Annons:
Annons:

Utan kollektivavtal står vi oss slätt

Sista krönikan. Transport och andra fackförbund står inför ytterst svårhanterliga problem, skriver Lars Lindgren. Här kommer den sista krönikan han skrev som ordförande i Transport.

Förhandlingarna för att nå nya kollektivavtal har nu börjat. För vår del är transportavtalet först ut, tätt följt av miljöarbetareavtalet.

Många timmar kommer det troligtvis att gå åt innan vi når en överenskommelse med vår motpart Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Kollektivavtalen är garantin för att alla som arbetar i Sverige ska ha anständiga anställningsvillkor, och en viktig påminnelse om hur den svenska arbetsmarknaden fungerar. Kollektivavtalen är i stort sett det enda skyddet mot hårdexploatering av arbetskraft. Dessutom säkrar de ett antal försäkringar som gör det möjligt för flertalet att bli sjuka och gå i pension utan att hamna i ren fattigdom.

De närmare 700 kollektivavtal som finns på arbetsmarknaden är själva förutsättningen för att klassklyftorna i vårt land inte har växt sig helt ohanterliga.

Detta har också flertalet i den arbetande befolkningen förstått. Enlig Medlingsinstitutets statistik har den fackliga organisationsgraden sjunkit, men ligger ändå kvar kring 70 procent för hela arbetsmarknaden. Samtidigt täcks omkring 90 procent av företagen av kollektivavtal.

På ett övergripande plan ser det alltså ut som den svenska modellen står stark. Ändå står vi inför ytterst svårhanterliga problem. För den svenska modellen kräver en hög organisationsgrad för att fungera.

Hela systemet bygger på att den arbetande befolkningen/arbetarklassen har förmågan att organisera sig fackligt och driva fram kollektivavtal. Där det inte finns kollektivavtal finns i praktiken nästan ingenting.

Den medvetenheten har tunnats ut, och det gäller i särskilt hög grad dem som arbetar inom den privata servicesektorn. Där ligger den fackliga organisationsgraden på 51 procent och bland ungdomarna är viljan att ansluta sig ännu mycket lägre. Det är djupt oroväckande.

Väldigt många av nittiotalisterna vet inte vad facket är och vilken betydelse det har för en väl fungerande arbetsmarknad. Ingen, inte föräldrar och inte skolan, har snackat med ungdomarna om facket. Många får inte ens frågan om de vill bli medlemmar när de väl kommer ut på sitt första jobb.

Detta måste vi ändra på. Det är inte mycket lönt för avtalsdelegationerna att förhandla fram bra kollektivavtal om det inte finns fackliga medlemmar som ställer krav på att de tillämpas.

Samtidigt måste vi inse att en rad faktorer har försvårat det fackliga organiseringsarbetet. EU:s fria rörlighet, individualiserad kultur, arbetsgivarnas rätt att importera arbetskraft från länder utanför EU, är bara några av dem. Sammantaget har de påfrestningarna blivit oerhört svårhanterliga för oss och andra LO-förbund inom de privata servicenäringarna.

Trots svårigheterna hoppas jag att alla medlemmar i förbundet närmast ser det som ett personligt ansvar att minska riskerna för att kollektivavtalen försvagas, både genom att värva medlemmar och säkra att avtalen tillämpas på de egna arbetsplatserna. På så sätt så stärker vi också förhandlingspositionerna för våra avtalsdelegationer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

”Prövningen borde vara hårdare än i dag”

Transport. – Det är beklagligt att en myndighet som Arbetsförmedlingen har så njugg inställning till kollektivavtal. Utan avtal får de anställda sannolikt ingen tjänstepension och då får samhället täcka upp en gång till, när pensionen blir mager.

”Det enda som krävs är en Fora-försäkring”

Arbetsförmedlingen. Hur gör bilvårdsfirman för att få tag i personal som till stor del avlönas med bidrag från staten? Vi ringde runt, anonymt, till några Arbetsförmedlingskontor. De som svarade jobbar på enheten ”arbetsgivarservice”.

Föraren styrde av vägen med skenande lastbil

Åkeri. En skenande lastbil har fått stor uppmärksamhet i medierna. Det var vid lunchtid på måndagen som bromsarna slutade fungera på Scanian som var på väg norrut på E 20. Föraren lyckades heller inte få ur 6:ans växel, trots telefonsupport från Scania.

SAS blir utan strejkstöd

Flyg. Svenskt Näringsliv kommer inte att betala ut konfliktersättning till SAS, efter den veckolånga pilotstrejken. Konflikten beräknas ha kostat flygbolaget 60-80 miljoner kronor per dag. Pengar som SAS nu får ta ur egen ficka.

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.

Matbud från Yandex.eda i Moskva.

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Inför EU-valet
6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i Europeiska transportarbetarefederationens demonstration för schysta villkor i Bryssel?

Debatt / Inför EU-valet
EU-demonstration Bryssel

Löneklyftan i EU måste bort

Frank Moreels, Belgien: EU är ett enormt landområde med öppna gränser och fri handel. Löftet till oss var att friheten skulle skapa välstånd åt alla, och leda till ökad jämlikhet mellan ländernas medborgare. I politikens värld kallas det för konvergens, men den har ännu inte nått arbetarna i EU:s nya medlemsländer.

Lastbilshytt

Låt oss tända gnistan igen

Peep Peterson, Estland: Min far var internationell chaufför och vi levde på östra sidan av järnridån. Jag minns hans berättelser om långa resor till olika östeuropeiska länder på 1970- och 1980-talet.