Vad hände på vägen?

Ledare. För en månad sedan hoppade Lars Lindgren av som förbundsordförande i Transport, efter en serie artiklar i Aftonbladet. Kort efter meddelade Lindgren överraskande att han var beredd att kandidera igen – när en ny ordförande ska väljas på kongressen i juni. Reaktionerna på utspelet blev blandade. Bisarrt, sa Markus Pettersson, tillförordnad ordförande, i en kommentar.

Hur som helst är det enligt uppgift åtta av förbundets 25 avdelningar som nu valt att nominera Lars Lindgren som ny ordförande. De flesta har angivit alternativa namn – om Lindgren inte är valbar eller om han trots allt väljer att kliva åt sidan.

Enligt uppgifter till Transportarbetaren har Markus Pettersson fått ungefär lika många nomineringar till ordförandeposten, och de är de två namnen som uppges ligga i topp.

Jag gissar att de flesta av förbundets medlemmar inte grubblar sig sömnlösa över vem eller vilka som styr förbundet i framtiden. Men bland anställda och fackliga förtroendemän är det en brännande fråga.

Hur den än blir står den nya ledningen och den nya förbundsstyrelsen inför en rad problem som måste lösas. Under ganska lång tid har det pågått en maktstrid i förbundet som skapat djupa förtroendeklyftor. De måste repareras.

Det är också uppenbart att någon eller några läckt känsliga uppgifter och interna dokument till medierna. Den tillförordnade ledningen använder nu ord som öppenhet och transparens. Det är bra ledord för en demokratisk organisation. Men läckorna har de facto skapat förstämning och en känsla av att ingen vet vem man kan lita på.

Under den gångna kongressperioden har förbundets särskilda fackliga organiseringsarbete blivit en tvistefråga. När satsningen drogs i gång 2011 var förväntningarna stora, liksom gensvaret både internt i förbundet och i den fackliga omvärlden. Vad hände på vägen? Hur uppstod motsättningar kring något som alla hade så stora förväntningar på?

Om fem veckor börjar kongressen.  I likhet med andra medier hade vi gärna presenterat och tagit pulsen på de olika kandidater som är beredda att ta på sig de tunga förtroendeuppdragen.

I skrivande stund (den 19 april) har valberedningen inte presenterat några namn. Bara en utgåva av papperstidningen Transportarbetaren återstår innan kongressen börjar. Vi kommer därför att öppna för en debatt på vår hemsida där de som kandiderar får möjlighet att under våren debattera och ge sin syn på Transports framtid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Världens uslaste Europaväg

Vägar. I slutet av artonhundratalet byggdes en elektrisk järnväg från Stockholm till Djursholm. Den var så dålig att den kallades ”Världens uslaste järnväg”. Dagens motsvarighet i landsvägstrafiken är E4:ans 2+1-väg utanför Ljungby.

En brytningstid

Minnen. Åttiotalet – en speciell tid. Både så lik och så olik våran i dag. Industrin var stark i Sverige och det var inte Göteborg utan Stockholm som var Sveriges största industristad.

Shit news

Politik. Valet är över – men ändå inte. Partierna har ännu inte positionerat sig. Men politik sägs ju vara det möjligas konst …

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Vilda västern-kultur i färdtjänsten

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

Kuslig likhet mellan morden

Ledare. Mordet på saudiern Jamal Khashoggi bär kusliga likheter med dådet ombord på Peter Madsens ubåt

Sista striden för HF

Analys. Just nu har Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), konferens i Göteborg. Det kan mycket väl bli startskottet till nya fackliga stridsåtgärder. Transportarbetaren var med på ett fackligt medlemsmöte där djupa sprickor kom i dagen. I fokus står en arbetsgivare som häller bensin på en pyrande brasa.

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Djungelns lag på Amazon

Ordförandeord. Det fackliga arbetet, för mig, är något som pågår här och nu i vardagen för våra medlemmar. Men det är också att blicka framåt och förstå vad vi står inför på en allt mer global arbetsmarknad. Detta för att vara bättre rustade för förändring. Vi kan inte vara bakåtsträvare, men vi måste slå vakt om våra villkor.

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.