Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Lastbilschauffören Mats Fredlund kör ett lass jord på vägen mellan Kiruna och Luleå när Transportarbetaren ringer upp. För en månad sedan var han en av två sverigedemokrater som valdes in i Kirunas fullmäktige. I fredags fick han den skriftliga uteslutningen från Svenska Transportarbetareförbundet – och han är arg:

– Det är oerhört kränkande, säger han om beskedet från Transport.

Hans inställning är att fackförbunden inte ska ägna sig åt politik.

– Facket ska skydda mig som arbetstagare. Och när jag blir utesluten av politiska skäl finns det varken demokrati, jämlikhet eller yttrandefrihet.

Transport lutar sig mot ett kongressbeslut från 2007 som säger att den som har ett politiskt uppdrag för Sverigedemokraterna (SD) ska uteslutas ur fackförbundet.

– Det står jag för och det är jag stolt över, kommenterar förbundssekreterare Lars Mikaelsson och hänvisar till SD:s ”uppenbart antifackliga och rasistiska hållning”.

Transports driver den hårdaste linjen mot Sverigedemokraterna bland fackförbunden. Flera andra LO-fack väljer en mildare modell som går ut på att aktiva SD:are inte får ha fackliga uppdrag.

Lars Mikaelsson förklarar förbundets hållning med att det inte är en demokratisk rättighet att vara med i en organisation. Han påpekar att Transport också har uteslutit medlemmar från andra partier än SD, på både höger- och vänsterkanten i svensk politik. I stadgarna formuleras bakgrunden för att utesluta medlemmar med att de ”stödjer sådan verksamhet som är oförenlig med organisationens ändamål eller på annat sätt uppträder illojalt”.

– Vi har vår fulla rättighet att utesluta dem som strider mot våra värderingar och som vi anser har för avsikt att motarbeta förbundet. Så gör många andra organisationer också. Till exempel Sverigedemokraterna som själva utesluter personer som agerar så att det strider mot partiets värderingar, kommenterar Lars Mikaelsson.

På ett tåg med svajig telefonuppkoppling når vi Joakim Nergelius, professor i rättsvetenskap vid Örebro universitet och expert på Europakonventionen, som gör en annan tolkning av rättsläget. Han har nyligen intervjuats i tidningen Lag & Avtal och berättar vidare om sin analys av uteslutningarna.

– Det här är en riktigt komplicerad fråga, säger han.

Han förstår att aktiva sverigedemokrater kan vara ett problem för en facklig organisation, men anser att Transport borde analysera sin linje lite djupare:

– För att uteslutas ut en förening krävs att medlemmen antingen beter sig på ett sätt som strider mot föreningens stadgar eller har begått ett grovt brott. Transports allmänna formuleringar i stadgarna räcker inte för att ligga till grund för en uteslutning.

– Det är vagt och opreciserat, alldeles för allmänt hållet, hävdar Joakim Nergelius.

Hans slutsats är att uteslutningarna kan strida mot rätten att tillhöra en förening, som beskrivs både i Europakonventionen och vår grundlag,

– Frågan borde testas i domstol, men jag vet i dag inte om det skulle vara i Arbetsdomstolen eller en vanlig tingsrätt, säger professor Joakim Nergelius.

Sverigedemokraten och lastbilsföraren Mats Fredlund i Kiruna överväger att försöka driva sitt fall till Europadomstolen.

Fotnot: Den som röstar på SD eller sympatiserar med partiet, utan att företräda det, blir inte utesluten ur Transport. Ingen åsiktsregistrering bedrivs. Mats Fredlund och andra SD-aktiva blir inte uteslutna ur Transports a-kassa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Sjögren:
    29 januari, 2019

    Jag tycker att Sverigedemokraterna borde starta ett eget förbund, dom har ju redan 20% av Sveriges befolkning och jag tror inte att Transport har lika många medlemmar. Transport borde tänka både 1 och 2 gånger vad dom håller på med, detta som jag har läst om är oerhört trågigt för jag tror inte att transport har något som helst att göra med politik!

