Utan medlemmar är vi ingenting

Ordförandeord. Förbundet befinner sig nu i en turbulent tid. Inte sedan Hasse Ericsons dagar har en ledande person i vårt förbund nagelfarits i medierna på det sätt vi nyss varit med om.

Sedan jag kom in i förbundet för tolv år sedan har Lasse varit en av de mest tongivande och karismatiska personerna. Med en lång och bred erfarenhet och med ett osedvanligt engagemang har han företrätt våra medlemmar hela vägen från sin arbetsplats ut i den stora världen. Nu fick den resan ett slut ingen hade kunnat föreställa sig.

Med det sagt så har rapporteringen i medierna satt ljuset på brister i vår organisation. Brister på interna regelverk, rutiner och policys. För detta har vi alla i förbundets ledning ett ansvar.

Samtal från medlemmar som vill gå ur förbundet har varit fler än vanligt. Jag har stor förståelse för den besvikelse de känner och tar den på största allvar. Hur stor skadan blir beror på hur vi kommer att hantera situationen framåt.

Förbundsstyrelsen fattade omedelbart beslutet att införa en nolltolerans mot alkoholinköp med förbundets pengar och föreslår kongressen att bifalla de motion­er som yrkar på samma policy. Vi ska ha solklara regler på alla områden som är lätta för våra anställda att leva efter. Lätta för våra revisorer att följa upp, och som lever upp till våra medlemmars förväntningar.

En stor uppgift för ledningen blir att fokusera på att återvinna förtroendet hos medlemmarna och tilliten till varandra i organisationen. Det blir ingen lätt resa men vi har inget val, det måste göras och det måste göras tillsammans.

Förbundet befinner sig mitt i en mycket intensiv period. Kongressföreberedelserna är i sin slutfas och avtalsrörelsen har just inletts.

Utmaningar behöver vi inte leta efter. Det räcker med att titta på åkerinäringen, taxibranschen, hamnarna, terminalerna eller på någon av alla de arbetsplatser där våra medlemmar finns. Pressade scheman, hyvling av arbetstider, allt färre ska göra allt mer. Jag brukar kalla det anständighetsfrågor. Nu börjar förhandlingar om dina villkor i ­arbetslivet. Och vi behöver din kraft för att fixa det.

Samtidigt som vi ser alla dessa utmaningar, och trots att det ibland känns som att världen rullar på utom vår kontroll, så påverkar det vi gör tillsammans varje dag denna utveckling.

När vi organiserar oss, driver kampanjer och tecknar kollektivavtal gör vi världen sakta men säkert till en bättre plats. Då kan vi till och med utmana jättar som Ikea, DHL, G4S och APM och skapa en mer dräglig tillvaro inte bara för våra medlemmar – utan för miljontals människor. I detta är Transport helt unikt.

Min förhoppning är att kongressen i juni blir ett avstamp för att möta alla dessa utmaningar. Där möts vi, bryter tankar, slåss för våra idéer och tar beslut om förbundets framtid.

Jag vet att det är ni, våra medlemmar, anställda och förtroendevalda som får dra det tyngsta lasset när det blåser. Jag vill tacka er för att ni dagligen står upp för organisationen och vår fackliga idé. Utan er vore vi inget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Världens uslaste Europaväg

Vägar. I slutet av artonhundratalet byggdes en elektrisk järnväg från Stockholm till Djursholm. Den var så dålig att den kallades ”Världens uslaste järnväg”. Dagens motsvarighet i landsvägstrafiken är E4:ans 2+1-väg utanför Ljungby.

En brytningstid

Minnen. Åttiotalet – en speciell tid. Både så lik och så olik våran i dag. Industrin var stark i Sverige och det var inte Göteborg utan Stockholm som var Sveriges största industristad.

Shit news

Politik. Valet är över – men ändå inte. Partierna har ännu inte positionerat sig. Men politik sägs ju vara det möjligas konst …

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Vilda västern-kultur i färdtjänsten

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

Kuslig likhet mellan morden

Ledare. Mordet på saudiern Jamal Khashoggi bär kusliga likheter med dådet ombord på Peter Madsens ubåt

Sista striden för HF

Analys. Just nu har Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), konferens i Göteborg. Det kan mycket väl bli startskottet till nya fackliga stridsåtgärder. Transportarbetaren var med på ett fackligt medlemsmöte där djupa sprickor kom i dagen. I fokus står en arbetsgivare som häller bensin på en pyrande brasa.

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Djungelns lag på Amazon

Ordförandeord. Det fackliga arbetet, för mig, är något som pågår här och nu i vardagen för våra medlemmar. Men det är också att blicka framåt och förstå vad vi står inför på en allt mer global arbetsmarknad. Detta för att vara bättre rustade för förändring. Vi kan inte vara bakåtsträvare, men vi måste slå vakt om våra villkor.

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.