Close
Mattias Dahl är vd på arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår. (Bilden är från 2016.)
Close

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Han beskriver uppgörelsen med Hamnarbetarförbundet (HF) som historisk:

– Det har varit en mycket, mycket svår och lång konflikt. Nu har vi för första gången på nästan 47 år fredsplikt med Hamnarbetarförbundet.

– Det är en helt ny situation som många inte trott var möjlig. Nu är den på plats och ändrar förutsättningarna. Vi kan ha en mer ordning och tillsammans bygga starkare, konkurrenskraftigare hamnar.

Hur nöjda är ni med själva avtalet, på en skala från 1 till 10?

– Den frågan får jag ofta, men jag svarar aldrig. Vi har gjort en uppgörelse och tyckte att den var tillräckligt bra för att säga ja.

Är det ett andrahandsavtal eller ett hängavtal? Och vad är skillnaden?

– Det är ett andrahandsavtal och det är ingen fråga om tycke och smak, utan ett juridiskt begrepp. Skillnaden är att hängavtal bara kan ingås mellan fackförbund och enskilda företag, som inte är med i arbetsgivarorganisationer.

– Andrahandsavtal kan tecknas mellan ett fackförbund och en arbetsgivarorganisation som redan har ett förstahandsavtal med en annan facklig organisation. I det här fallet har vi ett förstahandsavtal med Transport.

Vad skiljer innehållsmässigt mellan hängavtal och andrahandsavtal?

– Ingenting. Det är exakt samma bokstäver och siffror.

Nu får HF ett antal fackliga rättigheter, bland annat möjlighet att utse skyddsombud och arbeta fackligt på betald tid. Är det samma grundläggande rättigheter som normalt gäller för fackförbund?

– Ja, och det framgår också av medlarnas hemställan.

Om någon part – Sveriges Hamnar eller HF – vill säga upp avtalet, vad gäller då?

– Det är samma villkor som för Transport. Det nuvarande avtalet är treårigt och löper ut 2020.

Initialt ville Sveriges Hamnar har garantier av HF. Skrivningar som slog fast att det inte skulle kunna uppstå en situation med två olika avtal med olika innehåll i hamnarna. Fick ni sådana garantier?

– Ja, i den meningen att vi har ingått ett exakt likalydande avtal. I och med det har vi fått garantin vi ville ha. För oss var det viktigt att det klart manifesteras i uppgörelsen att det är ett andrahandsavtal.

– Hamnarbetarförbundet använde olika beteckningar under förhandlingarna, men för oss var det här viktigt. Det ger rättsliga effekter.

Vilka möjligheter kommer HF ha att förhandla om och ingå lokala avtal?

– Här måste vi vara noga med språket. Hamnarbetarförbundet har hela tiden haft rätt att påkalla förhandlingar, enligt mbl. I princip om vad som helst. Det har Hamnarbetarförbundet ofta gjort.

– Vad ändras nu? Jo, genom att Hamnarbetarförbundet nu har ett kollektivavtal får man förstärkt förhandlingsrätt. De får fler möjligheter att påkalla förhandlingar och vi får en utökad skyldighet att informera dem om vissa saker.

… och möjligheten för HF att ingå lokala avtal?

– Det är en sak att förhandla om någonting, en annan att komma överens. Finns det krav eller påtryckningsmedel som säger att parterna måste komma överens? Svaret är nej. Och möjligheterna till påtryckningar är inte desamma som tidigare, i och med att det nu finns ett avtal med fredsplikt.

– Lokala överenskommelser, avvikelser, i avtalet kan vi endast göra med Transport. Det framgår av förstahandsavtalet att det är så.

Men om det finns saker som inte är reglerade i förstahandsavtalet med Transport?

– Det finns inga frågor som inte är reglerade i förstahandsavtalet. Det är ett vanligt missförstånd på svensk arbetsmarknad. Avtalet reglerar allting. Saknas det en reglering eller lagstiftning, så innebär det faktiskt att arbetsgivaren bestämmer.

– Låt oss ta ett trivialt exempel. Din arbetsgivare vill att du ska byta rum där du sitter och jobbar. Rummet är en fråga som inte regleras i lag eller avtal. Vem bestämmer då över rumsplaceringen? Det uppfattas säkert som provocerande, men det är arbetsgivaren. Enligt arbetsledningsrätten.

Om en hamn plötsligt får in en båt på lördagar som behöver lastas. Personalen är inte schemalagd på lördagar. Hur ska hamnen agera för att få bemanning?

– Exakt som tidigare. Det vill säga kontakta Transport, lokalt, och försöka träffa en överenskommelse.

Om ett av era hamnföretag ändå väljer att träffa ett lokalt avtal om lördagslastning med HF. Vad händer då?

– För det första: Vi har sagt till våra medlemsföretag att de inte ska, inte får, träffa lokala överenskommelser med någon annan än Transport. Det är den part vi anser att vi har laglig möjlighet och skyldighet att träffa överenskommelser med. Det är viktigt att våra medlemsföretag förstår det.

Vad händer om något bolag ändå gör det?

– Då är min, vår, uppfattning att den uppgörelsen i så fall inte gäller, eftersom den strider mot vårt förstahandsavtal. Avtalet med Transport är tillämpligt på alla i hamnen, oavsett vilket fackförbund man är med i. Eller om man oorganiserad.

I ett pressmeddelande som kom på torsdagen bemöter HF tidigare utspel från Transport, och från Mattias Dahl. Apropå Sveriges Hamnars nya policy – att inget hamnföretag får teckna lokalt avtal med HF – skriver Hamnarbetarförbundet:

Medlemsföretag som inte följer förbudet riskerar enligt arbetsgivarorganisationen ”skadestånd och uteslutning ur Sveriges Hamnar och Svenskt Näringsliv”.
En sådan policy kan utgöra ett kollektivavtalsbrott gentemot Hamnarbetarförbundet och blir på lång sikt omöjligt att upprätthålla om fungerande samverkan ska etableras, inte minst i hamnar där vi organiserar en majoritet eller alla arbetstagare. Hamnarbetarförbundet betraktar dock beslutet som en försiktighetsåtgärd från arbetsgivarorganisationen i en ny situation och prioriterar för närvarande att komma överens om lokala spelregler kring förhandlingar, arbetsmiljöarbete och tillämpning av Förtroendemannalagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Dubbla kollektivavtal i hamnarna fråga för Arbetsdomstolen

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet har tagit frågan om lokalt inflytande till Arbetsdomstolen. Under tisdag och onsdag ska kärnfrågan besvaras: Måste arbetsgivaren förhandla med Hamnarbetarförbundet på samma sätt som med Transport?

Transportarbetarens logga

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. (UPPDATERAD) Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Dubbla kollektivavtal i hamnarna fråga för Arbetsdomstolen

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet har tagit frågan om lokalt inflytande till Arbetsdomstolen. Under tisdag och onsdag ska kärnfrågan besvaras: Måste arbetsgivaren förhandla med Hamnarbetarförbundet på samma sätt som med Transport?

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.