  2. Örjan Torpe:
    20 oktober, 2018

    Transport är ingen politisk förening, att utesluta medlemmar som inte ställer upp på de politiska värderingar ett parti har är en helt annan sak. Det enklaste för Transports del är att registrera sig som en politisk förening. Då blir det lättare att utesluta de medlemmar som företräder "fel åsikt". En stadga är underordnad lag. Om föreningsrätten är en övergripande lag inom EU så undanröjer inte en föreningsstadga denna lag. Hur "demokratisk" stadgan än må vara. Principiellt är det ett problem med att utesluta kommun-eller Riksdagskandidater med ett så diffust begrepp som "värdegrund". Eftersom Sverige har som princip att avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare skall skötas av arbetsmarknadens parter så utgör facket ett visst skydd för enskild medlem därvidlag. Därför är Transports värdegrundsstadgar
    en form av diskriminering. I andra länder där arbetsrätten huvudsakligen består av lag har fackföreningen en mindre betydelse. Det är väl dithän vi måste gå, men då har Transport krattat manegen för detta systemskifte, vilket är synnerligen onödigt.

  3. Lennart:
    19 oktober, 2018

    Det finns fler politiska partier som är fientliga mot fackföreningar så hur gör transport mot politiskt aktiva från Alliansen. Hela LO kollektivet har en politisk agenda att motarbeta SD med alla medel men då måste man nog även göra det mot andra politiskt aktiva från Allianssidan annars är det ju knappast trovärdigt det man håller på med eftersom den politiska agendan är likvärdig mellan SD och Alliansen.
    https://arbetet.se/2018/03/27/sa-hotar-hogern-strejkratten/

  4. vermello:
    17 oktober, 2018

    Vi lever i en demokrati. Medlemmarna i en förening måste genom demokratiskt fattade beslut kunna vara herrar i sina egna hus. Liksom att SD utesluter medlemmar i mängder, som inte lever upp till de i den organisationen av dess medlemmar demokratiskt antagna stadgarna, måste Transport kunna utesluta medlemmar, som aktivt och medvetet bryter mot de i Transport av dess medlemmar demokratiskt antagna stadgarna i Transport. Allt annat vore orimligt.

  5. Daniel:
    16 oktober, 2018

    Självklart att utesluta de som verkar för att sätta arbetare mot arbetare. Vår kamp är mot kapitalet, inte mot arbetare med annan hudfärg

  6. Per-anders Näsström:
    13 oktober, 2018

    Är på väg att dumpa transport efter 30 år i facket och har varit både fackombud och skyddsombud pga att de bara nog vill ha sossar som medlemmar 😱 funderar lite över helgen en gång till men som det känns nu så är det tack å hej

  7. nils berg:
    10 oktober, 2018

    Transport borde skämmas för sitt agerande som ärbåde kränkande och strider emot grundlagen ! Ett åtal för diskriminering vore på sin plats och utdömas ett stort skadestånd för kränkning av hans rättigheter !

  8. Anders Öhlund:
    10 oktober, 2018

    Elisabeth Nilsson vi springer inte maktens ärende, vi skyddar oss och våra medlemmar från att ha människor i organisationen som står för att motverka vår existens. Därför togs ett beslut att utesluta dem som är medlem i en politisk organisation och är politiskt aktiv i den organisationen och som bland annat har syfte att motverka fackets existens.
    Helt logiskt Elisabeth, varför ha människor som vill lägga ner organisationen med i organisationen, men att gnälla att man inte få vara med är ju bara patetiskt, dem har ju ändå inget att vara medlem i om deras politik skulle få laga kraft, för då kommer facket att monteras ner sakta men säkert och bakom står näringslivet och applåderar.

  9. PAKA:
    9 oktober, 2018

    Helt rätt att utesluta. Det skulle personerna i artikeln tagit med i beräkningen från början. Men som vanligt vill folk både äta och ha kakan kvar...

