Uppphandlingen på Arlanda rivs upp

(NY VERSION)) Bemanningsföretaget Proffice fick uppdraget. Bevakningsbolaget Securitas överklagade. Nu gör statliga bolaget Swedavia helt om, avbryter processen och gör om upphandlingen av säkerhetskontrollerna på Arlanda.

– Vi har granskat upphandlingen och upptäckt att vi gjort ett fel. Därför har vi beslutat att avbryta den. En så här omfattande upphandling innehåller många delar av komplicerad natur. Det viktiga nu är att det blir formellt korrekt i slutänden, säger Mats Paulsson, säkerhetsdirektör på Stockholm Arlanda.

Pressmeddelandet kom i helgen, spriddes snabbt spridning på sociala medier och möttes av en del positiva kommentarer från berörda. Det handlar om cirka 850 flygplatskontrollanter på Arlanda som i dag arbetar för Securitas och nu står i oviss väntan. Får de jobba kvar eller kommer de att få söka nya jobb hos en annan uppdragsgivare?

Securitas behåller uppdraget fram till sista maj i år. Sen var det meningen att Proffice skulle ta över säkerhetskontrollerna, enligt Swedavias första beslut. Det handlar om ett prestigefyllt jätteuppdrag, värderat till omkring 275 miljoner kronor per år, som längst i sju år framåt.

Proffice hade redan hunnit teckna kollektivavtal med Transport och gett löfte om att personal som ville skulle få behålla arbetet och följa med över till sin nya arbetsgivare genom så kallad övergång. Nu avbryts planerna och intresserade får möjlighet att lämna nya anbud.

Säkerhetsdirektör Mats Paulsson på Arlanda förtydligar:

– För att vi ska vara transparenta och likabehandla alla inblandade parter så har vi beslutat att avbryta processen och göra om den. Vi beklagar att det blivit så, men det är ingen dramatik i detta, liknande upphandlingar har avbrutits förr. Det viktiga för oss är att göra om processen så att den slutliga upphandlingen genomförs formellt och juridiskt korrekt.

Jerker Nilsson är Transports centrala ombudsman med ansvar för säkerhet och bevakning.

– Att företag överklagar upphandlingar är jättevanligt. Att processen stoppas och upphandlingarna görs om är inte lika vanligt, men det händer när jurister granskar att fel upptäcks. Då får beställaren dra tillbaka sitt beslut, göra om och göra rätt.

Tror du Securitas kommer ta upp konkurrensen med Proffice och lägga ett lägre anbud nu – för att få behålla säkerhetskontrollerna? Enligt uppgifter från Securitas låg bevakningsbolagets bud 25 miljoner kronor högre än Proffices.

– Jag vill inte spekulera i vad som händer framöver, men det väcker säkert mycket funderingar bland flygplatskontrollanterna på Arlanda, säger Jerker Nilsson.

Transportarbetaren har sökt Transportklubbens ordförande Josefine Dalby för Securitas på Arlanda, men ännu inte lyckats nå henne. Hon har tidigare vittnat om stor oro bland flygplatskontrollanterna.

Säkerhetsdirektör Mats Paulsson påpekar han att en ny säkerhetsspärr på tio dagar nu inträder efter beslutet att avbryta upphandlingen. Under den tiden har Proffice och andra möjlighet att överklaga även detta beslut.

– Om ingen överprövar beslutet går vi i gång med en ny upphandling så fort som möjligt. Vår ambition är att vi ska kunna teckna ett nytt avtal senast den 1 maj, säger Mats Paulsson.

Är det realistiskt?

– Det är absolut möjligt. Sedan får man ha med i beräkningen att även det beslutet kan överprövas, tillägger Paulsson.

I pressmeddelandet står det att det första beslutet rivs upp för att ”ett upphandelsrättsligt fel inträffat gällande tidpunkten för när leverantören skall kunna uppfylla auktorisationskravet som bevakningsföretag”. Vad  menas med det?

– Det är lite komplicerat, men utifrån en fråga som kom in under den tid som presumtiva anbudsgivare alltid har möjlighet att ställa frågor förlängdes ett datum för när leverantören ska kunna uppfylla auktorisationskravet. Några som tänkt lämna anbud kan ha missat den tidsförlängningen och därför hoppat av.

– Därmed uppfylldes inte likabehandlingsprncipen och kravet på full transparens. Alla ska ha samma förutsättningar så det var lika bra att ta allting från början, svarar Mats Paulsson.

Det börjar bli knappt om tid – om företaget som ska bemanna säkerhetskontrollerna ska hinna förbereda sig för sommarruschen med semestrar och många resenärer?

– Ja, det är en diskussion vi får ta. Vi kan inte äventyra verksamheten, så vi får kanske titta på hur vi ska lösa frågan under en övergångsperiod.

Finns det möjlighet att förlänga Securitas avtal avtal efter den 31 maj, om upphandlingen drar ut på tiden?

– Det är för tidigt att säga, men det kan finnas såna möjligeter. Vi tittar på alla frågor parallellt.

Vad vill du säga till flygplatskontrollanterna som orar sig över sina jobb?

– Det är alltid olyckligt när det blir så här, men vi försöker lösa det så bra som möjligt för ala inblandade, samtidigt som vi måste leva upp till likabehandlingsprincipen. Det är inte helt enkelt, säger Mats Paulsson.

En kontakt med Profice tyder inte på att företaget tänker överklaga Swedavias beslut att riva upp och göra om upphandlingen.

– Vi inväntar en ny upphandling och att har inte några kommentarer i dagsläget kring detta, svarar bolagets presschef Maria Uggla i ett mejl.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.