V: Fyra förslag mot fusk i åkeribranschen

Debatt. Svensk åkeribransch befinner sig i fritt fall. Priset betalas av chaufförer med sämre löner, ovärdiga arbetsförhållanden och ett farligare arbete. Men också av hederliga åkerier som utsätts för en prispress som omöjliggör konkurrens på lika villkor. I det läget agerar regeringen alldeles för långsamt. Därför presenterar Vänsterpartiet fyra åtgärder som omedelbart måste genomföras.

Vem vill möta en långtradare med en utmattad lastbilschaufför som kört hela natten, på hala svenska vintervägar? Och vem vill dela hans anställningsvillkor?

Misstänkt fusk, mygel och svenska chaufförer och åkare med kollektivavtal som ställs mot desperata utländska chaufförer på ”slavkontrakt”. Skatteverkets rapport Åkeriverksamhet i Sverige 2015 är skrämmande läsning. Svart på vitt presenteras underlag för att fusket i åkeribranschen är så omfattande som många befarat – misstänkt fusk och fel har hittats i hela 80 procent av de granskade fallen. Sammanlagt har 44 miljoner i extra skatt och avgifter uttaxerats av 40 företag som påkommits med fingrarna i syltburken och runt 1 000 chaufförer utreds för vilket land de ska betala skatt i.

Det är i huvudsak svenska företag som systematiskt använt sig av olika upplägg för att undkomma skatt och dumpa villkoren. Företag anlitar utländska bemanningsföretag, utnyttjar chaufförer som de anser vara egna företagare men som saknar F-skatt, anlitar utländska åkerier som inte är registrerade någonstans, övergår till att anlita utländska chaufförer eller företag som får sämre betalt och sämre villkor. Enligt Skatteverket har det ibland varit av ren girighet och ibland för att man anser sig tvungen att pressa priserna så lågt för att få uppdraget.

Vi har i dag en åkeribransch i fritt fall och en kris som gör att den förtvinar i Sverige. Branschen är livsviktig för svensk ekonomi och omfattar 10 000 åkeriföretag som sysselsätter 86 000 personer. Den sammanlagda omsättningen är 100 miljarder. Priset betalas av chaufförer med sämre löner, ovärdiga arbetsförhållanden och ett farligare arbete.

Men priset betalas också av alla hederliga åkerier som utsätts för en prispress som omöjliggör konkurrens på lika villkor och tvingar många att stänga ner verksamheten. Och av miljön som tar stor skada av en hårt prispressad åkeribransch, med okontrollerade stora utsläpp och halvtomma transporter. Det svenska samhället går även miste om hundratals miljoner i undanhållna skatteintäkter som kunde gått till välfärd och investeringar för oss alla.

Från Vänsterpartiets sida vill vi i ett första steg se följande fyra åtgärder omedelbart genomförda:

• Inför den holländska modellen som gör att ett åkeri endast kan använda sig av personal som har en tillsvidareanställning, kör åkeriets egna lastbilar och omfattas av gällande kollektivavtal. Vi vill dessutom förbjuda möjligheten att använda F-skatt för bara en arbetsgivare.

• Satsa 50 nya miljoner på att förstärka trafikpoliserna och skapa en specialenhet inom polisen för att ta tag i illegala transporter på allvar. Dra in trafiktillståndet för oseriösa företag.

• Skärp beställaransvaret och gör det omedelbart efter Transportstyrelsens delredovisning av sitt uppdrag i mitten av mars. Transportköparna och logistikföretagen – de som beställer transporterna – ska fullt ut vara ansvariga för chaufförens arbetsvillkor. Tuffare sanktionsmöjligheter mot dem som inte tar det fulla ansvaret.

• Upprätta öppna, transparanta och tvingande register på alla som är verksamma i transportnäringen i Sverige. Inte minst för att förenkla Skatteverkets viktiga kontrollverksamhet för att avslöja fusket och fasaderna.

Vänsterpartiet säger nej till lönedumpning och kräver svenska kollektivavtal och trygghet på jobbet för alla chaufförer som arbetar i landet. Det måste också vara schyst konkurrens mellan åkarna. Lika villkor och regler ska gälla för alla som framför tunga fordon i kommersiell trafik i Sverige.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Försäkringskassan husfasad

Det handlar om människor!

Debatt. Kränkningen av redan utsatta människor måste få ett slut. Fredrik Lundh Sammeli och socialminister Annika Strandhäll skriver ”att de hör berättelser från människor om hur de upplever att tryggheten har brustit och stödet varit för dåligt i sjukförsäkringen” (Norrbottens-Kuriren). Det är inte en upplevelse, det är verklighet!

Lönekriterierna blir helt absurda

Ledare. Anställda på Försäkringskassan får högre lön ju fler personer som nekas sjukpenning. Avslöjandet i SVT:s program Agenda kom från anonyma handläggare på kassan som vittnar om hård press för att minska statens utgifter för sjukskrivningar.

Dumpa inte våra villkor med skattepengar!

Ordförandeord. Det är valår i år och valrörelsen har kommit i gång, både hos partierna och hos oss som förbund. Utspelen duggar tätt och nyligen presenterades regeringens vårbudget.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Marknaden har alltid rätt!

Krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

En gammal Amazon

Krönika. Miljö är inga enkla saker och nu har det kommit en larmrapport om att luftföroreningar från vedeldning ger minst tusen dödsfall om året i Sverige! Så vad göra? Förbjuda all vedeldning?

Vad skulle vi göra om vi inte var rädda?

Krönika. Solidaritet, detta otympliga ord. Att ställa upp för någon, kanske någon man inte ens känner. En folkgrupp, ett lands demokrati eller bara sina arbetskamrater.

Förhindra att industrins dolda dödsfällor tar fler liv

Debatt. I maj förra året dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra.

Hamn och stuveri är en viktig del av vår själ

Ordförandeord. Vi har arbetat oss igenom mars månad och ännu verkar det inte vara någon vår i sikte. En fråga som har engagerat oss även denna månad är den om situationen på APM Terminals i Göteborgs hamn, och jag förstår att den väcker mycket känslor och många funderingar bland våra medlemmar

Pallar du fram till pensionen?

Ledare. Vi lever allt längre och därför måste vi jobba längre – för att få ihop en dräglig pension. Det är en sanning som trumpetats ut ganska länge nu.

Hamnkonflikten i Göteborg
Göteborgs hamn

”Agera snabbt i Göteborg!”

Debatt. "Uppdrag granskning gjorde ett tappert försök den 17 januari att utreda hamnstriden i Göteborg. Det ökade förvirringen, granskarna blickade bakåt, inte framåt. Det leder ingen vart att älta de välkända stridsfrågorna. En meningsfull diskussion måste gälla framtiden, den möjliga utvägen. Konflikten gynnar de antifackliga krafterna. Strupgreppet om vår utrikeshandel måste lossas", skriver Dagens Nyheters före detta politiska chefredaktör Svante Nycander.

Vad är lösningen?

Ledare. Barn med adhd får vänta orimligt länge på utredning. Våldtäktsanmälningar samlas på hög. Åldringar far illa. Vägarna är dåliga. Bara fyra procent av alla bostadsinbrott klaras upp. Skolans personal går på knäna.

Fler trafikpoliser behövs

Debatt. Det finns en gräns för när någon måste sätta ner foten och säga ifrån mot åtgärder som skjuter en verksamhet i sank. En livsviktig företagsnäring dessutom, som påverkar alla i vårt land.