Utspel från SAS skapar oro bland markpersonalen

I höstas presenterade SAS planerna på att låta företaget Aviator ta över marktjänsterna på bolagets alla storflygplatser i Norden. Nu har ett bud lagts, som innebär att SAS gör sig av med ramparbetarna på Arlanda. Men behåller sina anställda i in- och utcheckningen.

Ombudsman Kenneth Grampe på Transports flygavdelning 46 är inte alls glad över vad han uppfattar som en kovändning från SAS ledning:

– Det här är en bomb som rört upp känslorna! Varför vill SAS plötsligt diskutera en lösning, där man säljer ut bara ramparbetarna på Arlanda, i Oslo och Köpenhamn? Medan man håller fast vid att hela markverksamheten ska tas över av Aviator på flygplatserna i Malmö och Göteborg?

– Det stämmer inte alls med vad SAS vd Rickard Gustafson hela tiden sagt, att andra är mycket bättre på att sköta marktjänsterna. Budet kommer att väcka starka reaktioner bland flygplatsarbetarna i Köpenhamn och Oslo också.

I ett informationsbrev från Aviator framgår att SAS vill behålla in- och utcheckningen på Arlanda, i Oslo och Köpenhamn för att man där redan gjort stora satsningar på IT och digitalisering och vill fortsätta utveckla detta.

Flygplatsarbetarna och facket är i grunden negativa till försäljningen av bagage- och frakthanteringen och vill helst behålla SAS Ground Handling, SGH, som arbetsgivare, förklarar Grampe.

Det var i september förra året som SGH och Aviator presenterade avsiktsförklaringen om en outsourcing. Några år tidigare skulle företaget Swissport ta över markhanteringen på flygplatserna, men den affären gick i stöpet.

Nu har i alla fall Aviator gått ut med information till fackliga företrädare om det nya budet. Det kommer att följas av förhandlingar mellan SGH och Aviator om bland annat villkor och pris.

– Först när det är klart ifall det blir affär, kan vi påbörja de fackliga förhandlingarna med arbetsgivarna, säger Kenneth Grampe.

Både SGH och Aviator tillämpar riksavtalet för flyget. Där finns en skrivning om att arbetsgivaren kan välja att använda ett rörligt eller fast ackord (ob-tillägg). Aviator har i dag ett fast ett ob-tillägg för sina anställda, medan SGH har ett rörligt.

Får SGH-arbetarna inte ta med sig sina nuvarande villkor till Aviator riskerar ramparbetare med mycket nattskift att få lönerna sänkta med en eller flera tusenlappar, uppger fackliga företrädare.

Blir försäljningen verklighet pekar uppgifter från Aviator på att företaget kommer att ta över SGH:s anställda med så kallad övergång. Alternativet för dem som inte vill följa med blir uppsägning.

– Just nu är det väldigt mycket oro och frågetecken. Vi kan inte stoppa affären, men vi kan försöka få till en bra övergång som möjligt, säger Kenneth Grampe.

Leandro Andrade Diestra är ordförande i SGH:s Transportklubb på Arlanda och har varit på informationsmöte om försäljningen.

– Största oron är att den nya arbetsgivaren inte kommer att värna om sin personal eftersom man har en helt annan arbetskultur, säger han.

Robert Langholz är ordförande i SGH:s Transportklubb på Landvetter i Göteborg. Han är bekymrad över att Aviator vid tidigare förhandlingar gett ett ganska arrogant intryck.

– Men jag kan ju inte säga vilken hållning de kommer att ha mot oss den här gången. Får vi inte behålla vårt rörliga ob-tillägg blir det jävligt kännbart, uppåt 3 000 kronor mindre för dem som jobbar mycket natt.

Fler ramparbetare lyfter fram oro för bestraffningar och avsked om de rapporterar om fel de gjort, som kan skada flygsäkerheten. Andra gäller Aviators korta varsel om endast två veckor vid omläggning av scheman och att arbetarna har haft svårt att få ut arbetskläder.

Aviators presskontakt Andreas Vassilaros är har förståelse för att bristen på svar, i ett så tidigt skede, skapar oro bland personalen. Han hoppas att så många som möjligt ska tacka ja till att gå över till bolaget och utlovar mer information längre fram. Detaljer om löner, kan Vassilaros inte säga något om än och han poängterar att företaget lägger stor vikt vid kvalitet och säkerhet.

– Jag känner inte till något fall där en anställd som rapporterat om misstag blivit bestraffad och våra medarbetare har generellt längre framförhållning än två veckor vid omläggning av scheman.

– Kläder kan anställda lätt beställa. Den enda förändringen är att man gör det via nätet nu och kan se vilka produkter som finns, säger Andreas Vassilaros.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Inget stopp för ensamjobb bland Loomis värdetransportörer

Värdetransporter. Arbetsmiljöverket gick först på huvudskyddsombudets och Transports linje: Loomis ska dubbelbemanna sina värdetransporter. Efter visst juridiskt krångel vänder myndigheten nu på klacken. Värdeväktarna får arbeta ensamma.

”Transport är landets största hamnfack”

Hamn. På onsdagskvällen sände Uppdrag granskning ett timslångt inslag om konflikten i Göteborgs hamn. Transports avtalssekreterare Peter Winsten är besviken: – Tyvärr var programmet väldigt tendentiöst. Reportrarna brydde sig inte ens om att klargöra att Transport faktiskt är det största hamnfacket i Sverige.

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.