ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Tidigare har organisationerna, var och en för sig, lanserat olika modeller för att certifiera seriösa åkerier.

Vi har nu kommit så långt att parterna tagit fram en avsiktsförklaring som innebär att de tre organisationerna ställer sig bakom en märkning, ”Fair Transport”. Syftet är givetvis att branschen ska motverka osund konkurrens, dåliga villkor och dålig arbetsmiljö.

För Transport fanns det två förutsättningar för att vi skulle gå vidare med detta projekt. Det första var krav på kollektivavtal. Det andra att det skapas ett revisionssystem. En kontroll som säkerställer att företag som klassats som ”Fair Transport” lever upp till förväntningarna.

Båda dessa krav är uppfyllda i avsiktsförklaringen, så nu startar vi arbetet med att hitta den slutliga formen. Det känns mycket spännande och jag hoppas att detta också blir ett verktyg som transportköpare och andra upphandlare kommer att använda.

När detta skrivs har vi precis klarat av den digitala endagskongressen i LO. En ny ledning har blivit vald och jag hoppas verkligen att den klarar av utmaningen med ett splittrat LO, las-förhandlingar, prolongerade kollektivavtal och mycket annat. Vi på Transport hade hoppats på Johan Lindholm från Byggnads till ordförandeposten, men när han klev av så stod Susanna Gideonsson från Handels kvar som enda kandidat. Susanna kommer säkert att göra ett bra jobb i en svår situation.

Jag vill också rikta ett grattis till våra unga transportare som tagit studenten!

Ni är nu färdigutbildade och säkert sugna att börja jobba. Det är ni killar och tjejer som är vår framtida yrkeskår. Det är ni som kommer att leda den fackliga kampen på arbetsplatserna. Jag hoppas att ni väljer att bli fullvärdiga medlemmar så att vi tillsammans kan säkerställa att ni får den lön ni har rätt till. Och att ni och era arbetskamrater har schysta villkor varje dag på jobbet. För tillsammans är vi starka!

Slutligen måste jag passa på att önska er medlemmar en skön sommar trots det knepiga läget med covid-19 och restriktioner. Vi får helt enkelt anpassa oss till situationen och göra det bästa möjliga av det. Semester får tillbringas i närområdet och det är kanske läge att utforska lokala och närliggande pärlor.

Var rädda om er och ha en bra semester!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Transportarbetarna: Det här är viktigast att värna i las

Arbetsrätt. De anställdas trygghet går först för förbundet. Vad som är viktigast att bevara och förbättra i anställningsskyddet kan skilja sig. Transportarbetaren ställde frågan: Vad är viktigast för just ditt område eller din arbetsplats?

LO-borgen. Foto: Shutterstock

Las-förhandlingarna kraschade i natt

Arbetsrätt. Det blev inget avtal om ändringar i anställningsskyddet. Nattens förhandlingar mellan fack och arbetsgivare kraschade. Nu hotar regeringskris.

Ovissheten består

Ordförandeord. När jag skriver detta har regeringen precis lagt sin höstbudget. En budget som definitivt inte är som förr, på gott och ont. Den här budgeten är ett stort steg framåt jämfört med tidigare under mandatperioden, inte minst fördelningspolitiskt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Banta eller inte?

Hälsa. Sommaren har varit ljuvlig, lugn, fridfull och med mycket god mat – ja kanske lite för mycket. En viss extra rondör kunde spåras både på mig och på kollegorna vid jobbstarten. Kanske borde man göra något åt det?

Värstinglandet

Corona. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

Varför klarar Polen lika löner?

Ledare. I somras röstade EU igenom nya skärpta regler för internationella lastbilstransporter. Tanken är att skapa sundare konkurrens och bättre villkor för chaufförer, som många gånger tvingats leva månader i lastbilshytten.

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

Motståndet växer mot gig-jobben

Ledare. På olika håll i världen börjar stater reagera mot att Uber och andra så kallade gig-företag suddat ut gränserna mellan anställda och egenföretagare.

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Hejda Amazons framfart

Insändare. Transport och alla andra fackförbund måste hindra Amazon från att utöka sin etablering i Sverige.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.