Utbildare anklagas för YKB-fusk

Safeside education anklagas för att fuska med YKB-kurser. Utbildningsföretag granskas av Transportstyrelsen som fått in uppgifter som gjort att myndigheten startat sin tillsyn. – Våra kurser håller måttet och är inte för korta, säger företagets vd Mats Lundberg.

– Vi har en pågående tillsyn, säger Gunnar Holgersson, chef för sektionen för tillstånd och tillsyn på Transportstyrelsen.

Han kommenterar inte fallet så länge denna tillsyn pågår, men svarar på allmänna frågor om kraven på utbildningarna för chaufförernas yrkeskompetensbevis (YKB).

Transportarbetaren har från flera håll fått uppgifter om att Safeside education i Dalarna vid något eller flera tillfällen har kortat ner de fem delkurserna, som ska ta en dag vardera, till ungefär tio timmar plus ett telefonförhör.

Gunnar Holgersson kommenterar utan att koppla sitt uttalande till detta företag:

– Om ett företag ordnar sina kurser på det sättet tyder det på att det bryter mot regelverket. I så fall krävs en mer omfattande tillsyn. Och om myndigheten kommer fram till att en tillståndshavare inte följer kraven i regelverket och inte utbildar enligt sin undervisningsplan kan det ytterst bli tal om att varna eller återkalla tillståndet.

Om myndigheten beslutar att återkalla tillståndet har företaget rätt att överklaga detta till domstol.

Mats Lundberg, vd och hälftenägare i Safeside education, bekräftar att hans företag granskas av Transportstyrelsen. Han hävdar att myndigheten har fått falska uppgifter om att företagets kurser är för korta.

– Men jag tror att kurslängden kommer att halveras på tio års sikt, säger han. Det ingår många moment som inte alla har någon glädje av.

Safeside education startades 2011 och har sedan dess stadigt ökat både sin omsättning och sitt resultat. Företaget håller flera olika utbildningar för yrkesförare.

Alla lastbilschaufförer som kör yrkesmässig trafik i EU måste senast den 10 september i år ha gått yrkeskompetensutbildningen och fått sitt YKB-kort. För att få utbilda chaufförerna krävs ett tillstånd från Transportstyrelsen.

Hittills har ett företag fått sitt tillstånd indraget efter beslut av myndigheten.

– Men de chaufförer som har gått kurs hos företag som blivit av med tillståndet eller har varnats blir inte av med sin YKB, säger Transportstyrelsens Gunnar Holgersson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.