Ledare

Vad är lösningen?

Ledare. Barn med adhd får vänta orimligt länge på utredning. Våldtäktsanmälningar samlas på hög. Åldringar far illa. Vägarna är dåliga. Bara fyra procent av alla bostadsinbrott klaras upp. Skolans personal går på knäna.

Det är många medierapporteringar som handlar om ett välfärdssamhälle som krackelerar. I ärligheten namn är det nog svårt att hitta ett enda område där den offentliga sektorn lever upp till alla högt ställda mål.

Vad är lösningen för att reparera sprickorna? Statens utgifter uppgår i år till drygt 960 miljarder kronor. Av det får rättsväsendet styvt 44 miljarder, försvaret 50 miljarder och kommunikationerna runt 55 miljarder. Sjukvård, omsorg och ersättningen vid sjukdom eller funktionshinder kostar totalt 170 miljarder. Avgiften till EU landar på 21,5 miljarder.

Migration, jämställdhet och ”nyanlända invandrares etablering” beräknas kosta totalt 65 miljarder. Den utgiftsposten kommer garanterat att bli en valfråga även i den här valrörelsen.

Inte spara sig ur

Är det här Sverige ska spara in? Nej, jag tror över huvudet taget inte att det går att spara sig ur de brister som kommit upp till ytan.

Sverige behöver satsa offensivt och sluta se nya skolbyggnader, simhallar och broar som svarta hål i budgeten. Hushåll som lånar pengar och renoverar villan har ju inte bara ökat sin skuldsättning – de har faktiskt skapat en värdeökning också.

Parallellt måste vi skingra oron som finns bland många vanliga arbetstagare. Försäkringarna som ska träda in vid arbetsskador och sjukdom måste förbättras, liksom pensionerna.

För att nå hit måste skatteintäkterna öka. En bra start är att satsa mer på att minska den svarta sektorn och att driva in moms och avgifter från utländska transportföretag som opererar i Sverige.

Vi måste också se till att inhemska företag betalar mer till det allmänna. Svensk bolagsskatt är låg och alltför många storföretag tricksar med avancerade upplägg för att helt undslippa skatt.

Svallvåg med unga

Det är några år sedan framtidsforskare pekade på faktorer som sätter fart på ett lands ekonomi. En sådan inträffar precis i skedet då utvecklingsländer tar steget ur fattigdom. Plötsligt minskar barnadödligheten, men familjerna hinner inte ”ställa om” – utan fortsätter alstra stora barnkullar.

I svallet skapas en ovanligt stor våg av unga människor som når 15–20 års ålder ungefär samtidigt. Ungdomar som börjar plugga, jobba och konsumera. Det skapar i sin tur tillväxt.

Sverige har precis fått en sådan våg. Genom ett oväntat tillskott av nyanlända. Vi som jobbar på Transports förbundskontor ser dem varje dag. Unga från Syrien, Afghanistan, norra Afrika som tar hissen högst upp i huset för att gå på SFI-kurs, svenska för invandrare.

Nästan alla är i åldrarna 18 till 25 år. I deras ögon tycker jag mig ana en iver och en framtidstro. Drömmar om ett tryggt liv i ett fruset land som inte haft krig på 200 år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. James Brocka:
    13 mars, 2018

    Det finns många nivåer att behandla. Men lite tillspetsat och förkortat. Se till att statliga utgifter redovisas korrekt. Se till att avtal skrivs med verklighetsanknytning. Tydliga kravspecar mot huvudmännen /tecknade part. Adekvat utbildningsgrad behövs, på flera instanser. Utred och inför, vid behov, tjäntemannaansvar. Se över medborgarlönsalt. Sätt fler unga vuxna i sysselsättning på sin ort inom skola och vård. Inled större samarbete inom Interpol mm, EU och FN.

  2. Örjan Torpe:
    6 mars, 2018

    Det framkom ju rätt nyligen att ungefär hälften av de svenska hushållen har inget sparande alls. Det innebär att skattehöjningar innebär välfärdssänkningar för merparten. Att börja införa förmögenhetsskatt och arvsskatt innebär bara att förtroendet för staten kommer att minska. Det visade Panamaskandalen. Det är nämligen så att oavsett om man är rik eller fattig så vill man inte förlora pengar på sitt sparande. Att tillgångsvärdet har ökat iom prishöjningen på fastigheter innebär ju inte att man kan äta oxfile. Man har sas inte pengarna i handen. Vi har nått ett skattetak där varje skatteökning kan vara förödande för ekonomin i stort.

  3. Örjan Torpe:
    3 mars, 2018

    De flesta missuppfattningar som förfäktas är att bara man har jobb och betalar skatt bidrar man till välfärden. I Sverige måste varje skattebetalare betala ca 50.000:- för att vara "lönsam". Nu är det inte så enkelt att bara höja skatterna för att uppnå en högre välfärd. Sverige har den lägsta disponibla inkomsten i Norden. Höjer man skatten så minskas människornas konsumtion och eftersom det är lätt att låna pengar idag kompenserar man detta med exempelvis kreditkortslån. Problemet för landet blir när alla skall betala tillbaka sina konsumtionslån samtidigt. Då minskas konsumtionen och BNP per capita blir lägre=välfärd kaputt och klyftorna ökar. Lösningen är att sänka skattetrycket för gemene man så man har råd att amortera på lån och handla varor. Grundavdragshöjningen var ett genidrag som inte ens Alliansen fattar beroende på att man egentligen är en sossesvans och har dessutom gått in i Goebbelsfällan genom S-uttrycket "ofinansierade skattesänkningar". Att skatter har en ekonomisk elasticitet (skatthöjning 1 kr-0,5 kr tillbaka) fattar Magdalena Andersson inte, åtminstone utåt, det framskymtas dock ibland. Ekonomi är alldeles för allvarligt att för att överlåtas åt politiker.

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Varför klarar Polen lika löner?

Ledare. I somras röstade EU igenom nya skärpta regler för internationella lastbilstransporter. Tanken är att skapa sundare konkurrens och bättre villkor för chaufförer, som många gånger tvingats leva månader i lastbilshytten.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Motståndet växer mot gig-jobben

Ledare. På olika håll i världen börjar stater reagera mot att Uber och andra så kallade gig-företag suddat ut gränserna mellan anställda och egenföretagare.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Modernare arbetsrätt – fråga Bengt Erik

Ledare. För 18 år sedan skrev vi om Bengt Erik. Han hade fått sparken från Statoilmacken i Lycksele. Motiveringen var arbetsbrist.

Varför klarar Polen lika löner?

Ledare. I somras röstade EU igenom nya skärpta regler för internationella lastbilstransporter. Tanken är att skapa sundare konkurrens och bättre villkor för chaufförer, som många gånger tvingats leva månader i lastbilshytten.

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Värstinglandet

Corona. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Motståndet växer mot gig-jobben

Ledare. På olika håll i världen börjar stater reagera mot att Uber och andra så kallade gig-företag suddat ut gränserna mellan anställda och egenföretagare.

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Hejda Amazons framfart

Insändare. Transport och alla andra fackförbund måste hindra Amazon från att utöka sin etablering i Sverige.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .