Camilla Rogerstam
Close
Hinder på vägen. Camilla Rogerstam i Tidaholm vill tillbaka till jobbet som yrkesförare, men tvingas nu kämpa både för hälsan och mot myndigheternas snårskog av regler.
Close

Utan sjukpenning, jobb och a-kassa

Arbetsmarknad. Chauffören Camilla Rogerstam är en av tusentals som hamnat i kläm mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. I dag står hon utan arbete, inkomst eller ersättning. En läkare skriver ett kompletterande utlåtande som kommer in för sent. – Det har fått katastrofala konsekvenser, säger hon.

Camilla Rogerstam har kört mjölkbil i många år. Både hon och arbetsgivaren vill se en fortsättning på vägarna. I dag är det inte möjligt och hon är tjänstledig från åkeriet.

– Jag har inte gjort något fel, min sjukdom är inget jag valt. Men jag har hamnat i en omöjlig situation för att det inte finns något samarbete mellan instanserna. De bara hänvisar till varandra, säger hon.

– Jag gör allt jag kan för att kunna komma tillbaka och arbeta.

Camilla Rogerstam har meningeom, godartade tumörer i kraniet, som hon opererades för i mars i år.

I november 2017 blev Camilla Rogerstam sjukskriven för besvär av sjukdomen.

Föll från hytten

I mitten av april förra året började hon arbeta igen. Till att börja med på 50 procent, en månad senare på heltid. Då föll hon från översta steget till förarhytten och fick en fraktur och mindre blödning i hjärnan, något helt utan samband med de tumörrelaterade besvären. Efter arbetsplatsolyckan följde sjukskrivning året ut men hon blev fortsatt sjukskriven, nu för sjukdomen.

– Förutom allt annat var det ju otur att jag råkade ut för olyckan just då, säger Camilla Rogerstam.

Tidpunkten spräckte ramen för maximalt antal sjukdagar med ersättning under en period.

Utförsäkrad

Läkaren vid Skaraborgs sjukhus skickade ett kompletterande utlåtande som inte kom in i tid till Försäkringskassan. Det ledde till att Camilla blev utförsäkrad.

Dikt av Camilla Rogerstam
Camillas egna tankar.

När avslaget om ersättning från Försäkringskassan kom vände sig Camilla Rogerstam till facket. Hon följde rådet från Transports ombudsman och begärde tjänstledigt från åkeriet, som saknar möjlighet att erbjuda annat arbete under en rehabiliteringsperiod.

Men läkaren hade i sitt utlåtande felaktigt skrivit att Camilla Rogerstam saknar förutsättningar för allt slags arbete, inte enbart chaufförsjobb. Det ledde till avslag på ansökan om a-kassa och Camilla står i  dag helt utan ersättning från något håll.

Ingen hjälp

När hon ringde arbetsförmedlingen för att tala om a-kassans beslut var det första handläggaren frågade: Vad vill du att jag ska göra?

– När jag frågade vad jag ska leva på sa hon bara att vi inte är skyldiga dig ekonomisk hjälp, för det måste du vända dig till kommunen.

– Jag får alltså veta att jag ska gå till socialen. Jag frågade om det verkligen stämde, jag har ju en man som har jobb, äger halva huset och jag har en anställning. Hur ska jag kunna få hjälp där?

Camilla Rogerstam fick också veta att Arbetsförmedlingen inte har några resurser att hjälpa: hon tillhör inte någon av de prioriterade grupperna, de som står längst bort från arbetsmarknaden.

– Allt jag vill är att komma in i en aktivitet, ett åtgärdsprogram, för att se vad jag klarar av.

Neddragningar

Ulf Nordenberg är ombudsman på Transports Skövdeavdelning.

Han följde med Camilla Rogerstam till ett möte på arbetsförmedlingen, nu med sektionschefen för Östra Skaraborg. Åter får Camilla Rogerstam höra att för henne finns inga resurser, att den politiska januariöverenskommelsen inneburit neddragningar både vad gäller personal och myndighetens åtgärdsprogram. Och att Camilla står i kö till ett program inte innebär någon garanti för att hon kommer med i oktober.

Camilla Rogerstram är ledsen, arg och frustrerad.

– Jag vill att det ska komma ut hur man kan bli behandlad.

Transports Ulf Nordenberg konstaterar att man måste vara frisk för att vara sjuk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ann Karlsson:
    31 oktober, 2021

    Förstår exakt hur Camilla har det. Har själv precis blivit utförsäkrad och har inte uppfyllt a-kassans krav eftersom jag varit sjukskriven I 6 år. Man blir så trött, arg och frustrerad. Den ena utredningen efter den andra som försäkringskassan skickar en på. Nu tycker försäkringskassan att jag ska söka jobb där jag inte sitter, står eller går för mycke.......finns säkert många sådana jobb. Fyller snart 59 år, har haft tunga jobb i hela mitt liv. Nu när inte kroppen orkar mer får man ingen hjälp

  2. Sanna:
    13 maj, 2020

    Såg LOs delning av denna artikel i FB flödet precis nu & så glad att ni tog upp detta och att nu LO gör det igen. Är i samma sits fast med kronisk sjukdom där jag tydligen är för frisk för att vara sjuk! Trots sjukskrivning av läkare. Det behöver förändras - håller med Camilla - omänskligt och allt som vi är med om sätter spår inombords!

