Debatt

Vad gör facket för mig?

idébild debatt

Debatt. Många gånger när man är ute i jobbet eller privat så får man höra följande kommentarer: Facket gör inget! Facket ska vara opolitiskt! Då är min första fråga till dig, vem är facket?

Är facket i dina ögon ombudsmännen som svarar på arbetsrättsliga frågor?

Är facket i dina ögon de regionala skyddsombuden som svarar på arbetsmiljöfrågor?

Är facket de fackligt förtroendevalda på din arbetsplats?

Är facket de fackligt förtroendevalda i din sektion?

Sanningen är den att facket är en förening, en förening som byggs upp av sina medlemmar. Facket är alltså du som är medlem.

Du bör ställa dig frågorna:

När var jag på ett medlemsmöte senast?

När hjälpte jag senast till med att sprida fackets budskap?

Har jag tagit del av de utbildningar som facket håller i?

Hur mycket pratar jag om facket på min arbetsplats?

Min motfråga till dig som inte tycker att facket gör något är då:

Vad gör du, du som är facket?

Sen till den andra frågan om att facket ska vara opolitiskt.

Nej! Hur ska vi kunna driva våra frågor upp till regering och riksdag om vi inte är involverade i politiken?

Vi ska påverka politiken så mycket som möjligt, för besluten som tas i Stockholm påverkar oss i hela Sverige. Vi ska samverka med politiken då det gynnar oss medlemmar.

Vi ska ställa krav på våra politiker i kommuner, regioner och riksdagen.

Förtroendevalda, ombudsmän, regionala skyddsombud och anställda kan inte göra detta själva.

För det mina vänner kan vi bara göra tillsammans för det är vi alla som är Facket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    26 augusti, 2018

    Det här med att vara opolitisk är en sak, att vara ensidigt för ett politisk parti och samtidigt vägra andra partier att deras medlemmar skall engagera sig fackligt är naturligtvis en väg att gå men det gynnar inte facket som intresseorganisation. Verkligheten är mer komplicerad än så. Å ena sidan vill Transport att godset inte skall gå på lastbil och dessutom är man emot cabotage. Å andra sidan är det brist på svenska lastbilschaufförer så Sverige skulle inte klara av transportbehovet om inte cabotaget fanns. Problem finns onekligen, att då liera sig med en politisk lättviktare som Enroth är inte särskilt verkningsfullt ut ett transportpolitisk perspektiv.

Lästips:

Transportarbetarens logga

1,9 miljoner till Transport-medlemmar

Juridik. 1,9 miljoner kronor gick till medlemmar i Transport efter rättstvister, enligt LO-TCO Rättsskydds årsstatistik.

Transportarbetarens logga

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

”Dags för facken att organisera cykelbuden”

Debatt. Där ligger man på soffan en söndag och känner sig trött efter gårdagens hålligång. En pizza, eller kanske en hamburgare, skulle sitta bra.

Ställ fram sopkärlen!

Insändare. Sophämtarna ska inte behöva skada sig, skriver Truckworker.

Dags för facken att organisera cykelbuden

Debatt. Där ligger man på soffan en söndag och känner sig trött efter gårdagens hålligång. En pizza, eller kanske en hamburgare, skulle sitta bra.

Transport tar steg i rätt riktning

Insändare. Vi i Transportarbetareförbundet är medvetna om de orättvisa lönerna inom sjuk- och färdtjänstresor, skriver Transports ombudsman Mats Andersson i ett svar på en insändare från en missnöjd färdtjänstchaufför.

Avtalsrörelsen: Tidningsbud & reklamutdelare
Avtalsrörelsen tidningsbud

Hopp för buden

Tidningsbud. Det här handlar om en bransch under hård press – medier i allmänhet och tryckta tidningar i synnerhet. Utsatta och längst ut i kedjan finns tidningsbuden.

Tidningsbuden är väldigt lojala och plikttrogna. Det brukar arbetsgivarorganisationens Anders Bergqvist och Charlott Richardson höra från distributionsföretagen: ”Och de har en viktig demokratisk uppgift i dag, i tider av faktaförvrängning och spridning av rena lögner.”

Arbetsgivarsidan tar strid om arbetstiden

Medieföretagen. Arbetsgivarna vill ha flexibilitet. Facket vill ha betalt för hela arbetspasset. Lönerna lär följa de andra uppgörelserna i 2020 års avtalsrörelse för tidningsbud.

Annika Jonsson kör 17 mil varje arbetspass, Lennart Thuresson kör 12. Båda är veteraner bland tidningsbuden i Jämtland, och vet att man måste kunna byta ett däck om det blir punktering på natten.

Tidningsbud oroar sig för pensionen

Tidningsbud. Nog går det att försörja sig som tidningsbud – om man bor på landet i ett hus som är färdigbetalat. Däremot finns oron för att pensionen inte ska räcka, både hos Annika Jonsson och Lennart Thuresson.

Vilka förhandlar för oss?

Insändare. Jag har läst i kvällstidningar om att LO förhandlar om anställningstrygghet, samtidigt som Kommunal anklagar LO för att sälja ut anställningstryggheten.

Naturlag på tvärs med yrkesförarna

Ledare. Lägre löner ska lösa arbetslösheten bland unga och nyanlända. Det är en sorts naturlag. En del av ett marknadstänkande där hörnstenarna är konkurrens och jämvikt mellan tillgång och efterfrågan.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Den hårda vägen

Lastbilstillverkare. Kampen har förts i många år och böljat fram och tillbaka. Arbetsgivare mot arbetsgivare, arbetare mot arbetare. Men hittills utan segrare. När den ene fått in ett hårt slag kommer den andre snart med ett som är än värre. Vad kampen handlar om? Naturligtvis om striden mellan lastbilstillverkarna Scania och Volvo.

Kejsaren ÄR naken

Politik. Jag vet inte vad priset är för att vara som den lille pojken när han säger ”Men han har ju inget på sig!”, när kejsaren i HC Andersens saga står där naken inför folket. Men jag tar ändå risken och säger det: skrota januariavtalet Stefan Löfven!

Jag gillar Greta!

Klimatkamp. Jag har aldrig träffat miljöaktivisten Greta Thunberg. Men på lite omvägar känner jag till mer om henne än det som står i pressen. Och jag kan bara säga en sak: ta flyget hem Greta, du får det!

Det här kan bli bra för Europas chaufförer

Ordförandeord. När vi nu står inför en avtalsrörelse konstaterar jag att vi – Transport – bara är så starka som den sammanlagda styrkan av våra medlemmar. Vi är våra medlemmar; er vilja, er kunskap, er drivkraft.