Camilla Rogerstam
Close
Hinder på vägen. Camilla Rogerstam i Tidaholm vill tillbaka till jobbet som yrkesförare, men tvingas nu kämpa både för hälsan och mot myndigheternas snårskog av regler.
Close

Utan sjukpenning, jobb och a-kassa

Arbetsmarknad. Chauffören Camilla Rogerstam är en av tusentals som hamnat i kläm mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. I dag står hon utan arbete, inkomst eller ersättning. En läkare skriver ett kompletterande utlåtande som kommer in för sent. – Det har fått katastrofala konsekvenser, säger hon.

Camilla Rogerstam har kört mjölkbil i många år. Både hon och arbetsgivaren vill se en fortsättning på vägarna. I dag är det inte möjligt och hon är tjänstledig från åkeriet.

– Jag har inte gjort något fel, min sjukdom är inget jag valt. Men jag har hamnat i en omöjlig situation för att det inte finns något samarbete mellan instanserna. De bara hänvisar till varandra, säger hon.

– Jag gör allt jag kan för att kunna komma tillbaka och arbeta.

Camilla Rogerstam har meningeom, godartade tumörer i kraniet, som hon opererades för i mars i år.

I november 2017 blev Camilla Rogerstam sjukskriven för besvär av sjukdomen.

Föll från hytten

I mitten av april förra året började hon arbeta igen. Till att börja med på 50 procent, en månad senare på heltid. Då föll hon från översta steget till förarhytten och fick en fraktur och mindre blödning i hjärnan, något helt utan samband med de tumörrelaterade besvären. Efter arbetsplatsolyckan följde sjukskrivning året ut men hon blev fortsatt sjukskriven, nu för sjukdomen.

– Förutom allt annat var det ju otur att jag råkade ut för olyckan just då, säger Camilla Rogerstam.

Tidpunkten spräckte ramen för maximalt antal sjukdagar med ersättning under en period.

Utförsäkrad

Läkaren vid Skaraborgs sjukhus skickade ett kompletterande utlåtande som inte kom in i tid till Försäkringskassan. Det ledde till att Camilla blev utförsäkrad.

Dikt av Camilla Rogerstam
Camillas egna tankar.

När avslaget om ersättning från Försäkringskassan kom vände sig Camilla Rogerstam till facket. Hon följde rådet från Transports ombudsman och begärde tjänstledigt från åkeriet, som saknar möjlighet att erbjuda annat arbete under en rehabiliteringsperiod.

Men läkaren hade i sitt utlåtande felaktigt skrivit att Camilla Rogerstam saknar förutsättningar för allt slags arbete, inte enbart chaufförsjobb. Det ledde till avslag på ansökan om a-kassa och Camilla står i  dag helt utan ersättning från något håll.

Ingen hjälp

När hon ringde arbetsförmedlingen för att tala om a-kassans beslut var det första handläggaren frågade: Vad vill du att jag ska göra?

– När jag frågade vad jag ska leva på sa hon bara att vi inte är skyldiga dig ekonomisk hjälp, för det måste du vända dig till kommunen.

– Jag får alltså veta att jag ska gå till socialen. Jag frågade om det verkligen stämde, jag har ju en man som har jobb, äger halva huset och jag har en anställning. Hur ska jag kunna få hjälp där?

Camilla Rogerstam fick också veta att Arbetsförmedlingen inte har några resurser att hjälpa: hon tillhör inte någon av de prioriterade grupperna, de som står längst bort från arbetsmarknaden.

– Allt jag vill är att komma in i en aktivitet, ett åtgärdsprogram, för att se vad jag klarar av.

Neddragningar

Ulf Nordenberg är ombudsman på Transports Skövdeavdelning.

Han följde med Camilla Rogerstam till ett möte på arbetsförmedlingen, nu med sektionschefen för Östra Skaraborg. Åter får Camilla Rogerstam höra att för henne finns inga resurser, att den politiska januariöverenskommelsen inneburit neddragningar både vad gäller personal och myndighetens åtgärdsprogram. Och att Camilla står i kö till ett program inte innebär någon garanti för att hon kommer med i oktober.

Camilla Rogerstram är ledsen, arg och frustrerad.

– Jag vill att det ska komma ut hur man kan bli behandlad.

Transports Ulf Nordenberg konstaterar att man måste vara frisk för att vara sjuk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sanna:
    13 maj, 2020

    Såg LOs delning av denna artikel i FB flödet precis nu & så glad att ni tog upp detta och att nu LO gör det igen. Är i samma sits fast med kronisk sjukdom där jag tydligen är för frisk för att vara sjuk! Trots sjukskrivning av läkare. Det behöver förändras - håller med Camilla - omänskligt och allt som vi är med om sätter spår inombords!

  2. Stefan Wahlström:
    17 januari, 2020

    Och vad gör våra fackförbund åt detta?! Jag är också chaufför, bussförare och är då med i Kommunal som är största förbundet i Sverige. VAD HAR FACKENS MAKT TAGIT VÄGEN?! Kan väl inte bara finnas utan måste väl verka också?!

