Unionen får kritik för värvning bland väktare

Tjänstemannafacket Unionen värvar medlemmar bland väktarna i Köping. Det är en uppgift som upprör Transports ombudsman Anna Ryding i Västerås: – Det är allvarligt! Vi går just in i avtalsrörelsen. Blir det konflikt kan medlemmar som går över från Transport till Unionen bli utan ersättning.

Transport organiserar arbetare och Unionen tjänstemän. Det är viktigt att välja rätt fackförbund, påpekar Anna Ryding:

– Det fack man betalar medlemsavgift till ska ju kunna förhandla om löner och villkor. I det här fallet är det Transport som har avtalet med arbetsgivarna.

Upprinnelsen är ett mejl från väktaren och skyddsombudet Anders Signal på Securitas Sverige i Köping. Han meddelar att flera kollegor på hans kontor har fått försändelser och samtal från fackförbundet Unionen.

Uppgifter finns också om att medlemsvärvarna säger sig sköta bevakningsavtalet, alltså det avtal som Transport i själva verket förhandlat fram med arbetsgivarparten Almega.

Anna Ryding reagerar särskilt häftigt eftersom fack och arbetsgivare är på väg in i en ny förhandlingsrunda.

– Bevakningsavtalet löper ut den 30 april. Någon gång i mitten av april kan det visa sig bli skarpt läge. Det är helt avgörande att man är med i rätt fackförbund ifall facket varslar om konflikt.

– Det handlar både om ersättningen och att fackets kamp för bättre villkor och löner försvagas om medlemskåren är splittrad. Det finns bara en som vinner på det här och det är arbetsgivaren, säger Anna Ryding.

Unionen har en pågående annonskampanj där man erbjuder ett helt års medlemskap gratis.

– Det är klart att många kan känna sig lockade av det. Särskilt om man är ny på arbetsmarknaden och inte har riktig koll än, kommenterar Anna Ryding.

Väktaren Anders Signal i Köping har arbetat natt och inte hunnit forska vidare i hur många av hans kollegor som Unionen kontaktat via adresserade försändelser och telefon.

– Att ringa upp och aktivt värva via telefon är lågt. En arbetskamrat som är alldeles ny på jobbet blev kontaktad och gick med i Unionen. Hon visste inte att det är Transport som förhandlar om avtalet. Jag ska forska vidare i det här och tala med fler, säger han.

Lars Remsén är Unionens regionchef i Mälardalen. I ett mejl till Transport beklagar han att förbundet värvat medlemmar bland kollektivanställda väktare.

”De har troligen fått ett utskick vars adresser kommer från CSN. Vi har köpt in adresser på personer som slutat att studera och som har gått en utbildning som med stor sannolikhet tillhör vårt organisationsområde.

När det gäller uppringande verksamhet så känner vi inte igen att vi skulle ha ringt till Securitas. Vi har ingen avsikt att medvetet rekrytera medlemmar från Transport eller från något annat LO-förbund, och jag kan bara beklaga att det blivit så här.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.