Close
Mattias Dahl är vd på arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår. (Bilden är från 2016.)
Close

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Han beskriver uppgörelsen med Hamnarbetarförbundet (HF) som historisk:

– Det har varit en mycket, mycket svår och lång konflikt. Nu har vi för första gången på nästan 47 år fredsplikt med Hamnarbetarförbundet.

– Det är en helt ny situation som många inte trott var möjlig. Nu är den på plats och ändrar förutsättningarna. Vi kan ha en mer ordning och tillsammans bygga starkare, konkurrenskraftigare hamnar.

Hur nöjda är ni med själva avtalet, på en skala från 1 till 10?

– Den frågan får jag ofta, men jag svarar aldrig. Vi har gjort en uppgörelse och tyckte att den var tillräckligt bra för att säga ja.

Är det ett andrahandsavtal eller ett hängavtal? Och vad är skillnaden?

– Det är ett andrahandsavtal och det är ingen fråga om tycke och smak, utan ett juridiskt begrepp. Skillnaden är att hängavtal bara kan ingås mellan fackförbund och enskilda företag, som inte är med i arbetsgivarorganisationer.

– Andrahandsavtal kan tecknas mellan ett fackförbund och en arbetsgivarorganisation som redan har ett förstahandsavtal med en annan facklig organisation. I det här fallet har vi ett förstahandsavtal med Transport.

Vad skiljer innehållsmässigt mellan hängavtal och andrahandsavtal?

– Ingenting. Det är exakt samma bokstäver och siffror.

Nu får HF ett antal fackliga rättigheter, bland annat möjlighet att utse skyddsombud och arbeta fackligt på betald tid. Är det samma grundläggande rättigheter som normalt gäller för fackförbund?

– Ja, och det framgår också av medlarnas hemställan.

Om någon part – Sveriges Hamnar eller HF – vill säga upp avtalet, vad gäller då?

– Det är samma villkor som för Transport. Det nuvarande avtalet är treårigt och löper ut 2020.

Initialt ville Sveriges Hamnar har garantier av HF. Skrivningar som slog fast att det inte skulle kunna uppstå en situation med två olika avtal med olika innehåll i hamnarna. Fick ni sådana garantier?

– Ja, i den meningen att vi har ingått ett exakt likalydande avtal. I och med det har vi fått garantin vi ville ha. För oss var det viktigt att det klart manifesteras i uppgörelsen att det är ett andrahandsavtal.

– Hamnarbetarförbundet använde olika beteckningar under förhandlingarna, men för oss var det här viktigt. Det ger rättsliga effekter.

Vilka möjligheter kommer HF ha att förhandla om och ingå lokala avtal?

– Här måste vi vara noga med språket. Hamnarbetarförbundet har hela tiden haft rätt att påkalla förhandlingar, enligt mbl. I princip om vad som helst. Det har Hamnarbetarförbundet ofta gjort.

– Vad ändras nu? Jo, genom att Hamnarbetarförbundet nu har ett kollektivavtal får man förstärkt förhandlingsrätt. De får fler möjligheter att påkalla förhandlingar och vi får en utökad skyldighet att informera dem om vissa saker.

… och möjligheten för HF att ingå lokala avtal?

– Det är en sak att förhandla om någonting, en annan att komma överens. Finns det krav eller påtryckningsmedel som säger att parterna måste komma överens? Svaret är nej. Och möjligheterna till påtryckningar är inte desamma som tidigare, i och med att det nu finns ett avtal med fredsplikt.

– Lokala överenskommelser, avvikelser, i avtalet kan vi endast göra med Transport. Det framgår av förstahandsavtalet att det är så.

Men om det finns saker som inte är reglerade i förstahandsavtalet med Transport?

– Det finns inga frågor som inte är reglerade i förstahandsavtalet. Det är ett vanligt missförstånd på svensk arbetsmarknad. Avtalet reglerar allting. Saknas det en reglering eller lagstiftning, så innebär det faktiskt att arbetsgivaren bestämmer.

– Låt oss ta ett trivialt exempel. Din arbetsgivare vill att du ska byta rum där du sitter och jobbar. Rummet är en fråga som inte regleras i lag eller avtal. Vem bestämmer då över rumsplaceringen? Det uppfattas säkert som provocerande, men det är arbetsgivaren. Enligt arbetsledningsrätten.

Om en hamn plötsligt får in en båt på lördagar som behöver lastas. Personalen är inte schemalagd på lördagar. Hur ska hamnen agera för att få bemanning?

– Exakt som tidigare. Det vill säga kontakta Transport, lokalt, och försöka träffa en överenskommelse.

Om ett av era hamnföretag ändå väljer att träffa ett lokalt avtal om lördagslastning med HF. Vad händer då?

– För det första: Vi har sagt till våra medlemsföretag att de inte ska, inte får, träffa lokala överenskommelser med någon annan än Transport. Det är den part vi anser att vi har laglig möjlighet och skyldighet att träffa överenskommelser med. Det är viktigt att våra medlemsföretag förstår det.

Vad händer om något bolag ändå gör det?

– Då är min, vår, uppfattning att den uppgörelsen i så fall inte gäller, eftersom den strider mot vårt förstahandsavtal. Avtalet med Transport är tillämpligt på alla i hamnen, oavsett vilket fackförbund man är med i. Eller om man oorganiserad.

I ett pressmeddelande som kom på torsdagen bemöter HF tidigare utspel från Transport, och från Mattias Dahl. Apropå Sveriges Hamnars nya policy – att inget hamnföretag får teckna lokalt avtal med HF – skriver Hamnarbetarförbundet:

Medlemsföretag som inte följer förbudet riskerar enligt arbetsgivarorganisationen ”skadestånd och uteslutning ur Sveriges Hamnar och Svenskt Näringsliv”.
En sådan policy kan utgöra ett kollektivavtalsbrott gentemot Hamnarbetarförbundet och blir på lång sikt omöjligt att upprätthålla om fungerande samverkan ska etableras, inte minst i hamnar där vi organiserar en majoritet eller alla arbetstagare. Hamnarbetarförbundet betraktar dock beslutet som en försiktighetsåtgärd från arbetsgivarorganisationen i en ny situation och prioriterar för närvarande att komma överens om lokala spelregler kring förhandlingar, arbetsmiljöarbete och tillämpning av Förtroendemannalagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Dennis Blomqvist, Bzzt AB (podtaxi) i Stockholm.

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Modernare arbetsrätt – fråga Bengt Erik

Ledare. För 18 år sedan skrev vi om Bengt Erik. Han hade fått sparken från Statoilmacken i Lycksele. Motiveringen var arbetsbrist.

Transportarbetarens logga

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.