Vad hände på vägen?

Ledare. För en månad sedan hoppade Lars Lindgren av som förbundsordförande i Transport, efter en serie artiklar i Aftonbladet. Kort efter meddelade Lindgren överraskande att han var beredd att kandidera igen – när en ny ordförande ska väljas på kongressen i juni. Reaktionerna på utspelet blev blandade. Bisarrt, sa Markus Pettersson, tillförordnad ordförande, i en kommentar.

Hur som helst är det enligt uppgift åtta av förbundets 25 avdelningar som nu valt att nominera Lars Lindgren som ny ordförande. De flesta har angivit alternativa namn – om Lindgren inte är valbar eller om han trots allt väljer att kliva åt sidan.

Enligt uppgifter till Transportarbetaren har Markus Pettersson fått ungefär lika många nomineringar till ordförandeposten, och de är de två namnen som uppges ligga i topp.

Jag gissar att de flesta av förbundets medlemmar inte grubblar sig sömnlösa över vem eller vilka som styr förbundet i framtiden. Men bland anställda och fackliga förtroendemän är det en brännande fråga.

Hur den än blir står den nya ledningen och den nya förbundsstyrelsen inför en rad problem som måste lösas. Under ganska lång tid har det pågått en maktstrid i förbundet som skapat djupa förtroendeklyftor. De måste repareras.

Det är också uppenbart att någon eller några läckt känsliga uppgifter och interna dokument till medierna. Den tillförordnade ledningen använder nu ord som öppenhet och transparens. Det är bra ledord för en demokratisk organisation. Men läckorna har de facto skapat förstämning och en känsla av att ingen vet vem man kan lita på.

Under den gångna kongressperioden har förbundets särskilda fackliga organiseringsarbete blivit en tvistefråga. När satsningen drogs i gång 2011 var förväntningarna stora, liksom gensvaret både internt i förbundet och i den fackliga omvärlden. Vad hände på vägen? Hur uppstod motsättningar kring något som alla hade så stora förväntningar på?

Om fem veckor börjar kongressen.  I likhet med andra medier hade vi gärna presenterat och tagit pulsen på de olika kandidater som är beredda att ta på sig de tunga förtroendeuppdragen.

I skrivande stund (den 19 april) har valberedningen inte presenterat några namn. Bara en utgåva av papperstidningen Transportarbetaren återstår innan kongressen börjar. Vi kommer därför att öppna för en debatt på vår hemsida där de som kandiderar får möjlighet att under våren debattera och ge sin syn på Transports framtid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Insändare

Är inte äldre värda samma försäkringsskydd?

Försäkringar. Jag har varit på kongress … många frågor avhandlades och många beslut togs! Avtalsförsäkringar behandlades i ett antal motioner. Många olika infallsvinklar och olika yrkanden, jag lyssnade på argument och höll med om mycket som sades. Dock är det en sak jag inte förstår.

Var finns moralen och etiken?

Kongressen 2017. Som gäst på Transports kongress var det inte alltid lätt att följa förhandlingarna.

Kul-tur på hjul

Davids krönika. Ett par saker är Transport särskilt känt för bland allmänheten: kampen mot lönedumpning och vägkrogsbiblioteken med ljudböcker. De som gjort chaufförer till den kanske mest belästa yrkesgruppen i Sverige.

Alla transportare behövs i framtiden

Ordförandeord. Kongressen i Örebro är avslutad. Vårt förbund har stakat ut inriktningen för framtiden genom en lång rad beslut inom olika områden.

Ett kampförbund – det är stort

Ledare. Kongressen är över. Det är som att komma ut ur en dimma av val, motioner, intensiva diskussioner, yrkanden, halvdruckna fikamuggar och propositionsordningar så invecklade att den som nickar till en halv sekund är vilse i rymden.

Olycklig polarisering

Ledare. Onsdag eftermiddag. Kongressen har precis lagt fast att Transport ska vara ett kampförbund.

TRANSPORTS FRAMTID

Därför vill vi ha Tommy Wreeth som ordförande

Debatt. Eftersom det är på kongressen nedanstående frågor egentligen hör hemma hade vi inte tänkt ta till orda, men likt biskop Brask ser vi oss nu nödsakade att ta bladet från munnen.

TRANSPORTS FRAMTID

Förbundets framtid sedd från Göteborg

Debatt. Avdelning 3:s kongressombud är glada över beskedet att Markus Pettersson kandiderar till att bli Transports näste förbundsordförande. Efter diskussion ställer sig hela vår delegation bakom Markus kandidatur.

TRANSPORTS FRAMTID

Välj ett stadigt vu!

Debatt. Jag vet hur det känns när man stirrar på färdskrivarklockan för att utnyttja körtiden till max. Jag vet hur det känns när familjen klagar över sen hemkomst för fjärde dagen i rad. Jag vet också hur "mysigt" det är när man fått olja eller diesel på handskarna direkt på morgonen, utan att ha möjlighet att få ut nya innan passet är slut, om ens då …

Ett lönesänkaravtal som saknar motstycke

Debatt. Seko sjöfolk sänker lönen för sjömän inom sitt avtalsområde med 22 procent. Ni läste rätt. Fackförbundet Seco sjöfolk håller i yxan. Det nya avtalet gäller från och med den 2 april i år.