Unionen får kritik för värvning bland väktare

Tjänstemannafacket Unionen värvar medlemmar bland väktarna i Köping. Det är en uppgift som upprör Transports ombudsman Anna Ryding i Västerås: – Det är allvarligt! Vi går just in i avtalsrörelsen. Blir det konflikt kan medlemmar som går över från Transport till Unionen bli utan ersättning.

Transport organiserar arbetare och Unionen tjänstemän. Det är viktigt att välja rätt fackförbund, påpekar Anna Ryding:

– Det fack man betalar medlemsavgift till ska ju kunna förhandla om löner och villkor. I det här fallet är det Transport som har avtalet med arbetsgivarna.

Upprinnelsen är ett mejl från väktaren och skyddsombudet Anders Signal på Securitas Sverige i Köping. Han meddelar att flera kollegor på hans kontor har fått försändelser och samtal från fackförbundet Unionen.

Uppgifter finns också om att medlemsvärvarna säger sig sköta bevakningsavtalet, alltså det avtal som Transport i själva verket förhandlat fram med arbetsgivarparten Almega.

Anna Ryding reagerar särskilt häftigt eftersom fack och arbetsgivare är på väg in i en ny förhandlingsrunda.

– Bevakningsavtalet löper ut den 30 april. Någon gång i mitten av april kan det visa sig bli skarpt läge. Det är helt avgörande att man är med i rätt fackförbund ifall facket varslar om konflikt.

– Det handlar både om ersättningen och att fackets kamp för bättre villkor och löner försvagas om medlemskåren är splittrad. Det finns bara en som vinner på det här och det är arbetsgivaren, säger Anna Ryding.

Unionen har en pågående annonskampanj där man erbjuder ett helt års medlemskap gratis.

– Det är klart att många kan känna sig lockade av det. Särskilt om man är ny på arbetsmarknaden och inte har riktig koll än, kommenterar Anna Ryding.

Väktaren Anders Signal i Köping har arbetat natt och inte hunnit forska vidare i hur många av hans kollegor som Unionen kontaktat via adresserade försändelser och telefon.

– Att ringa upp och aktivt värva via telefon är lågt. En arbetskamrat som är alldeles ny på jobbet blev kontaktad och gick med i Unionen. Hon visste inte att det är Transport som förhandlar om avtalet. Jag ska forska vidare i det här och tala med fler, säger han.

Lars Remsén är Unionens regionchef i Mälardalen. I ett mejl till Transport beklagar han att förbundet värvat medlemmar bland kollektivanställda väktare.

”De har troligen fått ett utskick vars adresser kommer från CSN. Vi har köpt in adresser på personer som slutat att studera och som har gått en utbildning som med stor sannolikhet tillhör vårt organisationsområde.

När det gäller uppringande verksamhet så känner vi inte igen att vi skulle ha ringt till Securitas. Vi har ingen avsikt att medvetet rekrytera medlemmar från Transport eller från något annat LO-förbund, och jag kan bara beklaga att det blivit så här.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.

Så resonerar Ikea kring schysta villkor

Chaufförer. Lön, arbetstider och raster kommer först när Ikea ska jobba för schysta villkor i alla led av företagets transportkedjor. Överläggningar med internationella transportfacket fortsätter.

sopkonflikten i Stockholm

AD-processen mot sopgubbarna skjuts upp

Renhållning. Stockholms sopgubbar får vänta innan de ställs inför skranket i Arbetsdomstolen (AD). Huvudförhandlingen var ursprungligen tänkt att hållas den 2 oktober. Nu är den uppskjuten till mitten av december, preliminärt.