Uppseendeväckande dom om fridagar

Bussförare. Arbetsgivaren får förlägga fridagar på bortaort, det har Arbetsdomstolen beslutat. AD resonerar att förare kan ”uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid”. Uppseendeväckande, tycker Annett Olofsson på fackens juristbyrå.

Domen i tvisten mellan fackförbundet Kommunal på ena sidan och bussföretaget Bergkvarabuss och Sveriges Bussföretag på andra kom i förra veckan, vilket Transportarbetaren då berättade.

Den startade efter att flera chaufförer som kört beställningstrafik utanför Sverige fått fridagar utlagda i schemat, samtidigt som de befann sig på ”bortaort”. Kommunal anser att förarna har rätt till betalning för åtta timmars arbete alla dagar under utlandskörningen.

– Förarna kan inte fritt disponera sin tid på bortaort, man är ju inte hemma, anförde Annett Olofsson, jurist på fackets juristbyrå LO-TCO Rättskydd, under förhandlingen.

Nu är tvisten avgjord och AD slår fast att arbetsgivare får förlägga fridagar på när chaufförerna är utomlands på jobbresa och inte behöver köra just den dagen. Majoriteten av landets bussförare tillhör Kommunal, men ett hundratal busschaufförer är medlemmar i Transport och kan komma att påverkas av domen.

– Det här innebär en inskränkning av arbetstagarnas fritid. Konsekvensen av det här blir att de fridagar som arbetstagarna skulle haft hemma går bort när de är på bortaort, säger Annett Olofsson.

Domstolen resonerar att ”en skidintresserad person skulle till exempel mycket väl kunna tänkas uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid.”

Annett Olofsson tycker att AD för ett uppseendeväckande resonemang.

– Vi har argumenterat för att man inte kan disponera fritt över sin tid på bortaort medan AD resonerar att det inte är allmängiltigt eftersom att visa arbetstagare kan tycka att det är roligt att åka skidor, säger hon.

Domstolen har även avgjort hur avtalet ska tolkas när det handlar om enmansbetjänad buss samt vad som menas med ”faktiskt arbetad tid” för att avgöra om chauffören har rätt till ob-ersättning.

När det kommer till enmansbetjäning av bussar tolkar AD bussbranschavtalet på samma sätt som Kommunal. En buss anses vara enmansbetjänad även om det finns en guide eller bussvärd med ombord, något som arbetsgivarparten inte håller med om.

Domen har också tolkat av vad som menas med ”faktiskt arbetat tid” för att få ob-ersättning:

Kommunal anser att all tid som chauffören står till arbetsgivarens förfogande ska räkas som detta, vilket innefattar tid när en andrechaufför sitter med i bussen när kollegan kör. Arbetsgivarsidan hävdar i stället att endast en konkret utförd arbetsuppgift bara kan räknas som ”faktiskt arbetat tid” och alltså inte andrechaufförens utfyllnadstid.

Arbetsdomstolen tolkar inte bestämmelsen i avtalet lika brett som Kommunal, men anser att det ska räknas som ”faktiskt arbetat tid” även för andrechauffören som sitter bredvid.

I nästa del av tvisten ska ersättning för 19 förare avgöras utifrån domstolens tolkning. Den förhandlingen kommer att ske under 2020.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bjarne Rönngren:
    21 november, 2019

    Att arbetsgivarna binder ris om egen rygg och tror att de kan få större vinstmarginal då de snikar in på arbetstiden. Istället kommer Detta att leda till lägre anbud och de sämre arbetsförhållandena kommer att få bra personal att sluta.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport kör vidare i samordningen

Avtalsrörelsen. Transport blir kvar inom LO-samordningen. Ett extra förbundsråd tog i dag beslutet. Löneökning på 3 procent i ettåriga avtal är grundkrav att ta med till förhandlingarna nästa år.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Både plus och minus med samordning

Ledare. Det drar ihop sig till en oviss avtalsrörelse. Två LO-förbund har redan deklarerat att de inte tänker acceptera samordnade lönekrav och den normerande roll som industrin länge haft.

LO håller presskonferens

Oenigt LO kommer kräva mer för lägst betalda

Avtalsrörelsen. Satsning på lågavlönade och korta avtal – tolv LO-förbund beslutade i dag om gemensamma krav i kommande avtalsrörelse. Men utan Kommunal och Pappers.

