Utbildning till yrkesförare upphandlas igen

Så fort som möjligt. Det blir svaret när Arbetsförmedlingen får frågan om när yrkesförarutbildningar för arbetslösa kommer i gång igen.

Sedan kammarrätten underkände upphandlingen av utbildningar för blivande lastbilschaufförer och bussförare har Arbetsförmedlingen rivstartat en ny process.

– När det gäller buss har anbudstiden redan gått ut, för lastbil pågår den till den 6 april, säger Hans Nolander, chef på myndighetens upphandlingsavdelning.

Han berättar att Arbetsförmedlingen också utvecklar metodiken när upphandlingar ska utvärderas. Det som gjorde att kammarrätten inte godkände den förra processen var just att betygssättningen av företagens anbud var otydlig. Och att bedömningen därmed blev godtycklig.

I praktiken har Arbetsförmedlingen inte kunnat skicka några arbetslösa på yrkesförarutbildning sedan den 1 oktober. Trots att branschen skriker efter chaufförer har upphandlingsproblemen stoppat kurserna.

Året före fick närmare 3 000 arbetslösa en utbildning till lastbilschaufför med hjälp av Arbetsförmedlingen.

När utbildningarna för snart ett år sedan skulle köpas in fastnade Arbetsförmedlingen för ett av två stora företag, Grönlunds yrkesförarutbildningar. Konkurrenten Yrkesakademin överklagade båda besluten och fick rätt i den högre instansen kammarrätten.

När den nya upphandlingen är klar har missnöjda anbudsgivare tio dagar på sig att överklaga. Om det inte sker så kan utbildningarna starta så snart ett vinnande företag har kapacitet.

– Så fort som möjligt, är prognosen från Hans Nolander.

Han berättar också att arbetsgivare själva har kunnat bekosta praktikutbildning för arbetslösa när myndigheten inte kunnat erbjuda yrkesförarutbildningar.

– De arbetslösa som gått en sådan kurs har fått behålla sin aktivitetsersättning från Arbetsförmedlingen, säger han.

 

Lena Blomquist

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Snabbkoll: Studier

Ta en tugga av kunskapens frukt

Snabbkoll. Vad har du rätt till som anställd? Vilken roll har facket på jobbet? Hur ska du egentligen tolka kollektivavtalet? Det finns många saker du kan få svar på genom att gå en kurs.

Illustration Hamna i kläm

Sjuka kommer i kläm

Sjukförsäkringen. Fackförbunden och fackens juridiska byrå är överens. Sjukförsäkringen har havererat. Sjuka nekas ersättning och skickas ut att söka ”hitte-på-jobb”. Nu tillsätter regeringen en utredning.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.