Upprop inom facket

Sexuella trakasserier. Rapporteringen om sexuella övergrepp, kränkningar och tystnadskultur har nu nått fackföreningsrörelsen. 1 501 kvinnor inom landets olika fackförbund samlas i uppropet #InteFörhandlingsbart i tidningen ETC.

Ordningsvakten och Transportmedlemmen Jenny Bengtsson, som har nytt jobb som inspektör på Arbetsmiljöverket, har samlat in över hundra vittnesmål från kvinnor inom facket. Bland undertecknarna som stöder uppropet finns 19 representanter från Transport, vissa är medlemmar, andra anställda och förtroendevalda.

Kvinnorna förklarar att de är ”stolta över att tillhöra en rörelse som kämpar emot sexuella trakasserier och sexism på arbetsmarknaden… ingen ska bli kränkt, ofredad eller trakasserad på sin arbetsplats”.

De skriver vidare att fackföreningar har en avgörande roll i att motverka den sortens orättvisor på arbetsmarknaden och tvinga fram åtgärder från arbetsgivare.

Fackets uppgift att skydda arbetstagare på arbetsplatserna gör att förbunden har ett särskilt ansvar att ta tag i frågan om sexuella trakasserier, betonar Jenny Bengtsson som tidigare var ordförande i Hotell- och restaurangfackets avdelning Stockholm–Gotland.

Finns det något som skiljer det fackliga uppropet från tidigare upprop i olika branscher?

– Vad jag vet finns inget annat som gäller föreningar. Jag tror också det handlar om att fackföreningar, till skillnad från andra branscher, är väldigt, väldigt känsliga för olika typer av kritik eftersom rörelsen har så många fiender.

– Facket ska vara en god kraft som gör gott. Därför blev det mer rabalder med skandalen i Kommunal än när Svenskt Näringslivs ordförande skatteplanerar. Man har högre förväntningar på facket.

Genom att betona sin kärlek för och djupa engagemang i fackföreningsrörelsen hoppas undertecknarna slippa kritik för att svika rörelsen. Jenny Bengtsson pekar också på att inte heller fackföreningsrörelsen går fri från den samhällsstruktur som yttrar sig i sexism.

De anonyma berättelserna kommer från medlemmar och förtroendevalda och spänner över hela fältet från oönskade kommentarer och närmanden till våldtäkter. Anonyma förövare uppges sedan ha klättrat till ”förbundets absoluta topp”.

Ett vittnesmål lyder:

”Jag blev våldtagen av en förbundsanställd. Jag orkar inte bära de sociala konsekvenserna av att vare sig anmäla eller berätta så nu får han fortsätta att verka som en omtyckt feministisk och socialistisk förkämpe”.

En annan kvinna berättar:

”Efter att ha tagit emot ett antal ovälkomna närmanden och komplimanger under en middag en kväll sade jag klart och tydligt nej, jag vill inte och lämnade middagen. Dagen efter sade ombudsmannen: Förlåt om jag var på i går. Du vet, det är ju ofta så med tjejer att ett nej egentligen betyder ja”.

I ännu ett vittnesmål beskriver en kvinna hur en ombudsman tafsade på flera kvinnliga kongressledamöter ”men det skylldes bort för han hade ju ”lite problem med alkohol”. Tidigare den dagen hade förbundet tagit beslut om att ha en feministisk grundsyn”.

Att skriva olika former av policys och dokument tycks inte hjälpa. Vad behöver förbunden göra?

– Det krävs ständigt, vardagligt, handfast arbete. Du kan ha hur mycket jämställdhetsplaner och värdegrunder som helst. De tjänar inget till om människor inte följer dem. Det här är ingen pappersgrej, det är en varje-dag-grej.

– Några måste också avgå självmant eller sparkas ut. Det kan låta hårt men många av vittnesmålen visar att flera av förövarna sitter på höga positioner i förbunden och de ska straffas. Det behöver göras saker, säger Jenny Bengtsson.

För att det ska ske hoppas hon att medlemmar och förtroendevalda ska ta steget och vända sig till chefer och förbundsansvariga. Samtidigt poängterar Jenny Bengtsson att det är upp till de enskilda att avgöra själva hur de vill agera.

– Det ligger väldigt mycket skam i detta och man ska orka och klara av att driva sin sak.

