Unionen får kritik för värvning bland väktare

Tjänstemannafacket Unionen värvar medlemmar bland väktarna i Köping. Det är en uppgift som upprör Transports ombudsman Anna Ryding i Västerås: – Det är allvarligt! Vi går just in i avtalsrörelsen. Blir det konflikt kan medlemmar som går över från Transport till Unionen bli utan ersättning.

Transport organiserar arbetare och Unionen tjänstemän. Det är viktigt att välja rätt fackförbund, påpekar Anna Ryding:

– Det fack man betalar medlemsavgift till ska ju kunna förhandla om löner och villkor. I det här fallet är det Transport som har avtalet med arbetsgivarna.

Upprinnelsen är ett mejl från väktaren och skyddsombudet Anders Signal på Securitas Sverige i Köping. Han meddelar att flera kollegor på hans kontor har fått försändelser och samtal från fackförbundet Unionen.

Uppgifter finns också om att medlemsvärvarna säger sig sköta bevakningsavtalet, alltså det avtal som Transport i själva verket förhandlat fram med arbetsgivarparten Almega.

Anna Ryding reagerar särskilt häftigt eftersom fack och arbetsgivare är på väg in i en ny förhandlingsrunda.

– Bevakningsavtalet löper ut den 30 april. Någon gång i mitten av april kan det visa sig bli skarpt läge. Det är helt avgörande att man är med i rätt fackförbund ifall facket varslar om konflikt.

– Det handlar både om ersättningen och att fackets kamp för bättre villkor och löner försvagas om medlemskåren är splittrad. Det finns bara en som vinner på det här och det är arbetsgivaren, säger Anna Ryding.

Unionen har en pågående annonskampanj där man erbjuder ett helt års medlemskap gratis.

– Det är klart att många kan känna sig lockade av det. Särskilt om man är ny på arbetsmarknaden och inte har riktig koll än, kommenterar Anna Ryding.

Väktaren Anders Signal i Köping har arbetat natt och inte hunnit forska vidare i hur många av hans kollegor som Unionen kontaktat via adresserade försändelser och telefon.

– Att ringa upp och aktivt värva via telefon är lågt. En arbetskamrat som är alldeles ny på jobbet blev kontaktad och gick med i Unionen. Hon visste inte att det är Transport som förhandlar om avtalet. Jag ska forska vidare i det här och tala med fler, säger han.

Lars Remsén är Unionens regionchef i Mälardalen. I ett mejl till Transport beklagar han att förbundet värvat medlemmar bland kollektivanställda väktare.

”De har troligen fått ett utskick vars adresser kommer från CSN. Vi har köpt in adresser på personer som slutat att studera och som har gått en utbildning som med stor sannolikhet tillhör vårt organisationsområde.

När det gäller uppringande verksamhet så känner vi inte igen att vi skulle ha ringt till Securitas. Vi har ingen avsikt att medvetet rekrytera medlemmar från Transport eller från något annat LO-förbund, och jag kan bara beklaga att det blivit så här.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).