Camilla Rogerstam
Close
Hinder på vägen. Camilla Rogerstam i Tidaholm vill tillbaka till jobbet som yrkesförare, men tvingas nu kämpa både för hälsan och mot myndigheternas snårskog av regler.
Close

Utan sjukpenning, jobb och a-kassa

Arbetsmarknad. Chauffören Camilla Rogerstam är en av tusentals som hamnat i kläm mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. I dag står hon utan arbete, inkomst eller ersättning. En läkare skriver ett kompletterande utlåtande som kommer in för sent. – Det har fått katastrofala konsekvenser, säger hon.

Camilla Rogerstam har kört mjölkbil i många år. Både hon och arbetsgivaren vill se en fortsättning på vägarna. I dag är det inte möjligt och hon är tjänstledig från åkeriet.

– Jag har inte gjort något fel, min sjukdom är inget jag valt. Men jag har hamnat i en omöjlig situation för att det inte finns något samarbete mellan instanserna. De bara hänvisar till varandra, säger hon.

– Jag gör allt jag kan för att kunna komma tillbaka och arbeta.

Camilla Rogerstam har meningeom, godartade tumörer i kraniet, som hon opererades för i mars i år.

I november 2017 blev Camilla Rogerstam sjukskriven för besvär av sjukdomen.

Föll från hytten

I mitten av april förra året började hon arbeta igen. Till att börja med på 50 procent, en månad senare på heltid. Då föll hon från översta steget till förarhytten och fick en fraktur och mindre blödning i hjärnan, något helt utan samband med de tumörrelaterade besvären. Efter arbetsplatsolyckan följde sjukskrivning året ut men hon blev fortsatt sjukskriven, nu för sjukdomen.

– Förutom allt annat var det ju otur att jag råkade ut för olyckan just då, säger Camilla Rogerstam.

Tidpunkten spräckte ramen för maximalt antal sjukdagar med ersättning under en period.

Utförsäkrad

Läkaren vid Skaraborgs sjukhus skickade ett kompletterande utlåtande som inte kom in i tid till Försäkringskassan. Det ledde till att Camilla blev utförsäkrad.

Dikt av Camilla Rogerstam
Camillas egna tankar.

När avslaget om ersättning från Försäkringskassan kom vände sig Camilla Rogerstam till facket. Hon följde rådet från Transports ombudsman och begärde tjänstledigt från åkeriet, som saknar möjlighet att erbjuda annat arbete under en rehabiliteringsperiod.

Men läkaren hade i sitt utlåtande felaktigt skrivit att Camilla Rogerstam saknar förutsättningar för allt slags arbete, inte enbart chaufförsjobb. Det ledde till avslag på ansökan om a-kassa och Camilla står i  dag helt utan ersättning från något håll.

Ingen hjälp

När hon ringde arbetsförmedlingen för att tala om a-kassans beslut var det första handläggaren frågade: Vad vill du att jag ska göra?

– När jag frågade vad jag ska leva på sa hon bara att vi inte är skyldiga dig ekonomisk hjälp, för det måste du vända dig till kommunen.

– Jag får alltså veta att jag ska gå till socialen. Jag frågade om det verkligen stämde, jag har ju en man som har jobb, äger halva huset och jag har en anställning. Hur ska jag kunna få hjälp där?

Camilla Rogerstam fick också veta att Arbetsförmedlingen inte har några resurser att hjälpa: hon tillhör inte någon av de prioriterade grupperna, de som står längst bort från arbetsmarknaden.

– Allt jag vill är att komma in i en aktivitet, ett åtgärdsprogram, för att se vad jag klarar av.

Neddragningar

Ulf Nordenberg är ombudsman på Transports Skövdeavdelning.

Han följde med Camilla Rogerstam till ett möte på arbetsförmedlingen, nu med sektionschefen för Östra Skaraborg. Åter får Camilla Rogerstam höra att för henne finns inga resurser, att den politiska januariöverenskommelsen inneburit neddragningar både vad gäller personal och myndighetens åtgärdsprogram. Och att Camilla står i kö till ett program inte innebär någon garanti för att hon kommer med i oktober.

Camilla Rogerstram är ledsen, arg och frustrerad.

– Jag vill att det ska komma ut hur man kan bli behandlad.

