Kongress 2017

Vad är viktigaste frågan?

Enkät. Vi frågade fem transportare på kongressen: Vilken är den viktigaste fråga?

Elsabet HultbergElisabet Hultberg,

tankbilschaufför, Skinnskatteberg.

– Framtiden, utvecklingen! Hur vi går framåt, det finns så många aspekter. Jag vill höra lite om olika viljor och hur olika personer ser på möjligheterna att utvecklas som förbund.

 

 

 

Jonatan ÖsterholmJonathan Österholm,

lastbilschaufför, Västerås.

– En fjärde person i förbundsstyrelsens verkställande utskott. Jag sa ja, men förlorade. Lite tråkigt. Vore bra med en förbundssekreterare eftersom ordföranden behövs på så många håll. Avtalen är viktigast för oss på golvet.

 

 

 

Lena Hunt Viberg Lena Hunt Wiberg,

terminalarbetare, Borås.

– Ordförandeposten, den som ska leda förbundet fem år framåt. Vem det blir är helt avgörande. Jag vill inte säga vem jag röstar på, men det är jättetråkigt med alla strider som splittrat förbundet och förstört verksamheten.

 

 

 

Helena BlomstrandHelena Blomstrand,

Kristianstad, färdtjänst- och taxichaufför.

– Att vi taxi- och färdtjänstchaufförer ska bli behandlade som mänskliga varelser! Transport måste trycka på för att samhällsbetalda resor inte ska gå till företag som låter vinsten gå till skatteparadis. Pengarna ska stanna i Sverige.

 

 

 

Roger SVenssonRoger Svensson,

värdetransportör, Huskvarna.

– Frågan om förbundets riktning i framtiden. Det viktigaste är modern historia. Vi behöver en stark ledning som är lyhörd och öppen mot medlemmarna. Det är helt avgörande för att vi ska få arbetsro och kunna driva våra frågor.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Hallå där!

Micaela

... lastbilschaufför från Kristinehamn, som körde mellan Jönköping och Mariestad med tjuvar i lasten.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.

Tredje trädet stoppade tidningsbud

Tidningsbud. Lotta Ringius som delar ut tidningar på Dalarö fick vägen blockerad av tre träd under natten. Tidningsbuden är bland de första som möter farorna med ett oväder som Ciara.

Värdehanterare får behålla vilkoren

Bevakning. Loomis och Nokas värdehantering slås ihop till ett bolag när storaffären har gått igenom. Det betyder att alla anställda behåller sina anställningsår och villkor.