Corona

Uppsägningar och permittering i taxi

Taxi. Taxi är en bransch som faller snabbt. Under en enda dag tog Transports taxiombudsman i Stockholm emot 87 samtal om varsel och i första hand permitteringar. Allt handlar om coronaviruset och arbetsbrist.

Annica Collstam
Annica Collstam. Foto: Jan Lindkvist

– Vad jag gör? Ger den information som jag har. Och ser till att förhandlingarna går undan, säger Annica Collstam, ombudsman med ansvar för taxi på Transports avdelning 5.

Förare som är anställda av Sirius omsorg i Stockholm har fått besked om att samtliga ska sägas upp. Företaget, som kör rullstolsbussar och andra samhällsresor, har begärt förhandling med Transport.

– Våra uppdrag har mer än halverats, säger verksamhetschefen Anders Malmqvist.

Sirius har 53 anställda och 43 rullstolsfordon, och ingår numera i Taxi Stockholm.

– Vi har nästan inte en enda körning kvar i bolaget där rullstolsbussarna ingår. Däremot anlitar vi andra företag till annan trafik som delvis kan fortsätta.

Hans avsikt är att återanställa chaufförerna när coronakrisen har lagt sig och resenärerna hittar tillbaka till sjuk-, skol- och rullstolstaxi.

– Vi omfattas inte av reglerna kring permittering eftersom vi kör samhällsresor, säger Anders Malmqvist.

Sirius är långt ifrån det enda företag som Annica Collstam hanterar just nu.

– Jag skickar en blankett när de ringer och vill förhandla om korttidspermittering och när jag får tillbaka den ifylld kan jag fatta mitt beslut.

De gällande permitteringsreglerna innebär att arbetsgivarens lönekostnader minskar med hälften genom att staten står för en större kostnad. Den anställda befrias från som högst 60 procent av arbetet, men får behålla minst 90 procent av sin lön.

– Med de stora bolagen förhandlar jag via telefon, fortsätter hon.

Bland dem finns taxiväxlarna som säger upp personal, inte bara permitterar dem.

– Vi varslar telefonister om uppsägning, vi måste dra ner på växlarna i det här läget, säger Gökay Akyüz, vd på Taxi Stockholm.

Han är mer än orolig över läget i taxi, och beskriver en ytterst allvarlig situation:

– Vi gör allt vi kan för att påverka politikerna att det behövs mer i en lågmarginalbransch som taxi. Många åkare klarar inte mer än två tre månader när intäkterna har rasat som nu. De seriösa företagen riskerar att slås ut.

Redan i förra veckan mötte Transportarbetarens coronapatrull desperata taxiförare på taxifiket vid Arlanda, Remoten.

– Min åkare har 80 bilar, sa Shahab Khatami, som kör för Sverigetaxi.

– Hur ska det gå? Jag fattar inte. Körningarna blir färre och färre. Det kommer att dröja tre, fyra månader innan det vänder. Hur många taxiföretag finns kvar då?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Transportarbetarens logga

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Transportarbetarens logga

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.

Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

LO:s kongress har startat

Facket. I dag väljer LO ny ledning. Organisationens 29:e kongress inleddes på måndagsförmiddagen. 300 ombud, representantskapets ledamöter och LO-styrelsen möts digitalt för att bland annat välja ny ordförande.

Skadestånd för orimligt mycket övertid

Bevakning. Vakter kunde jobba tre dygn i sträck. Någon jobbade nära 500 timmar övertid på ett år. Transport och bevakningsföretaget har gjort upp: Skadeståndet blir 90 000 kronor.

Fler frågor när parterna förhandlar om las

Arbetsrätt. Andra veckan i augusti startar parternas förhandlingar om nya las-regler igen. Målet är en uppgörelse mellan fack och arbetsgivare som ska stoppa lagförslagen från regeringens las-utredare. Den bör vara klar senast den sista september.