu”

Cleanpipe i Göteborg. Har han verkligen hål i huvudet? Ordförande Keddy Blidberg på Cleanpipes Transportklubb? Tillsammans med kollegorna har han i alla fall jobbat hårt och förbättrat både arbetsmiljö, jour och komp.

Hallå där!
Farideh Hashemi

Farideh Hashemi

… som kör sitt drömjobb ombord på flygbuss.

Kjell Larsson

Professorn och havets framtid

7 frågor. Han ser konflikterna under havets vidsträckta spegel och lyfter bottenmiljön till ytan. Kjell Larsson har prisats för sin forskning och ser havsplanering som livsnödvändig.

Månadens medlem
Sari Engelhards Hammer och spanska hittehunden Axar

Lastbilskompisar

Hittehund. Sökes: Lastbilschaufför till hittehund. Finnes: Sari Engelhardt Hammer, som for till Spanien och hämtade hem Axar.

Hallå där!

Jan ”Kirre” Kirkhaug

… chaufför och styrelsemedlem i Transports Dalaavdelning, som arbetar för ett fungerande yrkesförarråd.

Hallå där!
David Petersson

David Petersson

... ung flygtekniker från Rockneby i Småland, på väg till yrkes-VM i Ryssland.

Hallå där!

Ulf Jarnefjord

… som i vintras slutade på Transport efter cirka 20 år som regionalt skyddsombud och dessutom pådrivare när det gäller klimatpolitik.

Kultur
Gruppbild

”Vi män ska tåla mer”

Nya mansrollen. Vem är du i omklädningsrummet och vem bland kvinnor? När väcks beskyddarinstinkten? Gillar du att kramas? Vi samlade en grupp transportmän – och en tidigare man på väg att bli kvinna – för att diskutera manlighet.

Månadens medlem
Linda Walltin Gavell med sina två schäfrar.

”Mäktig känsla att släppa lös 40 kilo hund i full fart”

Schäferfrälst. Näe, inte vill man möta Crut eller Faxa utan matte. Men Linda Walltin Gavell lovar att de bara biter när de blir tillsagda. Sporten går ut på att hon alltid kan kontrollera krafterna hos sina hundar. – Det är en mäktig känsla att släppa lös 40 kilo hund i full fart, i fullt angrepp.

Hallå där!

Hertha Larsson

… 97 år, som poddar om livet som kvinna förr.

Månadens klubb
Göteborgs bussklubb

”Vi lyssnar ute på fältet”

Göteborgs bussklubb. En lätt sorg svävar över fackklubben på Göteborgs Buss. Mäster-medlemsrekryteraren Abbas har gått i pension och dragit till Spanien. Men klubben kan räkna in en rad framgångar, en ny styrelse är på plats och tar nya tag.

Hallå där!
Mairbek Vagabov

Mairbek Vagabov

… som tar studenten från transportprogrammet i Nybro och får stipendium från Transport.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Månadens medlem
Daniel Odlander och tygälgen Hälge, tågluffare

”Köp en biljett och åk!”

Tågluffare. Nu är det jobbet som gäller. Daniel Odlander ska köra lastbil hela sommaren. Sedan väntar nästa tågluff i Europa – tillsammans med resekompisen Hälge.

Månadens sektion
Vamsi Savaram och Håkan Norborg

Tiden – ett av de stora problemen

Tidningsbudssektionen. På tidningsbudens fackexpedition i Stockholm hittar vi fackrepresentanterna som helst vill införa stämpelklocka i branschen.