Utspel från SAS skapar oro bland markpersonalen

I höstas presenterade SAS planerna på att låta företaget Aviator ta över marktjänsterna på bolagets alla storflygplatser i Norden. Nu har ett bud lagts, som innebär att SAS gör sig av med ramparbetarna på Arlanda. Men behåller sina anställda i in- och utcheckningen.

Ombudsman Kenneth Grampe på Transports flygavdelning 46 är inte alls glad över vad han uppfattar som en kovändning från SAS ledning:

– Det här är en bomb som rört upp känslorna! Varför vill SAS plötsligt diskutera en lösning, där man säljer ut bara ramparbetarna på Arlanda, i Oslo och Köpenhamn? Medan man håller fast vid att hela markverksamheten ska tas över av Aviator på flygplatserna i Malmö och Göteborg?

– Det stämmer inte alls med vad SAS vd Rickard Gustafson hela tiden sagt, att andra är mycket bättre på att sköta marktjänsterna. Budet kommer att väcka starka reaktioner bland flygplatsarbetarna i Köpenhamn och Oslo också.

I ett informationsbrev från Aviator framgår att SAS vill behålla in- och utcheckningen på Arlanda, i Oslo och Köpenhamn för att man där redan gjort stora satsningar på IT och digitalisering och vill fortsätta utveckla detta.

Flygplatsarbetarna och facket är i grunden negativa till försäljningen av bagage- och frakthanteringen och vill helst behålla SAS Ground Handling, SGH, som arbetsgivare, förklarar Grampe.

Det var i september förra året som SGH och Aviator presenterade avsiktsförklaringen om en outsourcing. Några år tidigare skulle företaget Swissport ta över markhanteringen på flygplatserna, men den affären gick i stöpet.

Nu har i alla fall Aviator gått ut med information till fackliga företrädare om det nya budet. Det kommer att följas av förhandlingar mellan SGH och Aviator om bland annat villkor och pris.

– Först när det är klart ifall det blir affär, kan vi påbörja de fackliga förhandlingarna med arbetsgivarna, säger Kenneth Grampe.

Både SGH och Aviator tillämpar riksavtalet för flyget. Där finns en skrivning om att arbetsgivaren kan välja att använda ett rörligt eller fast ackord (ob-tillägg). Aviator har i dag ett fast ett ob-tillägg för sina anställda, medan SGH har ett rörligt.

Får SGH-arbetarna inte ta med sig sina nuvarande villkor till Aviator riskerar ramparbetare med mycket nattskift att få lönerna sänkta med en eller flera tusenlappar, uppger fackliga företrädare.

Blir försäljningen verklighet pekar uppgifter från Aviator på att företaget kommer att ta över SGH:s anställda med så kallad övergång. Alternativet för dem som inte vill följa med blir uppsägning.

– Just nu är det väldigt mycket oro och frågetecken. Vi kan inte stoppa affären, men vi kan försöka få till en bra övergång som möjligt, säger Kenneth Grampe.

Leandro Andrade Diestra är ordförande i SGH:s Transportklubb på Arlanda och har varit på informationsmöte om försäljningen.

– Största oron är att den nya arbetsgivaren inte kommer att värna om sin personal eftersom man har en helt annan arbetskultur, säger han.

Robert Langholz är ordförande i SGH:s Transportklubb på Landvetter i Göteborg. Han är bekymrad över att Aviator vid tidigare förhandlingar gett ett ganska arrogant intryck.

– Men jag kan ju inte säga vilken hållning de kommer att ha mot oss den här gången. Får vi inte behålla vårt rörliga ob-tillägg blir det jävligt kännbart, uppåt 3 000 kronor mindre för dem som jobbar mycket natt.

Fler ramparbetare lyfter fram oro för bestraffningar och avsked om de rapporterar om fel de gjort, som kan skada flygsäkerheten. Andra gäller Aviators korta varsel om endast två veckor vid omläggning av scheman och att arbetarna har haft svårt att få ut arbetskläder.

Aviators presskontakt Andreas Vassilaros är har förståelse för att bristen på svar, i ett så tidigt skede, skapar oro bland personalen. Han hoppas att så många som möjligt ska tacka ja till att gå över till bolaget och utlovar mer information längre fram. Detaljer om löner, kan Vassilaros inte säga något om än och han poängterar att företaget lägger stor vikt vid kvalitet och säkerhet.

– Jag känner inte till något fall där en anställd som rapporterat om misstag blivit bestraffad och våra medarbetare har generellt längre framförhållning än två veckor vid omläggning av scheman.

– Kläder kan anställda lätt beställa. Den enda förändringen är att man gör det via nätet nu och kan se vilka produkter som finns, säger Andreas Vassilaros.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.