Utan trumfkort krävs nya förslag

Ledare. De kommande tio månaderna blir ovanligt intensiva för Transport. Avtalsrörelsen ska slutföras. Kvar är flyget och problembarnet, taxiförarna.

Parallellt måste förbundet börja förbereda nästa lönerörelse som rullar i gång redan våren 2017. Förklaringen är att LO-förbunden i huvudsak tecknat ettåriga avtal.

För Transports del är det också dags för kongress. Den hålls i början av juni.

Redan nu kan medlemmar och avdelningar börja fila på motioner. Vad ska förbundet jobba med de kommande fem åren? Vad ska prioriteras? Bättre försäkringar? Tryggare anställningar?

En nyckelfråga är medlemsvärvning. Trots stora satsningar på facklig organisering har förbundet stannat kring 61 500 medlemmar.

Spelar det någon roll om bara 20–30 procent av de anställda är med i facket? Ja, i högsta grad. Facket är inget annat än summan av medlemmarna – summan av organiserade, engagerade arbetstagare. Glöm eventuella tankar på att facket skulle vara en egen organism med dolda krafter, som kan tvinga arbetsgivare till eftergifter och bättre villkor för branschens anställda.

Hur ska facket förmå fler att bli medlemmar? Hur ska Transport agera i ett läge där ett av de gamla trumfkorten – avtalsförhandlingarna och högre löner – blivit snöpt? Numera dikteras villkoren av en allians där Konjunkturinstitutet, Svenskt Näringsliv och industrifacken håller i taktpinnen.

För egen del minns jag ett spontanmöte med en ombudsman på IF Metall i Karlskoga. Vi kom att prata om löner och individuell lönesättning, något som Transport som i princip enda fackförbund säger benhårt nej till.

Personligen har jag under 20 års tid skrivit många artiklar om individuella löner. Det har varit svårt att hitta några fakta som stödjer tesen att olika löner ger högre produktivitet eller andra fördelar på arbetsplatserna.

Men ombudsmannen i Karlskoga pekade på en intressant faktor.

När IF Metall väl har tecknat ett nytt centralt avtal med arbetsgivarna – då startar det lokala fackliga arbetet på avdelningen! Ombudsmän och fackliga förtroendemän hjälper till med lokala löneförhandlingar på arbetsplatserna.

Fördelningen av lönepotten blir inte sällan en stridsfråga. I den matchen stödjer IF Metall naturligtvis sina betalande medlemmar. De som står utanför får klara sig själva.

Jag säger inte att Transport ska ge upp motståndet mot individuella löner för att på det sättet förmå fler att gå med i facket. Men något behöver göras för att höja organisationsgraden ordentligt i delar av förbundet.

Annars kommer fler branscher att sluta som taxi.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Sopgubbarnas sista strid

Ledare. Sommaren blev inte som tänkt. Det ska vara nyhetstorka i juli. Lugn och ro. Inte sopkrig och regeringskris. Inte häcken full för en ensam redaktör på en i övrigt öde redaktion.

Kul-tur på hjul

Davids krönika. Ett par saker är Transport särskilt känt för bland allmänheten: kampen mot lönedumpning och vägkrogsbiblioteken med ljudböcker. De som gjort chaufförer till den kanske mest belästa yrkesgruppen i Sverige.

Alla transportare behövs i framtiden

Ordförandeord. Kongressen i Örebro är avslutad. Vårt förbund har stakat ut inriktningen för framtiden genom en lång rad beslut inom olika områden.

Är inte äldre värda samma försäkringsskydd?

Insändare. Jag har varit på kongress … många frågor avhandlades och många beslut togs! Avtalsförsäkringar behandlades i ett antal motioner. Många olika infallsvinklar och olika yrkanden, jag lyssnade på argument och höll med om mycket som sades. Dock är det en sak jag inte förstår.

Olycklig polarisering

Ledare. Onsdag eftermiddag. Kongressen har precis lagt fast att Transport ska vara ett kampförbund.

TRANSPORTS FRAMTID

Därför vill vi ha Tommy Wreeth som ordförande

Debatt. Eftersom det är på kongressen nedanstående frågor egentligen hör hemma hade vi inte tänkt ta till orda, men likt biskop Brask ser vi oss nu nödsakade att ta bladet från munnen.

TRANSPORTS FRAMTID

Förbundets framtid sedd från Göteborg

Debatt. Avdelning 3:s kongressombud är glada över beskedet att Markus Pettersson kandiderar till att bli Transports näste förbundsordförande. Efter diskussion ställer sig hela vår delegation bakom Markus kandidatur.

TRANSPORTS FRAMTID

Välj ett stadigt vu!

Debatt. Jag vet hur det känns när man stirrar på färdskrivarklockan för att utnyttja körtiden till max. Jag vet hur det känns när familjen klagar över sen hemkomst för fjärde dagen i rad. Jag vet också hur "mysigt" det är när man fått olja eller diesel på handskarna direkt på morgonen, utan att ha möjlighet att få ut nya innan passet är slut, om ens då …

Ett lönesänkaravtal som saknar motstycke

Debatt. Seko sjöfolk sänker lönen för sjömän inom sitt avtalsområde med 22 procent. Ni läste rätt. Fackförbundet Seco sjöfolk håller i yxan. Det nya avtalet gäller från och med den 2 april i år.

Det är i vardagen vi hämtar vår kraft

Ordförandeord. Några dagar innan förbundet samlas för kongress i början av juni presenterar EU-kommissionen förslaget om nya gemensamma regler för åkerinäringen i Europa. En av våra ödesfrågor och vår största politiska kamp i förbundet de senaste 20 åren – EU:s avreglering av åkerinäringen – kommer att vara högaktuell under kongressen.

Markus eller Tommy?

Ledare. Transports tillförordnade ordförande Markus Pettersson går nu ut öppet med att han kandiderar till ordförandeposten på förbundets kongress i juni. Han meddelade beslutet till personal och förtroendevalda klockan 07.22 i dag på måndagsmorgonen, mindre än tre timmar innan Transportarbetaren går i tryck.