Vad hände på vägen?

Ledare. För en månad sedan hoppade Lars Lindgren av som förbundsordförande i Transport, efter en serie artiklar i Aftonbladet. Kort efter meddelade Lindgren överraskande att han var beredd att kandidera igen – när en ny ordförande ska väljas på kongressen i juni. Reaktionerna på utspelet blev blandade. Bisarrt, sa Markus Pettersson, tillförordnad ordförande, i en kommentar.

Hur som helst är det enligt uppgift åtta av förbundets 25 avdelningar som nu valt att nominera Lars Lindgren som ny ordförande. De flesta har angivit alternativa namn – om Lindgren inte är valbar eller om han trots allt väljer att kliva åt sidan.

Enligt uppgifter till Transportarbetaren har Markus Pettersson fått ungefär lika många nomineringar till ordförandeposten, och de är de två namnen som uppges ligga i topp.

Jag gissar att de flesta av förbundets medlemmar inte grubblar sig sömnlösa över vem eller vilka som styr förbundet i framtiden. Men bland anställda och fackliga förtroendemän är det en brännande fråga.

Hur den än blir står den nya ledningen och den nya förbundsstyrelsen inför en rad problem som måste lösas. Under ganska lång tid har det pågått en maktstrid i förbundet som skapat djupa förtroendeklyftor. De måste repareras.

Det är också uppenbart att någon eller några läckt känsliga uppgifter och interna dokument till medierna. Den tillförordnade ledningen använder nu ord som öppenhet och transparens. Det är bra ledord för en demokratisk organisation. Men läckorna har de facto skapat förstämning och en känsla av att ingen vet vem man kan lita på.

Under den gångna kongressperioden har förbundets särskilda fackliga organiseringsarbete blivit en tvistefråga. När satsningen drogs i gång 2011 var förväntningarna stora, liksom gensvaret både internt i förbundet och i den fackliga omvärlden. Vad hände på vägen? Hur uppstod motsättningar kring något som alla hade så stora förväntningar på?

Om fem veckor börjar kongressen.  I likhet med andra medier hade vi gärna presenterat och tagit pulsen på de olika kandidater som är beredda att ta på sig de tunga förtroendeuppdragen.

I skrivande stund (den 19 april) har valberedningen inte presenterat några namn. Bara en utgåva av papperstidningen Transportarbetaren återstår innan kongressen börjar. Vi kommer därför att öppna för en debatt på vår hemsida där de som kandiderar får möjlighet att under våren debattera och ge sin syn på Transports framtid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Försäkringskassan husfasad

Det handlar om människor!

Debatt. Kränkningen av redan utsatta människor måste få ett slut. Fredrik Lundh Sammeli och socialminister Annika Strandhäll skriver ”att de hör berättelser från människor om hur de upplever att tryggheten har brustit och stödet varit för dåligt i sjukförsäkringen” (Norrbottens-Kuriren). Det är inte en upplevelse, det är verklighet!

Lönekriterierna blir helt absurda

Ledare. Anställda på Försäkringskassan får högre lön ju fler personer som nekas sjukpenning. Avslöjandet i SVT:s program Agenda kom från anonyma handläggare på kassan som vittnar om hård press för att minska statens utgifter för sjukskrivningar.

Dumpa inte våra villkor med skattepengar!

Ordförandeord. Det är valår i år och valrörelsen har kommit i gång, både hos partierna och hos oss som förbund. Utspelen duggar tätt och nyligen presenterades regeringens vårbudget.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Marknaden har alltid rätt!

Krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

En gammal Amazon

Krönika. Miljö är inga enkla saker och nu har det kommit en larmrapport om att luftföroreningar från vedeldning ger minst tusen dödsfall om året i Sverige! Så vad göra? Förbjuda all vedeldning?

Vad skulle vi göra om vi inte var rädda?

Krönika. Solidaritet, detta otympliga ord. Att ställa upp för någon, kanske någon man inte ens känner. En folkgrupp, ett lands demokrati eller bara sina arbetskamrater.

Förhindra att industrins dolda dödsfällor tar fler liv

Debatt. I maj förra året dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra.

Hamn och stuveri är en viktig del av vår själ

Ordförandeord. Vi har arbetat oss igenom mars månad och ännu verkar det inte vara någon vår i sikte. En fråga som har engagerat oss även denna månad är den om situationen på APM Terminals i Göteborgs hamn, och jag förstår att den väcker mycket känslor och många funderingar bland våra medlemmar

Pallar du fram till pensionen?

Ledare. Vi lever allt längre och därför måste vi jobba längre – för att få ihop en dräglig pension. Det är en sanning som trumpetats ut ganska länge nu.

Hamnkonflikten i Göteborg
Göteborgs hamn

”Agera snabbt i Göteborg!”

Debatt. "Uppdrag granskning gjorde ett tappert försök den 17 januari att utreda hamnstriden i Göteborg. Det ökade förvirringen, granskarna blickade bakåt, inte framåt. Det leder ingen vart att älta de välkända stridsfrågorna. En meningsfull diskussion måste gälla framtiden, den möjliga utvägen. Konflikten gynnar de antifackliga krafterna. Strupgreppet om vår utrikeshandel måste lossas", skriver Dagens Nyheters före detta politiska chefredaktör Svante Nycander.

Vad är lösningen?

Ledare. Barn med adhd får vänta orimligt länge på utredning. Våldtäktsanmälningar samlas på hög. Åldringar far illa. Vägarna är dåliga. Bara fyra procent av alla bostadsinbrott klaras upp. Skolans personal går på knäna.

Fler trafikpoliser behövs

Debatt. Det finns en gräns för när någon måste sätta ner foten och säga ifrån mot åtgärder som skjuter en verksamhet i sank. En livsviktig företagsnäring dessutom, som påverkar alla i vårt land.