Utan trumfkort krävs nya förslag

Ledare. De kommande tio månaderna blir ovanligt intensiva för Transport. Avtalsrörelsen ska slutföras. Kvar är flyget och problembarnet, taxiförarna.

Parallellt måste förbundet börja förbereda nästa lönerörelse som rullar i gång redan våren 2017. Förklaringen är att LO-förbunden i huvudsak tecknat ettåriga avtal.

För Transports del är det också dags för kongress. Den hålls i början av juni.

Redan nu kan medlemmar och avdelningar börja fila på motioner. Vad ska förbundet jobba med de kommande fem åren? Vad ska prioriteras? Bättre försäkringar? Tryggare anställningar?

En nyckelfråga är medlemsvärvning. Trots stora satsningar på facklig organisering har förbundet stannat kring 61 500 medlemmar.

Spelar det någon roll om bara 20–30 procent av de anställda är med i facket? Ja, i högsta grad. Facket är inget annat än summan av medlemmarna – summan av organiserade, engagerade arbetstagare. Glöm eventuella tankar på att facket skulle vara en egen organism med dolda krafter, som kan tvinga arbetsgivare till eftergifter och bättre villkor för branschens anställda.

Hur ska facket förmå fler att bli medlemmar? Hur ska Transport agera i ett läge där ett av de gamla trumfkorten – avtalsförhandlingarna och högre löner – blivit snöpt? Numera dikteras villkoren av en allians där Konjunkturinstitutet, Svenskt Näringsliv och industrifacken håller i taktpinnen.

För egen del minns jag ett spontanmöte med en ombudsman på IF Metall i Karlskoga. Vi kom att prata om löner och individuell lönesättning, något som Transport som i princip enda fackförbund säger benhårt nej till.

Personligen har jag under 20 års tid skrivit många artiklar om individuella löner. Det har varit svårt att hitta några fakta som stödjer tesen att olika löner ger högre produktivitet eller andra fördelar på arbetsplatserna.

Men ombudsmannen i Karlskoga pekade på en intressant faktor.

När IF Metall väl har tecknat ett nytt centralt avtal med arbetsgivarna – då startar det lokala fackliga arbetet på avdelningen! Ombudsmän och fackliga förtroendemän hjälper till med lokala löneförhandlingar på arbetsplatserna.

Fördelningen av lönepotten blir inte sällan en stridsfråga. I den matchen stödjer IF Metall naturligtvis sina betalande medlemmar. De som står utanför får klara sig själva.

Jag säger inte att Transport ska ge upp motståndet mot individuella löner för att på det sättet förmå fler att gå med i facket. Men något behöver göras för att höja organisationsgraden ordentligt i delar av förbundet.

Annars kommer fler branscher att sluta som taxi.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Överväger att lämna

Insändare. Jag är en 70-årig medlem, jobbar 60 procent och tänker så göra fem år till, om kroppen hänger med. På årsmötet fick jag diplom för 50-årigt medlemskap i Transport!

Det är allvar nu, mina vänner

Ordförandeord. Den 9 september är det val och det valet handlar om vilken typ av samhälle vi vill ha framöver. På riktigt. Aldrig har det varit så tydligt att valet står mellan trygghet för människor och ett samhälle med mer tillfälliga anställningar och lägre löner; ett samhälle där var och en får klara sig själv i allt större utsträckning.

Las, en avgörande fråga för mig i valet

Ledare. Det finns politiska frågor som är så viktiga att de ensamma skulle kunna avgöra var jag lägger min röst. En sådan är lagen om anställningsskydd (las).

Hur kan (S) lyfta frågan om strejkrätt i valtider?

Insändare. Vädjan till Socialdemokratiska arbetarpartiets arbetsutskott. Med stigande oro ser vi hur Socialdemokratiska arbetarepartiet förlorar i opinionsundersökningar och i sympati hos LO-folket.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

På den tiden det regnade om somrarna

Krönika. Människor är egon och kanske är jag ett av de största. Vi är oss själva närmast och samarbetar bara om vi är absolut säkra på att vinna på det. Kanske är det ändå dags att lyfta blicken och tänka ett varv till (eller första varvet). Att klimatet förändras så att isbjörnar dör bryr vi oss såklart inte om. Få har ändå varit i närheten av dem och de som verkligen varit det har blivit uppätna.

Och så sorgen

Krönika. Förr var jag ofta ledsen. Jag kunde känna en melankoli komma smygande för att så småningom slå rot i själen. Det var inte någon direkt obehaglig känsla, bara en lång eller kort period av att mest vara för sig själv. Som i en slags långsam berg- och dalbana.

Moderata kommunister

Krönika. Alla kanske inte känner till det, men det finns faktiskt moderata kommunister. En bekant meddelade på nätet att han, som kommunist, tänker rösta på Moderaterna. Han hade tappat förtroendet för riksdagspartierna och röstar bara för en fråga: nej till höghastighetstågen.

Rädda svensk åkerinäring!

Ordförandeord. Svensk åkerinäring blöder, och dess chaufförer lider. Branschen är hårt drabbad av den osunda konkurrensen och den olagliga utländska inrikestrafiken som vi dagligen ser på vägarna.

Tillbaka till fackets rötter

Ledare. I juli är det precis 110 år sedan tre ungsocialister sprängde fartyget Amalthea i Malmö hamn. Båten användes som förläggning för engelska strejkbrytare som kallats in för att utföra arbete som de ordinarie hamnarbetarna lagt ner.

Gör a-kassan tillgänglig för fler

Debatt. Gör a-kassan tillgänglig för fler så skapar vi en värdigare situation för både anställda och anställningslösa.

Värna om kollektivavtalet

Insändare. Det är dags att kämpa för tryggare anställningar inom transportbranschen.

Även svenskar är utsatta för lönedumpning

Insändare. Jag ser i senaste tidningen att ni skriver om lönedumpning bland öststatare med mera. Det är inte bara där det lönedumpas, utan även svenskar är utsatta för detta.

Det är hög tid att stoppa taxifusket

Ordförandeord. Vi har tagit oss in i en fantastisk försommar och jag ser bilder på hur avdelningarna är ute och träffar medlemmar och blivande medlemmar över en kopp kaffe på eftermiddagen, eller över en grillad korv under arbetspasset mitt i natten. Vi pratar om sådant som är viktigt för att få både jobb och privatliv att fungera och vara tryggt.

Hur svårt kan det vara?

Ledare. När sommaren så småningom ebbar ut hoppas man ju att farsen kring Svenska Akademien är slut. Risken är väl annars överhängande att människor som redan har problem med en grandios självbild fått den uppumpad till bristningsgränsen.