Bevakning.
Hundratals anställda i bevakningsbranschen har inte fått den löneökning som Transport förhandlade fram i våras. Orsaken är att ett antal företag hänger i luften, efter en omorganisation på arbetsgivarsidan.
– Jag förstår att många medlemmar är besvikna. Vi jobbar intensivt för att hitta en lösning och målet är att alla som drabbats ska få retroaktiv löneökning från den 1 juni då det nya avtalet började gälla, säger Jerker Nilsson, central ombudsman med ansvar för bevakningsbranschen.
I slutet av maj tecknade Transport ett treårigt avtal, som ger en löneökning på totalt 1 702 kronor. Den första löneuppräkningen, 569 kronor, skulle ske i juni.
Men redan när avtalet tecknades fanns orosmoln på himlen. En majoritet av bevakningsföretagen hade bestämt sig för att lämna arbetsgivarorganisationen Almega och i stället starta ett nytt förbund under Transportföretagens paraply.
Kruxet är att en del bolag inte velat lämna Almega. De företagen är i praktiken avtalslösa och ett fåtal har valt att inte betala ut den framförhandlade löneökningen.
Jerker Nilsson säger:
– Grundförutsättningen är att Transport vill ha ett avtal med en arbetsgivarorganisation. Under sommaren har vi jobbat intensivt med att försöka förmå bolagen som hänger i luften att antingen gå med i det nya förbundet, Säkerhetsföretagen, eller teckna separat avtal med Transport.
– Då blir det fråga om hängavtal eller företagsavtal, som i så fall har samma innehåll som vårt riksavtal.
Fortfarande är en del företag avtalslösa. Främst handlar det om mindre bolag. Men bland dem finns också två larmcentraler och två stora företag som utför parkeringsövervakning. De två är Apcoa och Q-park, som båda delat upp sina verksamheter i två olika bolag – ett för privat och ett för kommunal gatumark.
Under augusti har Transport fått samtal från många arga medlemmar som inte fått den nya lönen. Bland annat från Apcoa och Q-Park. Jerker Nilsson förklarar är det svårt för facket att veta exakt vilka företag som är avtalslösa och som hållit inne löneökningen.
– Därför är det viktigt att medlemmarna hör av sig till oss, så att vi får reda på om det finns fler bolag som inte betalat ut den nya lönen. Sedan är det förstås bra om medlemmarna själva trycker på i sina företag, så att vi får kollektivavtal som täcker alla.
Enligt Jerker Nilsson har i vart fall Apcoa-bolagens ledning uttryckligen lovat att betala ut retroaktiv lön, när avtalsfrågan väl är löst.
Kolla ditt företag
Här kan du kolla om din arbetsgivare har kollektivavtal. I listan finns de bevakningsföretag som är bundna av avtal – antingen genom medlemskap i arbetsgivarorganisationen Säkerhetsföretagen eller genom så kallat hängavtal, tecknat direkt med Transport. Om ditt företag inte finns med på listan och du inte fick lönehöjning i juni – hör av dig till Transport. Listan uppdaterades den 22 september.
EU.
Onsdagen den 24 april röstade EU-parlamentet ja till slutförslaget som ska ge nya villkor för plattformsarbete. Majoriteten av svenskarna röstade mot.
Servicetrafik.
Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.
Dom.
Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.
Lager.
Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.
Teknik och trafik.
Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.
Arbetsmiljö.
Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.
En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.
Transport.
Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.
Åkeri.
Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.
Utbildning.
När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.
Taxi.
Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.
Sjukförsäkring.
– Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst.
Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.
Sjukförsäkring.
(UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.
Trafik.
Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.