Det tyngsta ansvaret lägger hon på fackförbundens ledningar.

– Det finns inga ursäkter att skydda människor som begår övergrepp eller våldtäkter, hur duktiga fackliga förhandlare eller hur viktiga de än är. Fackförbunden måste ta tag i detta, på samma sätt som vi kräver det av arbetsgivarna.

Undertecknarna vill se en förändring, nu.

– Det är bråttom, den borde ha kommit för 40 år sen. Vi har kvinnor i alla åldersgrupper i uppropet, vissa har jobbat inom rörelsen i decennier. Har man gjort sig skyldig till allvarliga övergrepp tycker jag man ska anmäla sig själv och avlägsna sig från rörelsen. I ett par fall handlar det om grova överfallsvåldtäkter.

Jenny Bengtsson beskriver läsningen som fruktansvärd.

– Och värst av allt är att jag inte blev förvånad.

Hon har inte haft några fackliga uppdrag inom Transport, men tror inte att det mansdominerade förbundet skiljer sig från andra LO- eller tjänstemannafack.

Det tror inte heller Johanna Bergsten. Hon är ombudsman på Transports avdelning i Sundsvall, sitter i Transports förbundsstyrelse och är en av dem som skrivit på uppropet.

– Det är ett sätt att visa att nu får det vara nog, visa att jag stödjer kvinnor som blivit utsatta. Det är jättestarkt att våga träda fram. För Transports del kan det vara läge att uppdatera vår jämställdhetspolicy och fundera över hur vi kan bidra till att ändra de strukturer som leder till kränkningar. Vi måste visa att vi tar frågan på allvar.

– Säkert är det fler än 1 501 kvinnor som ställer sig bakom uppropet, men av olika skäl inte skrivit på. Kanske för att de inte använder sociala medier. Jag har själv inte blivit utsatt för något inom Transport, säger Johanna Bergsten.

Hennes erfarenheter från restaurangbranschen är sämre.

Anna Ryding sitter i Transports högsta ledning, verkställande utskottet (vu).

– Vi kommer aldrig att acceptera den här typen av beteende. På den punkten är vi helt överens i vu, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lisa:
    22 november, 2017

    Inte okej att ha en jämställdhetspolicy som inte är uppdaterad eller arbetad med på flera år. Varför är den inte tagen på allvar?? Var är ansvaret i det?

Lästips:

Lars Göran Mellberg i däckverkstaden

Farliga lyft i däckbytarbranschen

Däckarbetare. Sex värktabletter om dagen. Lars Göran Mellberg är ett levande exempel på hur det står till med landets däckarbetare. Nio av tio verkstäder måste åtgärda arbetsmiljön visar Arbetsmiljöverkets senaste drive i gummibranschen.

Gustav Sand Kanstrup

”Ingen ska dö av jobbet”

9 frågor. Ibland kan uppdraget kännas övermäktigt. Gustav Sand Kanstrup har hunnit med att leda projektet nollvision på Arbetsmiljöverket i två veckor.

Transportarbetarens logga

EU-politiker håller luddiga löften

EU-valet. Svenska ledamöter i EU-parlamentet håller vad de lovar när det gäller arbetsmarknadspolitiken. De rödgröna och Feministiskt initiativ röstar oftast för skärpta regler från EU. Sverigedemokraterna gör det ofta. Borgerliga partier sällan.

Nytt jobb för nio av tio uppsagda

Arbetsmarknad. Nio av tio uppsagda transportarbetare skaffar sig ny sysselsättning med stöd från Trygghetsfonden TSL. Efter ett år har de nytt jobb, startat eget eller börjat på en längre utbildning.

Facken rasar mot las-utredning

Politik. Fler undantag från sist in – först ut. Billigare att säga upp anställda. Regeringens utredare har fått direktiv som inte går fackens väg.

Transportare i första majtåg

Firar du första maj med Transport?

Arbetarnas helgdag. Den första maj demonstreras och firas det runt om i världen sedan år 1886. Här kan du hitta Transports talare 2019.

Mitträcken och fartkameror mot trafikdöden

Chaufförer. Trafikverkets vision om färre döda i trafiken ser avlägsen ut. Förra året omkom 72 fler än året innan. Myndighetens strategier för att hejda utvecklingen innebär förändringar för dig som har din arbetsplats på vägarna.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.