Utan kollektivavtal står vi oss slätt

Sista krönikan. Transport och andra fackförbund står inför ytterst svårhanterliga problem, skriver Lars Lindgren. Här kommer den sista krönikan han skrev som ordförande i Transport.

Förhandlingarna för att nå nya kollektivavtal har nu börjat. För vår del är transportavtalet först ut, tätt följt av miljöarbetareavtalet.

Många timmar kommer det troligtvis att gå åt innan vi når en överenskommelse med vår motpart Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Kollektivavtalen är garantin för att alla som arbetar i Sverige ska ha anständiga anställningsvillkor, och en viktig påminnelse om hur den svenska arbetsmarknaden fungerar. Kollektivavtalen är i stort sett det enda skyddet mot hårdexploatering av arbetskraft. Dessutom säkrar de ett antal försäkringar som gör det möjligt för flertalet att bli sjuka och gå i pension utan att hamna i ren fattigdom.

De närmare 700 kollektivavtal som finns på arbetsmarknaden är själva förutsättningen för att klassklyftorna i vårt land inte har växt sig helt ohanterliga.

Detta har också flertalet i den arbetande befolkningen förstått. Enlig Medlingsinstitutets statistik har den fackliga organisationsgraden sjunkit, men ligger ändå kvar kring 70 procent för hela arbetsmarknaden. Samtidigt täcks omkring 90 procent av företagen av kollektivavtal.

På ett övergripande plan ser det alltså ut som den svenska modellen står stark. Ändå står vi inför ytterst svårhanterliga problem. För den svenska modellen kräver en hög organisationsgrad för att fungera.

Hela systemet bygger på att den arbetande befolkningen/arbetarklassen har förmågan att organisera sig fackligt och driva fram kollektivavtal. Där det inte finns kollektivavtal finns i praktiken nästan ingenting.

Den medvetenheten har tunnats ut, och det gäller i särskilt hög grad dem som arbetar inom den privata servicesektorn. Där ligger den fackliga organisationsgraden på 51 procent och bland ungdomarna är viljan att ansluta sig ännu mycket lägre. Det är djupt oroväckande.

Väldigt många av nittiotalisterna vet inte vad facket är och vilken betydelse det har för en väl fungerande arbetsmarknad. Ingen, inte föräldrar och inte skolan, har snackat med ungdomarna om facket. Många får inte ens frågan om de vill bli medlemmar när de väl kommer ut på sitt första jobb.

Detta måste vi ändra på. Det är inte mycket lönt för avtalsdelegationerna att förhandla fram bra kollektivavtal om det inte finns fackliga medlemmar som ställer krav på att de tillämpas.

Samtidigt måste vi inse att en rad faktorer har försvårat det fackliga organiseringsarbetet. EU:s fria rörlighet, individualiserad kultur, arbetsgivarnas rätt att importera arbetskraft från länder utanför EU, är bara några av dem. Sammantaget har de påfrestningarna blivit oerhört svårhanterliga för oss och andra LO-förbund inom de privata servicenäringarna.

Trots svårigheterna hoppas jag att alla medlemmar i förbundet närmast ser det som ett personligt ansvar att minska riskerna för att kollektivavtalen försvagas, både genom att värva medlemmar och säkra att avtalen tillämpas på de egna arbetsplatserna. På så sätt så stärker vi också förhandlingspositionerna för våra avtalsdelegationer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Avtal på gång med skånskt åkeri

Åkeri. Efter fackets påtryckningar kom beskedet från ett åkeri i Malmö i midsommarveckan: Visst ska vi teckna kollektivavtal med Transport.

Transportarbetarens logga

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

”Prövningen borde vara hårdare än i dag”

Transport. – Det är beklagligt att en myndighet som Arbetsförmedlingen har så njugg inställning till kollektivavtal. Utan avtal får de anställda sannolikt ingen tjänstepension och då får samhället täcka upp en gång till, när pensionen blir mager.

Tvist om lediga dagar för bussförare prövas i AD

Buss. Kan en arbetsgivare lägga ut fridagar för en busschaufför som blir sysslolös under en jobbresa utomlands? Den 8 och 9 oktober ska Arbetsdomstolen pröva frågan. Det är Kommunal som stämt Bergkvara buss på flera miljoner kronor i skadestånd och uteblivna löner och traktamenten.

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Tidningsbudens egna stugor – uppskattad jobbförmån

Semester. I Hunnebostrand kan landets tidningsbud hyra semesterstugor billigt. Under högsommaren är det hårt tryck på de fem stugorna, som ägs av en stiftelse som Transport och arbetsgivarna bildat. – Det är kanon att vara här, säger tidningsbudet Per Abrahamsson, som hyr för första gången.

Bil med taxiskylt

Facket kräver kameror och larm i samtliga taxibilar

Taxi. Rånvågen den senaste tiden har aktualiserat kravet på kameror i alla taxibilar. – Vi måste kunna känna oss trygga i vårt yrke, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Johan Danielsson

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Almedalen

Växande internethandel skapar nya problem

Åkeri. E-handeln växer för varje dag som går. Fri frakt och fria returer har gjort att kunder ofta beställer flera varor – och räknar med att returnera det som inte passar. Godset packas gärna i för stora kartonger, med 80-90 procent luft. Det är inte hållbart, ansåg en enig debattpanel.

Skyddsombud: Livsfarlig rensning av sopbilar

Arbetsmiljö. Sophämtare i Laholm utsätts dagligen för allvarliga risker när de måste ta bort avfall som läckt i bilarna. Transports skyddsombud Daniel Wallfors har tagit ärendet till Arbetsmiljöverket och kräver bättre rutiner.

Almedalen

Regn, sol och debatt – se vår Almedalsfilm!

Film. Årets politikervecka i Almedalen lockade färre besökare och även seminarierna och evenemangen var färre än förra året. Fast klimathotet, eldrift och biobränslen fortsätter vara ett av de dominerande ämnena.

Almedalen

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Det gäller om du blir sjuk under semestern

Semester. Ibland blir det inte som en tänkt. Ligger du sänkt i influensa på semestern har du rätt till ledighet – sjukledighet. Semesterdagarna hamnar på kontot för att utnyttjas i framtiden. När ledigheten ska tas ut måste du komma överens om med arbetsgivaren.

Almedalen

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?

Almedalen

Grillkväll och facksnack hos Transports minsta avdelning

Facket. – Det blir grillning. Även om det regnar! Thomas Gahnström vänder vant hamburgare på gallret. Han är både ombudsman och regionalt skyddsombud på Transports minsta avdelning. Den på Gotland.

Almedalen

”Förläng vår utbildning!”

Bevakning. – Tror ni verkligen att en ordningsvakt klarar att ingripa vid terrordåd som på Drottninggatan, med två timmars utbildning i risk- och hotbildsanalys? Oscar Diaz Sanchez, själv ordningsvakt, fick applåder på Transports seminarium om bevakningsbranschen.