Utbildare anklagas för YKB-fusk

Safeside education anklagas för att fuska med YKB-kurser. Utbildningsföretag granskas av Transportstyrelsen som fått in uppgifter som gjort att myndigheten startat sin tillsyn. – Våra kurser håller måttet och är inte för korta, säger företagets vd Mats Lundberg.

– Vi har en pågående tillsyn, säger Gunnar Holgersson, chef för sektionen för tillstånd och tillsyn på Transportstyrelsen.

Han kommenterar inte fallet så länge denna tillsyn pågår, men svarar på allmänna frågor om kraven på utbildningarna för chaufförernas yrkeskompetensbevis (YKB).

Transportarbetaren har från flera håll fått uppgifter om att Safeside education i Dalarna vid något eller flera tillfällen har kortat ner de fem delkurserna, som ska ta en dag vardera, till ungefär tio timmar plus ett telefonförhör.

Gunnar Holgersson kommenterar utan att koppla sitt uttalande till detta företag:

– Om ett företag ordnar sina kurser på det sättet tyder det på att det bryter mot regelverket. I så fall krävs en mer omfattande tillsyn. Och om myndigheten kommer fram till att en tillståndshavare inte följer kraven i regelverket och inte utbildar enligt sin undervisningsplan kan det ytterst bli tal om att varna eller återkalla tillståndet.

Om myndigheten beslutar att återkalla tillståndet har företaget rätt att överklaga detta till domstol.

Mats Lundberg, vd och hälftenägare i Safeside education, bekräftar att hans företag granskas av Transportstyrelsen. Han hävdar att myndigheten har fått falska uppgifter om att företagets kurser är för korta.

– Men jag tror att kurslängden kommer att halveras på tio års sikt, säger han. Det ingår många moment som inte alla har någon glädje av.

Safeside education startades 2011 och har sedan dess stadigt ökat både sin omsättning och sitt resultat. Företaget håller flera olika utbildningar för yrkesförare.

Alla lastbilschaufförer som kör yrkesmässig trafik i EU måste senast den 10 september i år ha gått yrkeskompetensutbildningen och fått sitt YKB-kort. För att få utbilda chaufförerna krävs ett tillstånd från Transportstyrelsen.

Hittills har ett företag fått sitt tillstånd indraget efter beslut av myndigheten.

– Men de chaufförer som har gått kurs hos företag som blivit av med tillståndet eller har varnats blir inte av med sin YKB, säger Transportstyrelsens Gunnar Holgersson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.