Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Hamnkonflikten i Göteborg kan ha kostat företagen uppåt 12,8 miljarder kronor i förluster, hävdar en regional näringslivsorganisation. Klädföretag har tvingats rea ut produkter som blivit försenade när godset blivit omdestinerat till andra hamnar, uppger forskare på Handelshögskolan.

Erik Helgeson, talesperson och styrelseledamot i Hamnarbetarförbundet, är skeptisk:

– Det är svårt att bemöta sådana uppgifter. Jag har ingen insyn i klädindustrin. Men det är klart att man frågar sig om det är seriös forskning eller lobbyarbete, som ska understödja kraven på inskränkningar av konflikträtten.

Om drygt två veckor skulle regeringen ha presenterat utredningen som sett över rätten att vidta strejker och andra stridsåtgärder.

Från fackligt håll finns en stor oro för inskränkningar. Där höjs också röster för att konflikten i Göteborgs containerhamn blivit en förevändning för näringslivet och borgerliga politiker att kräva förändringar man länge velat ha.

I de senaste avtalsrörelserna har arbetsgivarsidan exempelvis velat stoppa rätten att vidta sympatiåtgärder. Man har också efterlyst en princip om ”proportionalitet”. Det ska inte vara möjligt att ta ut en liten yrkesgrupp, ett fåtal nyckelpersoner, som stänger en hel fabrik eller industri.

Inför utredningen har det spekulerats i skadeverkningar som hamnkonflikten kan ha orsakat. Handelshögskolan har startat en studie som tar sikte på företagen, bland annat inom modesektorn.

Rapporten är inte släppt än, men enligt tidningen Dagens Nyheter uppger fem stora klädkedjor att deras transportkostnader ökat med 30 till 70 procent, när gods omdestinerats från Göteborg till andra hamnar.

Den lokala näringslivsorganisationen Business region Göteborg uppskattar att näringslivet förlorat mellan 6,4 och 12,8 miljarder kronor. Då har containrar styrts om till andra hamnar och i en del fall fått åka långa sträckor på lastbil.

Kritikerna anser att förtroendet är skadat för Göteborgs hamn, trots att inga stridsåtgärder vidtagits från någon part sedan försommaren 2017. Flera storkunder och rederier har valt bort Göteborg sedan konflikten bröt ut för två år sedan.

Hamnarbetarförbundets Erik Helgeson är skeptisk även på den här punkten:

– Om förtroendet är skadat för Göteborg som hamn, är det ju konstigt att de andra hamndelarna – roro- och bilterminalen – går bättre än någonsin. Där är det all-time-high.

– I de hamnarna har Hamnarbetarförbundet ännu större andel av medlemmarna, än i APM Terminal som konflikten gäller. Det rimmar illa med att det är vi som påstås skada förtroendet för Göteborgs hamn.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Snårig hamntvist avgörs i Arbetsdomstolen

Hamn. Behovsanställda i hamnarna, så kallad blixt, kan jobba i många år och utan att få företrädesrätt till ny anställning. Den rätten har parterna skrivit bort i kollektivavtalet. Nu ska Arbetsdomstolen (AD) pröva hur blixtjobb ska beräknas när det uppstår arbetsbrist.

Transportarbetarens logga

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Transportarbetarens logga

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?