Close
Behrad Ansari, till vänster, och flera andra färdtjänstförare har uppgett att åkeriet Nilsbuss lurat dem på lön. Här med Vlado Dimkovski.
Close

Uppgörelse för utsparkad färdtjänstförare

Färdtjänst. Chauffören Behrad Ansari hävdade att småländska Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på lön. Han försökte organisera arbetskamraterna fackligt. Men i juli blev han utsparkad.

Transportarbetareförbundet ogiltigförklarade avskedet. Vid centrala förhandlingar i mitten av augusti nåddes en uppgörelse. Båda parter har skrivit under på att inte uttala sig om innehållet. Men färdtjänstföraren Behrad Ansari kommer inte att återvända till arbetsgivaren, Nilsbuss. Där var han sedan november förra året anställd.

Framtiden är oviss.

– Jag har sökt flera utbildningar och jobb, men pandemin gör det svårt, säger Behrad Ansari.

Fortfarande, efter uppgörelsen, talar han om sin och andras rätt. Och att det inte bara är en fråga om den egna plånboken. Han har tidigare jobbat länge inom taxinäringen i Stockholm. Till Sverige kom han 1987 efter att ha flytt först från förtryckets Iran, sedan från Syrien.

Förra våren flyttade Behrad Ansari till det lilla samhället Broakulla i Emmaboda kommun där han funnit en bostad. Han fick jobb hos Taxi Emma, som hade kontrakt på färdtjänst med Kalmar länstrafik.

– Jag trivs verkligen med jobbet, att ge god service till kunderna är ett viktigt arbete.

Men Taxi Emma försattes i konkurs i oktober förra året. Behrad Ansari blev efter det behovsanställd av Nilsbuss, som tagit över serviceresorna.

Redan vid första löneutbetalningen reagerade Behrad Ansari på att det fattades timmar. Liknande hände flera gånger under vintern. Han påpekade upprepade gånger problemet. Men enligt honom gav företaget ingen återkoppling. Flera andra chaufförer vittnade om samma sak.

I slutet av juni hade Behrad Ansari en dispyt med en trafikledare. Han fick kort efteråt ett samtal från Nilsbuss vd Anders Fransson, som sa att anställningsavtalet inte skulle förlängas. Ansari var inbokad på körningar fram till den 27 juli. Men under en körning den 1 juli fick han besked om att uppsägningen gjorts muntligt, och att han redan skulle ha slutat den sista juni.

Transportarbetarförbundet kallade då till förhandlingar. Nilsbuss hävdade att det inte rörde sig om något avsked utan bara om en provanställning som avslutats ”i tid”, eftersom Ansari den första tiden var timanställd. Men enligt facket löpte provanställningstiden ut redan vid månadsskiftet april-maj.

Behrad Ansari är i dag tacksam för fackets stöd under sommarens förhandlingsturer. Helst av allt vill han nu börja jobba igen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Göran Cerderfjärd:
    4 september, 2020

    Hur kan man följa med från sin gamla arbetsgivare till en ny som tagit över verksamheten, där den nya arbetsgivaren kan hävda provanställning?

    Det känns ju fullständigt horribelt! Accepterar VI sådant dravel?

Lästips:

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.