Uthyrning på macken bäddar för överlass

Vilseleder. Många bensinstationer hyr ut stora släp och lastbilar som rymmer mängder av gods. Vad bolagen talar tyst om är att den högsta tillåtna lastvikten är låg. – De som hyr blir vilseledda. Fastnar förarna i en poliskontroll är risken stor att de blir av med körkortet, säger trafikpolis Roger Axelsson.

I höstas inledde polisen och Arbetsmiljöverket tillsammans en granskning av varutransporter i Stockholm. Kontrollerna visar att lätta lastbilar, som får väga högst 3,5 ton, ofta rullar med kraftiga överlass.

Men det är inte bara yrkesförare och småföretagare som syndar. På mackarna ökar uthyrningen av stora skåpsläp och lätta lastbilar med bakgavellyft.

För släpen är principen enkel. Ju större modell du väljer desto mindre kan du lasta – om man ser till vikten.

Den allra största varianten som OKQ8 och Circle K erbjuder rymmer hela elva kubikmeter, med en maximal lastvikt på bara runt 400 kilo. Det motsvarar strax över 35 kilo per kubikmeter. I praktiken går det inte ens att lasta släpet halvfullt med skorpor – om man ska köra lagligt.

För lätta lastbilar är utgångsläget inte mycket ljusare. Lasten får väga kring 800 kilo när bilen har bakgavelhiss. Då rymmer bilarna ändå bortåt 20 kubikmeter.

Det låter kanske hanterbart för den som ska köra ett flyttlass, men i lastvikten ska också passagerarna i hytten räknas in.

Vad säger då uthyrarna när privatpersoner frågar om släp och bilar för en bostadsflytt? Transportarbetaren ringer först OKQ8:s centralbokning och ber om största möjlig lastbil som får köras med B-körkort.

Den manliga rösten säger:

– Vi har bilar som rymmer upp till 22 kubikmeter. De är bra om du har mycket flyttgods.

Okej, hur mycket får lasset väga som högst när jag fyllt bilen?

– Det var en väldigt bra fråga. Jag kan inte svara på den, jag vet faktiskt inte ens hur man får fram uppgiften. Det bästa är nog om du ringer direkt till någon av våra stationer som hyr ut bilar.

I utkanten av Stockholm ligger en OKQ8-station som erbjuder lastbilar. Transportarbetaren upprepar frågan om maxlast och efter en stunds letande hittar biträdet uppgiften – 800 kilo.

Jag ska ha ett par medhjälpare med i hytten. Räknas de som last?

– Nej, det är bara godset på flaket som ingår, säger biträdet som uppenbarligen inte har koll på tjänstevikt, totalvikt och maxlast.

Jag ska köra ett stadigt flyttlass och är lite orolig för vikten. Kan det bli överlass?

– Nej, det tror jag absolut inte. Soffor och möbler väger inte så mycket. Det är värre om du lastar på ett par motorcyklar.

Circle K hyr också ut lastbilar. På hemsidan anges maxlasten till 782 kilo. Men vad ska räknas in? Frågan går till en mack strax utanför Stockholms tullar:

– Oj, bra fråga. Jag är inte helt säker. Har du passagerare i hytten ska de nog inte räknas med i lastvikten. Det är grejerna på flaket som får väga 782 kilo, säger biträdet som inte heller har koll på reglerna.

Är det några problem om det råkar bli några hundra kilo kilo för mycket? Jag ska köra ett ganska rejält flyttlass om några veckor …

– Nä, lastar du alldeles för mycket lär du märka det. Typ att bilen lutar bakåt.

Flyttlådor med böcker, porslin och köksutrustning väger ju en hel del. Jag tänker att mitt flyttlass i värsta fall kan väga 500–600 kilo för mycket. Är det okej, tror du?

– Jag har sett folk köra med bilarna helt fullproppade, utan att det varit något problem. Så det ordnar sig säkert. När vill du ha bilen?

På en annan av Circle K:s stationer säger en vänlig mansröst:

– Lite överlast går nog bra. Fast inte för mycket kanske. Ska jag vara ärlig vet jag inte vad följderna kan bli.

På en Preem-anläggning norr om Stockholm är beskedet rakare när Transportarbetaren ställer frågan:

Jag ska hyra ett skåpsläp och vet att jag kommer att lasta på 400 kilo för mycket. Är det något problem för Preem?

– Jag har inget problem med det. Polisen kan ha det. Om du blir stoppad.

Antalet lätta lastbilar har mer än fördubblats de senaste 20 åren. Flottan uppgår i dag till över 500 000 fordon.

Utvecklingen kan tyckas märklig, med tanke på bilarnas kapacitet. En sökning i bilregistret på ett antal bilmodeller visar att lastförmågan många gånger är ytterst begränsad. Störst blir problemet när bilarna har bakgavellyft och kylaggregat. Där är maxlaster på bara 500-600 kilo vanligt.

Rekordet – eller hur man ska uttrycka det – tas möjligen av Flyttspecialistens röda lastbil, en Mercedes, som står parkerad i förorten Vällingby en sen kväll. Högsta tillåtna last är 320 kilo. Med ett par stadiga flyttgubbar på passagerarsätet blir det inte mycket kvar att stuva på flaket.

Polisen ser allvarligt på gravt överlastade fordon. Fjädring, bromsar och styrleder tar stryk, och när varubilar stoppats i Stockholm under vintern har trafikpolisen krävt ombesiktning.

Redan vid 41 procents överlass utgår maxböter – 4 000 kronor. Den slår mot föraren, inte mot en eventuell arbetsgivare. När överlasten nått den dubbla tillåtna lastvikten dras körkorten in i en till tre månader. Beslutet tas av Transportstyrelsen.

Allt fler lätta lastbilar rullar alltså i trafiken. Hur resonerar firmorna som säljer dem?

Transportarbetaren ringer upp en stor återförsäljare och utger sig för att vara en spekulant på en begagnad Iveco Daily eller Mercedes Sprinter, som är godkända för omkring 700-800 kilo last.

Vid samtalet klargör Transportarbetaren att reglerna ska tummas på. Uppåt 1,5 ton är tänkt att lastas på bilen som ska köras på vanligt B-körkort.

Är det ett problem?

– Nja, säger säljaren. 1,8 ton kan man utan problem lasta på bilar med enkelmontage, alltså två hjul på bakaxeln. Är det en Iveco med dubbla hjul på varje sida kan du lätt lasta 2,5–3 ton, utan att det är någon fara för bilen.

– Men råkar du ut för en poliskontroll kan det förstås bli bekymmer.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Fackligt uppsökeri gav respons i Jönköping

Facket. Fallgropar där barn ramlat ner. Strul med semestern. Och mängder av visstider på macken. Det är några av vittnesmålen som kommer fram när Johanna Lans och Thomas Karlsson sticker ut på uppsökeri i Jönköping.

Heikki Niinikivi

Sveriges äldsta bensinmack stänger pumparna för gott

Nostalgi. På Uno-X i Karlskoga finns allt det som vanliga mackar ratat. Säkringar, fördelarlock, fläktremmar och en fungerande sedelautomat. – Fast i augusti är det slut. Efter 43 år har jag sålt stationen, säger Heikki Niinikivi.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.