Uppphandlingen på Arlanda rivs upp

(NY VERSION)) Bemanningsföretaget Proffice fick uppdraget. Bevakningsbolaget Securitas överklagade. Nu gör statliga bolaget Swedavia helt om, avbryter processen och gör om upphandlingen av säkerhetskontrollerna på Arlanda.

– Vi har granskat upphandlingen och upptäckt att vi gjort ett fel. Därför har vi beslutat att avbryta den. En så här omfattande upphandling innehåller många delar av komplicerad natur. Det viktiga nu är att det blir formellt korrekt i slutänden, säger Mats Paulsson, säkerhetsdirektör på Stockholm Arlanda.

Pressmeddelandet kom i helgen, spriddes snabbt spridning på sociala medier och möttes av en del positiva kommentarer från berörda. Det handlar om cirka 850 flygplatskontrollanter på Arlanda som i dag arbetar för Securitas och nu står i oviss väntan. Får de jobba kvar eller kommer de att få söka nya jobb hos en annan uppdragsgivare?

Securitas behåller uppdraget fram till sista maj i år. Sen var det meningen att Proffice skulle ta över säkerhetskontrollerna, enligt Swedavias första beslut. Det handlar om ett prestigefyllt jätteuppdrag, värderat till omkring 275 miljoner kronor per år, som längst i sju år framåt.

Proffice hade redan hunnit teckna kollektivavtal med Transport och gett löfte om att personal som ville skulle få behålla arbetet och följa med över till sin nya arbetsgivare genom så kallad övergång. Nu avbryts planerna och intresserade får möjlighet att lämna nya anbud.

Säkerhetsdirektör Mats Paulsson på Arlanda förtydligar:

– För att vi ska vara transparenta och likabehandla alla inblandade parter så har vi beslutat att avbryta processen och göra om den. Vi beklagar att det blivit så, men det är ingen dramatik i detta, liknande upphandlingar har avbrutits förr. Det viktiga för oss är att göra om processen så att den slutliga upphandlingen genomförs formellt och juridiskt korrekt.

Jerker Nilsson är Transports centrala ombudsman med ansvar för säkerhet och bevakning.

– Att företag överklagar upphandlingar är jättevanligt. Att processen stoppas och upphandlingarna görs om är inte lika vanligt, men det händer när jurister granskar att fel upptäcks. Då får beställaren dra tillbaka sitt beslut, göra om och göra rätt.

Tror du Securitas kommer ta upp konkurrensen med Proffice och lägga ett lägre anbud nu – för att få behålla säkerhetskontrollerna? Enligt uppgifter från Securitas låg bevakningsbolagets bud 25 miljoner kronor högre än Proffices.

– Jag vill inte spekulera i vad som händer framöver, men det väcker säkert mycket funderingar bland flygplatskontrollanterna på Arlanda, säger Jerker Nilsson.

Transportarbetaren har sökt Transportklubbens ordförande Josefine Dalby för Securitas på Arlanda, men ännu inte lyckats nå henne. Hon har tidigare vittnat om stor oro bland flygplatskontrollanterna.

Säkerhetsdirektör Mats Paulsson påpekar han att en ny säkerhetsspärr på tio dagar nu inträder efter beslutet att avbryta upphandlingen. Under den tiden har Proffice och andra möjlighet att överklaga även detta beslut.

– Om ingen överprövar beslutet går vi i gång med en ny upphandling så fort som möjligt. Vår ambition är att vi ska kunna teckna ett nytt avtal senast den 1 maj, säger Mats Paulsson.

Är det realistiskt?

– Det är absolut möjligt. Sedan får man ha med i beräkningen att även det beslutet kan överprövas, tillägger Paulsson.

I pressmeddelandet står det att det första beslutet rivs upp för att ”ett upphandelsrättsligt fel inträffat gällande tidpunkten för när leverantören skall kunna uppfylla auktorisationskravet som bevakningsföretag”. Vad  menas med det?

– Det är lite komplicerat, men utifrån en fråga som kom in under den tid som presumtiva anbudsgivare alltid har möjlighet att ställa frågor förlängdes ett datum för när leverantören ska kunna uppfylla auktorisationskravet. Några som tänkt lämna anbud kan ha missat den tidsförlängningen och därför hoppat av.

– Därmed uppfylldes inte likabehandlingsprncipen och kravet på full transparens. Alla ska ha samma förutsättningar så det var lika bra att ta allting från början, svarar Mats Paulsson.

Det börjar bli knappt om tid – om företaget som ska bemanna säkerhetskontrollerna ska hinna förbereda sig för sommarruschen med semestrar och många resenärer?

– Ja, det är en diskussion vi får ta. Vi kan inte äventyra verksamheten, så vi får kanske titta på hur vi ska lösa frågan under en övergångsperiod.

Finns det möjlighet att förlänga Securitas avtal avtal efter den 31 maj, om upphandlingen drar ut på tiden?

– Det är för tidigt att säga, men det kan finnas såna möjligeter. Vi tittar på alla frågor parallellt.

Vad vill du säga till flygplatskontrollanterna som orar sig över sina jobb?

– Det är alltid olyckligt när det blir så här, men vi försöker lösa det så bra som möjligt för ala inblandade, samtidigt som vi måste leva upp till likabehandlingsprincipen. Det är inte helt enkelt, säger Mats Paulsson.

En kontakt med Profice tyder inte på att företaget tänker överklaga Swedavias beslut att riva upp och göra om upphandlingen.

– Vi inväntar en ny upphandling och att har inte några kommentarer i dagsläget kring detta, svarar bolagets presschef Maria Uggla i ett mejl.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.