Uppphandlingen på Arlanda rivs upp

(NY VERSION)) Bemanningsföretaget Proffice fick uppdraget. Bevakningsbolaget Securitas överklagade. Nu gör statliga bolaget Swedavia helt om, avbryter processen och gör om upphandlingen av säkerhetskontrollerna på Arlanda.

– Vi har granskat upphandlingen och upptäckt att vi gjort ett fel. Därför har vi beslutat att avbryta den. En så här omfattande upphandling innehåller många delar av komplicerad natur. Det viktiga nu är att det blir formellt korrekt i slutänden, säger Mats Paulsson, säkerhetsdirektör på Stockholm Arlanda.

Pressmeddelandet kom i helgen, spriddes snabbt spridning på sociala medier och möttes av en del positiva kommentarer från berörda. Det handlar om cirka 850 flygplatskontrollanter på Arlanda som i dag arbetar för Securitas och nu står i oviss väntan. Får de jobba kvar eller kommer de att få söka nya jobb hos en annan uppdragsgivare?

Securitas behåller uppdraget fram till sista maj i år. Sen var det meningen att Proffice skulle ta över säkerhetskontrollerna, enligt Swedavias första beslut. Det handlar om ett prestigefyllt jätteuppdrag, värderat till omkring 275 miljoner kronor per år, som längst i sju år framåt.

Proffice hade redan hunnit teckna kollektivavtal med Transport och gett löfte om att personal som ville skulle få behålla arbetet och följa med över till sin nya arbetsgivare genom så kallad övergång. Nu avbryts planerna och intresserade får möjlighet att lämna nya anbud.

Säkerhetsdirektör Mats Paulsson på Arlanda förtydligar:

– För att vi ska vara transparenta och likabehandla alla inblandade parter så har vi beslutat att avbryta processen och göra om den. Vi beklagar att det blivit så, men det är ingen dramatik i detta, liknande upphandlingar har avbrutits förr. Det viktiga för oss är att göra om processen så att den slutliga upphandlingen genomförs formellt och juridiskt korrekt.

Jerker Nilsson är Transports centrala ombudsman med ansvar för säkerhet och bevakning.

– Att företag överklagar upphandlingar är jättevanligt. Att processen stoppas och upphandlingarna görs om är inte lika vanligt, men det händer när jurister granskar att fel upptäcks. Då får beställaren dra tillbaka sitt beslut, göra om och göra rätt.

Tror du Securitas kommer ta upp konkurrensen med Proffice och lägga ett lägre anbud nu – för att få behålla säkerhetskontrollerna? Enligt uppgifter från Securitas låg bevakningsbolagets bud 25 miljoner kronor högre än Proffices.

– Jag vill inte spekulera i vad som händer framöver, men det väcker säkert mycket funderingar bland flygplatskontrollanterna på Arlanda, säger Jerker Nilsson.

Transportarbetaren har sökt Transportklubbens ordförande Josefine Dalby för Securitas på Arlanda, men ännu inte lyckats nå henne. Hon har tidigare vittnat om stor oro bland flygplatskontrollanterna.

Säkerhetsdirektör Mats Paulsson påpekar han att en ny säkerhetsspärr på tio dagar nu inträder efter beslutet att avbryta upphandlingen. Under den tiden har Proffice och andra möjlighet att överklaga även detta beslut.

– Om ingen överprövar beslutet går vi i gång med en ny upphandling så fort som möjligt. Vår ambition är att vi ska kunna teckna ett nytt avtal senast den 1 maj, säger Mats Paulsson.

Är det realistiskt?

– Det är absolut möjligt. Sedan får man ha med i beräkningen att även det beslutet kan överprövas, tillägger Paulsson.

I pressmeddelandet står det att det första beslutet rivs upp för att ”ett upphandelsrättsligt fel inträffat gällande tidpunkten för när leverantören skall kunna uppfylla auktorisationskravet som bevakningsföretag”. Vad  menas med det?

– Det är lite komplicerat, men utifrån en fråga som kom in under den tid som presumtiva anbudsgivare alltid har möjlighet att ställa frågor förlängdes ett datum för när leverantören ska kunna uppfylla auktorisationskravet. Några som tänkt lämna anbud kan ha missat den tidsförlängningen och därför hoppat av.

– Därmed uppfylldes inte likabehandlingsprncipen och kravet på full transparens. Alla ska ha samma förutsättningar så det var lika bra att ta allting från början, svarar Mats Paulsson.

Det börjar bli knappt om tid – om företaget som ska bemanna säkerhetskontrollerna ska hinna förbereda sig för sommarruschen med semestrar och många resenärer?

– Ja, det är en diskussion vi får ta. Vi kan inte äventyra verksamheten, så vi får kanske titta på hur vi ska lösa frågan under en övergångsperiod.

Finns det möjlighet att förlänga Securitas avtal avtal efter den 31 maj, om upphandlingen drar ut på tiden?

– Det är för tidigt att säga, men det kan finnas såna möjligeter. Vi tittar på alla frågor parallellt.

Vad vill du säga till flygplatskontrollanterna som orar sig över sina jobb?

– Det är alltid olyckligt när det blir så här, men vi försöker lösa det så bra som möjligt för ala inblandade, samtidigt som vi måste leva upp till likabehandlingsprincipen. Det är inte helt enkelt, säger Mats Paulsson.

En kontakt med Profice tyder inte på att företaget tänker överklaga Swedavias beslut att riva upp och göra om upphandlingen.

– Vi inväntar en ny upphandling och att har inte några kommentarer i dagsläget kring detta, svarar bolagets presschef Maria Uggla i ett mejl.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?