Transports Ulf Nordenberg konstaterar att man måste vara frisk för att vara sjuk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Christine:
    30 augusti, 2019

    Tack för att ni tar upp det här problemet och jag berörs av Camillas berättelse och den utsatthet som skapas när länkarna mellan samhällets instanser falerar. Jag är själv en del av Arbetsförmedlingen och blir beklämd av det svar Camilla får, samtidigt som det är en konsekvens av de politiska beslut som styr vårt arbete. Det glöms ofta bort i sammanhanget. Tänk om de miljarder som slösas bort i övertro på nya privata lösningar istället kunde läggas på att verkligen lyfta bort de uppenbara hinder som skapas för människor mellan myndigheter, i tomrummet där paragrafer och förordningar inte räcker till och där samverkan bara blir ett ekande tomt begrepp. Och då menar jag både mellan socialtjänst, kommuner, FK och AF. Viljan finns nog - men inte de verkligt effektiva förutsättningarna. HÄR vill jag se politiska beslut och fördjupade insatser så att Camilla mfl slipper uppleva utanförskap och modlöshet när man jobbat och slitit för brödfödan hela sitt liv. Det är ovärdigt. Punkt.

  2. Handläggare:
    30 augusti, 2019

    Jag jobbar på Arbetsförmedlingen och möts nästan dagligen av liknande fall där människor hamnar i kläm mellan myndigheterna. Det som Camilla efterfrågar, arbetsförmågebedömning/arbetsträning borde ske via Försäkringskassan. Vi hamnar i en svår sits när F-kassan hänvisar personer till AF men från vårt håll kan vi inte göra något alls förrän personen i fråga är i ett arbetsmarknadspolitiskt program. För att komma in i det behöver man vara inskriven som arbetssökande 12-14 månader. Aktivitetsstöd blir man berättigad när man är i aktivitet och vi får inte bevilja aktivitet för nyinskrivna. Det blir ofta moment 22. Som jag ser det borde F-kassa få ta högre ansvar, se till att pröva personerna och säkerställa att de kan arbeta innan de hänvisar dem till AF. Att vara inskriven här, med alla krav som ställs på arbetssökande, blir ännu ett stressmoment för den som redan har oro över sin hälsa, ekonomi mm.

  3. Håkan Larsson:
    29 augusti, 2019

    Helt absurt. Klart att hon ska ha sjukpenning.

Lästips:

Lastbilschauffören Magnus Stenhols

”Bättre villkor – för alla”

Sverige. Chauffören Magnus Stenhols har kört många mil. Han blir inte förvånad över det stora lönegapet mellan yrkesförare inom EU. Men vill hellre tala om hur alla världens länder borde samarbeta och inte blunda för usla förhållanden utanför unionen.

Lars-Åke Erlandsson

Hjälpåkaren från Ambjörnarp fortsätter att köra

Chaufför. Lars-Åke Erlandsson arbetade som lastbilschaufför i 42 år. I dag är han pensionär men kör fortfarande över hjälpsändningar till Lettland, något han gjort i nästan 25 år.

Indragen sjukpenning katastrof för kroniskt sjuka

Insändare. Statsvetaren och forskaren Niklas Altermark vid Lunds universitet har nyligen presenterat en delrapport kring de allvarliga resultat han funnit i sin forskning om konsekvenserna av Försäkringskassans avslag till sjukdomsdrabbade människor.

Uppseendeväckande dom om fridagar

Bussförare. Arbetsgivaren får förlägga fridagar på bortaort, det har Arbetsdomstolen beslutat. AD resonerar att förare kan ”uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid”. Uppseendeväckande, tycker Annett Olofsson på fackens juristbyrå.

Uppsagda taxitelefonister

Taxi Stockholm växlar ned

Taxitelefonister. I 27 år har Taxi Stockholm haft en telefonväxel på Ingmarsö i Stockholms skärgård. Fem personer drabbas när företaget centraliserar.

Kommunal förlorade viktig busstvist i AD

Buss. Bussföretag har rätt att lägga ut fridagar för chaufförer som är utomlands på jobbresa, förutsatt att föraren inte behöver köra de lediga dygnen. Kommunal stämde företaget Bergkvarabuss inför Arbetsdomstolen, men förlorade i en så kallad mellandom.

Stora brister i arbetsmiljön på UPS terminal vid Sturup

Terminal. Paketföretaget UPS får svidande kritik från Arbetsmiljöverket, efter en inspektion på terminalen vid Sturups flygplats. I somras la Transport ett skyddsstopp för delar av arbetet. Nu kräver Arbetsmiljöverket 400 000 kronor i sanktionsavgift.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet av två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.