V: Fyra förslag mot fusk i åkeribranschen

Debatt. Svensk åkeribransch befinner sig i fritt fall. Priset betalas av chaufförer med sämre löner, ovärdiga arbetsförhållanden och ett farligare arbete. Men också av hederliga åkerier som utsätts för en prispress som omöjliggör konkurrens på lika villkor. I det läget agerar regeringen alldeles för långsamt. Därför presenterar Vänsterpartiet fyra åtgärder som omedelbart måste genomföras.

Vem vill möta en långtradare med en utmattad lastbilschaufför som kört hela natten, på hala svenska vintervägar? Och vem vill dela hans anställningsvillkor?

Misstänkt fusk, mygel och svenska chaufförer och åkare med kollektivavtal som ställs mot desperata utländska chaufförer på ”slavkontrakt”. Skatteverkets rapport Åkeriverksamhet i Sverige 2015 är skrämmande läsning. Svart på vitt presenteras underlag för att fusket i åkeribranschen är så omfattande som många befarat – misstänkt fusk och fel har hittats i hela 80 procent av de granskade fallen. Sammanlagt har 44 miljoner i extra skatt och avgifter uttaxerats av 40 företag som påkommits med fingrarna i syltburken och runt 1 000 chaufförer utreds för vilket land de ska betala skatt i.

Det är i huvudsak svenska företag som systematiskt använt sig av olika upplägg för att undkomma skatt och dumpa villkoren. Företag anlitar utländska bemanningsföretag, utnyttjar chaufförer som de anser vara egna företagare men som saknar F-skatt, anlitar utländska åkerier som inte är registrerade någonstans, övergår till att anlita utländska chaufförer eller företag som får sämre betalt och sämre villkor. Enligt Skatteverket har det ibland varit av ren girighet och ibland för att man anser sig tvungen att pressa priserna så lågt för att få uppdraget.

Vi har i dag en åkeribransch i fritt fall och en kris som gör att den förtvinar i Sverige. Branschen är livsviktig för svensk ekonomi och omfattar 10 000 åkeriföretag som sysselsätter 86 000 personer. Den sammanlagda omsättningen är 100 miljarder. Priset betalas av chaufförer med sämre löner, ovärdiga arbetsförhållanden och ett farligare arbete.

Men priset betalas också av alla hederliga åkerier som utsätts för en prispress som omöjliggör konkurrens på lika villkor och tvingar många att stänga ner verksamheten. Och av miljön som tar stor skada av en hårt prispressad åkeribransch, med okontrollerade stora utsläpp och halvtomma transporter. Det svenska samhället går även miste om hundratals miljoner i undanhållna skatteintäkter som kunde gått till välfärd och investeringar för oss alla.

Från Vänsterpartiets sida vill vi i ett första steg se följande fyra åtgärder omedelbart genomförda:

• Inför den holländska modellen som gör att ett åkeri endast kan använda sig av personal som har en tillsvidareanställning, kör åkeriets egna lastbilar och omfattas av gällande kollektivavtal. Vi vill dessutom förbjuda möjligheten att använda F-skatt för bara en arbetsgivare.

• Satsa 50 nya miljoner på att förstärka trafikpoliserna och skapa en specialenhet inom polisen för att ta tag i illegala transporter på allvar. Dra in trafiktillståndet för oseriösa företag.

• Skärp beställaransvaret och gör det omedelbart efter Transportstyrelsens delredovisning av sitt uppdrag i mitten av mars. Transportköparna och logistikföretagen – de som beställer transporterna – ska fullt ut vara ansvariga för chaufförens arbetsvillkor. Tuffare sanktionsmöjligheter mot dem som inte tar det fulla ansvaret.

• Upprätta öppna, transparanta och tvingande register på alla som är verksamma i transportnäringen i Sverige. Inte minst för att förenkla Skatteverkets viktiga kontrollverksamhet för att avslöja fusket och fasaderna.

Vänsterpartiet säger nej till lönedumpning och kräver svenska kollektivavtal och trygghet på jobbet för alla chaufförer som arbetar i landet. Det måste också vara schyst konkurrens mellan åkarna. Lika villkor och regler ska gälla för alla som framför tunga fordon i kommersiell trafik i Sverige.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Insändare

Är inte äldre värda samma försäkringsskydd?

Försäkringar. Jag har varit på kongress … många frågor avhandlades och många beslut togs! Avtalsförsäkringar behandlades i ett antal motioner. Många olika infallsvinklar och olika yrkanden, jag lyssnade på argument och höll med om mycket som sades. Dock är det en sak jag inte förstår.

Var finns moralen och etiken?

Kongressen 2017. Som gäst på Transports kongress var det inte alltid lätt att följa förhandlingarna.

Kul-tur på hjul

Davids krönika. Ett par saker är Transport särskilt känt för bland allmänheten: kampen mot lönedumpning och vägkrogsbiblioteken med ljudböcker. De som gjort chaufförer till den kanske mest belästa yrkesgruppen i Sverige.

Alla transportare behövs i framtiden

Ordförandeord. Kongressen i Örebro är avslutad. Vårt förbund har stakat ut inriktningen för framtiden genom en lång rad beslut inom olika områden.

Ett kampförbund – det är stort

Ledare. Kongressen är över. Det är som att komma ut ur en dimma av val, motioner, intensiva diskussioner, yrkanden, halvdruckna fikamuggar och propositionsordningar så invecklade att den som nickar till en halv sekund är vilse i rymden.

Olycklig polarisering

Ledare. Onsdag eftermiddag. Kongressen har precis lagt fast att Transport ska vara ett kampförbund.

TRANSPORTS FRAMTID

Därför vill vi ha Tommy Wreeth som ordförande

Debatt. Eftersom det är på kongressen nedanstående frågor egentligen hör hemma hade vi inte tänkt ta till orda, men likt biskop Brask ser vi oss nu nödsakade att ta bladet från munnen.

TRANSPORTS FRAMTID

Förbundets framtid sedd från Göteborg

Debatt. Avdelning 3:s kongressombud är glada över beskedet att Markus Pettersson kandiderar till att bli Transports näste förbundsordförande. Efter diskussion ställer sig hela vår delegation bakom Markus kandidatur.

TRANSPORTS FRAMTID

Välj ett stadigt vu!

Debatt. Jag vet hur det känns när man stirrar på färdskrivarklockan för att utnyttja körtiden till max. Jag vet hur det känns när familjen klagar över sen hemkomst för fjärde dagen i rad. Jag vet också hur "mysigt" det är när man fått olja eller diesel på handskarna direkt på morgonen, utan att ha möjlighet att få ut nya innan passet är slut, om ens då …

Ett lönesänkaravtal som saknar motstycke

Debatt. Seko sjöfolk sänker lönen för sjömän inom sitt avtalsområde med 22 procent. Ni läste rätt. Fackförbundet Seco sjöfolk håller i yxan. Det nya avtalet gäller från och med den 2 april i år.