Utbildare anklagas för YKB-fusk

Safeside education anklagas för att fuska med YKB-kurser. Utbildningsföretag granskas av Transportstyrelsen som fått in uppgifter som gjort att myndigheten startat sin tillsyn. – Våra kurser håller måttet och är inte för korta, säger företagets vd Mats Lundberg.

– Vi har en pågående tillsyn, säger Gunnar Holgersson, chef för sektionen för tillstånd och tillsyn på Transportstyrelsen.

Han kommenterar inte fallet så länge denna tillsyn pågår, men svarar på allmänna frågor om kraven på utbildningarna för chaufförernas yrkeskompetensbevis (YKB).

Transportarbetaren har från flera håll fått uppgifter om att Safeside education i Dalarna vid något eller flera tillfällen har kortat ner de fem delkurserna, som ska ta en dag vardera, till ungefär tio timmar plus ett telefonförhör.

Gunnar Holgersson kommenterar utan att koppla sitt uttalande till detta företag:

– Om ett företag ordnar sina kurser på det sättet tyder det på att det bryter mot regelverket. I så fall krävs en mer omfattande tillsyn. Och om myndigheten kommer fram till att en tillståndshavare inte följer kraven i regelverket och inte utbildar enligt sin undervisningsplan kan det ytterst bli tal om att varna eller återkalla tillståndet.

Om myndigheten beslutar att återkalla tillståndet har företaget rätt att överklaga detta till domstol.

Mats Lundberg, vd och hälftenägare i Safeside education, bekräftar att hans företag granskas av Transportstyrelsen. Han hävdar att myndigheten har fått falska uppgifter om att företagets kurser är för korta.

– Men jag tror att kurslängden kommer att halveras på tio års sikt, säger han. Det ingår många moment som inte alla har någon glädje av.

Safeside education startades 2011 och har sedan dess stadigt ökat både sin omsättning och sitt resultat. Företaget håller flera olika utbildningar för yrkesförare.

Alla lastbilschaufförer som kör yrkesmässig trafik i EU måste senast den 10 september i år ha gått yrkeskompetensutbildningen och fått sitt YKB-kort. För att få utbilda chaufförerna krävs ett tillstånd från Transportstyrelsen.

Hittills har ett företag fått sitt tillstånd indraget efter beslut av myndigheten.

– Men de chaufförer som har gått kurs hos företag som blivit av med tillståndet eller har varnats blir inte av med sin YKB, säger Transportstyrelsens Gunnar Holgersson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.

Så resonerar Ikea kring schysta villkor

Chaufförer. Lön, arbetstider och raster kommer först när Ikea ska jobba för schysta villkor i alla led av företagets transportkedjor. Överläggningar med internationella transportfacket fortsätter.

sopkonflikten i Stockholm

AD-processen mot sopgubbarna skjuts upp

Renhållning. Stockholms sopgubbar får vänta innan de ställs inför skranket i Arbetsdomstolen (AD). Huvudförhandlingen var ursprungligen tänkt att hållas den 2 oktober. Nu är den uppskjuten till mitten av december, preliminärt.