Uppstickare oroar taxibranschen

Taxiföretaget som inte kallar sig ett taxiföretag har fått fäste på den svenska marknaden. Branschen protesterar mot snedvriden konkurrens, medan facket avvaktar. Uber heter bolaget som erbjuder exklusiva bilar via beställningar i en app.

I dag, tisdag, förbjöds Uber att erbjuda sina tjänster i Tyskland. En domstol i Frankfurt konstaterar att affärsidén strider mot landets persontransportlag, berättar Dagens Industri.

Uber startades 2010 av en IT-entreprenör i San Francisco. Affärsidén är att en telefon-app tar hand om all kommunikation mellan kund och taxiåkare, även betalningen. I Sverige har företaget etablerat sig i Stockholm och Göteborg.

– Vi vet inte hur många som kör för Uber i Sverige, säger Mattias Schulstad, Transports utredare som kan taxifrågor. Vi känner inte till åkarnas eller chaufförernas villkor, och vi har inte agerat på något sätt.

– Jag har inga medlemmar på Uber och ingen av mina andra medlemmar har reagerat, säger Emma Lundberg, ordförande i taxisektionen i Transports Stockholmsavdelning, Jag avvaktar och ser hur politikerna agerar framöver.

Mer bekymrad är branschorganisationen Svenska Taxiförbundet. Kommunikationschefen Claudio Skubla hävdar att konkurrensen i taxinäringen snedvrids av att åkare som kör för Uber har fått dispens för kravet på taxameter.

– Uber följer inte svensk lagstiftning, säger han. Företaget fungerar som en vanlig beställningscentral för taxi – men när bilarna inte har taxameter kan myndigheterna inte göra kontroller i efterhand.

Där möter han motstånd från Ubers svenska vd Robin Reznik.

– Uber är inte en taxirörelse, det är en teknikplattform som effektivt kopplar ihop passagerare med förare, säger han till TT.

– Regleringen som finns för transportbranschen är satt innan det fanns smarta telefoner och innan den digitala teknologin hade slagit igenom. Nu har vi nya förutsättningar, säger Robin Reznik.

Uber värderas till 18 miljarder dollar, cirka 124 miljarder kronor.

Svenska Dagbladet beskrev i somras hur bolaget fungerar: Kunderna betygsätter chaufför och hans eller hennes bil, och får räkna med att betala mer vid tidpunkter när efterfrågan är större. Bilägaren behåller 80 procent av intäkterna och Uber tar 20 procent.

Det tyska förbudet mot Uber gäller tills vidare. Men företaget säger i en kommentar att det tänker överklaga beslutet, men att förbudet gäller tills dess de förhandlingarna inleds.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.