Upphandling överklagad i Sörmland

Färdtjänsten i Sörmland är en följetong. I dag står det klart att det senast beslutet om nya entreprenörer har överklagats. Ett av de ifrågasatta företagen drivs av hustrun till mannen bakom dagens kritiserade färdtjänstbolag.

Skatteskulder och konkurser. Chaufförer som inte fått lön i tid och bilar som använts trots körförbud. Färdtjänsten i Sörmland har inte fungerat som landstinget önskat. Men från nästa år ska nya entreprenörer ta över – och en av dem kan ha nära släktkopplingar med den nuvarande.

När upphandlingen presenterades för ett par veckor sedan vann ett företag som drivs av Usnija Salimovic i två kommuner. Hon är gift med Sultan Salimovic, mannen bakom nuvarande färdtjänstföretaget Nävertorp specialtransport.

I dag står det klart att en konkurrent har överklagat beslutet. Kollektivtrafikmyndigheten i Sörmland måste därmed se över upphandlingen igen. Förra gången var det så många som begärde överprövning att hela upphandlingen gjordes om från start.

Usnija Salimovic företag heter K-holm vård o omsorg AB. Det startades 2014 och skulle, enligt det ursprungliga beslutet köra färdtjänsten i Nyköping och Flen från den 1 januari.

– Jag ska inte ta över några chaufförer från Nävertorp, säger Usnija Salimovic. Det blir jag som till hundra procent kommer att driva företaget.

Från chaufförshåll hörs en hel del tvivel om den saken. När Transportarbetaren pratar med taxiförare i Nävertorp är de övertygade om att Sultan Salimovic ligger bakom hustruns företag.

Katarina Olsson är verksamhetschef på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet.

– När vi har kollat att anbudsgivarna uppfyller alla våra krav går vi på lägsta pris, säger hon. Vi har fokuserat ännu mer på att förarna ska vara utbildade och certifierade för färdtjänstjobb den här gången. Och målet är säkerhet och trygghet för resenärerna.

Känns det bra att anlita ett färdtjänstföretag som drivs av Usnija Salimovic, gift med Sultan Salimovic vars företag ni har haft stora problem med?

– Det är inget vi kan ta hänsyn till. Vi följer lagar och förordningar när det gäller upphandling, säger Katarina Olsson, som efter överklagandena får ta tag i saken igen.

Kjell Arbestål, ombudsman på Transport i Sörmland, har desto fler synpunkter på att K-holm vård o omsorg kan komma att köra färdtjänst i två kommuner.

– Företaget har inte kollektivavtal, inga försäkringar och är inte registrerat som arbetsgivare hos arbetsförmedlingen, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.