Debatt

Vad gör facket för mig?

idébild debatt

Debatt. Många gånger när man är ute i jobbet eller privat så får man höra följande kommentarer: Facket gör inget! Facket ska vara opolitiskt! Då är min första fråga till dig, vem är facket?

Är facket i dina ögon ombudsmännen som svarar på arbetsrättsliga frågor?

Är facket i dina ögon de regionala skyddsombuden som svarar på arbetsmiljöfrågor?

Är facket de fackligt förtroendevalda på din arbetsplats?

Är facket de fackligt förtroendevalda i din sektion?

Sanningen är den att facket är en förening, en förening som byggs upp av sina medlemmar. Facket är alltså du som är medlem.

Du bör ställa dig frågorna:

När var jag på ett medlemsmöte senast?

När hjälpte jag senast till med att sprida fackets budskap?

Har jag tagit del av de utbildningar som facket håller i?

Hur mycket pratar jag om facket på min arbetsplats?

Min motfråga till dig som inte tycker att facket gör något är då:

Vad gör du, du som är facket?

Sen till den andra frågan om att facket ska vara opolitiskt.

Nej! Hur ska vi kunna driva våra frågor upp till regering och riksdag om vi inte är involverade i politiken?

Vi ska påverka politiken så mycket som möjligt, för besluten som tas i Stockholm påverkar oss i hela Sverige. Vi ska samverka med politiken då det gynnar oss medlemmar.

Vi ska ställa krav på våra politiker i kommuner, regioner och riksdagen.

Förtroendevalda, ombudsmän, regionala skyddsombud och anställda kan inte göra detta själva.

För det mina vänner kan vi bara göra tillsammans för det är vi alla som är Facket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    26 augusti, 2018

    Det här med att vara opolitisk är en sak, att vara ensidigt för ett politisk parti och samtidigt vägra andra partier att deras medlemmar skall engagera sig fackligt är naturligtvis en väg att gå men det gynnar inte facket som intresseorganisation. Verkligheten är mer komplicerad än så. Å ena sidan vill Transport att godset inte skall gå på lastbil och dessutom är man emot cabotage. Å andra sidan är det brist på svenska lastbilschaufförer så Sverige skulle inte klara av transportbehovet om inte cabotaget fanns. Problem finns onekligen, att då liera sig med en politisk lättviktare som Enroth är inte särskilt verkningsfullt ut ett transportpolitisk perspektiv.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Transportarbetarens logga

Unga transportare kraftsamlar inför avtalsrörelsen

Ung i facket. Osäkra anställningar och nya lönesystem. Dagens unga kliver rätt in i den nya plattformsekonomin. För att prata ihop sig träffas de nu på Transports ungdomsforum i Bommersvik, där avtalsrörelsen också är ett givet ämne.

Tommy Wreeth

Vi ser ut att ha dragit det kortaste strået …

Ordförandeord. Så har januariöverenskommelsen manifesterat sig i en höstbudget som presenterades för någon vecka sedan.

Taxi är inga sopbilar

Insändare. Jag har ett antal gånger tittat på ett program som heter Tunnelbanan på tv.

Tystnad råder om JA

Insändare. Vad innebär januariöverenskommelsen för svensk arbetsmarknad?

Vart är vi på väg?

Insändare. Det politiska läget är oroande. Det enda som hörs är högerns oro för de många skjutningarna.

Många tankevurpor om skyddsombuden

Debatt. Om inte facken utser skyddsombuden, vem ska då driva deras ärende om de motarbetas, hindras eller trakasseras? Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig, Transport, svarar på Svenskt Näringslivs och Företagarnas debattinlägg i SvD.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Jag blir nervös av klockor

Livets mening. Jag köpte en målning på ett galleri. En bekant hade rekommenderat mig att gå dit och plötsligt fanns den bara där. Bilden på kvinnoansiktet med björkar i bakgrunden. Kvinnan hade något beslöjat över sig med en gåtfullt frånvarande blick.

Efter olyckan …

Påkörd. Egentligen vill jag inte skriva det här. Det som har hänt, har hänt. Någon i en Tesla gjorde ett misstag i halkan vid avfarten till Sillekrogs parkering, en lastbilschaufför (jag) blev påkörd efter att Teslan studsat in i trailern. Men ingen dog eller blev allvarligt skadad trots att personbilen höll gott och väl hundra kilometer i timmen och jag flög flera meter.

Vredens druvor

Läsupplevelse. En vanlig dag. E4:ans alla långtradare från öst med mest konsonanter på kapellen kör om mig, där jag ligger i åttiotvå kilometer i timmen. En del klarar det med marginal. Andra felbedömer avståndet och går in alldeles för nära så att jag tvingas bromsa eller gå ut i kanten. Men det gör inget för jag lyssnar på en fantastisk ljudbok: Vredens druvor av John Steinbeck.

Vi kör rakt in i vildsvinsflocken

Ledare. Fredag kväll. Kolmörker. Det är 70-väg genom Roslagen och ganska mycket trafik. Plötsligt rusar de ut på vägbanan, bara några meter framför vår bil. En hel flock vildsvin. I ögonvrån hinner jag uppfatta minst två vuxna djur och en hoper små. En hundradels sekund senare plöjer vi in i klungan.

Ge oss ett effektivt övervakningssystem

Ordförandeord. När jag skriver den här krönikan har jag just deltagit i en träff där Transportföretagen presenterade sin rapport Effektivare tillsyn av yrkestrafiken.

Bostadskrisen måste lösas

Ledare. Det finns svarta hål i det svenska välfärdsbygget. Ett rör bostadspolitiken. I främst storstäderna slår bostadsköerna nya rekord.