  3. Stefan Wahlström:
    17 januari, 2020

    Och vad gör våra fackförbund åt detta?! Jag är också chaufför, bussförare och är då med i Kommunal som är största förbundet i Sverige. VAD HAR FACKENS MAKT TAGIT VÄGEN?! Kan väl inte bara finnas utan måste väl verka också?!

  4. Moa:
    16 januari, 2020

    https://www.domstol.se/hogsta-forvaltningsdomstolen/avgoranden/2018/41907/

    ”Det sagda innebär givetvis inte att den prövning som ska göras av den försäkrades arbetsförmåga inte ska vara verklighets- förankrad. Även om bedömningen inte görs i relation till konkret angivna typer av arbeten så måste den ta hänsyn till förhållandena på arbetsmarknaden i stort och anpassas efter hur arbetsmarknaden förändras över tid (jfr prop. 1996/97:28 s. 17). Detta innebär bl.a. att Försäkringskassan vid sin prövning har anledning att beakta eventuella bedömningar av personens arbetsförmåga som har gjorts av Arbetsförmedlingen. En arbetsförmågeutredning från Arbetsförmedlingen bör således som utgångspunkt kunna vara vägledande även vid den bedömning av arbetsförmågan som ska göras av Försäkringskassan (jfr bet. 1996/97:SfU6 s. 10 och HFD 2012 not. 16).”

  5. Frank Rose'n:
    16 januari, 2020

    Transport konstaterar också att som medlem i just Transport .....och arbetar som skyddsombud eller är engagerad i Sd inte är välkommen i deras fackförbund .....oavsett om de är sjuka eller inte.....men berättar gärna historier om hur duktiga dom är när deras medlemmar råkar illa ut.....skamligt är bara förnamnet.....allas lika värde?

  6. John Lundvall:
    16 januari, 2020

    Bra att det kommer ut hur folk behandlas av stat och myndigheter. Själv blivit utförsäkrad 2016 och förlorade allt,mitt hem mina ägodelar och katten. Det va tacken för 25 års arbetsliv,varav dom senaste 11 åren som chaufför och maskinförare.

  7. Kerstin Dahlstrand:
    16 januari, 2020

    Som svensk så ska du jobba kan du inte det så behövs du inte längre.

  8. Christine:
    30 augusti, 2019

    Tack för att ni tar upp det här problemet och jag berörs av Camillas berättelse och den utsatthet som skapas när länkarna mellan samhällets instanser falerar. Jag är själv en del av Arbetsförmedlingen och blir beklämd av det svar Camilla får, samtidigt som det är en konsekvens av de politiska beslut som styr vårt arbete. Det glöms ofta bort i sammanhanget. Tänk om de miljarder som slösas bort i övertro på nya privata lösningar istället kunde läggas på att verkligen lyfta bort de uppenbara hinder som skapas för människor mellan myndigheter, i tomrummet där paragrafer och förordningar inte räcker till och där samverkan bara blir ett ekande tomt begrepp. Och då menar jag både mellan socialtjänst, kommuner, FK och AF. Viljan finns nog - men inte de verkligt effektiva förutsättningarna. HÄR vill jag se politiska beslut och fördjupade insatser så att Camilla mfl slipper uppleva utanförskap och modlöshet när man jobbat och slitit för brödfödan hela sitt liv. Det är ovärdigt. Punkt.

  9. Handläggare:
    30 augusti, 2019

    Jag jobbar på Arbetsförmedlingen och möts nästan dagligen av liknande fall där människor hamnar i kläm mellan myndigheterna. Det som Camilla efterfrågar, arbetsförmågebedömning/arbetsträning borde ske via Försäkringskassan. Vi hamnar i en svår sits när F-kassan hänvisar personer till AF men från vårt håll kan vi inte göra något alls förrän personen i fråga är i ett arbetsmarknadspolitiskt program. För att komma in i det behöver man vara inskriven som arbetssökande 12-14 månader. Aktivitetsstöd blir man berättigad när man är i aktivitet och vi får inte bevilja aktivitet för nyinskrivna. Det blir ofta moment 22. Som jag ser det borde F-kassa få ta högre ansvar, se till att pröva personerna och säkerställa att de kan arbeta innan de hänvisar dem till AF. Att vara inskriven här, med alla krav som ställs på arbetssökande, blir ännu ett stressmoment för den som redan har oro över sin hälsa, ekonomi mm.

  10. Håkan Larsson:
    29 augusti, 2019

    Helt absurt. Klart att hon ska ha sjukpenning.

Lästips:

Doctor physician consulting with male patients in hospital exam room. Men's health concept.

Försämra inte sjukförsäkringen!

Debatt. Nyligen presenterades förslag på kraftiga försämringar av sjukförsäkringen – och SD-regeringen tar nu förslagen vidare. Detta trots att regeringsunderlagets största parti, Sverigedemokraterna, lovat att inga försämringar skulle göras i sjukförsäkringen när de ingick Tidöavtalet.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Fick hjälp och vann mot Försäkringskassan

Arbetsskador. Nu har Försäkringskassan fått en smäll på näsan, säger en miljöarbetare och Transportmedlem. Han fick juridisk hjälp av Transport och LO-TCO Rättsskydd – och rätt till sjukpenning och sjukersättning som myndigheten avslagit.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.