Utan kollektivavtal står vi oss slätt

Sista krönikan. Transport och andra fackförbund står inför ytterst svårhanterliga problem, skriver Lars Lindgren. Här kommer den sista krönikan han skrev som ordförande i Transport.

Förhandlingarna för att nå nya kollektivavtal har nu börjat. För vår del är transportavtalet först ut, tätt följt av miljöarbetareavtalet.

Många timmar kommer det troligtvis att gå åt innan vi når en överenskommelse med vår motpart Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Kollektivavtalen är garantin för att alla som arbetar i Sverige ska ha anständiga anställningsvillkor, och en viktig påminnelse om hur den svenska arbetsmarknaden fungerar. Kollektivavtalen är i stort sett det enda skyddet mot hårdexploatering av arbetskraft. Dessutom säkrar de ett antal försäkringar som gör det möjligt för flertalet att bli sjuka och gå i pension utan att hamna i ren fattigdom.

De närmare 700 kollektivavtal som finns på arbetsmarknaden är själva förutsättningen för att klassklyftorna i vårt land inte har växt sig helt ohanterliga.

Detta har också flertalet i den arbetande befolkningen förstått. Enlig Medlingsinstitutets statistik har den fackliga organisationsgraden sjunkit, men ligger ändå kvar kring 70 procent för hela arbetsmarknaden. Samtidigt täcks omkring 90 procent av företagen av kollektivavtal.

På ett övergripande plan ser det alltså ut som den svenska modellen står stark. Ändå står vi inför ytterst svårhanterliga problem. För den svenska modellen kräver en hög organisationsgrad för att fungera.

Hela systemet bygger på att den arbetande befolkningen/arbetarklassen har förmågan att organisera sig fackligt och driva fram kollektivavtal. Där det inte finns kollektivavtal finns i praktiken nästan ingenting.

Den medvetenheten har tunnats ut, och det gäller i särskilt hög grad dem som arbetar inom den privata servicesektorn. Där ligger den fackliga organisationsgraden på 51 procent och bland ungdomarna är viljan att ansluta sig ännu mycket lägre. Det är djupt oroväckande.

Väldigt många av nittiotalisterna vet inte vad facket är och vilken betydelse det har för en väl fungerande arbetsmarknad. Ingen, inte föräldrar och inte skolan, har snackat med ungdomarna om facket. Många får inte ens frågan om de vill bli medlemmar när de väl kommer ut på sitt första jobb.

Detta måste vi ändra på. Det är inte mycket lönt för avtalsdelegationerna att förhandla fram bra kollektivavtal om det inte finns fackliga medlemmar som ställer krav på att de tillämpas.

Samtidigt måste vi inse att en rad faktorer har försvårat det fackliga organiseringsarbetet. EU:s fria rörlighet, individualiserad kultur, arbetsgivarnas rätt att importera arbetskraft från länder utanför EU, är bara några av dem. Sammantaget har de påfrestningarna blivit oerhört svårhanterliga för oss och andra LO-förbund inom de privata servicenäringarna.

Trots svårigheterna hoppas jag att alla medlemmar i förbundet närmast ser det som ett personligt ansvar att minska riskerna för att kollektivavtalen försvagas, både genom att värva medlemmar och säkra att avtalen tillämpas på de egna arbetsplatserna. På så sätt så stärker vi också förhandlingspositionerna för våra avtalsdelegationer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Joakim och Malin

Här är bra jobbkläder och skor en självklarhet

Arbetskläder. Svart och neongult. Alltid hela och rena. Det är meningen att en chaufför från Lindströms i Luleå ska gå att känna igen.

Arbetskläder, klippdockor

Vem betalar dina kläder?

Arbetskläder. Det finns företag som struntar i avtalen. Och det finns arbetsgivare som är generösa när det gäller personalens kläder och skor. För att hitta två goda exempel åkte vi till Luleå.

Fula knep när budföretag tvistar om matutkörning

Matbud. Företaget T Group logistics kör ut tusentals matportioner varje vecka för Hungrig.se. Nu har företaget hamnat i blåsväder genom att skicka ett avtal som liknar utpressning till en underentreprenör i Umeå. Avtalet är illa skrivet, med en logga stulen från en känd dansk advokatfirma.

Kronofogden beslagtar taxibolags bilar

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har tidigare blivit av med skolskjutsuppdrag på grund av en hotande konkurs. I dag på morgonen började Kronofogden beslagta företagets leasade bilar.

Hamnarbetarförbundet presskonferens

Hamnstrejken kan bli olaglig

Hamn. Hamnarbetarförbundet varslar om punktstrejker i nio hamnar och blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning i ytterligare tre. Stridsåtgärderna startar den 23 januari. Mycket talar för att en konflikt med denna grund blir förbjuden den 1 januari nästa år.

Protester utanför EU-parlamentet.

Oklart läge för vägpaketet i EU

EU. Stämningen var hetsig både i EU-parlamentet och utanför i morse. Transportutskottet debatterade och röstade om det stora vägpaketet. Förhoppningar om EU-krav på schystare villkor grusades delvis. Men sista ordet är inte sagt än.

Lastbilstrailrar på tåg stoppas

Tåg. All trafik med lastbilstrailrar lastade på järnvägsvagn stoppas i Danmark efter olyckan som tog åtta liv. Ett fel på låsningsmekanismen som ska hålla fast lastbilssläpet på tåget har avslöjats.

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Färdtjänstföretag lurar förare på lön

Taxi. Taxiraketen i Falkenberg blev stor vinnare när Hallandstrafiken upphandlade färdtjänst. Men många förare blev blåsta på lön och vid årsskiftet införde bolaget procentlön, rakt ackord, trots att upphandlaren kräver månadslön. Transport förhandlade nyligen fram ett kännbart skadestånd.

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

Jag orkar snart inte mer!

Insändare. Har jobbat skift i snart 14 år. Kört lastbil dag som natt. Känns som att jag aldrig är ledig. Hinner aldrig återhämta mig.

Gör fackkurser obligatoriska!

Insändare Tycker att facken generellt gör ett bra jobb i Sverige, men man måste bli mycket bättre på att utbilda sina arbetare.

Rekordmånga trafikanter anmälde viltolycka

Trafiksäkerhet. 2018 blev ett rekordår för viltolyckor. Polisen fick in totalt 63 641 anmälningar från trafikanter som kört på djur. Rådjur dominerar stort, med närmare 47 000 anmälningar. På andra plats kommer vildsvin, med drygt 6 900 påkörningar.

När alla tänker som chefen …

Krönika. Det var en gång en liten, liten chef på ett litet, litet taxibolag. Vi kan kalla honom Loffe. Företaget finns i kustbandet men ägs av Stora bolaget i storstaden. Vi kan kalla det Skärgårdstaxi. Här utövar Loffe sin egen version av ledarskap.

Vincent Verheyen spelade in en film.

Filmen där Vincent rasar mot lönen från SDR

Reklamutdelare. 40 spänn i timmen för att släpa runt på reklam i ett vinterkallt Västervik. Vincent Verheyen blev chockad när han såg sin lön – sedan spelade han in en film.

Dödsolyckor i jobbet ökade 2018

Arbetsmiljö. Under 2018 dog 48 arbetstagare i olyckor på jobbet. Sju av dem var lastbilschaufförer. En jobbade som lastbilsmekaniker. Ytterligare fyra personer klämdes till döds i arbete vid lastbilar eller med lastbilsgods.