  10. peter bergqvist:
    9 oktober, 2018

    Vi lever i en demokrati ! Dvs alla har rätt till en åsikt o den ska respekteras även om andra tycker det är fel. Är ganska trött på detta pk tänk, låt folk tycka vad dom vill ,,,tillsammans är vi ändå starka trots olika åsikter. Obs innan ni som gärna anklagar andra så är jag inte för sd men demokrat i hjärtat.

  11. Elisabet Nilsson:
    9 oktober, 2018

    Det är beklagligt när fackförbund är så hårt länkade till ett politiskt parti så att fackförbundet springer maktens ärenden. Det andas inte demokrati utan det andas ledband från makten

  12. Micke Nyström:
    9 oktober, 2018

    Helt rätt. Sd är ju emot allt vad facken står för. Så går du in o tar ett förtroende uppdrag för Sd så har du ju verkligen tagit deras parti mot facken.

Lästips:

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Illustration avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

Tommy Wreeth

Följ oss i Almedalen

Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Eliseo Cordoba, tidningsbud.

Glöd ska stoppa mackdöden i glesbygden

Bensinmack. Många bensinmackar har lagts ner och glesbygden drabbas extra hårt när servicen försvinner. Bogge Bolstad, som driver en bensinstation i Storuman, tog initiativ till ett projekt, Glöd, där målet är att få fler stationer att överleva. – I många byar är macken den sista utposten. Livsnerven, säger han.

Tvist om lediga dagar för bussförare prövas i AD

Buss. Kan en arbetsgivare lägga ut fridagar för en busschaufför som blir sysslolös under en jobbresa utomlands? Den 8 och 9 oktober ska Arbetsdomstolen pröva frågan. Det är Kommunal som stämt Bergkvara buss på flera miljoner kronor i skadestånd och uteblivna löner och traktamenten.

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Tidningsbudens egna stugor – uppskattad jobbförmån

Semester. I Hunnebostrand kan landets tidningsbud hyra semesterstugor billigt. Under högsommaren är det hårt tryck på de fem stugorna, som ägs av en stiftelse som Transport och arbetsgivarna bildat. – Det är kanon att vara här, säger tidningsbudet Per Abrahamsson, som hyr för första gången.

Bil med taxiskylt

Facket kräver kameror och larm i samtliga taxibilar

Taxi. Rånvågen den senaste tiden har aktualiserat kravet på kameror i alla taxibilar. – Vi måste kunna känna oss trygga i vårt yrke, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Johan Danielsson

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Almedalen

Växande internethandel skapar nya problem

Åkeri. E-handeln växer för varje dag som går. Fri frakt och fria returer har gjort att kunder ofta beställer flera varor – och räknar med att returnera det som inte passar. Godset packas gärna i för stora kartonger, med 80-90 procent luft. Det är inte hållbart, ansåg en enig debattpanel.

Skyddsombud: Livsfarlig rensning av sopbilar

Arbetsmiljö. Sophämtare i Laholm utsätts dagligen för allvarliga risker när de måste ta bort avfall som läckt i bilarna. Transports skyddsombud Daniel Wallfors har tagit ärendet till Arbetsmiljöverket och kräver bättre rutiner.

Almedalen

Regn, sol och debatt – se vår Almedalsfilm!

Film. Årets politikervecka i Almedalen lockade färre besökare och även seminarierna och evenemangen var färre än förra året. Fast klimathotet, eldrift och biobränslen fortsätter vara ett av de dominerande ämnena.

Almedalen

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Det gäller om du blir sjuk under semestern

Semester. Ibland blir det inte som en tänkt. Ligger du sänkt i influensa på semestern har du rätt till ledighet – sjukledighet. Semesterdagarna hamnar på kontot för att utnyttjas i framtiden. När ledigheten ska tas ut måste du komma överens om med arbetsgivaren.

Almedalen

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?