  3. Moa:
    16 januari, 2020

    https://www.domstol.se/hogsta-forvaltningsdomstolen/avgoranden/2018/41907/

    ”Det sagda innebär givetvis inte att den prövning som ska göras av den försäkrades arbetsförmåga inte ska vara verklighets- förankrad. Även om bedömningen inte görs i relation till konkret angivna typer av arbeten så måste den ta hänsyn till förhållandena på arbetsmarknaden i stort och anpassas efter hur arbetsmarknaden förändras över tid (jfr prop. 1996/97:28 s. 17). Detta innebär bl.a. att Försäkringskassan vid sin prövning har anledning att beakta eventuella bedömningar av personens arbetsförmåga som har gjorts av Arbetsförmedlingen. En arbetsförmågeutredning från Arbetsförmedlingen bör således som utgångspunkt kunna vara vägledande även vid den bedömning av arbetsförmågan som ska göras av Försäkringskassan (jfr bet. 1996/97:SfU6 s. 10 och HFD 2012 not. 16).”

  4. Frank Rose'n:
    16 januari, 2020

    Transport konstaterar också att som medlem i just Transport .....och arbetar som skyddsombud eller är engagerad i Sd inte är välkommen i deras fackförbund .....oavsett om de är sjuka eller inte.....men berättar gärna historier om hur duktiga dom är när deras medlemmar råkar illa ut.....skamligt är bara förnamnet.....allas lika värde?

  5. John Lundvall:
    16 januari, 2020

    Bra att det kommer ut hur folk behandlas av stat och myndigheter. Själv blivit utförsäkrad 2016 och förlorade allt,mitt hem mina ägodelar och katten. Det va tacken för 25 års arbetsliv,varav dom senaste 11 åren som chaufför och maskinförare.

  6. Kerstin Dahlstrand:
    16 januari, 2020

    Som svensk så ska du jobba kan du inte det så behövs du inte längre.

  7. Christine:
    30 augusti, 2019

    Tack för att ni tar upp det här problemet och jag berörs av Camillas berättelse och den utsatthet som skapas när länkarna mellan samhällets instanser falerar. Jag är själv en del av Arbetsförmedlingen och blir beklämd av det svar Camilla får, samtidigt som det är en konsekvens av de politiska beslut som styr vårt arbete. Det glöms ofta bort i sammanhanget. Tänk om de miljarder som slösas bort i övertro på nya privata lösningar istället kunde läggas på att verkligen lyfta bort de uppenbara hinder som skapas för människor mellan myndigheter, i tomrummet där paragrafer och förordningar inte räcker till och där samverkan bara blir ett ekande tomt begrepp. Och då menar jag både mellan socialtjänst, kommuner, FK och AF. Viljan finns nog - men inte de verkligt effektiva förutsättningarna. HÄR vill jag se politiska beslut och fördjupade insatser så att Camilla mfl slipper uppleva utanförskap och modlöshet när man jobbat och slitit för brödfödan hela sitt liv. Det är ovärdigt. Punkt.

  8. Handläggare:
    30 augusti, 2019

    Jag jobbar på Arbetsförmedlingen och möts nästan dagligen av liknande fall där människor hamnar i kläm mellan myndigheterna. Det som Camilla efterfrågar, arbetsförmågebedömning/arbetsträning borde ske via Försäkringskassan. Vi hamnar i en svår sits när F-kassan hänvisar personer till AF men från vårt håll kan vi inte göra något alls förrän personen i fråga är i ett arbetsmarknadspolitiskt program. För att komma in i det behöver man vara inskriven som arbetssökande 12-14 månader. Aktivitetsstöd blir man berättigad när man är i aktivitet och vi får inte bevilja aktivitet för nyinskrivna. Det blir ofta moment 22. Som jag ser det borde F-kassa få ta högre ansvar, se till att pröva personerna och säkerställa att de kan arbeta innan de hänvisar dem till AF. Att vara inskriven här, med alla krav som ställs på arbetssökande, blir ännu ett stressmoment för den som redan har oro över sin hälsa, ekonomi mm.

  9. Håkan Larsson:
    29 augusti, 2019

    Helt absurt. Klart att hon ska ha sjukpenning.

Lästips:

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Trakasserat och sparkat skyddsombud får upprättelse

Miljöarbetare. Chefens trakasserier skadade Thord Backman för livet. Mobbningen som han utsatts för orsakade en arbetsskada, konstaterar Försäkringskassan. Efter mer än fem år får han nu livränta som täcker upp för hans ekonomiska förlust.

Transportarbetarens logga

Vi chaufförer borde få bättre betalt

Insändare. Enligt SCB var medianlönen i Sverige 30 900 kronor 2018. Medellönen för män i Sverige 2018 var 36 500 kronor, allt enligt SCB.

Fusk med YKB utreds av polisen

Chaufförer. Betala 9 000 kronor – och få ditt yrkeskompetensbevis. Den affärsidén sprack när Transportstyrelsen granskade en trafikskola i Boden – och avslöjade systematiskt fusk med YKB-kurser.

YKB-kravet gäller igen

Chaufförer. Kravet på yrkeskompetensbevis för chaufförer gäller under hösten igen. Undantaget tar slut den sista augusti – eftersom utbildarna räknar med att kunna hålla coronasäkra kurser.

Amazon.com

Amazon på väg till Sverige

Lager/Distrubution. E-handelsjätten Amazon har "påbörjat" lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. En lansering som svenska fack har oroat sig för i åratal.

ILO-konvention utreds

Arbetsmiljö. Regeringen låter en särskild utredare titta på om Sverige kan skriva under FN-organet ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Bilvraken som lockar storpublik

Bilskrot. På Kyrkö mosse utanför Ryd står långt över 100 bilvrak som långsamt bryts ner av väder och vind. De blev kvar och glömdes bort när skrothandlare Åke Danielsson la ner verksamheten på 1970-talet.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.