Upphandling överklagad i Sörmland

Färdtjänsten i Sörmland är en följetong. I dag står det klart att det senast beslutet om nya entreprenörer har överklagats. Ett av de ifrågasatta företagen drivs av hustrun till mannen bakom dagens kritiserade färdtjänstbolag.

Skatteskulder och konkurser. Chaufförer som inte fått lön i tid och bilar som använts trots körförbud. Färdtjänsten i Sörmland har inte fungerat som landstinget önskat. Men från nästa år ska nya entreprenörer ta över – och en av dem kan ha nära släktkopplingar med den nuvarande.

När upphandlingen presenterades för ett par veckor sedan vann ett företag som drivs av Usnija Salimovic i två kommuner. Hon är gift med Sultan Salimovic, mannen bakom nuvarande färdtjänstföretaget Nävertorp specialtransport.

I dag står det klart att en konkurrent har överklagat beslutet. Kollektivtrafikmyndigheten i Sörmland måste därmed se över upphandlingen igen. Förra gången var det så många som begärde överprövning att hela upphandlingen gjordes om från start.

Usnija Salimovic företag heter K-holm vård o omsorg AB. Det startades 2014 och skulle, enligt det ursprungliga beslutet köra färdtjänsten i Nyköping och Flen från den 1 januari.

– Jag ska inte ta över några chaufförer från Nävertorp, säger Usnija Salimovic. Det blir jag som till hundra procent kommer att driva företaget.

Från chaufförshåll hörs en hel del tvivel om den saken. När Transportarbetaren pratar med taxiförare i Nävertorp är de övertygade om att Sultan Salimovic ligger bakom hustruns företag.

Katarina Olsson är verksamhetschef på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet.

– När vi har kollat att anbudsgivarna uppfyller alla våra krav går vi på lägsta pris, säger hon. Vi har fokuserat ännu mer på att förarna ska vara utbildade och certifierade för färdtjänstjobb den här gången. Och målet är säkerhet och trygghet för resenärerna.

Känns det bra att anlita ett färdtjänstföretag som drivs av Usnija Salimovic, gift med Sultan Salimovic vars företag ni har haft stora problem med?

– Det är inget vi kan ta hänsyn till. Vi följer lagar och förordningar när det gäller upphandling, säger Katarina Olsson, som efter överklagandena får ta tag i saken igen.

Kjell Arbestål, ombudsman på Transport i Sörmland, har desto fler synpunkter på att K-holm vård o omsorg kan komma att köra färdtjänst i två kommuner.

– Företaget har inte kollektivavtal, inga försäkringar och är inte registrerat som arbetsgivare hos arbetsförmedlingen, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.