”Soffan” på två nya toppjobb

Politik. Tidigare S-toppen Ann-Sofie Hermansson är tillbaka i hetluften. Hon gör en politisk nystart som statlig utredare. Och efter årsskiftet börjar hon också köra sopor, som timanställd chaufför åt Renova i Göteborg.

Plogbil i snöväder

Vid svår halka: Låt stå!

Väghållning Vintern har slagit till på många håll i landet. För chaufförer kan arbetsplatsen bli livsfarlig. Men yrkesförare har rätt att ställa bilen om riskerna är för stora.

Johan Danielsson

”Nu får fusk och lönedumpning ett slut”

EU. Efter åratal av utredande och förhandlande är nya, skarpare EU-regler för lastbilstrafiken i hamn. Johan Danielsson (S) är glad när de tre tunga EU-instanserna har kommit överens om vägpaketet. En förändring är att alla som kör inrikestrafik i Sverige ska ha svenska löner och villkor.

EU:s vägpaket gick igenom

EU. Det blir nya regler för vägtrafiken i Europa. De tre tunga instanserna i EU är överens om att mobilitetspaketet ska bli lag. EU-parlamentet, kommissionen och ministerrådet förhandlade om frågan till klockan halv sju i morse.

Catarina Barketorp

Hon ska utreda bättre kontroller på vägarna

Åkeri. Catarina Barketorp – lägg namnet på minnet. Hon ska reda ut hur yrkestrafiken kan bli sundare. Hur tung trafik ska kollas, hur lagarna bättre ska följas och hur förare kan få en bättre social situation.

Oklar fortsättning på förhandlingarna om las

Facket. De fem LO-förbund som lämnat förhandlingarna om las har gjort det efter att ha sett arbetsgivarnas förslag, enligt LO-förhandlaren. Nästa steg är att facken ska svara på arbetsgivarnas sammanfattning. Men efter avhoppen är LO:s förhandlingsmandat oklart.

Ryanairplan i luften

Stor ovisshet efter Ryanairs chockbesked för Skavsta

Flyg. Hundratals anställda berörs när Ryanair stänger sin bas i Skavsta. Transports flygavdelning har kallat ledningen för flygplatsen till förhandling för brott mot medbestämmandelagen. För oroliga medlemmar i flera fackföreningar väntar förhandlingar – och besked om hur många flighter som försvinner.

Samtal om kollektivavtal med Foodora

Matbud. Matbuden på Foodora är över 300 bara i Stockholm. I dag, tisdag, diskuterade Transport och arbetsgivarna kollektivavtal för dem och övriga Foodoraanställda i landet.

Många lurade chaufförer i Norrköpingshärva

Åkeri. Ägaren till åkeriet Direct Transport misstänks för grova bedrägerier. Bland förlorarna finns chaufförerna. Många blev blåsta på lön. De pengar som betaldes ut gick ofta rakt in på kontot, utan riktiga lönespecifikationer. Skatteverket kräver nu förarna på den löneskatt som åkeriet skulle ha betalat.

Fem fack hoppar av las-förhandlingarna

Facket. Fem LO-förbund lämnar förhandlingarna om hur anställningsskyddet ska ändras. ”Man har gått för långt på ett antal punkter”, säger avhopparen Sekos ordförande Valle Karlsson. Transport är kvar.

Arbetskunskap tillbaka till läroplanen?

Undervisning. Skolverket ser över sitt förslag till kursplaner igen efter kritik från bland annat Transport. Inom någon vecka kommer svaret på om undervisningen om arbetslivet skrivs in igen.

Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Lönegaranti i nästa vecka till Salimovicförare

Taxi. Chaufförerna på företaget som blivit av med samhällsresorna på västkusten får sina löner från staten. Advokat Anders Aspegren berättar vad det betyder att Taxi 201 201 har beviljats rekonstruktion. Och vad som händer om rekonstruktionen fortsätter.

Transport kräver lön till förare i Salimovicföretag

Taxi. Färdtjänstbolaget som sagts upp av Västtrafik har beviljats rekonstruktion i dag – till en början under två veckor. Transport har samlat in fackmedlemmarnas lönefordringar och skickat en anmaning till företaget att betala dem.